InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > De grootste cargo maatschappijen ter wereld

De grootste cargo maatschappijen ter wereld

De grootste cargo maatschappijen ter wereld Cargo airlines of airfreight carriers zijn luchtvaartmaatschappijen die zich hebben gespecialiseerd in het vervoeren van vracht in plaats van passagiers. Sommige cargo airlines zijn onderdelen van grote luchtvaartmaatschappijen die ook gewone vluchten uitvoeren zoals bijvoorbeeld KLM Cargo of British Airways World Cargo. Cargo Airlines vervoeren vanalles, van post tot voedsel, en van auto's tot meubels. Er zijn grote maatschappijen die alleen aan vrachtvervoer door de lucht doen, maar er zijn ook maatschappijen die aan pakketbezorging doen en daarnaast hun eigen luchtvaarttak hebben, zoals bijvoorbeeld DHL. Ook zijn er grote passagiersmaatschappijen die naast hun reguliere vluchten ook een speciaal departement hebben voor het vervoer van vracht. Dit is bijvoorbeeld het geval bij KLM, Lufthansa, Pan Am en Northwest.

De grootste cargo airlines

Er is een lijst opgesteld van grootste cargo maatschappijen ter wereld, en daar is de volgende lijst uitgekomen:

  1. FedEx Express 14.579 miljoen
  2. Korean Air 8.264 miljoen
  3. Lufthansa Cargo 8.040 miljoen
  4. United Parcel Service (UPS) 7.353 miljoen
  5. Singapore Airlines Cargo 7.143 miljoen
  6. Cathay Pacific 5.876 miljoen
  7. China Airlines 5.642 miljoen
  8. Eva Airways 5.477 miljoen
  9. Air France 5.388 miljoen
  10. Cargolux 4.670 miljoen

Het betreft hier een totaal aan vervoerde kilo's (dus exclusief het gewicht van het toestel zelf). Het is een optelsom van alle internationale en binnenlandse transport. Kijkend naar enkel internationaal transport, dan komt Korean Air op de eerste plaats. FedEx Express is de grootste op de binnenlandse markt, maar dat komt natuurlijk omdat de Verenigde Staten een wereld opzich is wanneer het gaat om transport, en dit is het land waar de maatschappij zich op richt. Ruim de helft van hun transport is voor de Amerikaanse binnenlandse markt.

De maatschappijen

FedEx Express

FedEx Express is gevestigd in Memphis, Tennessee, Verenigde Staten van Amerika. Dit is dus de grootste cargo airline van de wereld. Het is een onderdeel van FedEx Corporation en ze bezorgen dagelijks pakketten op circa 400 bestemmingen wereldwijd. Ze zijn niet alleen een luchtvaartmaatschappij, maar hebben ook hub eigen bezorgdienst voor pakketten aan zowel bedrijven als particulieren.

Korean Air

Korean Air is vooral bekend uit de passagiersluchtvaart, maar het heeft ook een zeer omvangrijke cargotak. Voor het internationale transport hebben zij in 2004 en 2005 een prijs gewonnen van de International Air Transport Association (IATA) als zijnde beste cargo maatschappij als onderdeel van een commerciële luchtvaartmaatschappij.

Lufthansa Cargo

Ook Lufthansa is bij de meeste mensen met name bekend als een van 's werelds grootsten waneer het gaat om passagiersvervoer. Maar ook binnen de cargowereld is het een van de grote jongens. Ze zijn gevestigd in Frankfurt, maar hebben ook een grote afdeling op Leipzig Halle Airport, die uitsluitend werk doet voor DHL. Ze bedienen 23 landen in vijf continenten.

