Blusvliegtuig: de brand meester vanuit de lucht

Blusvliegtuig: de brand meester vanuit de lucht Bosbranden tarten regelmatig diverse beboste gebieden. Vanwege de droge ondergrond en het brandbare materiaal moet de brandweer vaak hard werken om de branden ondr controle te krijgen. Vaak zijn de beboste gebieden moeilijk begaanbaar en kan de brandweer niet tot dichtbij het vuur komen. In het geval van grote, om zich heen grijpende, branden zet de brandweer dan vaak blusvliegtuigen in.Hoe werken deze eigenlijk? Blusvliegtuigen zijn uitermate geschikt om grote hoeveelheden water of andere vuurdovende middelen, over een groot en vaak onbegaanbaar gebied uit te storten. Blusvliegtuigen zijn vaak amfibisch, zodat ze op het land en op het water uit de voeten kunnen. De meeste zijn uitgerust met drijvers, zodat ook meren en zeeen gebruikt kunnen worden om water bij te vullen. Als blusvliegtuigen niet kunnen landen op het water, dan worden ze op de grond bijgeankt met branddovende middelen.

Soorten

Er zijn diverser soorten blusliegtuigen, maar de twee bekendste zijn de CL-215 en de CL-415.

CL-215

De CL-215 is ontwikkeld door Canadair rond 1960.Op 23 oktober 1967 maakte het tostel zijn eerste vlucht. Het vliegtuig kan rond de 5500 liter water vervoeren. Vanwege zijn uitstekende mogelijkheden om zich bij te vullen en zijn gebruiksvriendelijkeid zorgde dat het toestel een groot succes werd en aan veel landen verkocht werd.

Technische gegevens van de CL- 215
De lengte van het toestel is 19,82 meter, de breedte 28,60 meter, de hoogte 8,99 meter. De maximum snelheid is 290 km per uur en hij heeft een vliegbereik van 2000 km.

CL-415

De CL-415 is de opvolger van de Cl-215 en werd in 1990 ontwikkeld. Het vliegtuig kan ook op zee of op een meer landen om bij te vullen. De Cl-415 heeft en langere romp dan zijn voorganger en heeft kleine verticale platen op het hoogteroer. De motoren zijn sterker dan bij de CL-215 en kan een hoger startgewicht hebben.

Technische gegevens van de Cl-415
De afmetingen van dit vliegtuig komen overeen met zijn voorganger. De motor die erin zit is een Pratt en Whitney Canada PW123AF. Het vliegbereik is 2400 km en hij heeft een kruissnelheid van 365 km per uur.

Wat doet een blusvliegtuig bij brand?

  • Brandhaard is in zicht.
  • Vliegtuig vliegt op een maximale hoogte van 200 meter.
  • Vliegtuig mindert vaart om zo een zo groot mogelijk verspreidingsgebied te creeeren.
  • Er zijn meerdere tanks aanwezig, waardoor er kan worden gekozen om alles in een keer of in meerdere keren te droppen.

Hoe vult een blusvliegtuig?

Op weg naar een barndhaard wordt er gekeken of er een waterbron in de buurt is. Als dit zo is wordt er eerst een rondje gevlogen over de waterbron om te kijken of er obstakels zijn, die het landen kunnen verhinderen. Als het vliegtuig land, gaan er kleppen open die water opscheppen. Na ongeveer tien tot twintig seconden zijn de tanks gevuld. Omdat het vliegtuig afremd door het raken van het water, wordt er veel vermogen gegeven om te zorgen dat het toestel direct kan doorvliegen.
© 2009 - 2020 Ianbob, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Blusvliegtuig: de brand meester vanuit de lucht"

Infoteur: Ianbob
Gepubliceerd: Juli 2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!