InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Verkeer - Auto te water - Hoe te handelen

Verkeer - Auto te water - Hoe te handelen

Verkeer - Auto te water - Hoe te handelen Wat te doen of hoe te handelen bij het te water raken met de auto? Een nachtmerrie voor iedere automobilist is wel het te water raken met je auto. Alleen al bij de gedachte hieraan zal menigeen de paniek van kop tot teen voelen. Gold in het verleden het advies in de auto te blijven zitten tot zich een luchtbel in de auto had gevormd, tegenwoordig is men een andere mening toegedaan en krijg je het uitdrukkelijk advies de auto zo snel mogelijk te verlaten. Hoe kun je -stap voor stap- het beste handelen als je onverhoopt in het water beland met de auto?

Autogordel bij het te water raken met de auto

Het (juist) dragen van een autogordel is uiteraard altijd van belang. Bij te water geraken zullen de gordels de eerste klap opvangen en de kans op bijvoorbeeld het verlies van het bewustzijn aanzienlijk verkleinen. Vele onderzoeken en analyses van ongevallen tonen aan dat het dragen van een autogordel het risico op letsel met vele procenten doet afnemen. Alhoewel de plicht en de verantwoordelijkheid van het dragen van de autogordel voor personen boven de achttien jaar, bij de personen zelf ligt, is het de morele verplichting van de bestuurder het dragen van de autogordel wel te verlangen. Niet rijden als een persoon weigert de gordel te dragen is eigenlijk de enige juiste handelswijze. Voor kinderen geldt dit uiteraard -al dan niet gezeten op een kinderzitje- in het bijzonder.

Richtlijnen bij het te water raken met de auto

Het is te hopen dat je onderstaande richtlijnen nooit nodig zal hebben. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, dan is het wel wijs te weten hoe je moet handelen. Niemand zal van zichzelf op voorhand in kunnen schatten hoe de (paniek)reactie zal zijn als je met de auto te water raakt. 'het weten wat te doen' zorgt dan waarschijnlijk onbewust toch voor een meer adequaat handelen. Voor zowel jezelf als je medepassagiers kan dit een kwestie van levensbelang zijn, tenslotte gaat het vaak om seconden.

Stap 1: Verlichting aan
Doe alle lichten aan, ook de binnenverlichting, zodat de auto zichtbaar blijft, vooral ook voor eventuele hulpverleners. Bovendien kun je jezelf beter oriënteren. Schakel het contact niet uit. Mogelijk schakelt dat de verlichting uit, werken de elektrische ramen niet meer en is de kans groot dat je per ongeluk de deuren op slot doet. Er zal geen brand uitbreken door kortsluiting. Wel is het mogelijk dat ramen en deuren door kortsluiting niet meer zijn te openen. Het is dus van groot belang de auto zo snel mogelijk te verlaten.

Stap 2: Gordels los
Maak meteen de autogordels los. Als dat niet lukt, snijd je de gordel door met het autogordelmes. Dit mes is onderdeel van de veiligheidshamer. Zorg er dus voor dat je de veiligheidshamer binnen handbereik hebt! Doe de autogordel volledig af en help eventuele passagiers met hun gordels. Zijn er kinderen in kinderzitjes, dan haal je ze daar zo snel mogelijk uit. Het beste is dat er achterin ook een veiligheidshamer aanwezig is.

Stap 3: Open het zijraam
Open het zijraam van de auto. Dat kan via de raambediening, maar als dat niet lukt moet je het raam verbrijzelen met de veiligheidshamer of een ander zwaar object. Het zijraam zit stevig in het portier, dus wees niet bang om hard te slaan.

Je krijgt het zijraam niet open
Het kan gebeuren dat je het zijraam toch niet open krijgt. Dit kan alleen als er meerdere factoren tegenzitten, namelijk de elektrische ramen functioneren niet èn het raam is niet te verbrijzelen. Dit laatste kan als je geen veiligheidshamer onder handbereik hebt of als de zijramen, net zoals de voorruit, uit gelaagd glas bestaan. Een dakraam of achterruit zijn ook zeer geschikt om uit de auto te ontsnappen. Probeer hoe dan ook zo snel mogelijk de auto te verlaten!

