InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Bij kenteken/nummerbord adres en naam achterhalen: Mogelijk?

Bij kenteken/nummerbord adres en naam achterhalen: Mogelijk?

Bij kenteken/nummerbord adres en naam achterhalen: Mogelijk? Er is niets zo vervelend als een persoon die niet verantwoordelijkheid neemt voor de schade die hij aanricht. Iemand die doorrijdt na een aanrijding, of iemand die iets bij u vernield of steelt. Wanneer u in zo’n geval het kenteken van het voertuig van diegene heeft onthouden, zou het makkelijk zijn de naam en het adres te achterhalen bij dit nummerbord. Maar is dit wel mogelijk? Wat zijn de opties?
Het is niet zomaar mogelijk de naam en het adres van iemand op te vragen bij een kenteken. Op de site van de RDW staat wel een applicatie: Voertuiggegevens. Hiermee kunt u beperkte voertuiggegevens opvragen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer u niet meer weet om wat voor merk auto het ging. Deze informatie kunt u gebruiken wanneer u bijvoorbeeld aangifte wilt doen.

Kentekenregister

Alle geregistreerde auto’s in Nederland hebben een nummerbord met een kenteken. Dit kenteken wordt geregistreerd in een zogenaamd kentekenregister. De RDW (Dienst Wegverkeer) beheert dit kentekenregister. De RDW mag niet zomaar aan iedereen gegevens verstrekken over kentekens van mensen.

Aan wie mag de RDW gegevens verstrekken?

De RDW mag aan bepaalde instellingen en personen kentekengegevens verstrekken. Ten eerste zijn dit autoriteiten die ingesteld zijn door de overheid en die als taak hebben de uitvoering en handhaving van wettelijke regels die betrekking hebben op voertuigen. Onder zulke autoriteiten vallen bijvoorbeeld de overheid en de Belastingdienst. Ook werknemer die aangesteld zijn door de minister van Verkeer en Waterstaat zijn aangewezen om kentekengegevens te verstrekken. Dit kunnen verzekeringsmaatschappijen zijn, advocaten, rechtsbijstand stichtingen en deurwaarders. De derde categorie die aangesteld is om kentekengegevens te verstrekken zijn personen of instanties met een publiekrechtelijke taak, bijvoorbeeld Centraal Bureau voor de Statistiek en gemeentelijke sociale diensten.

Slecht nieuws, denkt u misschien. Maar de RDW hanteert een uitzondering op de regel. Er mag informatie opgevraagd worden over een voertuig waarmee schade is aangebracht aan u voertuig. Hier zit echter wel een grote maar aan. U mag niet zomaar gegevens bij de RDW opvragen. U zult eerst naar de politie moeten gaan om aangifte te doen van de schade. De politie maakt dan een proces-verbaal op. Dit moet worden meegestuurd met uw aanvraag van de kentekengegevens.

Aangifte bij de politie

U zult dus eerst naar de politie moeten wanneer er schade is door de schuld van iemand anders. Hier kunt u aangifte doen en erachter komen welke persoon er bij het nummerbord of kenteken hoort. Dit kunt u op verschillende manieren doen. U kunt naar het politiebureau gaan, maar het kan ook telefonisch of via internet. De politie zal daarna de kentekengegevens voor u opvragen.
© 2009 - 2017 Papillon, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nummerbord: Het kenteken op de auto in NederlandNummerbord: Het kenteken op de auto in NederlandMei 2008 verscheen een volledig nieuw kenteken op een personenauto: 01-GGB-1. Het nummerbord bestaat nu voor het eerst u…
Diefstal: mijn auto is gestolenDiefstal: mijn auto is gestolenUw auto is gestolen, wat kunt na deze diefstal het beste doen? U kunt in 2017 aangifte doen bij de politie van uw gestol…
Consequenties niet betalen autoverzekeringConsequenties niet betalen autoverzekeringWie een auto op naam heeft is verplicht om de auto te verzekeren tegen de wettelijke aansprakelijkheid. Niet verzekeren…
Online kentekencheck; wat is het en wat kun je ermee?Online kentekencheck; wat is het en wat kun je ermee?Wie tegenwoordig een auto heeft gekocht of wil kopen kan een (gratis) online kentekencheck laten doen. Door het kenteken…
Kentekencard in plaats van papieren kentekenbewijsKentekencard in plaats van papieren kentekenbewijsSinds 1 januari 2014 is het papieren kentekenbewijs vervangen door de kentekencard. Deze vervanging is vooral gericht op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bij kenteken/nummerbord adres en naam achterhalen: Mogelijk?"

