Auto kopen, hoe werkt het?

Auto kopen, hoe werkt het? U heeft nog nooit een auto gehad en wilt er nu een gaan kopen? Of heeft u niet zoveel ervaring met een auto te kopen? Dan is het heel belangrijk dit artikel eens goed door te lezen, zodat u goed voorbereid op pad kunt gaan.

Waar moet u allemaal rekening mee houden?

U wilt een auto kopen en heeft al helemaal in uw hoofd welke u graag zou willen, dan is het heel belangrijk wat meer informatie op te doen over dit bepaald model.

U kunt deze auto vinden op diverse sites op internet en hem zo kopen geen probleem.

Vaak beginnen daarna de problemen. Om deze te voorkomen kunt ook weer het internet gebruiken voor u de auto gaat kopen. Bekijk bijvoorbeeld eerst eens op de website van de belastingdienst, hoeveel wegenbelasting de auto gaat kosten, en kijk even op internet voor een goede verzekering en of u WA, WA casco, of all risk wilt. De gegevens van de auto kunt u opvragen door het kenteken op de site van de RDW in te typen. Is het kenteken niet bekend van de auto die u wilt, speur het internet dan af naar een plaatje van een gelijkwaardig model waar het kenteken wel op staat.

Veelal wordt op internet beschreven wat de goede kanten en slechte kanten zijn van uw toekomstige auto. U kunt vaak vinden wat het verbruik is in combinatie met welke motorinhoud en welke brandstof.

Heeft u er al over nagedacht dat er niet alleen verschil is in benzine/gas of diesel? Bijv een benzine motor voor het model wat u wilt, kunt u in verschillende versies krijgen. Dit varieert in de inhoud van het motorblok. Zo is de kleinste motor vaak niet de zuinigste. Hierbij kunt u denken aan het gewicht van de auto in combinatie met het motorblok. Een kleine motor moet veel meer moeite doen om de auto op gang te krijgen. Daarom is het vaak beter om voor het iets grotere motorblok te kiezen zodat deze het 'makkelijker' heeft en dus zuiniger is.

Ook is het heel belangrijk van tevoren te weten te komen wat de slechte punten van het model zijn:
  • Waar zit regelmatig roest of rot?
  • Wat komt regelmatig voor bij reparaties?
  • Bij welke leeftijd komen de duurdere onderhoudsbeurten?

Als u dit allemaal weet en u weet of het model nog steeds geschikt voor u is, dan kunt u de aangeboden auto's gaan bekijken.
Let hierbij dus op deze slechte punten.

Het maakt niet zo heel veel uit of u nu bij een handelaar(dealer, lid van iets, of gewoon ondernemer) of particulier gaat kijken. Het is wel zo dat als de verkoper aangesloten is bij een instantie het sjoemelen met de auto minder wordt, maar is niet geheel uitgesloten. Er zijn overal mazen in de wet en zij weten precies hoe daar tussen te schieten. Niemand is eerlijk tegenwoordig. Ook garantie's die gegeven worden vallen vaak net buiten hetgene wat er onverhoopt kapot gaat.
Wat is bijvoorbeeld een garantie op de motor en versnellingsbak? Juist, alleen de motor en de versnellingsbak. Daar gaat vrijwel nooit iets aan kapot. Als er iets kapot gaat aan de auto, dan zijn het vaak 'bijdingen' zoals de dynamo of startmotor.
U kunt uzelf veel geld besparen door na te denken of u deze garantie wilt. Mijn advies is, je hebt er niet veel aan.

Alleen door goede voorbereidingen van uzelf, staat u sterk.

Als u goed voorbereid op pad gaat, komt u professioneler over en zal er niet gauw met u gesold worden.

Dan is het ook heel belangrijk, als u de auto rondom bekeken heeft eens even onder de auto te kijken.
Let hierbij op:
  • de bodem, let op roest en andere plekken
  • de uitlaat, ziet deze er netjes uit, of is deze ook roestig?
  • Zitten alle kabels goed vast of hangen er wat los.
  • Zien sommige dingen eruit alsof het zo niet hoort te zitten?

Schaam je ook absoluut niet om te vragen de motorkap te openen.
Laat de verkoper de auto nooit starten, alleen als je erom vraagt!
Voor de auto gestart wordt is het belangrijk te kijken of de motor koud is!!!!!

De reden hiervoor is dat je de olie kan peilen, die moet precies tussen de lijntjes staan die op de peilstok staan. Bij een warme motor is het niet mogelijk dit goed te zien, want warme olie kruipt altijd omhoog tegen de peilstok omhoog. Als de auto dan te weinig olie heeft is dat niet meer te zien. Bekijk ook even de riempjes of deze geen scheurtjes hebben, en check altijd even de koelvloeistof.

De koelvloeistof check je door te kijken of hij in het expansievat goed op peil is en trek dat dopje open (weer belangrijk dat de auto niet warm is). Kijk of de vloeistof een heldere kleur heeft en deze niet gevlokt is. Vlokken duidt weer op een (bijna) kapotte waterpomp. En dit betekend een duurdere onderhoudsbeurt in de nabije toekomst.

Je kunt ook de vloeistof bekijken van de ruitensproeier, maar dit is niet noodzakelijk voor de werking van de motor. Voor een paar euro heb je dat potje vol en doet niks af aan de staat van de auto.