Mocht je de ramen op geen enkele manier open krijgen, dan kun je op de volgende manier uit de auto ontsnappen:
  • Lichten aan
  • Gordels los
  • Haal diep adem vlak voordat de auto met water volloopt
  • Duw de deuren rustig open; dit kan pas als de auto al grotendeels gezonken is en daarmee de druk binnen en buiten de auto gelijk is. Hard duwen is minder effectief dan rustig en stevig de deur openduwen. De deuren openen slechts langzaam vanwege de druk!

Er is helaas geen eenduidig keurmerk om te achterhalen of de ruiten al dan niet uit gelaagd glas bestaan. Om hier achter te komen kunt je het beste contact opnemen met je garagebedrijf of de importeur. Ook het raadplegen van het instructieboekje van de auto kan mogelijk meer informatie geven.

Stap 4: Verlaat de auto
Ontsnappen door een raam gebeurt bij voorkeur ruggelings met je gezicht naar het dak van de auto. Bied waar nodig hulp aan andere inzittenden. Breng kleine kinderen eerst in veiligheid door ze desnoods op het dak van de auto te zetten. Verlaat de auto altijd zo snel mogelijk!

Wat te doen als de auto in het water op de kop ligt

Je hangt dan in de gordel. Je eigen gewicht blokkeert het sluitingsmechanisme. Toch kun je de gordel ook dan los krijgen als je de volgende procedure volgt.
  1. Zet je voeten tegen het dashboard en duw jezelf tegen de stoel aan.
  2. Duw met één arm tegen het dak.
  3. Je kunt nu met de andere hand de gordel losklikken.
  4. Verplaats je benen één voor één naar het dak (op dit moment de ‘bodem’). Zo rol je vanzelf uit je stoel.

Autorijden bij vorst of gladheid in de winter

In de winter en bij vorst en gladheid zal de kans op een ongeval of te water raken groter zijn dan bij droog en rustig weer. Hoe kun je voor jezelf de nodige voorzorgsmaatregelen treffen om een grotere veiligheid te creëren?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalVerkeer - Hulp verlenen bij aanrijding of verkeersongevalEen aanrijding of verkeersongeval - Wat moet je doen? In het drukke en intensieve verkeer in Nederland is een aanrijding…
Wat te doen bij auto te water?Een grote angst voor menig automobilist is het te water raken met zijn voertuig. Helaas door al het water waar Nederland…
Is uw auto al winterklaar? Doe het zelfIs uw auto al winterklaar? Doe het zelfDe winter staat weer voor de deur. U heeft het wel eens meegemaakt, een flinke nachtvorst en deuren vastgevroren, sloten…
Verplicht bij de wet: toebehoren materialen in de autoEr zijn een aantal spullen die je verplicht in je auto moet hebben. Een gevarendriehoek, een verbandkist of tasje, een v…
Met auto een fietser aangereden - Wie is er schuldig?Met auto een fietser aangereden - Wie is er schuldig?De zwakke deelnemers aan het verkeer worden door de wet beschermd. Bij een aanrijding tussen een gemotoriseerd voertuig…
Bronnen en referenties
  • Autorij-instructie.nl

Reageer op het artikel "Verkeer - Auto te water - Hoe te handelen"

Reactie

Frans, 24-08-2014 09:29 #1
Ik heb de volgende vraag:
Hoe weet je in het donker, als je onder water bent geraakt, wat boven en onder is. In dit geval is het niet mogelijk om luchtbellen te zien. Reactie infoteur, 27-08-2014
Beste Frans,

Bij extreem donker water zal je "op de tast" het voertuig moeten verlaten, waarna je zwemmend vanzelf een opwaartse krijgt.
Het is dan ook verstandig altijd met (dag) licht te rijden.

Mvg - Sjaak

Infoteur: Jvd
Laatste update: 19-03-2017
Gepubliceerd: 12-03-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Special: Verkeersdeelname
Reacties: 1
Schrijf mee!