Verkeersborden Nederland - Omschrijving en aanvullingen
De verkeersborden voor Nederland, gebaseerd op het RVV 1990. Het RVV 1990 volgt in grote lijnen het verdrag van Wenen uit 1968, aangaande de verkeersborden en verkeerstekens. Een wijziging uit 2012 stelt wegbeheerders in staat de verkeersborden te voorzien van een dunne witte rand. Deze uitvoering van de verkeersborden is ingevoerd zodat mensen met een visuele beperking de nuances op de borden beter kunnen waarnemen. De vernieuwde borden zullen overigens voor iedereen beter opvallen dankzij een groter contrast en door de afbakening van de tekens met een witte bies. Per 1 januari 2018 zijn er veertien nieuwe verkeersborden aan het straatbeeld toegevoegd.Warning: Undefined array key 16 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 362
Warning: Undefined array key 17 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/config.inc.php on line 362
Verkeersborden Nederland
De voorlaatste nieuw ingevoerde verkeersborden in Nederland dateren al weer uit 2012 en 2018. Werd vanaf 2012 de 'witte rand' om de verkeersborden ingevoerd om de herkenbaarheid voor personen met een visuele beperking te vergroten; met ingang van 1 januari 2018 zijn de verkeersborden F11 tot en met F 22 en de borden L20 en L21 in het RVV 1990 opgenomen en van kracht geworden.Het verdrag van Wenen
Verkeersborden en verkeerstekensHet verdrag van Wenen dateert uit 1968. Vele (Europese) landen hebben zich akkoord verklaard te voldoen aan de omschreven regels/eisen die dit verdrag met zich mee brengt. Het gaat hierbij om het toepassen van de verkeersregels en het plaatsen van verkeerstekens. Dit om zoveel mogelijk eenheid te krijgen in de internationale regelgeving op de weg en hiermee de herkenbaarheid en veiligheid te bevorderen. Landen of wegbeheerders kunnen op detail afwijken van hetgeen in het verdrag van Wenen geregeld is.
- Het verdrag van Wenen
- Voorbeelden 'oude' en 'nieuwe' verkeersborden
- Verkeersborden Nederland - Indeling en aanvulling/motivatie
- A - Verkeersborden snelheid
- B - Verkeersborden voorrang
- C - Verkeersborden geslotenverklaring
- D - Verkeersborden rijrichting
- E - Verkeersborden parkeren en stilstaan
- F - Verkeersborden overige geboden en verboden
- G - Verkeersborden verkeersregels
- H - Verkeersborden bebouwde kom
- J - Verkeersborden waarschuwing
- L - Verkeersborden informatie
- K - Verkeersborden bewegwijzering
- Aanwijzingen gegeven door verkeersregelaars
- Overige bepalingen die op tekens van toepassing kunnen zijn
Verkeersborden Nederland met Witte rand
Verkeersborden en contrasterende witte randNederland telt ongeveer 700.000 kleurenblinden. Voor sommige kleurenblinden zijn bepaalde verkeersborden niet duidelijk omdat de kleuren niet of moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. De verkeersborden bijvoorbeeld waarop rode elementen in een blauw vlak worden weergegeven blijken voor hen te bestaan uit één vlak van dezelfde kleur. Een contrasterende witte rand tussen de verschillende kleuren moet dit probleem verhelpen en maakt het bord voor hen beter herkenbaar. Voor de blauwe verkeersborden geldt dit probleem niet, omdat deze al waren voorzien van een witte omtrek-bies.
Wegbeheerder belast met plaatsing verkeersborden
Omdat de 'oude' verkeersborden voorlopig nog niet uit het straatbeeld verdwenen zullen zijn, kunnen de oude en nieuwe verkeersborden naast elkaar gebruikt worden. Het is aan de individuele wegbeheerders om te bepalen of en wanneer de nieuwe verkeersborden worden geplaatst. Bijvoorbeeld bij nieuwe aanleg of regulier onderhoud van wegen.
