InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Flitsfoto opvragen na verkeersboete en online bezwaar maken

Flitsfoto opvragen na verkeersboete en online bezwaar maken

Flitsfoto opvragen na verkeersboete en online bezwaar maken Als je op basis van een flitsfoto een verkeersboete hebt gekregen voor een snelheidsovertreding of door rood licht rijden dan is het mogelijk om deze flitsfoto op te vragen. Tegenwoordig kan dit in de meeste gevallen online. Je hebt dan wel een DigiD nodig. Ben je het niet eens met de opgelegde boete dan kun je via de website van het CJIB ook in bezwaar gaan. Je dient je zaak dan te onderbouwen met bewijs. De stappen die je hiervoor moet ondernemen zijn afhankelijk van of het om een beschikking of een transactievoorstel gaat.

Flitsfoto opvragen

Bron: Silver Spoon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Silver Spoon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Waarom zou je een flitsfoto opvragen?

Heb je een verkeersboete gekregen voor een snelheidsovertreding of rijden door rood licht en is deze boete uitgeschreven op basis van een flitsfoto, dan is het mogelijk om deze foto op te vragen bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). De belangrijkste reden om dit te doen is natuurlijk om na te gaan of de boete wel terecht is. Wellicht kun je je totaal niet voorstellen dat je door rood gereden bent. Het zwart op wit zien van bewijs kan je dan helpen om de boete toch te accepteren. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat uit de foto blijkt dat je wel degelijk in je recht staat, bijvoorbeeld omdat het stoplicht helemaal niet rood was maar de flitsapparatuur niet goed stond afgesteld of het verkeerslicht aan het zicht onttrokken was. Ook is het mogelijk dat een foto van een ander voertuig onterecht aan jouw kenteken gekoppeld is terwijl je kunt bewijzen dat je auto op dat moment ergens anders was.

Hoe kun je een flitsfoto opvragen?

Er is een foto is beschikbaar, als op de beschikking een fotofilmnummer vermeld staat. Deze wordt dan genoemd tussen de gecorrigeerde snelheid en de opsporingsinstantie. De manier waarop je de flitsfoto kunt aanvragen is afhankelijk van of je een beschikking of een strafbeschikking hebt gekregen en of het om je eigen voertuig gaat of dat het een bedrijfs- of leaseauto betreft. Wil je een flitsfoto opvragen vanuit het buitenland dan dien je in alle gevallen een webformulier op de website van het CJIB te gebruiken.

Beschikking voor een eigen voertuig

Een beschikking herken je aan de letter M (Wet Mulder) op de brief die je thuis hebt ontvangen. Je kunt dan naar het Digitaal Loket van het CJIB gaan en daar inloggen met je DigiD om de foto online te bekijken.

Beschikking voor een bedrijfs- of leaseauto

Een beschikking herken je aan de letter M (Wet Mulder) op de brief die je thuis hebt ontvangen. Heb je deze ontvangen voor een verkeersovertreding gemaakt met een bedrijfs- of leaseauto dan ga je ook naar het Digitaal Loket van het CJIB en log je daar in met je DigiD, alleen moet je dan verplicht de sms-verificatie gebruiken bij het inloggen.

Strafbeschikking

Een strafbeschikking herken je aan de letter O op de brief die je thuis hebt ontvangen. De flitsfoto kun je in dat geval aanvragen via een webformulier op de website van het CJIB. De foto wordt dan per post naar je toe gezonden.

Bezwaar maken na het zien van de foto

Heb je de flitsfoto bekeken en ben je er nog steeds van overtuigd dat de opgelegde boete onterecht is dan kun je in bezwaar gaan. Dit kan tevens online via het digitale loket van het CJIB (op dezelfde pagina als waar je de flitsfoto opvraagt). Je kunt er daarnaast ook voor kiezen om schriftelijk bezwaar te maken.

Beschikking (Wet Mulder)

Heb je een beschikking gekregen en wil je hiertegen in bezwaar gaan, onderneem dan de volgende stappen:
  1. Schrijf een bezwaarschrift waarin je uitlegt waarom je het oneens bent met de boete. Heb je bewijs om bijvoorbeeld de stelling te ondersteunen dat je niet op de betreffende plaats was op dat moment, voeg dit bewijs dan bij.
  2. Stuur het beroepschrift binnen zes weken naar de Officier van Justitie (Parket CVOM). Het beroepschrift wordt pas in behandeling genomen als je de boete en administratiekosten betaald hebt. Dit heet zekerheid stellen. Besluit de Officier van Justitie tot vernietiging, dan krijg je het geld terug.
  3. Wordt het beroep afgewezen dan kun je ervoor kiezen om in beroep te gaan bij de rechtbank. Je krijgt dan de kans om je zaak mondeling te bepleiten voor de rechter. Je hebt hier geen advocaat voor nodig.
  4. Wordt ook het beroep bij de rechtbank afgewezen en is de boete hoger dan 70 euro dan kun je in hoger beroep bij het Gerechtshof in Leeuwarden. Voor boetes lager dan 70 euro kun je niet in beroep gaan.

Transactievoorstel (T-beschikking)

Voor een zware verkeersovertreding ontvang je een transactievoorstel (T-beschikking). Heb je naar aanleiding van een verkeersovertreding een transactievoorstel gekregen en wil je in bezwaar gaan dan is het belangrijk dat je de ontvangen acceptgiro nog niet betaalt. Heb je eenmaal betaalt dan is bezwaar niet meer mogelijk. Volg de volgende stappen:
  1. Na het niet betalen van de eerste acceptgiro is het mogelijk dat je een tweede (gewijzigd) voorstel ontvangt. Ben je hier ook niet mee eens dan laat je ook deze acceptgiro onbetaald.
  2. Na het niet betalen van de tweede acceptgiro wordt de zaak overgedragen aan de Officier van Justitie. Als hij dit opportuun acht dan brengt hij de zaak voor de rechter. Je zult dan in de rechtbank moeten verschijnen en kunt daar verweer voeren. De rechter zal vervolgens een straf opleggen of overgaan tot vrijspraak.
  3. Tegen de beslissing van de rechtbank kun je in beroep gaan bij het gerechtshof.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bezwaar maken tegen verkeersboeteAls u het niet eens bent met een parkeerboete of andere verkeersboete (bekeuring) kunt u bezwaar maken door een bezwaars…
Ins en outs van de Wet MulderIns en outs van de Wet MulderDe Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften, beter bekend als de Wet Mulder, is in het leven geroe…
Verkeersboetes (de M-en T-beschikking)Verkeersboetes (de M-en T-beschikking)De meeste verkeersboetes waarmee je te maken kunt krijgen zijn de zogenaamde M-beschikkingen, oftewel 'Mulderbeschikking…
Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012Verkeersboetes 2012: verhoging verkeersboetes 2012In 2012 worden de verkeersboetes verhoogd. De verhoging is fors. De boete voor door rood rijden bedraagt 220. Voor onn…
Bezwaar maken tegen (hogere) verkeersboetesEen verkeersboete is nooit leuk. Het is weggegooid geld waar niemand een seconde plezier voor heeft gehad. Bovendien wor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qimono, Pixabay
  • https://www.cjib.nl/onderwerpen/opvragen-van-een-flitsfoto.aspx
  • http://www.anwb.nl/juridisch-advies/in-het-verkeer/verkeersovertreding-nl/stappenplan-bezwaar-bij-verkeersovertredingen
  • Afbeelding bron 1: Silver Spoon, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Flitsfoto opvragen na verkeersboete en online bezwaar maken"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 15-01-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!