NS: online een treinkaartje (e-ticket) kopen

NS: online een treinkaartje (e-ticket) kopen Na vliegtickets, museumkaartjes en cadeaubonnen kun je nu ook je NS treinkaartje online bestellen. Medio maart 2009 startte de NS met de proef en het was, niet onverwacht, een succes. De webshop voor treinkaartjes is open op ns.nl, maar je kunt nog niet alle soorten kaartjes bestellen. Let wel op dat een e-ticket goed geprint moet zijn, want een onleesbare barcode zal de poortjes niet openen. Per juni 2016 is het ook mogelijk om via de app kaartjes te kopen en te reizen met een kaartje dat op een smartphone is geladen.

Welke kaartjes?

Het was al mogelijk om speciale kaartjes online te bestellen, zoals het Wonderkaartje en de Lente-, Zomer- en Herfsttour. Met de uitbreiding is het ook mogelijk om standaardkaartjes te kopen: enkele reis, dagretour, railrunner en dagkaart (niet meer verkrijgbaar per 14 november 2012). De NS is recent bovendien een andere actie gestart om online verkoop te stimuleren: de SamenUitKorting. Dit is groepskorting voor mensen die op hetzelfde traject reizen. Een persoon betaalt het volledige tarief en maximaal drie anderen kunnen dan een kaartje met korting (40%) kopen. Dit is alleen via de website verkrijgbaar en je moet de kaartjes tegelijkertijd bestellen via de keuzemogelijkheid NS SamenUitKorting. Let op: SamenUitKorting gaat op werkdagen pas in na 9.00 uur.

Hoe werkt het?

  1. Geef de reisdatum, de route, kaartsoort, klasse en eventuele korting.
  2. Geef de volledige naam, geboortedatum en nummer van het identiteitsbewijs. Dit kan een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart zijn.
  3. Geef aan hoeveel tickets je wilt en vul de gegevens van eventuele reisgenoten in.
  4. Geef het e-mailadres op waar het e-ticket naartoe kan worden gestuurd. De NS waarschuwt dat door een firewall beschermde adressen moeilijk te bereiken zijn.
  5. Betaal voor het kaartje met iDeal van ABN Amro, Rabobank, SNS, Fortis of ING.
  6. Het e-ticket wordt direct aangemaakt na de betaling (dus wachten op een e-mail is niet nodig).
  7. Print het ticket uit op A4-papier in portret positie (staand). Alleen A4-formaat e-tickets zijn geldig en het ticket moet goed leesbaar zijn. Kleur of zwart-wit maakt niet uit zolang het ticket goed leesbaar is. Het is ook mogelijk om te kiezen voor laden op een smartphone met Android of Apple iOS, zo lang je ook de Reisplanner Xtra app hebt

Voor het printen is minimaal Adobe Acrobat versie 3.0 nodig.

Reizen met een e-ticket

Omdat het e-ticket op naam staat, moet de reiziger zijn of haar geldige legitimatiebewijs kunnen tonen naast het e-ticket. De online kaartjes zijn niet overdraagbaar. De datum op het ticket en de reisdatum moeten uiteraard hetzelfde zijn. Kaartjes kopen zonder datum is niet mogelijk online.

Voordelen en nadelen

Hoewel een kaartje kopen thuis handig is, zijn er zowel voor- als nadelen.

Voordelen

  • Je hoeft geen tijd vrij te maken om voor vertrek op het station een kaartje te kopen.
  • Je bent zeker van een geldig kaartje, omdat je geen last meer hebt van automaatstoringen of lange rijen.

Nadelen

  • Je moet altijd je legitimatiebewijs en de print bij je dragen. Je mag het ticket ook op een smartphone met Android of Apple iOS zetten. Je moet dan wel de Reisplanner Xtra app downloaden en i.p.v. printen kiezen voor "laden op uw mobiele telefoon". Vergeet je dan je telefoon, kun je niet reizen.
  • Nog niet alle kaartjes zijn online te koop.
  • Een iDeal betaling neemt tijd in beslag en de verwerking van de betaling duurt een kwartier. Tijdsbesparing ten opzichte van de kaartautomaat is minimaal.
  • De optie is niet open voor buitenlandse bezoekers omdat voor de betaling alleen iDeal mogelijk is met een Nederlandse bankrekening.

Problemen

Legitimatiebewijs

Als je met een e-ticket reist, maar geen legitimatiebewijs bij je hebt, dan krijg je een boete.