Voorbeelden 'oude' en 'nieuwe' verkeersborden
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Verkeersborden Nederland - Indeling en aanvulling/motivatie
In het overzicht van de verkeersborden is de indeling van het RVV1990, bijlage 2 aangehouden. Naast de weergave van de borden is in de tabel de omschrijving voor Nederland weergegeven. Volgend op de tabel, indien van toepassing, de motivatie zoals die in het verdrag van Wenen voor het verkeer is opgesteld.A - Verkeersborden snelheid
![]() | Maximumsnelheid | ![]() | Einde maximumsnelheid |
![]() | Adviesnelheid | ![]() | Einde adviessnelheid |
![]() | Maximumsnelheid elektronisch signaleringsbord | ![]() | Einde van alle op een elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden en adviezen |
Richtlijnen/advies volgens het verdrag van Wenen.
De aanduiding van een snelheidsbeperking dient te worden gegeven door het bord als A1. Het cijfer op het teken dient de maximumsnelheid aan te geven in de meeteenheid van het stelsel dat in het betrokken land gewoonlijk wordt gebruikt om er de snelheid van voertuigen in uit te drukken. Achter of onder het cijfer dat de snelheid aangeeft kan bijvoorbeeld 'km' (kilometer) of 'm' (mijl) worden toegevoegd. Teneinde een snelheidsbeperking aan te geven voor voertuigen die een toegestane maximum massa te boven gaan, dient het cijfer dat hierop betrekking heeft op een onderbord te worden aangegeven, welk bord onder het teken dient te worden geplaatst.
B - Verkeersborden voorrang
![]() | Voorrangsweg | ![]() | Einde voorrangsweg |
![]() | Voorrangskruispunt | ![]() | Voorrangskruispunt weg links |
![]() | Voorrangskruispunt weg rechts | ![]() | Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg |
![]() | STOP: verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg | ![]() | Let op: in sommige buitenlanden kan ook dit bord gebruikt worden in plaats van bord B7. |
Richtlijnen/advies volgens het verdrag van Wenen.
De verkeersborden om weggebruikers van de bijzondere voorrangsregels bij kruisingen in kennis te stellen zijn de borden als: B1, B2, B6 en B7. De borden om aan weggebruikers een voorrangsregeling op smalle weggedeelten kenbaar te maken zijn de borden als: F5 en F6.
- Bord B6 - Voorrang verlenen: wordt gebruikt om bestuurders ervan in kennis te stellen dat zij, op de kruising waar dit teken is geplaatst, voorrang moeten verlenen aan voertuigen op de weg die zij naderen.
- Bord B7 - STOP: wordt gebruikt om aan bestuurders kenbaar te maken dat zij, bij de kruising waar het teken is geplaatst, dienen te stoppen alvorens zich op die kruising te begeven en dat zij voorrang dienen te verlenen aan voertuigen op de weg die zij naderen.
- Bord B6 of B7 - Mag op een andere plaats dan bij een kruising worden geplaatst, indien het bevoegde gezag dit noodzakelijk acht. Bord B6 en B7 dienen vlak voor kruisingen te worden geplaatst, indien mogelijk op één lijn met het punt waar voertuigen dienen te stoppen of waar zij niet voorbij mogen rijden wanneer zij voorrang moeten verlenen.
- Voor het geven van een vóórwaarschuwingsteken voor bord B6 wordt het zelfde teken gebruikt, voorzien van een onderbord.
- Voor het geven van een vóórwaarschuwingsteken voor bord B7, wordt dit bord voorzien van een onderbord met het ,STOP’-symbool en een getal dat de afstand tot bord B7 aangeeft.
- Bord B1 - Voorrangsweg dient te worden gebruikt om aan gebruikers van een weg kenbaar te maken dat, op kruisingen van deze weg met andere wegen, de bestuurders van voertuigen die op die andere wegen rijden of er vandaan komen, voorrang moeten verlenen aan de voertuigen die op deze weg rijden. Dit bord kan aan het begin van de weg worden geplaatst en na elke kruising worden herhaald. Het kan ook vóór of bij de kruising worden geplaatst. Wanneer teken B1 op een weg is geplaatst, dient teken B2 "einde voorrangsweg" te worden geplaatst bij het naderen van het punt waar de voorrangsweg ophoudt voorrang boven andere wegen te hebben. Teken B2 kan enige malen worden herhaald vóór het punt waar de voorrang eindigt; het teken of de tekens die voor dit punt zijn geplaatst, worden dan voorzien van een onderbord.
