InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Veilig reizen met de auto vergt een goede voorbereiding

Veilig reizen met de auto vergt een goede voorbereiding

Veilig reizen met de auto vergt een goede voorbereiding Veilig reizen is belangrijk, dus moeten er voor een verre reis met de auto een aantal veiligheidsmaatregelen genomen worden. Allereerst al, omdat u tijdens uw reis nu eenmaal niet dicht bij uw vertrouwde garage zit en eventuele technische problemen in een ander land vaak wat moeilijker te verhelpen zijn en tevens omdat uw auto tijdens een lange reis nogal wat te verduren heeft. Het is daarom verstandig om al voor een grote reis onderdelen die aan vervanging toe zijn te vervangen. Ook voor uw autobanden kan een lange reis in bergachtig of zelfs besneeuwd gebied een krachtproef zijn. De juiste banden met een goed profiel zijn dan ook een eerste vereiste.

De technische controle van de auto hoort bij de voorbereiding van de reis

Veilig reizen met de auto begint met een degelijke controle. Voor een lange reis of een langere vakantie verder weg, moet een auto immers altijd goed gecontroleerd worden. Er kan onderweg altijd een mankement optreden, maar als de auto voor de reis goed is nagekeken, kan er gewoon veel minder mis gaan. Bij een degelijke controle komt u zelf of uw monteur wel achter eventuele versleten onderdelen of andere, soms verborgen, mankementen.

Goede banden zijn op de weg noodzakelijk

Controleer de banden op hun spanning. De bandenspanning, die mede bepaald wordt door het gewicht van uw auto, staat door de fabrikant aangegeven in het instructieboekje van uw auto. Soms is er een verschil in bandenspanning voor een vol beladen, bepakte auto en een auto zonder bagage.

Kijk ook in het boekje van de auto

Daar moet dus wel even voor in het boekje gekeken worden. Voor een halve euro kunt u uw banden bij het tankstation op spanning brengen. Meet ook het profiel van de banden op. Zomerbanden moeten vervangen worden als ze minder dan 2 mm profiel hebben, winterbanden als ze minder dan 4 mm profiel hebben. Is er te weinig profiel, dan is de kans op slippartijen groter en als er een politiecontrole is krijgt u mogelijk een proces verbaal. Dat moet vermeden worden.

Remmen laten controleren

Remmen zijn voor de veiligheid van alle inzittenden cruciaal en moeten regelmatig gecontroleerd worden, zeker als u van plan bent om een grote reis te gaan maken. Remschoentjes en/of remblokken slijten nu eenmaal en moeten af en toe vervangen worden. Op een lange reis hebben ze veel te lijden en het is dan ook verstandig om ze van tevoren na te kijken en eventueel te vervangen.

De remvloeistof niet vergeten

Ook het niveau van de remvloeistof moet gecontroleerd worden. Zonder remvloeistof kunt u niet remmen, dus voor een lange reis moet er voldoende “in het vat zitten”, of u moet het leuk vinden om met kokende motor halverwege een berg en ver weg van huis, stil te staan.

De lichten moeten goed gecontroleerd worden

Controleer vlak voordat u vertrekt alle lichten van de auto, zowel knipperlichten als mistlamp, achterlampen en de schijnwerpers aan de voorkant. Zorg voor een setje reservelampjes. Altijd gemakkelijk als er onderweg eentje kapot mocht gaan, vooral als u ook ’s nachts wilt reizen.

Goede bougies en accu

Laat de bougies controleren en vervang ze als dat nodig mocht zijn. Controleer ook de prestatie van de accu of laat dat in uw garage controleren. Een slechte accu hoeft niet altijd ineens leeg te zijn, maar kan bijvoorbeeld op een donkere autoweg er de oorzaak van zijn dat de koplampen steeds minder goed licht geven, waardoor u als een haas de eerstvolgende parkeerplaats moet zoeken.

Het oliepeil controleren

Controleer het oliepijl en vul het aan als dat nodig is. Kijk de motor na op eventuele lekkages. U ziet dat aan plekken waar nog wat olie langs loopt of aan plekken waar olie gelekt heeft en het metaal in die buurt van kleur veranderd is.

De koelvloeistof

Zorg voor voldoende koelvloeistof. Vooral bij vakanties naar gebieden met sneeuw en vorst is het belangrijk dat er genoeg koelvloeistof in het tankje zit. Ook in de zomer is het niet onbelangrijk als u bijvoorbeeld een hoge pas over moet om uw bestemming te bereiken.

Veilig reizen vergt ook een goede verdeling van het gewicht van de bagage

Verdeel de bagage goed over de auto. Zet dus niet alle zware stukken in de kofferruimte aan een kant, maar verdeel het gewicht over de hele breedte. Past de bagage niet allemaal in de kofferruimte, dan kan er hier of daar ook een tas met spullen in de binnenruimte van de auto geplaatst worden, maar dat dan wel op de grond en niet op de hoedenplank. De hoedenplank is alleen bedoeld voor lichte voorwerpen, zoals een pet, sjaal, dun jasje of iets dergelijks.

