Autofabrikant Porsche
Porsche (Porsche Automobil Holding SE) is een zeer bekende Duitse autofabrikant. Het bedrijf assembleert sportieve luxeauto’s en is dan ook zeer succesvol geweest in verschillende takken van de autosport. Tevens heeft Porsche zich ontwikkeld tot één van de meest veelzijdige techniekleveranciers ter wereld. Sinds de oprichting van Porsche werkt het bedrijf volgens het zogeheten 'Porsche principe'. Het beursgenoteerde bedrijf Porsche biedt ook mogelijkheden voor beleggingen.
Algemene geschiedenis van autofabrikant Porsche
Het merk Porsche werd in 1931 opgericht door de Duitse Ferdinand Porsche en is gevestigd in Stuttgart-Zuffenhausen. Daarnaast beschikt Porsche over een eigen museum, eveneens gevestigd in Stuttgart. Dit museum geeft haar bezoekers een kijk op een zeldzame verzameling van klassieke auto’s van de Porsche familie. Porsche kreeg in 1934 de opdracht van het toenmalige Zündapp en NSU om een ‘wagen voor het volk’ te ontwerpen, onder de merknaam Volkswagen. Vanaf 1934 is Porsche altijd nauw verbonden gebleven aan Volkswagen, de eerste auto’s van Porsche bestonden dan ook uit veel Volkswagen-onderdelen.
Het succes van Porsche begon bij de Porsche 356, die in 1947 door Ferdinand en zijn zoon Ferry werd ontworpen. Deze Porsche wordt beschouwd als de eerste echte Porsche, omdat dit het eerste model was dat door het merk Porsche aan het volk werd verkocht. Pas in de jaren vijftig realiseerde Ferry, de zoon van Ferdinand, zich dat het merk meer potentieel had dan tot nu toe was gebleken. Hij ontwierp een nieuwe sportwagen, de Porsche 911, op de basisprincipes van de in 1947 ontworpen Porsche 356. Later ontwikkelde Porsche nog een aantal populaire modellen, zoals: de Porsche 550 Spyder (1953), de VolkswagenPorsche ‘VoPo’ 914 (1969) en de Porsche 924 (1975).
Naast het produceren van auto's voor de openbare weg, is Porsche vooral groot geworden door het ontwerpen van auto’s voor de autosport. Porsche kreeg dan ook het imago dat het anno 2016 draagt door de vele successen in de autosport, met meer dan 28.000 overwinningen. De auto’s voor de autosport zijn gebaseerd op het principe 'maximale output met minimale input'. Dit is een afgeleide van de achterliggende gedachte en strategie van Porsche.
De achterliggende gedachte en strategie
Porsche werkt al vanaf haar oprichting volgens het Porsche principe, dit principe is als volgt door Ferry Porsche omschreven: “In the beginning, I looked around and could not find the car I'd been dreaming of: a small, lightweight sports car that uses energy efficiently. So I decided to build it myself “. Kortom, Porsche streeft naar de perfecte combinatie tussen vermogen, gewicht en energieverbruik. Porsche is zelf van mening dat de ultieme (sport)auto nog niet bestaat, maar dat het bedrijf elke dag een stukje dichterbij het perfecte ontwerp komt. Bij alle concepten en modellen die worden gemaakt wordt vanaf de eerste dag gestreefd naar de beste prestaties op het gebied van snelheid en succes. Hierbij houdt men in het achterhoofd dat het niet enkel gaat om de snelheid, maar meer om het aantal ideeën achter de snelheid. Vanuit deze achterliggende gedachte heeft Porsche zeven pijlers opgesteld waar elk model aan moet voldoen, namelijk:
Innovatie
Porsche streeft altijd naar innovatie. Deze innovatiekracht leidt steeds nieuwe ontwikkelingen binnen de autobranche. Deze ontwikkelingen ondersteunen Porsche bij het ontwerpen van de perfecte auto.
