InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > NS: online een treinkaartje (e-ticket) kopen

NS: online een treinkaartje (e-ticket) kopen

NS: online een treinkaartje (e-ticket) kopen Na vliegtickets, museumkaartjes en cadeaubonnen kun je nu ook je NS treinkaartje online bestellen. Medio maart 2009 startte de NS met de proef en het was, niet onverwacht, een succes. De webshop voor treinkaartjes is open op ns.nl, maar je kunt nog niet alle soorten kaartjes bestellen.

Welke kaartjes?

Het was al mogelijk om speciale kaartjes online te bestellen, zoals het Wonderkaartje en de Lente-, Zomer- en Herfsttour. Met de uitbreiding is het ook mogelijk om standaardkaartjes te kopen: enkele reis, dagretour, railrunner en dagkaart (niet meer verkrijgbaar per 14 november 2012). De NS is recent bovendien een andere actie gestart om online verkoop te stimuleren: de SamenUitKorting. Dit is groepskorting voor mensen die op hetzelfde traject reizen. Een persoon betaalt het volledige tarief en maximaal drie anderen kunnen dan een kaartje met korting (40%) kopen. Dit is alleen via de website verkrijgbaar en je moet de kaartjes tegelijkertijd bestellen via de keuzemogelijkheid NS SamenUitKorting. Let op: SamenUitKorting gaat op werkdagen pas in na 9.00 uur.

Hoe werkt het?

  1. Geef de reisdatum, de route, kaartsoort, klasse en eventuele korting.
  2. Geef de volledige naam, geboortedatum en nummer van het identiteitsbewijs. Dit kan een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart zijn.
  3. Geef aan hoeveel tickets je wilt en vul de gegevens van eventuele reisgenoten in.
  4. Geef het e-mailadres op waar het e-ticket naartoe kan worden gestuurd. De NS waarschuwt dat door een firewall beschermde adressen moeilijk te bereiken zijn.
  5. Betaal voor het kaartje met iDeal van ABN Amro, Rabobank, SNS, Fortis of ING.
  6. Het e-ticket wordt direct aangemaakt na de betaling (dus wachten op een e-mail is niet nodig).
  7. Print het ticket uit op A4-papier in portret positie (staand). Alleen A4-formaat e-tickets zijn geldig en het ticket moet goed leesbaar zijn. Kleur of zwart-wit maakt niet uit zolang het ticket goed leesbaar is.

Voor het printen is minimaal Adobe Acrobat versie 3.0 nodig.

Reizen met een e-ticket

Omdat het e-ticket op naam staat, moet de reiziger zijn of haar geldige legitimatiebewijs kunnen tonen naast het e-ticket. De online kaartjes zijn niet overdraagbaar. De datum op het ticket en de reisdatum moeten uiteraard hetzelfde zijn. Kaartjes kopen zonder datum is (nog) niet mogelijk online.

Voordelen en nadelen

Hoewel een kaartje kopen thuis handig is, zijn er zowel voor- als nadelen.

Voordelen
  • Je hoeft geen tijd vrij te maken om voor vertrek op het station een kaartje te kopen.
  • Je bent zeker van een geldig kaartje, omdat je geen last meer hebt van automaatstoringen of lange rijen.

Nadelen
  • Je moet altijd je legitimatiebewijs en de print bij je dragen.
  • Nog niet alle kaartjes zijn online te koop.
  • Een iDeal betaling neemt tijd in beslag en de verwerking van de betaling duurt een kwartier. Tijdsbesparing ten opzichte van de kaartautomaat is minimaal.
  • De optie is niet open voor buitenlandse bezoekers omdat voor de betaling alleen iDeal mogelijk is met een Nederlandse bankrekening.

Problemen

Legitimatiebewijs
Als je met een e-ticket reist, maar geen legitimatiebewijs bij je hebt, dan krijg je een boete.

Kortingskaart
Als je met een e-ticket met korting reist, maar geen kortingskaart bij je hebt, dan krijg je een boete. Mogelijk kun je de boete laten kwijtschelden als je belt naar 0900 - 2021163 (€0,10 per minuut).