Zware voorwerpen nooit op de hoedenplank

Bij een eventuele botsing zullen die tijdens hun vlucht door de binnenruimte geen schade kunnen toevoegen aan de inzittenden. Boeken, iPads en andere zwaardere voorwerpen horen echter nooit ofte nimmer op de hoedenplank. Bij een eventuele botsing kunnen zij levensgevaarlijke verwondingen veroorzaken.

Losse bagageonderdelen

Losse bagageonderdelen horen in de kofferruimte en wel op een plaats, waar ze vast geklemd zitten en niet kunnen gaan zwerven. Ze horen niet los in de binnenruimte van uw auto. Eventuele flesjes met water, en dergelijke, horen in een tas thuis, samen met andere levensmiddelen die u onderweg nodig hebt.

De auto goed poetsen

Poets de auto voordat u hem inlaadt. Zorg daarbij vooral voor schone en heldere ramen, helder glas van de koplampen en achterlichten. Vooral het glas van de koplampen vangt veel insecten en moet soms rigoureus schoongemaakt worden met wat Jif of een ander schuurmiddel. Het is immers belangrijk dat u op de weg door andere bestuurders tijdig en goed gezien wordt.

Veilig reizen vereist het gebruik van goede gordels en goede kinderzitjes

Controleer de gordels en zorg dat bij het vertrek iedereen in de gordel zit. De bestuurder van de auto is verantwoordelijk voor de veiligheid van de inzittenden en moet als zodanig ook zelf controleren of iedereen zijn gordel om heeft. Dat geldt ook voor een eventueel goedgekeurd en veilig kinderzitje.

Veiligheidsvesten zijn op veel plaatsen verplicht

Vergeet de gele veiligheidsvesten niet! Berg ze niet ergens onderin op, maar op een plaats, waar u ze in nood meteen kunt pakken. De hesjes zijn niet alleen in Nederland verplicht, maar bijvoorbeeld ook in Duitsland. U kunt er een boete voor krijgen als u geen veiligheidsvest in uw auto hebt.

Werk de navigatie bij

Via internet kunt u vaak de actuele navigatie downloaden, zodat u de meeste plaatsen waar aan de weg gewerkt wordt, kunt vermijden. Ook zijn er soms in het laatste jaar routes en wegen gewijzigd. Met een bijgewerkte navigatie komt u minder snel in de problemen.

Neem ook een kaart of wegenboek mee

De navigatie is meestal wel te vertrouwen, maar soms kan ook die het laten afweten, bijvoorbeeld als het apparaatje plotseling niet meer opgeladen wordt. Zonder kaart of wegenboek hebt u dan een probleem. Zeker als u op weg bent naar ene nieuw vakantie adres. Leg daarom een kaart van Europa of een wegenboek altijd op een plaats, waar u er snel bij kunt komen. Het handschoenenkastje is een prima plaats, maar ook onder een van de zittingen hebt u het snel tevoorschijn gehaald.

Tijdens het reizen om de twee uur stoppen en iets gebruiken

Maak om de twee uur een stop van ongeveer een half uur en eet of drink dan tevens wat. Is het mogelijk, wissel dan van plaats, zodat iemand anders even kan rijden en u kunt rusten. Neem op lange autoritten een rolletje druivensuiker mee, of, nog beter, een tros gewassen druiven en eet daar op de rustplaatsen wat van.

Wees eerlijk als u moe wordt

Wordt u te moe, erken dat dan. Zet de auto op een parkeerplaats en ga een uurtje slapen. Beter een uurtje te laat op het vakantieadres, dan helemaal niet. Wie op vakantie gaat heeft immers de tijd aan zichzelf vanaf het moment dat hij of zij de huisdeur afgesloten heeft en de straat uitrijdt. Haast is een slechte raadgever, zeker op de weg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoDe Winterbeurt - Wat te controleren aan de autoOnderhoud van de auto voor aanvang van de winter. Zodra mist, sneeuw en gladheid de Nederlandse wegen weer kunnen gaan b…
Technische kennis: het onderhouden van je autoEen auto vraagt voor het nodige onderhoud. Het regelmatig laten controleren van je auto kan veel ongemakken voorkomen. B…
Voertuigcontrole - Controle en handelingen bij het rijexamenVoertuigcontrole - Controle en handelingen bij het rijexamenDe voertuigcontrole! Na afronding van je autorijlessen volgt als het goed is je praktijkexamen bij het CBR, dat moet res…

Reageer op het artikel "Veilig reizen met de auto vergt een goede voorbereiding"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 29-07-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!