Bougies vervangen, onderhoud aan een Subaru

Bougies vervangen, onderhoud aan een Subaru De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een brandstofmotor. De bougie geeft een elektrische vonk af welke op zijn beurt het brandstof-luchtmengsel gecontroleerd laat ontbranden in de cilinder om zo aandrijfkracht op te wekken. Een bougie slijt en eens in de zoveel tijd moeten ze vervangen worden, een klus die je prima zelf kan uitvoeren. Leuk om te doen en het bespaard weer iets op de autokosten. Bougies worden gemiddeld om de dertigduizend kilometer gecontroleerd, merk je echter dat de motor niet meer zo soepel draait of minder vlot op het gaspedaal reageert kan het geen kwaad eens naar de bougies te kijken.
De beschreven werkwijze is afgestemd op de techniek van Subaru, aangezien deze auto's op een paar uitzonderingen na zijn uitgevoerd met een boxermotor zitten de bougies net even op een lastiger te bereiken plek dan bijvoorbeeld bij een motor met de cilinders in één lijn of V-vorm. Het vervangen van de bougies zelf werkt wel hetzelfde en zo is deze uitleg deels prima te gebruiken voor alle voertuigen die gebruik maken van één of meerdere bougies. Let er bij het vervangen op dat alle op een motor gemonteerde bougies dezelfde warmtegraad hebben.

De voorbereiding

Bougies vervang je het best als de motor koud is, zodra de motor heet is zet metaal uit en zitten de bougies te vast. Bovendien werkt het ook niet echt prettig met de hitte vlak bij je handen. Om de bougies goed te kunnen bereiken is het handig om wat meer werkruimte te maken, dit kan door het reservoir voor de ruitensproeiers en de luchtfilterbak te verwijderen. Ook de accu kan nog losgehaald worden, enkel willen de moeren van de accubeugel nog wel eens vastgeroest zitten en afbreken bij losdraaien. Vanwege de positie van de bougies aan de “zijkant” van de motor, is het gebruik van een traditionele bougiesleutel niet echt handig. Het handvat is net iets te kort en de ruimte tussen kleppendeksel en chassis geeft weinig ruimte om kracht te zetten.

Gereedschappen

  • Grote ratel
  • Verlengstuk
  • Bougiedop; Lijkt op een gewone lange dop maar heeft van binnen een rubberen ring die om de bougie klemt.
  • Stalen buis of iets dergelijks.
  • Steek- of ringsleutels diverse maten

Staat van de bougies

Gebruikte bougies zijn smerig, maar de mate van vervuiling geeft je nuttige informatie over de staat van de motor en of het eventueel beter is een ander soort bougie te gaan gebruiken.

normaal / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Beneluxnormaal / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
koolstofaanslag / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Beneluxkoolstofaanslag / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
olieaanslag / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Beneluxolieaanslag / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
oververhitting / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Beneluxoververhitting / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux

Normaal

Een bougie met een bruine tot grijsachtige aanslag en een lichte slijtage van de elektrode geeft aan dat de bougie de juiste warmtegraad heeft en normaal (op)gebruikt wordt. Zolang de punt nog niet bolvormig is afgesleten is het nog niet nodig deze te vervangen. De aanslag met een fijn staalborsteltje verwijderen is voldoende om de bougie weer te kunnen gebruiken.

Koolstofaanslag

Vaak met lage snelheden in de stad rijden, een zwakke ontsteking, te rijk brandstofmengsel of een vervuild luchtfilterzorgen voor een droge stofachtige neerslag op de bougie. Bij veel stadsverkeer is het aan te raden bougies met een hogere warmtegraad te gebruiken.

Olieaanslag

Natte zwarte aanslag is het gevolg van teveel olietoevoer in de verbrandingskamer. Mogelijke oorzaken hiervoor zijn versleten zuigerveren en zuigers of teveel speling tussen de klepgeleiders en klepstelen. Zie je na reparatie geen verbetering, gebruik dan bougies met een hogere warmtegraad.

Oververhitting

Als de isolator een witte of lichtgrijze kleur heeft met zwarte of grijsbruine plekken en blauwachtig ingebrande elektrodes, is dit een teken van oververhitting. Het kan ook nog een onjuiste afstelling van de ontsteking zijn of de bougies kunnen loszitten. Een verkeerde brandstofkeuze of een te hete bougie kan ook nog deze staat van de bougie veroorzaken. Het is dan aan te raden bougies te gaan gebruiken met een lagere warmtegraad.

