InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Wat te doen bij auto te water?

Wat te doen bij auto te water?

Een grote angst voor menig automobilist is het te water raken met zijn voertuig. Helaas door al het water waar Nederland rijk aan is komt dit toch nog regelmatig voor. Stel u raakt te water met uw voertuig, weet u dan juist te handelen? Het is één van de grootste angsten van iedere automobilist, met een auto te water raken. Helaas gebeurt het toch regelmatig, jaarlijks raken ongeveer 700 a 800 auto’s te water. In deze situatie is het van groot belang beschikking te hebben over de juiste reddingsmiddelen en kennis in uw voertuig.

Er bestonden in het verleden verschillende theorieën over hoe veilig te handelen tijdens een auto te water situatie. Eén theorie was dat de te water geraakte automobilist in het voertuig moest blijven net zolang dat de waterdruk binnen in het voertuig even groot was dan de waterdruk buiten te auto. Of te wel, wachten tot dat het voertuig volledig is volgelopen met water. Er zijn eigenlijk maar twee gouden regels:

  • Probeer kalm te blijven en niet in paniek te raken.
  • Breng u en uw eventuele passagiers zo snel mogelijk in veiligheid.

Wanneer een voertuig te water raakt zal deze eerst een korte tijd blijven drijven waarna deze zich zal vullen met water. Doordat de lucht weggedreven wordt door het water zal het voertuig gaan zinken. Bij een auto kan er niet vanuit worden gegaan dat deze lucht lang genoeg in de auto blijft. Wacht dus niet tot dat de auto volgelopen is met water! Elektrische ramen en deuren zullen door het water niet meer naar behoren functioneren, doordat de kans op kortsluiting. Verlichting zal in de meeste gevallen zelfs ook nog onder water enige tijd blijven functioneren. Bij het te water raken schakelt u deze aan (bij voorkeur groot licht), dit creëert meer zicht voor u zelf en zorgt voor betere zichtbaarheid van het voertuig bij hulpverleners.

Stappenplan tijdens auto te water

1. Gordel losmaken

Maak zo snel mogelijk uw gordel los of snij deze door met een gordelsnijder welke bijvoorbeeld in een veiligheidshamer te vinden is.

2. Zijruit kapot slaan

Sla vervolgens het zijruit van uw auto helemaal kapot. Zijruiten hebben de voorkeur omdat deze in tegenstelling tot de voor- en achterruit het makkelijkst te breken zijn. Naast de zijramen kunnen ook eventuele dakramen als uitgangsroute gebruikt worden. Geef vervolgens de veiligheidshamer door aan uw passagiers die zichzelf vervolgens ook in veiligheid kunnen brengen.

3. Voertuig verlaten

Verlaat het voertuig door de gecreëerde ontsnappingsroute (zijraam, dakraam etc.). Dit gebeurt met uw gezicht richting het dak van het voertuig. Zorg ervoor dat u voorzichtig het voertuig verlaat omdat er zich nog scherpe glasscherven kunnen bevinden in het portier en omdat afzetten een instabiel liggend voertuig kan laten kantelen.

Wanneer u kinderen in de auto vervoert, is het aan te raden eerst de riemen van uw medepassagiers los te snijden en daarna pas de zijruit in te slaan. Omdat de voertuigen (auto's) in het begin nog drijven kunnen kinderen, kinderzitjes of eventueel niet zwemmende medepassagiers op het dak van het voertuig worden gezet. Hierbij kunnen ze door u geholpen worden bij het verlaten van het voertuig met het gezicht richting het dak.

Reddingsmiddelen

Zoals eerder besproken is de aanwezigheid van een veiligheidshamer (ook wel lifehammer genoemd) van groot belang in een voertuig. Een veiligheidshamer bestaat uit een gordelsnijder, raamtikker en soms nog een lamp. Een veiligheidshamer met een felle kleur heeft de voorkeur zodat hij onderwater makkelijker te vinden is. Het is aan te raden de veiligheidshamer binnen handbereik op een vaste plaats te bevestigen. Dat betekent wanneer u recht op met uw rug strak tegen de autostoel zit, de veiligheidshamer binnen handbereik moet hebben. Wanneer u vaak reist met medepassagiers is het aan te raden meerdere veiligheidshamers binnen het voertuig te bevestigen.

Naast vaste veiligheidshamers zijn er ook kleine veiligheidstools op de markt. De "Resqme" is hiervan een voorbeeld. Deze sleutelhanger beschikt over dezelfde functionaliteiten als een veiligheidshamer, maar dan in compact en praktisch ontwerp.

Lees verder

© 2014 - 2019 Globalview, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Reddingsbrigade Nederland
  • Centraal Bureau voor Statistiek

Reageer op het artikel "Wat te doen bij auto te water?"

Infoteur: Globalview
Laatste update: 07-08-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Waterveiligheid
Schrijf mee!