E-ticket
Als je met een e-ticket reist, maar de print vergeet, dan krijg je een boete. Mogelijk kun je de boete annuleren als je belt naar 0900 - 2021163 (€0,10 per minuut). Afzien van de bestelling kan alleen vóór betaling; als je betaald hebt, kun je niet meer annuleren. Bij dubbele bestelling kun je alleen je geld terug krijgen als de gegevens exact hetzelfde zijn: naam, reisdatum, route, klasse en kaartsoort. Bel hiervoor met bovenstaand nummer. E-tickets kunnen niet worden omgewisseld voor geld.

Gegevens
Als er een fout is in de gegevens, dan is het ticket niet geldig. Dit geldt voor naam, legitimatienummer, route, datum, klasse en korting. Als je al betaald hebt, kun je geen geld terug krijgen, want je wordt geacht alles goed te controleren voor betaling. Reizen met een e-ticket met foute gegevens kan een boete opleveren.

Mocht je gekozen hebben voor tweede klasse terwijl het eerste klasse moest zijn, dan kun je bij het loket een Overgangsbewijs 2-1 kopen.

Korting vergeten
Als je al betaald hebt, dan kun je niets meer doen.

Voorwaarden

Voor e-tickets gelden dezelfde voorwaarden als voor andere kaartjes behalve dat ze niet geretourneerd kunnen worden. Dit is logisch omdat de e-tickets op naam staan, maar de standaardtickets niet. Geld terugkrijgen bij vertraging is wel mogelijk. Er gelden wel een paar extra voorwaarden:

  • Het e-ticket moet uitgeprint zijn en mag niet elektronisch worden getoond (bijv. op een telefoon met internet).
  • Slecht leesbare of onvolledig afgedrukte tickets worden geweigerd.
  • De NS is niet aansprakelijk als er problemen zijn in apparatuur, met het e-mailadres of in geval van technische storingen bij de betaling.

Link

Voor het kopen van een treinkaartje online bezoek de Webshop van NS op www.ns.nl/eticket.

Lees verder

© 2009 - 2014 Jantrao, gepubliceerd in Diversen (Auto en Vervoer) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Papieren treinkaartjes kopen mogelijk tot 9 juli 2014Papieren treinkaartjes kopen mogelijk tot 9 juli 2014Je reist slechts af en toe met de trein en je wilt geen OV chipkaart aanschaffen omdat dit te kostbaar of te omslachtig…
De nieuwe OV-chipkaart: inchecken en uitcheckenDe nieuwe OV-chipkaart: inchecken en uitcheckenVanaf 9 juli 2014 is het dan zover: het papieren treinkaartje wordt afgeschaft en we moeten allemaal gaan reizen met de…
Goedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëGoedkoper vliegticket door treinreis via BelgiëWil je optimaal besparen op de prijs van je vliegticket, dan verdient het de aanbeveling te reizen via België. Niet met…
Het openbaar vervoer in BelgiëHet openbaar vervoer in BelgiëReizen door België is simpeler dan het lijkt. Eens je met de mogelijkheden vertrouwd bent, verloopt het vlot. Er bestaan…
Reizen met de TGVReizen met de TGVTGV staat voor “Train Grande Vitesse” en wordt ook wel “hogesnelheidstrein” genoemd. De trein reist met de indrukwekkend…
Bronnen en referenties
  • www.ns.nl
  • www.ns.nl/eticket
  • http://www.ns.nl/reizigers/blind/losse-vervoerbewijzen/veranderingen-assortiment.html

Reageer op het artikel "NS: online een treinkaartje (e-ticket) kopen"

Reacties

Willems, 08-07-2014 13:12 #14
Een e-ticket scannen op Schiphol : waar staan die scanapparaten? Moeilijk te vinden?
mvg,
Willems Reactie infoteur, 08-07-2014
Vraag het aan een medewerker van NS ter plaatse.

