Nummerbord: Het kenteken op de auto in Nederland
Mei 2008 verscheen een volledig nieuw kenteken op een personenauto: 01-GGB-1. Het nummerbord bestaat nu voor het eerst uit twee cijfers, drie letters en één cijfer. De RDW verwachtte met de nieuwe combinatie zes jaar vooruit te kunnen, maar dat bleek niet waar. In maart 2013 werd de combinatie 1-ABC-23 ingevoerd. In maart 2015 volgde al weer een nieuwe combinatie op de kentekenplaat AB-123-C. De combinatie die in de toekomst zal volgen is A-123-BC.
In 1898 komt Nederland, als eerste land ter wereld, met een nationaal
nummerbord, omdat politie te fiets de auto niet kan bijhouden. In 1906 komt er een nummerbord per provincie. Zo rijden Groningers met de letter A en Limburgers met de letter P. Tot 1951 bestaat elk nummerbord uit een letter van de provincie en maximaal 5 cijfers.
Volgorde van afgifte
In 1951 wordt er overgaan naar een landelijk systeem en worden nummerborden niet meer afgegeven per provincie, maar op volgorde van afgifte. Zo kan je aan het nummerbord zien hoe oud een auto is. Het eerste nummerbord van deze serie is
ND-00-01.
In 1965 zijn de nummerborden met deze combinatie op en wordt overgaan op
00-01-AD. In 1973 is de volgende combinatie aan de beurt. De eerste auto met een kenteken uit deze serie, krijgt het nummer:
00-AD-01.
Nummerbord
In 1978 verdwijnen de blauwe nummerborden en zijn ze in Nederland voortaan reflecterend
geel. Ook is het tijd voor een nieuwe combinatie. Nu met letters in de meerderheid in plaats van cijfers, aangezien deze combinaties zijn uitgeput.
DB-01-BB is de eerste van deze serie.
In 1991 verschijnt wederom nu een nieuwe combinatie:
DB-BB-01. In 1999 verschijnt het kenteken:
01-DB-BB. In 2000 is de invoering van het GAIK-systeem (Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten). Alle kentekenplaten worden vervangen door de nieuwe geregistreerde en gecodeerde GAIK-kentekenplaat. Aan de zijkant is een blauw balkje met daarin:
NL.
Kentekenplaat
In 2008 zijn ook de combinaties van twee letters, twee letters en 2 cijfers uitgeput. Na 57 jaar komt er een einde aan de tweetallen van letters en cijfers voor de blauwe en later gele nummerborden op auto's.
Een man uit Ermelo krijgt het eerste nieuwe kenteken:
01-GBB-1. De combinatie van twee cijfers, drie letters en één cijfer, kwam als de best te lezen en te onthouden combinatie naar voren uit onderzoek van TNO.
Met de nieuwe combinatie kunnen ongeveer 3 miljoen voertuigen een nieuw kenteken krijgen.
Eigenlijk zijn deze kentekens, twee cijfers, drie letters en één cijfer, al sinds 2005 in gebruik: bij
brommers en
snorfietsen. Ook rijden
busjes sinds 2006 al met het nieuwe kenteken, aangezien de nummerborden van de oude combinatie bij dit type vervoersmiddel eerder op worden dan bij de personenauto’s.
Combinaties
In deze nieuwe combinatie worden geen
klinkers gebruikt, ook de letter
Y zal niet voorkomen. Gebruik van klinkers maakt de kans op woorden, die onaanvaardbaar of kwetsend gevonden kunnen worden.
Ook de letters C en Q zulen niet worden gebruikt, omdat deze te veel op een nul lijken. Daarnaast worden de volgende lettercombinaties niet gebruikt: GVD, NSB, TBS, SS en SD.
De W staat als eerste letter op het nummerbord als het gaat om een caravan, aanhangwagen of oplegger. AA blijft voorbehouden aan het Koninklijk Huis, CD is voor diplomaten, D voor brommers, voor snorfietsen en de M is gereserveerd voor motoren.