Kortingskaart

Als je met een e-ticket met korting reist, maar geen kortingskaart bij je hebt, dan krijg je een boete. Mogelijk kun je de boete laten kwijtschelden als je belt naar 0900 - 2021163 (€0,10 per minuut).

E-ticket

Als je met een e-ticket reist, maar de print vergeet of je telefoon als je hebt geladen in de app, dan krijg je een boete. Mogelijk kun je de boete annuleren als je belt naar 0900 - 2021163 (€0,10 per minuut). Afzien van de bestelling kan alleen vóór betaling; als je betaald hebt, kun je niet meer annuleren. Bij dubbele bestelling kun je alleen je geld terug krijgen als de gegevens exact hetzelfde zijn: naam, reisdatum, route, klasse en kaartsoort. Bel hiervoor met bovenstaand nummer. E-tickets kunnen niet worden omgewisseld voor geld.

Gegevens

Als er een fout is in de gegevens, dan is het ticket niet geldig. Dit geldt voor naam, legitimatienummer, route, datum, klasse en korting. Als je al betaald hebt, kun je geen geld terug krijgen, want je wordt geacht alles goed te controleren voor betaling. Reizen met een e-ticket met foute gegevens kan een boete opleveren.

Mocht je gekozen hebben voor tweede klasse terwijl het eerste klasse moest zijn, dan kun je bij het loket een Overgangsbewijs 2-1 kopen.

Korting vergeten

Als je al betaald hebt, dan kun je niets meer doen.

Voorwaarden

Voor e-tickets gelden dezelfde voorwaarden als voor andere kaartjes behalve dat ze niet geretourneerd kunnen worden. Dit is logisch omdat de e-tickets op naam staan, maar de standaardtickets niet. Geld terugkrijgen bij vertraging is wel mogelijk. Er gelden wel een paar extra voorwaarden:

  • Het e-ticket moet uitgeprint zijn en mag niet elektronisch worden getoond (bijv. op een telefoon met internet).
  • Slecht leesbare of onvolledig afgedrukte tickets worden geweigerd.
  • De NS is niet aansprakelijk als er problemen zijn in apparatuur, met het e-mailadres of in geval van technische storingen bij de betaling.

Via de app

In de in juni 2016 geüpdatete versie van de NS reisplanner-app is het mogelijk geworden om via die weg een treinkaartje te kopen. Je betaalt via iDeal en krijgt een QR-code. Deze kun je niet alleen gebruiken om poortjes te openen, maar is ook bij de conducteur geldig. In tegenstelling tot de e-tickets, waarbij het uitprinten expliciet geëist werd, is het dus nu mogelijk om volledig digitaal te reizen.

Voor het kopen van een treinkaartje online bezoek de NS webwinkel.

Lees verder

© 2009 - 2024 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
NS SpoordeelwekenNS SpoordeelwekenIn de derde of vierde week van Juli is bij veel mensen in Nederland het boekje van de NS-Spoordeelweken actie in de bus…
Met de trein reizen in ItaliëMet de trein reizen in ItaliëItalië is een populaire vakantiebestemming. Veel mensen vliegen dan ook graag voor een paar dagen naar een Italiaanse st…
NS Dagkaart, waar het goedkoopst?NS Dagkaart, waar het goedkoopst?De goedkoopste NS Dagkaarten op een rijtje. Reizen met de trein is duur in Nederland, we zijn daarom steeds opzoek naar…

Zwaailichten - Informatie overZwaailichten zijn waarschuwingstekens voor verschillende situaties. Maar niet iedereen weet waarvoor een bepaalde kleur…
De Piaggio MP3 LT waarbij uw autorijbewijs volstaatPiaggio MP3 LT is de eerste motor waarbij u geen motorrijbewijs nodig heeft, maar waarbij uw autorijbewijs voldoende is.
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • www.ns.nl/eticket
  • http://www.ns.nl/reizigers/blind/losse-vervoerbewijzen/veranderingen-assortiment.html
  • http://www.nu.nl/apps/4273909/ns-verkoopt-treinkaartjes-in-reisplanner-app.html
Reacties

Andre, 07-07-2018
Kom er dus achter dat ns de prepaid creditkaart van pay2d niet als geldig accepteert. Reactie infoteur, 23-07-2018
Hallo André,

Volgens hun site accepteren ze drie soorten: visa, mastercard en american express. https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/problemen-met-online-betalen.html Als jouw creditcard niet bij een van deze drie hoort, kun je hem niet gebruiken bij NS. De site gaat over online betalen voor treinkaartjes, maar dit zal dan voor de automaten ook gelden.