Reacties

So, 30-08-2016 23:22 #14
Ik heb 2 jaar geleden door beslaglegging mijn auto moeten afstaan. Nu ben ik erachter gekomen dat deze auto nog steeds in NL is. Ik wil achterhalen wie de eigenaar is in de hoop dat hij/zij mij de auto wil verkopen. Ik ben te gehecht aan de auto dat ik hem graag terug wil. Maar hoe kan ik achterhalen wie de eigenaar is zodat ik contact met diegene kan leggen? Iemand tips?

B., 20-07-2016 13:45 #13
Ik heb een kar gekocht die uit een faillissement komt (ik weet niet wie de eigenaar was). Nu wil ik deze natuurlijk op mijn naam zetten. Via RDW papieren opgevraagd voor de tenaamstelling. Die gingen de eigenaar opsporen om de gegevens en bewijs. Maar nu geeft die persoon geen toestemming. Dat is toch wel heel vreemd. Wie heeft er tips adviezen om dit verder aan te pakken? Bedankt alvast.

Roelof Nonkes, 16-09-2015 17:32 #12
Geachte lezer, ik ben werkzaam bij Sodexo/Breukelen. Door een aangepast parkeerbeleid was er vandaag geen plek op het parkeerterrein. Gezien het feit dat ik aan de late kant was voor een vergadering, dit vanwege filevorming, heb ik mijn wagen voor de slagbomen geparkeerd op een dusdanige wijze dat niemand er last van had. Voor zover ik weet is er daar ook geen parkeerverbod.

Reeds binnen een uur kreeg ik een e-mailbericht van de facilitaire dienst dat mijn voertuig verwijderd moest worden. Dit heb ik per direct gedaan.

Vraag: hoe heeft de facilitaire dienst het kenteken kunnen koppelen aan mijn persoonsgegevens en is men daartoe gerechtigd?

Ik hoor het graag.

Groet Roelof Nonkes

Annie, 21-07-2015 11:46 #11
Ik ben afgelopen week aangereden door een mevrouw. We vonden het beide heel vervelend. Ik heb vanwege de situatie alleen een naam, woonplaats en kenteken opgeschreven. Ik dacht daarmee haar te kunnen bereiken, nu er toch schade blijkt te zijn.
Ik kan wel de autogegevens achterhalen, maar niet de volledige gegevens van de eigenaar. Ik zou graag met haar spreken en tot een oplossing komen i.p.v. een formele aangifte etc. etc.

Sanne, 09-06-2015 18:04 #10
Ik stond naast een auto en die rijd BIJNA! Mijn zusje van 7 aan en de step is gebogen en rijd door. Krasen op mijn auto en die auto op haar tenen heel hard huilen en die automobilist reed door

Jelmer, 21-10-2014 17:19 #9
Als kunstschilder maak ik wel eens een schilderij van een auto. Ook het nummerbord staat er dan op. Graag zou ik dan in contact willen komen met de eigenaar. Bestaat daar ook een manier voor? Heeft iemand hiermee ervaring?

Carlos, 03-09-2014 20:31 #8
Mijn broer heeft een stuk grond waar een buurman altijd een paar auto's op parkeert. Sterker nog wanneer hij het terrein afsluit, wordt het slot vernield en staan er weer dezelfde auto's. Een kort geding tegen de eigenaar van de auto's zou een oplossing kunnen zijn, maar dan moet hij weten van wie de auto's formeel zijn. Hoe kom je er achter van wie de auto's zijn met behulp van het kentekenbewijs. Dan kan je de zaak aan de rechter voorleggen.

PS de politie functioneert in deze niet. Zijn waarschijnlijk aan het reorganiseren.

Jacquelien, 11-08-2014 13:04 #7
Hallo, mijn reactie is eigenlijk exact hetzelfde als die van "Kamper", ook ík heb een oldtimer en eenzelfde die we hadden, is al eens gestolen en "loss' teruggevonden. Bij 't RDW kun je via kenteken 't exacte type vinden (mochten ze nog twijfelen). Hoe komen ze aan het adres… en hoe kan ik dit voorkomen!

