Elektrische fiets kopen of financieren?
Er wordt anno 2016 veel reclame voor gemaakt: een elektrische fiets aanschaffen via een privéplan. De aanschafprijs van een elektrische fiets is met een gemiddelde van 2.500 stevig te noemen. Zo op het eerste gezicht is het privéplan een goede manier om direct te genieten van de voordelen van een elektrische fiets zonder het nadeel van het direct moeten neerleggen van de aanschafprijs. Maar is trappen naar de baas via een privéplan echt zo voordelig? Fabrikanten en dealers zijn nu eenmaal geen liefdadigheidsinstellingen. De slogan geld lenen kost geld wijst de consument erop dat aan dergelijke contracten kosten verbonden zijn. Een grote aanbieder voor het privéplan is Gazelle. Maar wat houdt dit plan in en welke alternatieven zijn er beschikbaar?
Het privéplan van Gazelle
Een bezoek aan de website van Gazelle in juli 2016 leert dat de informatie behoorlijk compleet is. Er wordt goed inzicht gegeven in de kosten en wat men precies voor het maandbedrag mag verwachten. Het is redelijk eenvoudig te vinden dat er gedurende de looptijd 6,9% rente wordt betaald. De aflossing is gebaseerd op een schema via het principe van de annuïteit. Er wordt elke maand een vast bedrag betaald van 55,00 euro, bestaande uit zowel rente als aflossing. Elke maand wordt afgelost met als gevolg dat het bedrag waarover rente wordt berekend steeds lager wordt en het deel aflossing daardoor stijgt. In totaal betaal je in 48 maanden voor dit plan een kleine 330,00 aan rente. In principe zou direct aanschaffen een besparing van 330 betekenen. Het pakket bestaat echter uit verlengde garantie, een abonnement op pechhulp, een eerste servicebeurt en een pakketkorting van 300,00. Door deze pakketkorting is de totaalprijs van het pakket bijna gelijk aan de aanschaf via het privéplan. Het plan laat alleen geen ruimte voor keuze. De extra opties en het model staan vast. Heb je dus geen behoefte aan pechhulp of past het gekozen model niet bij je wensen, dan kan je van het plan geen gebruik maken.
Andere aanbieders
Uiteraard is Gazelle niet de enige aanbieder. Met de toegenomen populariteit van elektrisch fietsen zijn er verschillende opties en aanbieders om je fiets te financieren. De betaalde rente kan sterk oplopen in de verschillende financieringsplannen. Het aanschaffen van een fiets van 2.500 bij het eveneens populaire merk Stella kost over dezelfde looptijd van 48 maanden 11,9% aan rente (in juli 2016). Er wordt een bedrag van 621,00 euro aan rente betaald. Ook zijn er aanbieders waar keuze uit meerdere merken mogelijk is. Een voorbeeld van een dergelijke aanbieder is de Leasewinkel. Bij eenzelfde aankoopbedrag en looptijd wordt in totaal 721,00 aan rente betaald, een rentepercentage van 13%. In deze contracten zijn zaken als onderhoud, pechhulp en verzekering niet opgenomen. Deze kosten komen eventueel nog bovenop het maandelijkse aflossingsbedrag. Een voordeel is dat de genoemde plannen wel de mogelijkheid bieden om boetevrij af te lossen. Dit is niet in alle financieringen een standaard mogelijkheid.
Fietsplan via het werk
Een andere mogelijkheid is om via de werkgever een fiets aan te schaffen. Er zijn in principe twee mogelijkheden. Via de werkkostenregeling (ingevoerd voor alle bedrijven sinds 1 januari 2015) staat het werkgevers vrij om onbelast werknemers van vergoedingen en verstrekkingen te laten profiteren. Er kan onder deze regeling een fiets met fiscaal voordeel worden verstrekt. In het kort komt het erop neer dat een deel van het bedrag niet netto maar bruto wordt betaald. De exacte regeling wordt door de werkgever ingericht, maar het is in de praktijk mogelijk een besparing van ruim 300,00 te realiseren. Daarnaast mogen werkgevers van de belastingdienst een renteloze lening verstrekken voor de aanschaf van een fiets, in combinatie met de belastingvrije kilometervergoeding. Je kunt dan de kilometervergoeding gebruiken om de lening af te lossen. Zou je alle dagen fietsen met een woon-werkafstand van 10 kilometer, dan kan deze lening in ruim 2 jaar afgelost worden. Bijkomend voordeel is dat de werkgever er waarschijnlijk geen problemen mee heeft als er eerder wordt afgelost. Er wordt immers niets verdiend aan de lening.
Leasen of kopen
Het zal duidelijk zijn dat kopen altijd goedkoper is dan financieren. Het privéplan van Gazelle is financieel interessant als je de kosten vergelijkt met de financieringsplannen van andere aanbieders. Nadeel is het ontbreken van flexibiliteit, dus is het belangrijk dat dit model ook geschikt is voor de berijder én de behoefte aan de extra opties bestaat. Het meest interessant is om eerst bij de werkgever te informeren welke mogelijkheden er bestaan voor de aanschaf van een fiets. Afhankelijk van de beschikbare regeling kan dit de goedkoopste optie zijn om een nieuwe elektrische fiets aan te schaffen.
© 2016 - 2024 Elcohaers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het Nationale FietsplanEen fiets van de zaak in plaats van een auto van de zaak is stukken gezonder! Het is mogelijk met het Nationale Fietspla…
Bronnen en referenties
- https://www.gazelle.nl/priveplan
- http://www.stellafietsen.nl/klantenservice/financiering-elektrische-fiets
- https://www.deleasewinkel.nl/fiets-prive-plan/fiets-prive-plan