- Indien op een weg voor een kruising wordt gewaarschuwd door middel van een gevaarsteken dat een van de symbolen als op de borden B3, B4 of B5 bevat, of indien de weg bij die kruising een voorrangsweg is en als zodanig is aangeduid door bord B1, dient op alle andere wegen bij die kruising het bord B6 of B7 te worden geplaatst. Het plaatsen van deze borden is niet verplicht op wegen zoals paden of niet-verharde wegen, waar bestuurders bij kruisingen ook voorrang dienen te verlenen wanneer een dergelijk teken ontbreekt. Het bord B7 dient uitsluitend te worden geplaatst indien het bevoegde gezag het raadzaam acht van bestuurders te eisen dat zij stoppen, met name uit hoofde van slecht zicht voor bestuurders op de weggedeelten aan beide zijden van de kruising die zij naderen.
C - Verkeersborden geslotenverklaring
![]() | Gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters, geleiders van rij- of trekdieren of vee | ![]() | Eénrichtingsweg. In deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee |
![]() | Eénrichtingweg | ![]() | éénrichtingsweg |
![]() | Inrijden toegestaan | ![]() | Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen |
![]() | Gesloten voor vrachtauto's | ![]() | Gesloten voor autobussen |
![]() | Gesloten voor autobussen en vrachtauto's | ![]() | Gesloten voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h |
![]() | Gesloten voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen | ![]() | Gesloten voor motorvoertuigen met aanhangwagen |
![]() | Gesloten voor motorfietsen | ![]() | Gesloten voor alle motorvoertuigen |
![]() | Gesloten voor bromfietsen, snorfietsen en gehadicaptenvoertuigen met inwerking zijnde motor | ![]() | Gesloten voor fietsen en gehandicaptenvoertuigen zonder motor |
![]() | Gesloten voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen | ![]() | Gesloten voor voetgangers |
![]() | Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen die, met inbegrip van de lading, langer zijn dan op het bord is aangegeven | ![]() | Gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, breder zijn dan op het bord is aangegeven |
![]() | Gesloten voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn op het bord is aangegeven | ![]() | Gesloten voor voertuigen waarvan de aslast hoger is dan op het bord staat aangegeven |
![]() | Gesloten voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaalmassa hoger is dan op het bord staat aangegeven | ![]() | Gesloten voor voertuigen met bepaalde gevaarlijke stoffen |
![]() | Gesloten voor vrachtauto's die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d | ![]() | Einde geslotenverklaring voor vrachtauto;s die niet voldoen aan de eisen, genoemd in artikel 86d |
![]() | Spitsstrook open | ![]() | Spitsstrook vrijmaken |
![]() | Einde spitsstrook | [/TD][TD] |
Richtlijnen/advies volgens het verdrag van Wenen.
Deze serie borden beschrijft de verbodstekens en beperkende tekens en geeft hun betekenis weer. Het beschrijft tevens de tekens die het einde van deze verboden en beperkingen, of van één van deze, aanduiden.
D - Verkeersborden rijrichting
![]() | Rotonde: verplichte rijrichting | ![]() | Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft |
![]() | Bord mag aan beide zijden worden voorbijgegaan | ![]() | Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven |
![]() | Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven (kan ook gebruikt worden met het teken/de pijl naar links) | ![]() | Gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven |
![]() | Gebod tot het volgen van één van de rijrichtingen die op het bord zijn aangegeven | ![]() ![]() | Let op: in sommige buitenlanden kunnen ook deze borden worden gebruikt in plaats van het bord als D5. De betekenis is in dit geval: verboden rechts of links af te slaan. In Nederland zijn deze borden m.i.v. het RVV 1990 vervangen door de "blauwe" borden. |
Richtlijnen/advies volgens het verdrag van Wenen.
Deze serie borden beschrijft de gebodstekens tot het volgen van een aangegeven richting en geeft hun betekenis weer.