Kamper, 01-08-2014 11:48 #6
Ik heb van een garage in de buurt een mailing ontvangen met daarop de exacte naam en type van mijn sportauto gericht aan mijn volledige naam en adres. hoe kan dit, als een ieder deze gegevens kan opvragen is het gemakkelijk om auto's van waarde te stelen je weet met deze gegevens van wie hij is en waar hij zeer waarschijnlijk staat.

kunt u mij de weg wijzen hoe een dergelijk vrijgeven van mijn gegevens voorkomen kan worden?
met dank en vriendelijke groet,

Kamper

Bergmans, 08-05-2013 14:21 #5
Net bijna finaal van de weg gereden… in helmond! ik zit zelf in een scootmobiel dus ben al kwetsbaarder dan in een auto. mijn 6 jarig dochtertje was bij mij, toen we een kruispunt overstaken waar we voorrang hadden. een zwarte Chrysler gaf nog aan dat we idd voorrang hadden, eenmaal bijna bij deze persoon in de auto gaf hij als een bezetenen gas om ons aan te rijden, als ik geen flink tegengas had gegeven hadden we nu dus in het ziekenhuis gelegen. snel het kenteken opgeschreven= 46-rj-g? (miste enkel de laatste letter) en een ooggetuigen die ook stadswacht is. naar de politie op advies van de stadswacht, nou ze konden niks doen want er miste 1 letter, ik wist niet of hij het per ongeluk had door gereden?=ja natuurlijk heeft hij dit per ongeluk gedaan mevrouw, hij wenkte dat ik kon doorrijden en toen we bijna voor hem zaten gaf hij lachend flink gas, en en is hier een getuigen van die hetzelfde heeft gezien, nee, natuurlijk was dit een ongelukje!
nu kunnen we zelf niet aan het volledige kenteken komen, de politie wel, maar doen geen moeite? kennelijk moest eerst ik of mijn dochtertje van 6 doodgereden worden eer dat hun wel iets uitvoeren.

heb net wat gegoogled en heb iemand gevonden die me wel wil helpen om gegevens te achterhalen. hij lost het wel in prive sferen op (hardhandig)
dus probleem ook opgelost.

A. M. Nies, 22-09-2012 18:41 #4
Het is toch te gek dat wij als burgers geen naam kunnen opzoeken welke bij een bepaald kenteken hoort. Je kunt je dan tot die persoon richten b.v. bij een klein ongeval (wat hij niet gemerkt heeft), als een auto in de weg zit ( b.v.voor een uitrit of hij staat in de weg omdat een vrachtwagen een perceel moet bereiken).
Ik weet zeker dat criminelen die informatie wel krijgen. Die weten de weg beter.
De gewone burger moet eerst schade lijden en dan kan hij via de politie de naam krijgen. Mijn naam-nummer mag iedereen weten; ik heb niks te verbergen. Hier worden de verkeerde mensen een hand boven het hoofd gehouden.

Als RVD hiermee agressie wil tegengaan, dan hebben ze het mis. Die agressie komt toch als iemand is doorgereden en naderhand bekend wordt.

Roland, 19-04-2012 12:49 #3
Ik ben op dit moment ook op zoek naar de eigenaar van een oldtimer, waarvan ik na zoekwerk op een foto het kenteken vond. Ik wist dat de man hem te koop had staan maar ik had niets genoteerd van hem omdat ik op dat moment geen interesse had. Na wat denkwerk heb ik er wel zin in gekregen maar natuurlijk nergens via Google te vinden. Geen info bij bepaalde oldtimer clubs enz enz. Wat heb ik gedaan? Ik heb het RDW een mailtje gestuurd met het verzoek om n.a.w. gegevens. Dat mochten ze inderdaad niet geven, maar tegen betaling van E 8, -- wilden ze wel de eigenaar benaderen met de vraag of hij contact met mij wil. Ik hoop daar binnen enkele dagen iets van te horen. Mooi discreet systeem met beveiliging van de privacy, dat wel. Maar slecht voor een ongeduldig iemand als ik…

Laurens Bos, 03-12-2011 11:35 #2
Ik zou graag willen informeren of het mogelijk is om ook aangifte te doen tegen een auto bestuurder als je een deel van het kenteken weet, de kleur van de auto en het type auto (merk en type) Gaarne zou ik willen horen of dat mogelijk zou zijn, indien dit mogelijk is ben ik van plan om alsnog aangifte te doen bij de politie. Ik was gister een beetje van slag door wat er gebeurde, dus heb ik daar niet aan gedacht en alleen aan gedacht hoe ik mijn eigen hachkje kon redden.

Kramer, 02-05-2011 13:29 #1
Kan ik ook de gegevens opvragen van de vorige eigena(a)r(en) van mijn eigen auto? Of alle datums van eerdere tenaamstellingen?

Infoteur: Papillon
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 14
Schrijf mee!