Daarna pas vraag je de auto te starten en luister je naar de motor. Laat hem niet starten door de voet op het gas, want dat hoort niet bij auto's. Deze moeten starten door juist niet gas te geven. Sommige modellen moet juist een keer het gaspedaal intrappen om daarna zonder gas te geven te starten. Laat de motor daarna gewoon even stationair lopen en kijk gewoon even naar alles wat ronddraait. Je hoeft daar niks van te weten, maar het staat interresant. Daarna loop even naar de uitlaat en luister. Vaak hoor je wel of deze lek is, door een wat flobberig geluid. Luister ook onder de bodem. Een motor mag geen tikkend geluid hebben, dat betekend dat de kleppen niet goed afgesteld staan, en dat resulteert in een onzuiniger motor.

Daarna is het heel belangrijk een testrit te maken, en rijd daarbij altijd zelf!!! De verkoper weet heus wel hoe de auto rijd en verkoopt de auto toch, waarom zou hij rijden? Als de verkoper moeilijk doet kun je reageren door te zeggen:"Wil je die auto nou verkopen of niet? Wie moet er straks in rijden? Dus rij ik zelf" Je hoeft niet vriendelijk te doen tegen de verkoper, deze wil zijn auto kwijt, dus zal altijd vriendelijk zijn tegen je. Mocht de verkoper wel moeilijk doen heeft hij iets te verstoppen en dan loop je gewoon weg. Er zijn auto's genoeg te koop, je hoeft niet perse die ene. Want let wel, koop je de auto toch terwijl de verkoper moeilijk doet, is de kans zeer groot dat geen goede auto koop en dus je grote kosten krijgt.

Tijdens de proefrit test je alles, het schakelen alle versnellingen, zet het licht aan en laat dit aan, tik de ruitenwissers een keer aan, rij over hobbeltjes, noem het maar op. In de testrit moet je alles tegenkomen waardoor je weet dat het een goede wagen is. Trek ook een paar keer heel vlot op, zo weet je of de motor goed reageert en rem een keer heel hard, zo weet je of de remmen nog goed zijn. Ze mogen niet schaven of piepen.

Als je terugbent van de testrit, staat het licht nog aan, kijk even of alles brand. Belangrijk is te checken of alle electrische dingen werken, zoals dus de ruitenwissers, licht, ventilator etc. De reden is dat er auto's zijn met een massa-probleem en dat er dus niks werkt of juist alles dubbel. (Je hebt vast wel eens een auto gezien, waarbij de remlichten met het knipperlicht mee knipperen?) Dit duidt vaak op fout gebruikte lampjes of oxidatie aan de draadjes of het contact van het lampje.

Wat ook belangrijk is, is om even te kijken in het zekeringskastje. Vaak staat op het dekseltje of ernaast welke zekeringen erin moeten zitten. Trek er gewoon wat uit om te kijken of ze schoon zijn en of ze niet doorverbonden zijn.

Er is een geval bekend waarbij de zekeringen doorverbonden waren en er foute zekeringen gebruikt zijn. De oorzaak voor dit knoeien is, de brandstofpomp was versleten waardoor de zekering van 20A steeds knalde (het ijzeren draadje wat zichtbaar is in de zekering ging stuk). Ipv de auto naar de garage te brengen om dit te onderzoeken is de zekering vervangen door een zekering van 50A (een zwaardere met dikker draadje, die niet makkelijk knalt).
Omdat dit nog niet werkte is een kleine zekering doorverbonden met koperdraad en de hoofdzekering in de zekeringkast ook doorverbonden met een geisoleerde draad. Dit buiten het zicht. Als de nieuwe eigenaar had gekeken, had hij gezien dat de 50A niet klopte en daar 20A in gezet. Deze zou geknald zijn en de nieuwe eigenaar wist dat hij dat na moest laten kijken.
Nu is dit niet gebeurd en de auto is onder de motorkap helemaal uitgebrand en omdat het probleem de brandstofpomp betrof is deze ook gaan branden. Omdat de motor net op tijd uitgezet is na het ruiken van stank is de auto niet ontploft. De auto kon wel naar de sloop gebracht worden.

Dus goed nakijken is gewoon een must!!
© 2007 - 2024 Jross, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wegenbelasting in DuitslandWegenbelasting in DuitslandDe wegenbelasting in Duitsland is gebaseerd op de theorie dat de vervuiler betaalt voor zijn vieze auto. Sinds 2009 word…
Het aanschaffen van een tweedehands autoEen tweedehands auto is uiteraard goedkoper dan een nieuwe auto, echter kan het zo zijn dat er iets beschadigt is of dat…
Auto overschrijvenAuto overschrijvenU kunt een auto laten overschrijven op het postkantoor. Neem dan wel de juiste documenten en delen van het kentekenbewij…
Tweedehands auto kopen: waar moet je op letten?Tweedehands auto kopen: waar moet je op letten?Een tweedehands auto kopen is niet moeilijk en zo gebeurd, echter bij het kopen van een goede tweedehands auto komt erva…

Europese kentekenplatenEuropese kentekenplatenOp de Nederlandse autowegen kunt u auto's uit verschillende landen tegenkomen. Vaak is dan de vraag: wat betekenen die l…
Citroën 2CV, maar meer de lelijke eendCitroën 2CV, maar meer de lelijke eendDe lelijke eend is een auto van Citroën. Deze auto is vandaag de dag nog steeds een bekend gezicht op de weg. Tussen 194…
Bronnen en referenties
  • RDW - https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx Belastingdienst - http://www.belastingdienst.nl/variabel/motorrijtuigenbelasting
Jross (4 artikelen)
Laatste update: 06-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.