Design
Het design mag natuurlijk niet vergeten worden bij het ontwikkelen van een auto. Porsche ontwikkelt altijd designs waarin functies worden gevolgd door design en absoluut niet andersom! Inmiddels heeft Porsche een aantal kenmerken waardoor de auto’s direct te herkennen zijn, zoals: krachtige schouders (een uiting van kracht) en de daklijn (uiting van sportiviteit). Deze kenmerken komen in ieder model terug en worden dus al meer dan 60 jaar gebruikt.
Functionaliteit
Zoals bij het onderdeel design ook al naar voren kwam heeft iedere vorm een functie nodig, deze worden dan ook uitvoerig getest op functionaliteit door gebruik te maken van middelen zoals: windtunnels, testbanken en natuurlijk de circuits.
Performance
De performance staat hoog in het vaandel bij Porsche, dit heeft te maken met de kernwaarde van Porsche (het Porsche principe), waarbij men zoekt naar een perfecte combinatie tussen kracht en energieverbruik.
Geschikt voor elke dag
De koppeling tussen performance, functionaliteit en design moeten zo zijn dat deze auto’s geschikt zijn voor iedere dag. Het sportieve karakter van deze auto’s is dus zowel geschikt voor het circuit als de openbare weg.
Exclusiviteit
Naast de functionaliteit van deze auto’s beschikt het merk over een exclusieve uitstraling. Dit zorgt ervoor dat het merk Porsche wordt gezien als luxemerk en soms zelfs als echte droom.
Onderdeel van de PON-familie
Na het ontwikkelen van een auto voor het volk onder het merk Volkswagen heeft Porsche de nauwe banden met Volkswagen onderhouden. De holding Porsche SE is eigendom van de families Porsche en Piëch, die alle aandelen Porsche SE en 51% van de aandelen Volkswagen AG bezitten. Tot 2008 is er tussen Porsche en Volkswagen een strijd geweest over de medezeggenschapsrechten van Porsche. Uiteindelijk kwam het op 1 augustus 2012 tot een overname, waardoor Porsche SE vanaf 2012 tot Volkswagen AG behoort. Wel houdt Porsche een redelijk autonoom bedrijf binnen de holding. Volkswagen is dan weer onderdeel van de PON Groep, een holding met zeer bekende automerken (o.a. Seat, Volkswagen, Porsche en Lamborghini)
Porsche heeft ook diverse vestigingen in Nederland, waaronder een “luxury car” verkooppunt in Leusden. Op het moment van schrijven (augustus 2016) verkoopt Porsche de volgende modellen:
- Porsche 718
- Porsche 911
- Porsche 918 Spyder
- Porsche Panamera
- Porsche Macan
- Porsche Cayenne
Al deze modellen zijn verkrijgbaar in diverse types.
Beleggen in Porsche
Gezien de geschiedenis van het bedrijf, is het belangrijk om de financiële performance van zowel Porsche als Volkswagen in de gaten te houden. Beide bedrijven zijn beursgenoteerd en zijn onder andere te vinden op de Frankfurter Beurs en nog enkele andere aandelenbeurzen. Aan het einde van 2013 werden de cijfers van Porsche bekendgemaakt, hierin was te zien dat Porsche een omzet had gerealiseerd van 14,3 miljard euro. Onder aan de streep bleef een winst over van 1,9 miljard euro. Ook de resultaten van Volkswagen waren positief aan het einde van 2013, zo haalde Volkswagen een omzet van 244,9 miljard dollar en een winst van 13,4 miljard dollar.
Op basis van deze positieve resultaten is het mogelijk om te gaan beleggen. Dit kan via verschillende online brokers. Overigens kunnen negatieve resultaten ook een aanleiding zijn om te gaan beleggen, zo is het bij CFD (Contract For Differences) beleggen ook mogelijk om een koersdaling te verwachten. In 2015 realiseerde Volkswagen een omzet van € 213,3 miljard en maakte daarmee € 1361 miljoen verlies. Dit zou dus een uitstekend voorbeeld kunnen zijn om te speculeren op een koersdaling. Let er wel op dat online brokers een kleine vergoeding in rekening brengen als transactiekosten.