E - Verkeersborden parkeren en stilstaan
![]() | Parkeerverbod | ![]() | Verbod stil te staan |
![]() | Verbod fietsen en bromfietsen te plaatsen | ![]() | Parkeergelegenheid |
![]() | Taxistandplaats | ![]() | Gehandicaptenparkeerplaats |
![]() | Gelegenheid tot het onmiddellijk laden en lossen van goederen | ![]() | Parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven |
![]() | Parkeergelegenheid alleen bestemd voor vergunninghouders | ![]() | Parkeerschijfzone |
![]() | Einde parkeerschijfzone | ![]() | Parkeergelegenheid ten behoeve van overstappers op het openbaar vervoer |
![]() | Parkeergelegenheid ten behoeve van carpoolers | ![]() ![]() | Let op: in sommige buitenlanden kunnen ook deze borden gebruikt worden, om het verbod op parkeren op even of oneven dagen aan te geven. |
F - Verkeersborden overige geboden en verboden
![]() | Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen | ![]() | Einde verbod voor motorvoetuigen om elkaar onderling in te halen |
![]() | Verbod voor vrachtauto's om motorvoertuigen in te halen | ![]() | Einde verbod voor vrachtauto's om motorvoertuigen in te halen |
![]() | Verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegenovergestelde richting | ![]() | Bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan |
![]() | Keerverbod | ![]() | Einde alle door verkeersborden aangegeven verboden |
![]() | Einde van alle op elektronisch signaleringsbord aangegeven verboden en adviezen | ![]() | Stop. In het bord kan worden aangegeven door wie of waarom het bord wordt geplaatst |
![]() | Verplicht gebruik passeerstrook. Rijstrook om ingehaald te kunnen worden, uitsluitend bestemd voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h. Geldt ook voor heftrucks, graafmachines en dergelijke. Verboden voor andere bestuurders | ![]() | Einde verplicht gebruik van de passeerstrook voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen en mogen rijden dan 25 km/u |
![]() | Rijbaan of rijstrook,uitsluitend ten behoeve van lijnbussen Voertuigen met een ontheffing uitgezonderd (b.v. taxi's) | ![]() | Einde busbaan of busstrook |
![]() | Rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van trams Voertuigen met een ontheffing uitgezonderd (b.v. taxi's) | ![]() | Einde trambaan of tramstrook |
![]() | Rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van lijnbussen en trams Voertuigen met een ontheffing uitgezonderd (b.v. taxi's) | ![]() | Einde busbaan of trambaan of busstrook of tramstrook |
![]() | Verplichte rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van vrachtauto's en lijnbussen Voertuigen met een ontheffing uitgezonderd (b.v. taxi's) | ![]() | Einde verplichte rijbaan of rijstrook voor vrachtauto's en lijnbussen |
![]() | Verplichte rijbaan of rijstrook, uitsluitend bestemd voor vrachtauto's | ![]() | Einde verplichte rijstrook of rijbaan voor vrachtauto's |
Richtlijnen/advies volgens het verdrag van Wenen.
Verbodstekens en beperkende tekens dienen rond te zijn; hun diameter dient ten minste 60 cm te zijn buiten de bebouwde kom en ten minste 40 cm binnen de bebouwde kom. Tenzij bij de beschrijving van de tekens anders is aangegeven, dienen verbodstekens en beperkende tekens een wit of geel vlak te hebben. De symbolen en eventueel nodige opschriften dienen zwart of donkerblauw te zijn en indien er schuine banen op voorkomen, dienen deze rood te zijn en te lopen van links boven naar rechts beneden.
G - Verkeersborden verkeersregels
![]() | Autosnelweg | ![]() | Einde autosnelweg |
![]() | Autoweg | ![]() | Einde autoweg |
![]() | Erf | ![]() | Einde erf |
![]() | Voetpad | ![]() | Einde voetpad |
![]() | Ruiterpad | ![]() | Einde ruiterpad |
![]() | Verplicht fietspad | ![]() | Einde verplicht fietspad |
![]() | Fiets/bromfietspad | ![]() | Einde fiets/bromfietspad |
![]() | Onverplicht fietspad | ![]() | Einde onverplicht fietspad |
H - Verkeersborden bebouwde kom
![]() | Bebouwde kom | ![]() | Einde bebouwde kom |
Richtlijnen/advies volgens het verdrag van Wenen.
De borden als H1 en H2 wijzen de weggebruikers op het feit dat de algemene bepalingen, van toepassing zijn vanaf deze borden, behalve als door andere tekens op bepaalde weggedeelten in de bebouwde kom anders wordt aangegeven. Het bord als B2 wordt echter altijd geplaatst op een voorrangsweg die wordt aangegeven door middel van het bord B1 wanneer deze weg binnen de bebouwde kom ophoudt een voorrangsweg te zijn.
