Goedkoop vliegen: juiste plaats van bestemming?

Vliegen binnen Europa is alsmaar goedkoper geworden. Het is tegenwoordig een goed alternatief voor reizen met de auto. De prijsvechters op de markt van vliegtuigmaatschappijen bieden soms tickets aan tegen prijzen, waarvoor je met de auto niet kunt reizen. Naast de aanzienlijk lagere kosten, boek je ook veel tijdswinst. Maar ben je altijd wel op de juiste plek met de goedkope vluchten? Hoeveel tijd en geld moet je erbij tellen om op de definitieve plaats aan te komen?

Goedkoop vliegen is een positieve ontwikkeling

Eén ding is zeker: vliegen is niet meer alleen voor de elite weggelegd. Iedereen kan tegenwoordig makkelijk het vliegtuig nemen. Voor enkele tientallen euro’s boek je al veel vluchten naar bijvoorbeeld veel Europese steden. Er zijn meerdere vliegmaatschappijen die als ‘lowcost’ maatschappij goedkope tickets aanbieden, wat soms al begint bij één cent. Denk aan de bekende maatschappijen Ryanair en Easyjet, en zo zijn er nog meer, iets kleinere spelers.

Deze ontwikkeling heeft voor een enorme ontsluiting binnen Europa gezorgd. Vroeger, en dan hebben we het over hooguit tientallen jaren geleden, was de automobiel het vervoermiddel waar je op was aangewezen voor je vakanties. Zeker met het gezin was vliegen onbetaalbaar. Het meest favoriete vakantieland als je de zon op wilde zoeken, was dan ook Frankrijk. Dat was namelijk nog te bereiken met de auto. Je was nog altijd een hele dag, of soms zelfs meerdere dagen onderweg, want snelwegen zoals die er nu zijn waren toen nog lang niet zo goed ontwikkeld. Tegenwoordig zijn landen als Griekenland, Turkije, Spanje, Italië binnen enkele uren met het vliegtuig bereikbaar.

Snel en goedkoop

Bron: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Het vliegen binnen Europa wordt zeer goedkoop aangeboden. Zo goedkoop dat er geen goedkoper alternatief is te bedenken. Zelfs de treinen die tegenwoordig met het HSL spoornet jou ook zeer snel binnen Europa kunnen vervoeren, kunnen niet tegen de lage prijzen opboksen. De lage prijzen voor tickets worden onder meer gerealiseerd, doordat de lowcost vliegmaatschappijen vliegen op de vliegvelden die niet in de stad zelf, maar in de nabijheid van de stad liggen. Deze kleinere vliegvelden heffen geen of veel lagere luchthavenbelasting dan de grote vliegvelden. Deze kostenbesparing vind je dus terug in de goedkope tickets.

In Nederland zie je dit ook terug. De kleinere vliegvelden als Rotterdam/Den Haag, Groningen, Eindhoven en Maastricht worden vaak gebruikt door deze maatschappijen. Amsterdam Schiphol is onze nationale luchthaven, maar daardoor ook duurder om op de vliegen. Als alternatief heeft Schiphol een ‘goedkopere’ vleugel, maar nog steeds genieten de kleinere vliegvelden veelal de voorkeur.

En zo zit je voor de prijs van een halve benzinetank binnen enkele uren in Barcelona of Londen. Want het vliegen zelf neemt één, of hooguit enkele uren in beslag.

Maar is dat wel zo …

Als je gaat vliegen met een lowcost maatschappij, wees je dan bewust van de bijkomende tijd en kosten die je er bij moet optellen vanwege voorgaande situatie. Er zijn heel veel vliegvelden die de naam van de ‘grote stad’ dragen, maar die in feite tot soms wel meer dan 100 kilometer van deze betreffende stad liggen. Dat levert soms uren extra reistijd op, en de kosten voor bijvoorbeeld een busticket naar de stad kan ook meerdere tientallen euro’s extra kosten. Houd je hier geen rekening mee, dan begint je weekendje weg met een kleine tegenvaller.

Onderstaand schema geeft inzicht bij welke vliegvelden dit van toepassing is. Je ziet dat de afstand tussen de bedoelde stad en het vliegveld soms meer dan 100 kilometer is. Voor Nederlanders zijn dit grote afstanden, omdat Nederland zelf relatief klein is. Wanneer je het vliegveld van Rotterdam/Den Haag de naam: ‘Amsterdam Airport’ zou geven, verklaart iedereen je voor gek. Toch ligt het vliegveld nog geen 70 kilometer van hartje Amsterdam. In grotere landen als Duitsland, Italië, Spanje of Frankrijk zijn deze afstanden meer normaal om af te leggen.

Naam vliegveld Men noemt het … Maar het is werkelijk … Dus nog te reizen (in kilometers)
Parijs Vatry Parijs Vatry 160
Parijs Beauvais Parijs Beauvais 80
Lyon St. Etienne Lyon St. Etienne 60
Brussels Charleroi Brussel Charleroi 60
Dusseldorf Weeze Dusseldorf Weeze 80
Hamburg Lubeck Hamburg Lubeck 65
Frankfurt Hahn Frankfurt Hahn 120
Karlsruhe Baden Karlsruhe Baden Baden 35
Barcelona Reus Barcelona Reus 100
Barcelona Girona Barcelona Girona 100
Stockholm Skavsta Stockholm Skavsta 100
Stockholm Vasteras Stockholm Vasteras 100
Oslo Rygge Oslo Rygge 65
Oslo Torp Oslo Torp 95
Londen Luton Londen Luton 50
Glasgow Prestwick Glasgow Prestwick 55
© 2012 - 2024 Solnah, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe vind je goedkope vliegtickets?Hoe vind je goedkope vliegtickets?Wist je dat je flink wat geld kunt besparen op je vliegtickets? Vliegtickets kunnen behoorlijk aan de prijzige kant zijn…
Goedkoop vliegenGoedkoop vliegenHoe kan je het beste goedkope vliegtickets kopen? Bezuinigen op je reiskosten is zeker rendabel, want het gaat om relati…
Het verdienmodel van RyanairHet verdienmodel van RyanairRyanair is een Ierse luchtvaartmaatschappij die is uitgegroeid tot de grootste low-fare luchtmaatschappij voor continent…

Luchtvaartpioniers: De gebroeders WrightLuchtvaartpioniers: De gebroeders WrightAls je op een willekeurig moment naar de onbewolkte lucht kijkt, is het heel waarschijnlijk dat je ergens een vliegtuig…
Vliegramp Tenerife: oorzaken van de grootste vliegramp ooitVliegramp Tenerife: oorzaken van de grootste vliegramp ooitOp 27 maart 1977 vond de grootste ramp in de luchtvaartgeschiedenis plaats. Twee Boeings botsten op Tenerife op elkaar e…
Bronnen en referenties
  • Ryanair.com
  • Easyjet.com
  • Googlemaps.com
  • Afbeelding bron 1: Adrian Pingstone, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Solnah (99 artikelen)
Gepubliceerd: 12-04-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.