Ria Brehm-Immers, 27-08-2013 11:22 #13
Ik wil een meereiskaartje augustus i-ticket met code aanvragen, maar het lukt mij nergens.
weet u raad?
ontvang graag een mailtje van U.
vriendelijke groeten. Reactie infoteur, 27-08-2013
Beste Ria,

Meereiskaartjes worden door NS als promotie verstuurd aan alle huishoudens, dus deze kun je niet bestellen.

Groeten,
Jantrao

Mark Vandelaer, 29-01-2013 22:30 #12
Ik woon in Lanaken, de Belgische kant van Maastricht. Ik ga regelmatig naar Schiphol, maar een treinkaartje online kopen om van Maastricht naar Schiphol te sporen, is onmogelijk omdat ik bij een Belgische bank ben. Ook Visa en andere creditkaarten kunnen niet gebruikt worden. Onbegrijpelijk in 2013! Reactie infoteur, 30-01-2013
Beste Mark,

Ik zou zeggen, leg je klacht neer bij de NS.

Succes,
Jantrao

D. Korf, 08-12-2012 16:07 #11
Ik heb nog nooit zo'n waardeloze site meegemaakt. Het is makkelijker om 10km te rijden naar een NS station dan online een reis te boeken, noch nationaal, noch internationaal.
Of het programma reageert niet of het loopt vast. Ook is het soms onduidelijk wat je moet doen om door te gaan of dat je oke kunt geven om te betalen, of de prijs verschijnt niet, of tijdens het betalen loopt het programma weer eens vast. Echt hopeloos, hopeloos! Reactie infoteur, 09-12-2012
Volgens mij is het verstandig als u een klacht indient bij NS. Dat heeft meer zin dat bij een artikel wat los staat van NS uw mening te geven.

Jantrao

Els Weultjes, 14-11-2012 09:57 #10
Graag wil ik weten of het E-ticket wel geldig blijft. Reactie infoteur, 14-11-2012
Beste Els,

Wat bedoel je? Of het e-ticket wel verkocht blijft worden? (ja) Of het geldig is voor andere dagen? (nee) Of nog iets heel anders?

Jantrao

E. Carmichael, 30-05-2012 13:57 #9
Allemaal heel makkelijk en snel totdat je bij betaling komt. Je kunt allen betalen via een Nederlandse bank. Mijn bank is in Engeland en ik heb krediet kaarten maar kan niet betalen. Dus ik kan geen kaartje kopen via het internet. Ik kan naar de armste plaats in de wereld gaan ongeveer en overal kun je via visa of mastercard betalen totdat ik in Nederland kom. Geen probleem normaal maar als je niet eens een ticket via het internet in het buitenland kan kopen dan vind ik dat vrij slecht! Reactie infoteur, 30-05-2012
Ik raad u aan om uw klacht bij de NS neer te leggen. U kunt twitteren naar @NS_online of bellen met 0900 - 20 21 163. Snail mail kan naar NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.

Succes,
Jantrao

N. Nieuwenhuijs, 22-05-2011 10:36 #8
Het is erg plezierig om je treinkaartje thuis te kopen. Het is alleen erg jammer dat de online verbinding vaak een storing heeft. Reeds de 2e maal in 14 dagen. Zou graag zien dat daar verbetering in komt.

J. de Vries, 15-02-2011 21:08 #7
Vanaf half twee vanmiddag probeer ik een E ticket te bemachtigen wanneer ik ben aangeland bij betalen IDEAL staat er een rode streep en vertelt mij dat er een storing is. Hoe lang duurt deze storing nog? Reactie infoteur, 16-02-2011
Beste J de Vries,

Vermoedelijk een computerprobleem. Gewoon even rustig afwachten. Is het inmiddels wel gelukt?