J - Verkeersborden waarschuwing
![]() | Slecht wegdek | ![]() | Bocht naar rechts |
![]() | Bocht naar links | ![]() | S-bocht(en) eerst naar rechts |
![]() | S-bocht(en) eerst naar links | ![]() | Steile helling |
![]() | Gevaarlijke daling | ![]() | Gevaarlijk kruispunt |
![]() | Rotonde | ![]() | Overweg met overwegbomen |
![]() | Overweg zonder overwegbomen | ![]() | Overweg met enkel spoor |
![]() | Overweg met twee of meer sporen | ![]() | Tram(kruising) |
![]() | Beweegbare brug | ![]() | Werk in uitvoering |
![]() | Rijbaanversmalling | ![]() | Rijbaanversmalling rechts |
![]() | Rijbaanversmalling links | ![]() | Slipgevaar |
![]() | Kinderen | ![]() | Voetgangersoversteekplaats |
![]() | Voetgangers | ![]() | Fietsers en bromfietsers |
![]() | Losliggende stenen | ![]() | Kade of rivieroever |
![]() | Groot wild | ![]() | Vee |
![]() | Tegenliggers | ![]() | Vliegtuigen |
![]() | Zijwind | ![]() | Verkeerslichten |
![]() | File | ![]() | Ongeval |
![]() | Slecht zicht door sneeuw, regen of mist | ![]() | IJzel of sneeuw |
![]() | Gevaar (de aard van het gevaar is aangegeven op het onderbord) | ![]() | Verkeersdrempel |
![]() | Waarschuwing voor elektronische in- en uitschuifbare paal in de rijbaan (poller), waamee toegankelijkheid van straten en gebieden kan worden geregeld | [/TD][TD] |
Richtlijnen/advies volgens het verdrag van Wenen.
- Het aantal gevaarstekens dient niet onnodig te worden vergroot, maar dergelijke tekens dienen te worden geplaatst om voor mogelijke gevaren op de weg te waarschuwen daar, waar deze voor een bestuurder die met de nodige voorzichtigheid rijdt, moeilijk tijdig zijn waar te nemen.
- Gevaarstekens dienen op zodanige afstand van het gevaarspunt te worden geplaatst, dat zij overdag en 's nachts zo doeltreffend mogelijk zijn, met inachtneming van de toestand van de weg en de verkeersomstandigheden, met name de normale snelheid van de voertuigen en de afstand waarop het teken zichtbaar is.
- De afstand tussen het teken en het begin van een gevaarlijk weggedeelte kan kenbaar worden gemaakt op een onderbord. Deze informatie dient te worden verschaft wanneer de afstand tussen het teken en het begin van het gevaarlijke weggedeelte niet door bestuurders kan worden beoordeeld en afwijkt van de afstand die zij gewoonlijk kunnen verwachten.
- Gevaarstekens kunnen worden herhaald, met name op autosnelwegen en op wegen die als autosnelwegen worden behandeld. Wanneer zij worden herhaald, dient de afstand tussen het teken en het begin van het gevaarlijke weggedeelte te worden aangegeven. Ten aanzien van gevaarstekens die waarschuwen voor beweegbare bruggen en voor overwegen, staat het de wegbeheerder echter vrij de volgende bepalingen toe te passen: een rechthoekig bord met de langste zijde verticaal en voorzien van drie schuine rode banen op een wit of geel vlak, kan worden geplaatst onder gevaarstekens met een van de symbolen als op het bord J15, J10, of J11 mits aanvullende tekens in de vorm van borden met dezelfde vorm met respectievelijk een of twee schuine rode banen op een wit of geel vlak zijn opgesteld op ongeveer eenderde en tweederde van de afstand tussen het teken en de spoorlijn. Deze tekens mogen worden herhaald aan de tegenovergestelde zijde van de rijbaan.
- Indien een gevaarsteken wordt gebruikt om te waarschuwen voor een gevaar op een weggedeelte van een bepaalde lengte (bijvoorbeeld voor een reeks gevaarlijke bochten of een deel van de rijbaan dat in slechte toestand verkeert), en indien het wenselijk is de lengte van dat gedeelte aan te geven, dient dit te worden gedaan op een onderbord.