Demonteren

Reservoir & luchtfilter

Maak als eerste de massakabel(-pool) van de accu los bij onderhoud aan de auto, dit voorkomt mogelijke kortsluiting tijdens de werkzaamheden aan het motorblok en persoonlijk letsel. Om werkruimte te creëren worden luchtfilterbak en reservoir van de ruitensproeier weggehaald. Aan de bovenkant van het reservoir zitten twee bouten, draai deze los. Trek het reservoir langzaam omhoog, maak de stekker van de pomp los en trek het slangetje van de nippel op de pomp. Heeft de auto ook een ruitenwisser aan de achterkant en/of koplampsproeiers, haal dan ook de stekkers en slangen van deze pompjes af. Er zal wat vloeistof weglopen, leg het reservoir met de pompjes zo ver mogelijk omhoog of sluit de nippels af. De twee helften van de luchtfilterbak zitten met klemmen vast, klik ze alle vier open. De bovenste helft zit met vier boutjes vast aan de aanzuigbuis, draai de boutjes los en vang de twee beugeltjes met aangelaste moeren aan de binnenkant op. Leg de bovenste helft van de luchtfilterbak aan de kant en neem het paneelfilter weg. De onderzijde zit met twee bouten op het chassis vast, draai deze los en trek de bak vanaf die kant omhoog. De andere kant zit over een stuk buis geschoven dat onder het spatbord verdwijnt, met enige druk schiet de filterbak los van deze buis. Leg ook de onderste helft van de bak aan de kant.

LET OP! Tussen de aanzuigbuis en luchtfilterbak zit een rubberen ring in een groef gemonteerd. Dit rubber zit er los in, bewaar het goed aangezien dit rubber voor een luchtdichte aansluiting zorgt.

Bougies lossen

Verwijder de bougiekabel van de bougie, trek hierbij aan de dop die over de bougie zit en niet aan de kabel zelf. Heeft de auto in plaats van bougiekabels een “coil on plug”(elke bougie een losse bobine), draai dan de bout van de bobine los en trek de hele bobine van de bougie af. Als dit lastig gaat in verband met een chassisbalk die in de weg zit, maak dan de stekker van de bobine los en draai de bobine rond totdat je voldoende speling krijgt om deze te verwijderen.

Zet het verlengstuk van de ratel op de bougiedop en plaats deze samen over de bougie, doe dit met de hand zodat je voelt hoe de dop om de bougie klemt. Plaats nu de ratel op het verlengstuk en draai de bougie linksom los. Als dit niet lukt met enige kracht zetten, verleng dan het handvat van de ratel met een stalen pijp of iets dergelijks(hoe langer de arm des te groter de uitgeoefende kracht). Eenmaal los bekijk je de staat van de bougie en of deze al dan niet nog te gebruiken is.

Monteren

Bougies vastzetten

Druk de bougie vast in de bougiedop met verlengstuk en plaats deze met de hand in de cilinderkop. Draai de bougie voorzichtig rechtsom om de schroefdraad niet te beschadigen, dit moet moeiteloos gaan. Zodra je in het begin al kracht moet zetten zit de bougie scheef, stop dan onmiddellijk en probeer het opnieuw. Zodra het handmatig aandraaien niet verder wil draai je de bougie het laatste stukje aan met de ratel, gebruik geen verlengpijp en zet niet teveel kracht, vast is vast.

Reservoir & luchtfilter

Houd het reservoir boven de plek waar deze hoort en sluit slangen en stekkers aan. Aan de onderkant van het reservoir zit een uitstulping die in een uitsparing van het chassis valt. Druk het reservoir aan en draai de twee bouten vast. Het onderste deel van de luchtfilterbak wordt eerst over de buis bij het spatbord geschoven en vastgezet. Draai vervolgens de twee bouten in het chassis om de bak vast te zetten. De bovenste helft wordt vastgemaakt aan de aanzuigbuis met vier boutjes, let op dat de rubber ring op de juiste plaats blijft zitten voor een goede afdichting. Plaats het paneelfilter en sluit de bak met de vier klemmen. Kijk goed alle aansluitingen onder de aanzuigbuis na, er wil nog wel eens een slang losschieten met als resultaat dat de motor of niet wil starten of erg slecht draait. Sluit de massakabel(-pool) van de accu weer aan en maak een proefrit.

filterbak&tankje / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Beneluxfilterbak&tankje / Bron: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
bougiedopbougiedop
ratelratel

Lees verder

© 2015 - 2024 Antonie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Je auto zelf onderhouden en reparerenJe auto zelf onderhouden en reparerenWanneer je regelmatig met de auto rijdt is het toch aangeraden om jaarlijks eens een groot onderhoud te doen om de leven…
Het onderhoud van de wagenVoor veel mensen is het wat onduidelijk waarom de wagen een periodiek onderhoud nodig heeft en hoe alles precies in zijn…
Besparen op het onderhoud van uw autoHet onderhouden van een auto is een kostenpost waar automobilisten niet onderuit kunnen. Een grote beurt is één keer uit…
De Grote Beurt - Wat te controleren aan de autoDe Grote Beurt - Wat te controleren aan de autoAuto-onderhoud - Wat wordt er uitgevoerd bij de Grote Beurt. De onderhoudsintervallen en dus de bezoeken aan de garage v…
Renault Avantime - automobiel profielRenault Avantime - automobiel profielDe Avantime is verreweg de meest vooruitstrevend ontworpen auto die Renault in de eerste 15 jaar van de 21e eeuw in prod…
Bronnen en referenties
  • Tekeningen: Servicehandboek Subaru
  • www.subaru-youngtimers.nl
  • Werkplaatsboeken Subaru.
  • Afbeelding bron 1: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 2: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 3: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 4: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
  • Afbeelding bron 5: Handleiding Legacy 1994 N.V. Subaru Benelux
Antonie (6 artikelen)
Laatste update: 25-01-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 8
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.