InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Nieuwe regels voor autostoeltjes vanaf eind 2016

Nieuwe regels voor autostoeltjes vanaf eind 2016

Nieuwe regels voor autostoeltjes vanaf eind 2016 Op Facebook en andere media werd in september 2016 veel gesproken over zwaardere eisen voor de autostoeltjes voor kinderen. Veel ouders vragen zich af of ze voor hun kinderen weer nieuwe autostoeltjes moeten gaan aanschaffen omdat deze eisen worden aangescherpt en hun autostoeltjes niet meer voldoen aan de nieuwe eisen die eind 2016 in moeten gaan. Wat gaat er nou precies veranderen aan de regels?

Inhoudsopgave

Regelgeving tot en met september 2016

De hoofdregel voor autostoeltjes is dat alle kinderen die kleiner zijn dan 135 centimeter in een goedgekeurd autostoeltje moeten zitten. Deze goedkeuring is te zien aan het ECE-label of i-size. Omdat elk kind anders is, zijn er dan ook verschillende autostoeltjes voor verschillende lengtes en gewichten van kinderen te koop. Voordat u een stoeltje aan gaat schaffen, kijk dan goed hoe groot en hoe zwaar uw kind is. Kinderen groter dan 135 centimeter moeten op de gewone autostoelen zitten met de driepuntsgordel om.

Uitzonderingen voor autostoeltjes
  • In auto's zonder gordel achterin mogen kinderen tot 3 jaar niet vervoerd worden. Kinderen vanaf 3 jaar mogen los op de achterbank zitten.
  • In auto's zonder gordels voor- en achterin mogen kinderen tot 3 jaar niet vervoerd worden. Vanaf 3 jaar tot een lengte van 135 centimeter mogen kinderen alleen achterin zonder gordel vervoerd worden.
  • Als er in een auto al twee autostoeltjes zitten en een derde past er niet tussen dan mogen kinderen vanaf 3 jaar zonder autostoeltje op de achterbank vervoerd worden mits ze wel de autogordel om hebben.
  • Bij fysieke problemen kan er voor kinderen onder de 135 centimeter bij het CBR (centraal bureau rijvaardigheden) een vrijstelling worden aangevraagd. Zonder deze vrijstelling moeten de ouders de regelgeving voor hun kinderen volgen.
  • Zit het kind in een rolstoel dan mag het kind in de rolstoel in de auto vervoerd worden.
  • In stationwagens waar achter de achterbank nog een speciaal kinderbankje is gemaakt (door de garage) hoeven kinderen niet op een autostoeltje te zitten. Deze bank is speciaal voor kinderen gemaakt.

Uitzonderingen voor vervoer van kinderen in een auto van een ander
Kinderen ouder dan 3 jaar mogen incidenteel in auto's van derden zonder autostoeltje vervoerd worden. Maar deze kinderen moeten dan wel in de autogordel. Hier gelden wel weer aparte regels voor:
  • Kinderen mogen alleen achterin de auto vervoerd worden.
  • Kinderen mogen alleen een beperkte afstand vervoerd worden (dus niet op vakantietripjes).
  • Incidenteel telt alleen bij bijvoorbeeld een uitwedstrijd met het sporten. Wekelijkse lessen of kinderopvang valt in dit geval niet onder incidenteel. De praktijk wijst echter uit dat hier over het algemeen redelijk coulant mee wordt omgegaan door de politie.
  • Autostoeltjes die aanwezig zijn in de auto moeten wel worden gebruikt.

Reizen met het Openbaar vervoer

Voor het reizen met Openbaar vervoer gelden geheel andere regels.

Taxivervoer
In een taxi mogen kinderen vanaf 3 jaar achterin de auto zonder stoel zitten, maar ze moeten dan wel in de gordel. Kinderen jonger dan 3 jaar mogen 'los' achter in de auto zitten zonder stoel. Ze zitten dan op schoot bij één van de ouders. Pas vanaf 135 centimeter mogen kinderen in een taxi ook voorin plaatsnemen. Aangezien een taxi als openbaarvervoer gezien wordt telt daarom ook de uitzondering dat autostoeltjes niet verplicht zijn, maar het is natuurlijk wel veiliger om deze te gebruiken indien de ouders zelf een autostoel hebben. Neem dan van te voren contact op met het taxibedrijf om aan te geven dat het kind in een eigen autostoel komt te zitten. Ook hebben verschillende taximaatschappijen zelf autostoeltjes voor kinderen. Deze kun dan bij het reserveren van de taxi aangevraagd worden. Zo kunnen de kinderen toch veilig vervoerd worden.

Busvervoer
In de meeste reisbussen zitten tegenwoordig gordels (niet in bussen van voor 1995). In deze bussen is iedereen dus verplicht een gordel te dragen. Kinderen ouder dan 3 jaar moeten zelf een stoel in de bus hebben en indien een gordel aanwezig is moeten de kinderen ook in de gordel. Kinderen jonger dan drie jaar mogen 'los' in de bus zitten maar dan wel op schoot of zelf op een stoel als er genoeg ruimte is.

Wanneer moet welk autostoeltje gebruikt worden?