Jantrao

Westerhuis, 07-07-2017
Heb 2 treinkaartjes gekocht en betaald via ideal naar schiphol vv maar hoe kan ik de kaartjes afdrukken? Reactie infoteur, 14-07-2017
Je moet gekochte e-tickets zelf afdrukken. Na de bestelling zie je daarvoor direct de pdf, maar er wordt ook een link naar het mailadres gestuurd.

A. J. V. D. Marel, 12-01-2015
Zijn er nog bepaalde tijden dat er met een E ticket niet gereisd mag worden? Reactie infoteur, 17-01-2015
Het e-ticket is een geldig vervoersbewijs voor de datum die erop staat. Je kunt geen gewone kaartjes of e-tickets met korting kopen, dus de reguliere restricties daarop (d.w.z. reizen buiten de spits) zijn niet van toepassing.

Jantrao

Gerdy Alberts, 04-09-2014
Op NS station in Almelo staan geen palen waar je de barcode van je E-ticket kunt scannen.
Hoe moet je dan inchecken? Reactie infoteur, 08-09-2014
Beste Gerdy,

Voorlopig hoef je met een e-ticket nog niet in te checken. Kom je op een station met gesloten paaltjes, dan staan er nu nog medewerkers van NS om je eruit te laten.

Jantrao

Willems, 08-07-2014
Een e-ticket scannen op Schiphol : waar staan die scanapparaten? Moeilijk te vinden?
mvg,
Willems Reactie infoteur, 08-07-2014
Vraag het aan een medewerker van NS ter plaatse.

Ria Brehm-Immers, 27-08-2013
Ik wil een meereiskaartje augustus i-ticket met code aanvragen, maar het lukt mij nergens.
weet u raad?
ontvang graag een mailtje van U.
vriendelijke groeten. Reactie infoteur, 27-08-2013
Beste Ria,

Meereiskaartjes worden door NS als promotie verstuurd aan alle huishoudens, dus deze kun je niet bestellen.

Groeten,
Jantrao

Mark Vandelaer, 29-01-2013
Ik woon in Lanaken, de Belgische kant van Maastricht. Ik ga regelmatig naar Schiphol, maar een treinkaartje online kopen om van Maastricht naar Schiphol te sporen, is onmogelijk omdat ik bij een Belgische bank ben. Ook Visa en andere creditkaarten kunnen niet gebruikt worden. Onbegrijpelijk in 2013! Reactie infoteur, 30-01-2013
Beste Mark,

Ik zou zeggen, leg je klacht neer bij de NS.

Succes,
Jantrao

D. Korf, 08-12-2012
Ik heb nog nooit zo'n waardeloze site meegemaakt. Het is makkelijker om 10km te rijden naar een NS station dan online een reis te boeken, noch nationaal, noch internationaal.
Of het programma reageert niet of het loopt vast. Ook is het soms onduidelijk wat je moet doen om door te gaan of dat je oke kunt geven om te betalen, of de prijs verschijnt niet, of tijdens het betalen loopt het programma weer eens vast. Echt hopeloos, hopeloos! Reactie infoteur, 09-12-2012
Volgens mij is het verstandig als u een klacht indient bij NS. Dat heeft meer zin dat bij een artikel wat los staat van NS uw mening te geven.

Jantrao

Els Weultjes, 14-11-2012
Graag wil ik weten of het E-ticket wel geldig blijft. Reactie infoteur, 14-11-2012
Beste Els,

Wat bedoel je? Of het e-ticket wel verkocht blijft worden? (ja) Of het geldig is voor andere dagen? (nee) Of nog iets heel anders?

Jantrao

E. Carmichael, 30-05-2012
Allemaal heel makkelijk en snel totdat je bij betaling komt. Je kunt allen betalen via een Nederlandse bank. Mijn bank is in Engeland en ik heb krediet kaarten maar kan niet betalen. Dus ik kan geen kaartje kopen via het internet. Ik kan naar de armste plaats in de wereld gaan ongeveer en overal kun je via visa of mastercard betalen totdat ik in Nederland kom. Geen probleem normaal maar als je niet eens een ticket via het internet in het buitenland kan kopen dan vind ik dat vrij slecht! Reactie infoteur, 30-05-2012
Ik raad u aan om uw klacht bij de NS neer te leggen. U kunt twitteren naar @NS_online of bellen met 0900 - 20 21 163. Snail mail kan naar NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Succes,
Jantrao

J. de Vries, 15-02-2011
Vanaf half twee vanmiddag probeer ik een E ticket te bemachtigen wanneer ik ben aangeland bij betalen IDEAL staat er een rode streep en vertelt mij dat er een storing is. Hoe lang duurt deze storing nog? Reactie infoteur, 16-02-2011
Beste J de Vries,

Vermoedelijk een computerprobleem. Gewoon even rustig afwachten. Is het inmiddels wel gelukt?