L - Verkeersborden informatie
![]() | Hoogte onderdoorgang | ![]() | Voetgangersoversteekplaats |
![]() | Bushalte | ![]() | Tramhalte |
![]() | Bushalte/tramhalte | ![]() | Voorsorteren |
![]() | Einde rijstrook | ![]() | Splitsing |
![]() | Aantal doorgaande rijstroken | ![]() | Doodlopende weg |
![]() | Vooraanduiding doodlopende weg | ![]() | Vooraanduiding verkeersmaatregel voor de aangegeven richting |
![]() | Verkeersbord geldt alleen voor de aangegeven rijstrook/rijstroken | ![]() | Verkeersbord geldt alleen voor de aangegeven rijstrook |
![]() | Verkeerstunnel | ![]() | Vluchthaven |
![]() | Vluchthaven voorzien van een noodtelefoon en brand-blusapparaat | ![]() | Noodtelefoon |
![]() | Brandblusapparaat | ![]() | Noodtelefoon en brandblusapparaat |
![]() | Dichtstbijzijnde uitgang of twee dichtstbijzijnde uitgangen in de op het bord aangegeven richting en afstand | [/TD][TD] | |
![]() | Uitwijkplaats rechts van de weg | ![]() | Uitwijkplaats links van de weg |
Het bord als L13 moet worden gebruikt bij tunnels van 1000 m of meer en in de bij nationale wetgeving bepaalde gevallen. Bij tunnels van 1000 m of meer moet de lengte worden vermeld ofwel in het onderste gedeelte van het teken ofwel op een onderbord. De naam van de tunnel mag worden vermeld.
Voetgangersoversteekplaats
Het tekens L2 wordt geplaatst bij voetgangersoversteekplaatsen indien het bevoegde gezag dit raadzaam acht. De borden die een bijzonder voorschrift inhouden worden alleen geplaatst op plaatsen waar het bevoegde gezag dit noodzakelijk acht. Deze tekens mogen worden herhaald; door middel van een onderbord mag de afstand tussen het teken en het aangegeven punt worden vermeld; deze afstand mag ook op het onderste gedeelte van het teken zelf worden vermeld.
K - Verkeersborden bewegwijzering
![]() Lage beslissingswijzer langs autosnelweg (nieuwe blauwe borden worden gefaseerd ingevoerd/geplaatst) | ![]() Voorwegwijzer langs autosnelweg voor de afgaande richting |
![]() Beslissingswijzer langs autosnelweg | ![]() Hoge beslissingswijzer langs autosnelweg |
![]() Voorwegwijzer langs niet-autosnelweg | ![]() Beslissingswijzer langs niet-autosnelweg |
![]() Wegwijzer voor fietsers en bromfietsers | ![]() Wegwijzer voor fietsers en bromfietsers |
![]() Omleiding: voorwegwijzer op niet-autosnelweg | ![]() Voorwegwijzer binnen de bebouwde kom |
![]() Voorsorteren op niet-autosnelweg | ![]() Wijkwegwijzer binnen de bebouwde kom |
![]() Wijkwegwijzer binnen de bebouwde kom | ![]() Route voor het vervoer van bepaalde gevaarlijke stoffen |
Richtlijnen/advies volgens het verdrag van Wenen.
Een richtingteken mag de namen van verschillende plaatsen vermelden; de namen dienen dan op het bord onder elkaar te staan. De letters die voor een plaatsnaam zijn gebruikt mogen alleen groter zijn dan die voor de andere, indien de betrokken stad de grootste is. Wanneer afstanden zijn aangegeven, dienen de desbetreffende cijfers op één lijn te zijn geplaatst met de plaatsnaam. Op pijlvormige richtingborden dienen deze cijfers tussen de plaatsnaam en de punt van de pijl te worden geplaatst; op rechthoekige borden dienen zij achter de plaatsnaam te worden geplaatst.
Vooraanduidingstekens
Vooraanduidingstekens dienen op zodanige afstand vóór de kruising te worden geplaatst dat hun doeltreffendheid overdag en 's nachts zo groot mogelijk is, met inachtneming van de toestand van de weg en de verkeersomstandigheden, met name van de gebruikelijke snelheid van de voertuigen en van de afstand waarop het teken zichtbaar is; deze afstand hoeft niet groter te zijn dan 50 m binnen de bebouwde kom, maar mag niet minder zijn dan 500 m op autosnelwegen en op andere wegen met snelverkeer. De tekens kunnen worden herhaald. Een onderbord kan de afstand aangeven tussen het teken en de kruising; deze afstand kan ook op het onderste deel van het teken zelf worden aangegeven.