In totaal zijn er vier verschillende groepen waarin autostoeltjes kunnen worden verdeeld. Deze groepen zijn ingedeeld in lengte en gewicht van de kinderen.

Groep 0
Groep 0 heeft 2 categorieën. De 0-10 kilo en de 0-13 kilo. In de eerste categorie worden kinderen liggend vervoerd in goedgekeurde reiswiegjes. Deze mogen alleen gebruikt worden als het kind niet in een maxicosi vervoerd mag worden. De tweede categorie is de maxicosi. De meeste maxicosi's worden tegen de rijrichting ingezet op de achterbank en met de driepuntsgordel vastgezet. Er zijn ook maxicosi's die een vast onderstel hebben dat in de auto wordt vastgezet. De maxicosi hoeft dan alleen op het onderstel vastgezet te worden zonder gebruik te maken van de autogordel. Als er bij de bijrijdersstoel geen airbag is dan mag de maxicosi ook achterwaarts vastgezet worden op de bijrijdersstoel. De maxicosi zorgt voor voldoende steun in de nek en de rug van de baby. Zodra de baby te groot of te zwaar wordt voor de maxicosi dan moet men over op de volgende groep autostoelen.

Groep 1
Groep 1 bestaat uit autostoelen voor kinderen van 9-18 kilo. Deze stoelen worden op de achterbank met de rijrichting mee neergezet. Met de driepuntsgordel wordt de stoel aan de bank vastgezet en in de stoel zit een eigen gordel van twee bandjes die over de schouders gaan en die tussen de benen van het kind worden vastgezet met het derde deel, dat aan de zitting van de kinderstoel vast zit. Er zijn ook autostoeltjes in groep 1 die tegen de rijrichting in, op de bank worden vastgezet.

Groep 2 en groep 3
Als het gaat om de autostoeltjes gaat het bij groep 2 (15 t/m 25 kg) en groep 3 (22 t/m 36 kg) om hetzelfde type zitje; een stoelverhoger met een verwijderbare rugleuning. De gordel die gedragen wordt is de driepuntsgordel van de auto zelf. Met de rugleuning krijgen de kinderen meer steun in de rug en wordt de gordel ook door de gordelhouder opgevangen zodat deze niet in de hals van de kinderen snijdt. Kinderen vanaf 15 kilo mogen in deze autostoeltjes zonder rugleuning zitten (al is dat niet verstandig). Volgens de regels van de autostoeltjes hebben de ouders de keuze of ze hun kinderen op die stoelverhogers met of zonder rugleuning zetten.

Nieuwe regels voor de autostoeltjes

Eind 2016 gaat er een verandering plaatsvinden in de regels van autostoeltjes. Kinderen die voorheen in groep 2 qua lengte en gewicht vallen mogen niet langer op alleen de verhoger plaatsnemen in de auto. Deze groep kinderen moet verplicht in een autostoel met rugleuning vervoerd worden. Pas als een kind meer dan 22 kilo weegt en ook nog eens groter is dan 125 centimeter mag deze op alleen een verhoger vervoerd worden. Veel ouders hebben nog oude stoeltjes die wel zijn goedgekeurd om te gebruiken in het verkeer. Deze stoeltjes mogen nog wel steeds gebruikt worden maar mogen in winkels niet meer verkocht worden.

Eisen
De eisen voor de fabrikanten zijn strenger geworden. Tot eind 2016 mochten de stoelen voldoen aan de zogenoemde R44-norm (Europese richtlijn). In fases worden de stoelen aangepast naar een R129-norm. Voor maxicosi's is deze regel al ingegaan in 2013. Kinderen tot 15 maanden moeten verplicht achterwaarts in de auto plaats gaan nemen (i-size-regelgeving). Deze stoeltjes zijn ook nog eens een stuk groter en duurder dan de stoelen onder de R44-norm en hebben vaak ook een andere bevestiging in de auto. Vanaf 2013 worden ook auto's hierop aangepast. In merendeel van de auto's zijn speciale i-size-readyplaatsen gemaakt. Vanaf 2018 zijn er dan ook alleen nog maar stoeltjes te koop voor de groep 0 en 1 die aan de i-sice-regelgeving voldoen. De oudere stoeltjes zijn dan ook verboden om verkocht te worden. Ouders die de oude stoeltjes hebben mogen deze wel nog gewoon gebruiken.

Vanaf eind 2016 is het dus de beurt aan de autostoelen in groep 2 om veiliger te worden. De fabrikanten worden door de R129-norm verplicht om de autostoelen in groep 2 met rugleuningen te maken en te verkopen. Daarom zullen er in de zomer van 2017 geen autostoeltjes in groep 2 gemaakt worden zonder deze rugleuning. In de winkels zullen de oude stoelen die onder de R44-norm waren goedgekeurd wel verkocht blijven worden omdat de regelgeving nog geen wet voor de consument is. De ouders kunnen zelf bepalen welk van de twee stoelen ze willen aanschaffen voor hun kind. De oude R44-normstoeltjes zullen alleen niet meer worden geproduceerd dus uiteindelijk ook van de markt gaan verdwijnen. Dit alles om de veiligheid van kinderen in de auto te verhogen.