Jantrao

M. E. Meertens, 06-01-2011
Ze kunnen bij de NS zien (nadat je alle gegevens hebt door gegeven), of de e-ticket is uitgeprint. Ze weten dus dat de ticket niet is uitgeprint en bovendien is de reisdatum verlopen. Lekker gemakkelijk van de NS om zich achter de 'voorwaarden' te verschuilen om zodoende niets terug te hoeven betalen. Reactie infoteur, 07-01-2011
Beste M.E. Meertens,

Nu wordt het geheel wat onbegegrijpelijker van de zijde van de NS. Ik stel voor om contact op te nemen met Radar, Kassa of een ander dergelijk programma. Er zijn vast meer van dit soort klachten, dus misschien doen zij er wat mee. En niets werkt stimulerender voor mannen in grijze pakken dan ze een camera in het gezicht duwen.

Veel succes,
Jantrao

M. E. Meertens, 01-01-2011
Onze printer weigerde dienst na het kopen van een e-ticket. Het geld zijn we kwijt en de NS wil niets terug betalen. Wij kopen nooit meer een e-ticket. Reactie infoteur, 02-01-2011
Beste M.E. Meertens,

bedankt voor uw reactie.
De NS zeggen duidelijk dat zij niet verantwoordelijk zijn voor problemen aan de kant van de klant. Erg makkelijk natuurlijk en niet bepaald klantvriendelijk, maar iedereen kan zich indenken hoe er misbruik gemaakt zou kunnen worden als de NS zich coulanter opstelden. Ik ben niet van de NS, maar ik kan van beide kanten wel de opstelling begrijpen. Waarom niet de printer bij de buren proberen?

Groeten,
Jantrao

A. Schutte, 22-02-2010
Orderbevestiging ontvangen met coupon code hoe kan ik deze inwisselen voor a.s donderdag.
gaarne antwoord! Reactie infoteur, 23-02-2010
Geachte A. Schutte,

Uw vraag is mij onduidelijk. Het systeem hoort u direct een e-ticket te geven. Bel de NS voor meer informatie.

Veel succes,
Jantrao

Boisleduc, 08-10-2009
Bij ons laadde de e-ticket niet volledig. Het was zaterdag en het 0900 nummer voor storingen was niet beschikbaar. Briefje met printout van downloadstoring (alleen op die site!0 en reguliere kaartje gestuurd en verzoek e-ticket terug te betalen. We krijgen het betaalde bedrag echter niet terug omdat ze een beroep doen op de leveringsvoorwaarden terwijl ze simpelweg niet geleverd hebben. Je krijgt een briefje waarin je als achterlijke idioot wordt behandeld, moet je maar Adobe versie 3 hebben (we hebben versie 8) en anders het 0900 nummer bellen. Het is gewoon diefstal van de NS en schandelijke klantbehandeling.

Natuurlijk zijn leveringsvoorwaarden die dit soort praktijken bevatten onredelijk bezwarend, ze horen te leveren en kunnen zich er niet mee afmaken dat je maar naar een 0900 nummer moet bellen waarvan ze zelf laten weten dat het die dag niet bereikbaar is.

Wat me vooral stoort is de klantonvriendelijkheid. Echte reclame, NS. Reactie infoteur, 09-10-2009
Bedankt het beschrijven van deze ervaring. Ik raad aan om een belletje te doen naar de Consumentenbond, Tros Radar of iets dergelijks.

Jantrao

Marieke Bruins, 04-09-2009
Ik lees dat etickets goedkoper zijn dan aan het loket, maar ik zie het prijsverschil niet:
een eticket van wijchen naar ede-wganeingen kost 14,30, net zoveel als aan het loket. Reactie infoteur, 05-09-2009
Hallo Marieke,

E-tickets waren voorheen goedkoper, maar inmiddels is dat opgeheven. Ze kosten dus net zoveel als gewone kaartjes.

Jantrao

Jantrao (202 artikelen)
Laatste update: 12-03-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.