United Parcel Service

UPS kennen we van de bruine busjes en de bezorgers in keurige bruine uniformen, getuigen ook de bijnaam 'The Big Brown Machine'. UPS, dat is gevestigd in Sandy Springs, Georgia, is de grootste pakketbezorger ter wereld: ze leveren dagelijks zo'n 15 miljoen pakketten af! Ze verzorgen hun luchttransport zelf met UPS Airlines, dat is gevestigd in Louisville, Kentucky. Hun Worldport is met 20.000 werknemers de belangrijkste werkverschaffer in de stad. 75% van hen zijn studenten, omdat het meeste werk partime is, en ook vaak 's nachts wordt uitgevoerd.

Singapore Airlines Cargo

Singapore Airlines Cargo is een onderdeel van Singapore Airlines, die op zijn beurt weer deel uit maakt van de WOW Alliance. Ze hebben wereldwijd drie grote hubs. Naast Singapore Changi Airport, staan er ook grote kantoren op Brussels Airport en Sharjah International Airport in de Verenigde Arabische Emiraten. Ze vliegen op 36 bestemmingen in achttien landen.

Cathay Pacific

Cathay Pacific pakt het vrachtvervoer ook groots aan. Op Hong Kong Airport hebben zij een eigen terminal die nog steeds aan het uitbreiden is tot het uiteindelijke formaat van 10 hectare.

China Airlines

China Airlines verzorgd het vrachtvervoer ook naast het passagiersvervoer. Zij zijn geen Chinese, maar een Taiwanese maatschappij. Zij hebben hun hubs op Bangkok Suvarnabhumi Airport, Hong Kong International Airport en Kaohsiung International Airport (Taiwan) en richten zich hoofdzakelijk op de Aziatische markt.

Eva Airways

EVA heeft zich naast gewoon vrachtvervoer ook nog gespecialiseerd in bijzonder vervoer van high tech apparatuur, kunststukken en dieren. Ze verzorgen 43 maal per week vluchten naar Londen, Wenen, Brussel, Los Angeles, Dallas, Chicago, Atlanta en New York. Sinds 2003 staat hun Europese hoofdkantoor in Brussel.

Air France

Air France Cargo is verantwoordelijk voor vrachtvluchten naar 150 bestemmingen in 83 landen, waaronder ook veel Franse overzeese gebiedsdelen. Hun hoofdkantoor is gevestigd op Roissy-Charles de Gaulle, ten noorden van Parijs.

Cargolux

De hekkensluiter is hier Cargolux. Deze in Luxembourg gevestigde maatschappij is een van de grootste all-cargo maatschappijen van Europa. Sinds eind jaren '70 zijn ze gaan uitbreiden naar de Verenigde Staten, en inmiddels hebben ze diverse bestemmingen op zes continenten.
Gerelateerde artikelen
De cargo cults in het Pacifische gebiedDe cargo cults in het Pacifische gebiedVan alle religies op de wereld zijn de zogenaamde cargo cults wel de meest bijzondere. Deze religies kenden een grote op…
Martinair tickets: goedkoop vliegen met MartinairMartinair tickets: goedkoop vliegen met MartinairLekker op vakantie en KLM te duur? Martinair is een Nederlands alternatief en de tickets zijn er vaak goedkoper dan bij…
Luchtvaartmaatschappij Air France-KLMLuchtvaartmaatschappij Air France-KLMAir France-KLM is een Frans-Nederlandse multinational. De multinational valt onder het Frans recht en heeft een hoofdkan…
Goedkoop vliegen naar Azië met EVA AirGoedkoop vliegen naar Azië met EVA AirGoedkoop vliegen naar Azië doe je met EVA Air. Deze maatschappij biedt uitstekend waar voor je geld. De prijzen van de t…
Recht van consument bij vliegvakantieRecht van consument bij vliegvakantieNederland gaat massaal op vakantie. Lekker met het vliegtuig naar uw vakantiebestemming. Maar stel dat er op het vliegve…
Bronnen en referenties
  • International Air Transport Association http://www.chapman-freeborn.com/cargo/cargospecs.aspx

Reageer op het artikel "De grootste cargo maatschappijen ter wereld"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 16-06-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!