Regels van het vervoeren van kinderen in het buitenland

In heel Europa gelden dezelfde regels voor het vervoeren van kinderen in de auto. Nederland heeft echter een uitzondering gemaakt op de lengte van de kinderen. In Nederland mogen kinderen vanaf 135 centimeter zonder autostoeltje reizen. In het buitenland echter is de Europese richtlijn dat alle kinderen onder de 150 centimeter een autostoeltje of verhoger nodig hebben. Houd hier dus rekening mee wanneer u naar het buitenland reist.
© 2016 - 2017 Sierd-jan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe lang mag een baby in de Maxi CosiHoe lang mag een baby in de Maxi CosiDe Maxi Cosi is een bekend merk baby-autostoeltje. Eigenlijk valt de Maxi Cosi onder merkverwatering: het merk is zo bek…
Goedkoop met de taxi naar SchipholHeeft u er al eens aan gedacht om met de taxi naar Schiphol te gaan? Tegenwoordig is de taxi een prima alternatief voor…
Spullen voor je baby; kinderwagen, Maxi Cosi en buggyKinderwagens, maxi cosi's en buggy's zijn er tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Veel ouders schaffen voor de geb…
Waar moet je op letten bij een nieuwe autostoel (baby/kind)?Waar moet je op letten bij een nieuwe autostoel (baby/kind)?Het kiezen van een autostoel voor je kleine coureur is iets waar veel (aanstaande) ouders makkelijk overheen gaan. Het i…
Autostoeltje aanschaffenHet aanbod van autostoeltje is groot. Ook zijn er flink wat merken die autostoeltjes aanbieden. Bij de aanschaf zou veil…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker Free Vector Images / Pixabay
  • https://www.consumentenbond.nl/autostoeltje/geen-zittingverhoger-voor-peuters/
  • http://www.anwb.nl/auto/themas/kinderen-in-de-auto/wanneer-welk-kinderzitje
  • http://www.anwb.nl/auto/themas/kinderen-in-de-auto/kinderzitje-de-regels
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/vraag-en-antwoord/moet-ik-mijn-kind-in-de-auto-in-een-kinderzitje-vervoeren
  • http://autostoeltjes.veiligheid.nl/autostoeltjes/content/wetgeving
  • http://blog.babypark.nl/let-op-nieuwe-regels-voor-zitverhogers/
  • https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/kinderzitjes/
  • http://www.baby-wereld.nl/de-wetgeving-over-autostoeltjes-gaat-veranderen-in-2017/
  • http://www.oudersvannu.nl/baby/3-maanden/veilig-praktisch/vervoer/nieuwe-regelgeving-autostoeltjes/

Reageer op het artikel "Nieuwe regels voor autostoeltjes vanaf eind 2016"

Reacties

Hmh, 08-03-2017 16:49 #2
Ik lees dat de nieuwe regelgeving is gericht op het gebruik van de juiste autostoeltjes. Zijn er ook veranderingen in de regelgeving van het incidenteel vervoer van kinderen van 3 jaar en ouder? Zoiets hoorde ik in de wandelgangen, maar kan er nergens iets over terugvinden. Reactie infoteur, 09-03-2017
Ik ben nog even extra gaan kijken voor je. Maar ook ik kan er niks over terugvinden. Als het om korte stukjes gaat en echt incidenteel dan mag het kind op de achterbank in de "gewone" gordel vervoerd worden. Als het vaker voor komt dan moeten de regels voor vervoer van kinderen gehandhaafd worden. Een extra verhoger in de auto is dus altijd handig om te hebben maar incidenteel mag een kind gewoon door een opa of oma of oppas opgehaald worden zonder stoelverhoger.

Dennis van Elten, 13-11-2016 10:17 #1
Waarom deze uitzondering bij taxi's en hoe zit het als de reiziger zelf een kinderstoeltje mee neemt mag deze geweigerd worden? Ik maak zelf gebruik van WMO vervoer vanwege mijn beperking net als mijn partner en daarom moet ons zoontje ook vaak met ons mee in de taxi. Wij nemen dan altijd een kinderstoel voor hem mee ivm kindveiligheid. De laatste tijd wordt hier moeilijk over gedaan. Reactie infoteur, 15-11-2016
Hoi,

Ik heb het nog even voor u nagekeken. De taxi is openbaarvervoer en daarom is het niet verplicht om autostoeltjes te gebruiken. Veiliger is het natuurlijk wel en daarom mogen ouders gewoon hun eigen stoeltjes meenemen voor de kinderen die met de taxi rijden. Wel is het verstandig om bij het reserveren van een taxi aan te geven dat u zelf een autostoeltje voor uw kind mee neemt. Sommige taxicentrales hebben ook zelf autostoeltjes die bij reservering erbij gereserveerd kunnen worden. Of een taxicentrale autostoeltjes mag weigeren lijkt mij sterk, maar kan daar tegelijk ook niks over terugvinden. Veiligheid van een kind gaat voor alles dus zouden ze gewoon de stoeltjes toe moeten staan in hun taxi.

Infoteur: Sierd-jan
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!