Het Duitse Mercedes-Benz
Mercedes-Benz is een Duits automerk dat in 1926 is ontstaan door de fusie tussen de bedrijven Daimler Motoren Gesellschaft en Benz & Cie. Onder de naam Mercedes-Benz worden personenauto’s en -busjes, bestelwagens, bussen, vrachtwagens en vliegtuigen geproduceerd. Mercedes-Benz is een beursgenoteerd bedrijf en is net als Maybach en Smart in 2016 onderdeel van Daimler AG.
Geschiedenis van het Duitse Mercedes-Benz
Mercedes-Benz werd in 1926 opgericht door Gottlieb Daimler en Carl Benz te Stuttgart. Voor deze fusie werkte Carl Benz onder de naam Benz aan de eerste auto ter wereld, die hij bouwde in 1885. Van 1886 tot 1900 produceerde Gottlieb Daimler voertuigen onder het Duitse merk Daimler, waar vervolgens de naam Mercedes uit voort gekomen is. Na 1900 bleef Daimler de merknaam Mercedes voeren. Vanaf 1926 fuseerden Daimler Motoren Gesellschaft en Benz & Cie, waaruit Mercedes-Benz werd geboren.
In mei 1998 brachten concurrenten Daimler en Chrysler de plannen voor een fusie naar buiten, waardoor het op twee na grootste autobedrijf, DaimlerChrysler, ter wereld zou ontstaan. Na de fusie zouden beide bedrijven in 2006 gezamenlijk een omzet van 151 miljard euro hebben. Wegens een belang van 80% in Chrysler mislukte in 2007 deze fusie alsnog en ontstond het Daimler AG, zoals wij dat in 2016 nog steeds kennen.
In 2016 stijgt de afzet en omzet van Mercedes-Benz. Mercedes-Benz behoort tot de Daimler AG-groep, net zoals de automerken Maybach, Smart, FBW, Daimler Truck North America, NAW, Saurer, Setra, Sterling en Western Star. Sinds 2003 zijn de verkoopactiviteiten gebundeld in het hoofdkantoor in Utrecht. In totaal waren er ongeveer 280.000 werknemers actief in 2014. In 2016 is Dieter Zetsche verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding binnen Daimler.
Samenwerkingen met AMG
AMG is sinds 1999 onderdeel van Mercedes-Benz en is vooral gericht op het produceren van motoren in samenwerking met Mercedes. AMG was een Duits automerk opgericht in 1967. Het bedrijf werd opgericht door Hans Werner Aufrecht en Eberhard Melcher. Hans Werner Aufrecht is geboren in Großaspach, de eerste letters van de achternamen van de oprichters en de geboorteplaats van Hans Werner Aufrecht vormen de naam AMG. In eerste instantie was AMG gefocust op het tunen van auto’s totdat de eerste samenwerkingen met Mercedes-Benz van start gingen en besloten werd om de focus te leggen op het bouwen van motoren met hoge prestaties.
Assortiment
Het assortiment van Mercedes-Benz is zeer divers, in 2016 bestaat het assortiment uit de volgende modellen:
- A-Klasse
- B-Klasse
- C-Klasse
- CLA- Klasse
- CLS- Klasse
- E-Klasse
- G-Klasse
- GLA-Klasse
- GLC-Klasse
- GLE-Klasse
- GLS-Klasse
- S-Klasse
- SL-Klasse
- SLS-Klasse
Deze modellen zijn onderling allemaal te verkrijgen in vele soorten, afhankelijk van de gewenste specificaties. Verder produceert Mercedes-Benz nog enkele bedrijfsauto’s, waaronder de welbekende Mercedes-Benz Vito-bestelwagen.
Mercedes-Benz in de Formule 1
Mercedes-Benz is al zeer lang actief in de Formule 1, zo nam het bedrijf in 1954 al deel aan de Formule 1. Na slechts twee seizoenen verliet Mercedes-Benz het toneel, om vervolgens in 1990 opnieuw deel te nemen aan de wedstrijden. Vanaf 2013/2014 heeft Mercedes-Benz een dominante positie kunnen bemachtigen. In 2016 boekt Mercedes-Benz weer een aantal overwinningen in de Formule 1 met het raceteam onder leiding van Lewis Hamilton en Nico Rosberg.
Sponsoring en maatschappelijke betrokkenheid
Mercedes-Benz heeft maatschappelijke betrokkenheid hoog in het vaandel staan, zo streeft zij naast mobiliteit ook naar een bijdrage aan de samenleving. Dit uit zich voornamelijk in sponsoring en cultuur. Mercedes-Benz was in 2016 vooral sponsor van diverse tennisevenementen. Daarnaast ondersteunt Mercedes-Benz diverse projecten die bijdragen aan betere levensomstandigheden, een voorbeeld van een dergelijk project zijn de hoge ethische standaarden die het bedrijf intern heeft vastgelegd. Aan de hand van deze procedures zorgt Mercedes-Benz ervoor dat onderdelen en grondstoffen eerlijk worden ingekocht en dat alle schakels in de bedrijfskolom goed worden behandeld. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan betere levensomstandigheden. Een ander voorbeeld van maatschappelijke betrokkenheid is de ondersteuning van Pink Ribbon, hierbij stelt Mercedes-Benz voertuigen ter beschikking zodat de stichting minder kosten hoeft te maken en meer geld kan gebruiken voor onderzoeken.
Logo
Het logo van Mercedes-Benz is sinds 1909 een driepuntige ster, omsloten door een cirkel. De drie punten in de ster zouden verwijzen naar de intentie van Gottlieb Daimler om motoren te bouwen voor gebruik te land, ter zee en in de lucht. Na de fusie in 1926 is de Mercedes-ster het logo van het merk Mercedes-Benz gebleven.
Financiële positie en beleggingsmogelijkheden Mercedes-Benz
In 2015 realiseerde Daimler een omzet van 35 miljard, wat een stijging van 2% ten opzichte van het voorafgaande jaar is. Echter bleek de nettowinst met een derde te zijn gedaald naar 1,4 miljard euro, Daimler geeft aan dat de oorzaak hiervan gelegen is in het feit dat de introductie van de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse meer kosten met zich meebracht. In het eerste halfjaar van 2016 behaalt Mercedes-Benz succes met een stijging van 6,4% van de wereldwijde verkoop. Mercedes-Benz was in 2015 goed voor 496.800 verkochte wagens, een stijging van 8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging is volgens Daimler het rechtstreekse gevolg van de investeringen in nieuwe modellen.
De positieve berichtgeving rondom Mercedes-Benz en Daimler AG kan een interessant uitgangspunt zijn voor beleggers om te speculeren op de koers. Het is mogelijk om in Daimler AG te beleggen via diverse online brokers. Bij het CFD (Contract For Difference) beleggen kan men speculeren op een koersstijging en een koersdaling. Aan de hand van recente nieuwsberichten of publicaties van jaarcijfers kan een voorspelling worden gemaakt.