Jantrao

M. E. Meertens, 06-01-2011 12:40 #6
Ze kunnen bij de NS zien (nadat je alle gegevens hebt door gegeven), of de e-ticket is uitgeprint. Ze weten dus dat de ticket niet is uitgeprint en bovendien is de reisdatum verlopen. Lekker gemakkelijk van de NS om zich achter de 'voorwaarden' te verschuilen om zodoende niets terug te hoeven betalen. Reactie infoteur, 07-01-2011
Beste M.E. Meertens,

Nu wordt het geheel wat onbegegrijpelijker van de zijde van de NS. Ik stel voor om contact op te nemen met Radar, Kassa of een ander dergelijk programma. Er zijn vast meer van dit soort klachten, dus misschien doen zij er wat mee. En niets werkt stimulerender voor mannen in grijze pakken dan ze een camera in het gezicht duwen.

Veel succes,
Jantrao

M. E. Meertens, 01-01-2011 14:45 #5
Onze printer weigerde dienst na het kopen van een e-ticket. Het geld zijn we kwijt en de NS wil niets terug betalen. Wij kopen nooit meer een e-ticket. Reactie infoteur, 02-01-2011
Beste M.E. Meertens,

bedankt voor uw reactie.
De NS zeggen duidelijk dat zij niet verantwoordelijk zijn voor problemen aan de kant van de klant. Erg makkelijk natuurlijk en niet bepaald klantvriendelijk, maar iedereen kan zich indenken hoe er misbruik gemaakt zou kunnen worden als de NS zich coulanter opstelden. Ik ben niet van de NS, maar ik kan van beide kanten wel de opstelling begrijpen. Waarom niet de printer bij de buren proberen?

Groeten,
Jantrao

A. Schutte, 22-02-2010 14:58 #4
Orderbevestiging ontvangen met coupon code hoe kan ik deze inwisselen voor a.s donderdag.
gaarne antwoord! Reactie infoteur, 23-02-2010
Geachte A. Schutte,

Uw vraag is mij onduidelijk. Het systeem hoort u direct een e-ticket te geven. Bel de NS voor meer informatie.

Veel succes,
Jantrao

A. Timmerman, 26-01-2010 17:32 #3
Nog een nadeel van E-ticket NS.
Bij het niet gebruiken van de ticket op de datum dat deze geldig is blijkt het niet mogelijk te zijn de ticket om te zetten naar een andere datum of om geld terug te ontvangen.

Boisleduc, 08-10-2009 22:18 #2
Bij ons laadde de e-ticket niet volledig. Het was zaterdag en het 0900 nummer voor storingen was niet beschikbaar. Briefje met printout van downloadstoring (alleen op die site!0 en reguliere kaartje gestuurd en verzoek e-ticket terug te betalen. We krijgen het betaalde bedrag echter niet terug omdat ze een beroep doen op de leveringsvoorwaarden terwijl ze simpelweg niet geleverd hebben. Je krijgt een briefje waarin je als achterlijke idioot wordt behandeld, moet je maar Adobe versie 3 hebben (we hebben versie 8) en anders het 0900 nummer bellen. Het is gewoon diefstal van de NS en schandelijke klantbehandeling.

Natuurlijk zijn leveringsvoorwaarden die dit soort praktijken bevatten onredelijk bezwarend, ze horen te leveren en kunnen zich er niet mee afmaken dat je maar naar een 0900 nummer moet bellen waarvan ze zelf laten weten dat het die dag niet bereikbaar is.

Wat me vooral stoort is de klantonvriendelijkheid. Echte reclame, NS. Reactie infoteur, 09-10-2009
Bedankt het beschrijven van deze ervaring. Ik raad aan om een belletje te doen naar de Consumentenbond, Tros Radar of iets dergelijks.

Jantrao

Marieke Bruins, 04-09-2009 14:15 #1
Ik lees dat etickets goedkoper zijn dan aan het loket, maar ik zie het prijsverschil niet:
een eticket van wijchen naar ede-wganeingen kost 14,30, net zoveel als aan het loket. Reactie infoteur, 05-09-2009
Hallo Marieke,

E-tickets waren voorheen goedkoper, maar inmiddels is dat opgeheven. Ze kosten dus net zoveel als gewone kaartjes.

Jantrao

Infoteur: Jantrao
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 14
Schrijf mee!