Aanwijzingen gegeven door verkeersregelaars
![]() | Algemeen stopteken | ![]() | Stopteken voor het verkeer, dat de verkeersregelaar van voren nadert |
![]() | Stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van achteren nadert | ![]() | Stopteken zowel voor het verkeer dat de verkeersregelaar van voren, als voor het verkeer dat hem van achteren nadert |
![]() | Stopteken voor het verkeer dat de verkeersregelaar van rechts nadert | ![]() | Stopteken voor het verkeer in de vrije richtingen. Opletten voor het verkeer in de stopgezetten richtingen. Kruispunt vrijmaken |
![]() | Teken tot snelheid verminderen | ![]() | Stopteken door verkeersbrigadier met toepassing van bord F10 |
Overige bepalingen die op tekens van toepassing kunnen zijn
Verbods- en gebodstekens en beperkende tekensDeze borden dienen te worden geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van het punt waar het gebod, de beperking of het verbod begint en kunnen worden herhaald indien het bevoegde gezag dit noodzakelijk acht. Indien het bevoegde gezag het raadzaam acht, uit hoofde van zichtbaarheid of om weggebruikers van te voren te waarschuwen, kunnen deze borden evenwel op een passende afstand worden geplaatst vóór het punt waar het gebod, de beperking of het verbod van toepassing is. Onder de borden die vóór het punt zijn geplaatst waar het gebod, de beperking of het verbod van toepassing is, wordt een onderbord geplaatst.
Zones
Borden die van toepassing zijn op alle wegen in een bepaalde zone (zonale geldigheid) dienen te worden geplaatst op alle wegen die tot de desbetreffende zone toegang geven. De zone dient bij voorkeur alleen wegen te omvatten die soortgelijke eigenschappen hebben. Borden die het einde van een zone aangeven, dienen te worden geplaatst op alle wegen die kunnen worden gebruikt om de zone te verlaten.
Informatieve borden
Het opschrift op de informatieve tekens/toeristische informatieborden dienen in landen die geen Latijnse letters gebruiken, zowel in de landstaal te zijn aangebracht als met Latijnse letters te zijn herschreven op een wijze die de uitspraak in de landstaal zo dicht mogelijk benadert. In landen waar geen Latijnse letters worden gebruikt, mogen de woorden, die met Latijnse letters zijn geschreven ofwel op het zelfde teken worden aangebracht als de woorden in de landstaal, of op een herhalingsteken. Een teken mag geen opschriften bevatten in meer dan twee talen.
Tekens ter identificatie van een weg
De tekens die worden gebruikt om wegen te identificeren, hetzij door het aangeven van hun nummer, samengesteld uit cijfers, uit letters of uit een combinatie van cijfers en letters, hetzij door het aangeven van hun naam, dienen te bestaan uit dat nummer of die naam gevat in een rechthoek of een schild. De wegbeheerder mag de rechthoek vervangen door het symbool van hun wegenclassificatie.
Tekens ter identificatie van een plaats of plek
De tekens die worden gebruikt ter identificatie van een plaats of plek kunnen worden gebruikt om de grens tussen twee landen, of de grens tussen twee bestuurlijke onderdelen van hetzelfde land, of de naam van een rivier, een bergpas, een mooi plekje, enz. aan te duiden. Deze tekens dienen op opvallende wijze te verschillen van de verkeersborden van het RVV 1990.
Bevestigingtekens
Bevestigingstekens kunnen worden gebruikt om de richting van een weg te bevestigen, indien het bevoegde gezag zulks noodzakelijk acht, bijvoorbeeld waar de weg een grote bebouwde kom verlaat. Deze tekens dienen de namen van één of meer plaatsen te vermelden. Wanneer de afstanden worden aangegeven, dienen de desbetreffende cijfers achter de plaatsnaam te worden geplaatst.
Bepalingen die algemeen op informatieve tekens van toepassing zijn
De informatieve borden worden geplaatst waar de wegbeheerder dit raadzaam acht. Andere informatieve tekens dienen uitsluitend te worden geplaatst waar het bevoegde gezag zulks van wezenlijk belang acht. Met name de borden voor reparaties in noodgevallen, benzineverkoop, onderdak en het verkrijgen van verfrissingen en maaltijden worden geplaatst als deze voorzieningen zeldzaam zijn. Informatieve borden kunnen worden herhaald. Een onderbord kan de afstand aangeven tussen het bord en de plaats waarop het bord betrekking heeft; deze afstand kan ook worden aangegeven op het onderste deel van het bord zelf.