InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Vliegen > F-16 Fighting Falcon

F-16 Fighting Falcon

De F-16 Fighting Falcon is het standaard gevechtsvliegtuig van de Nederlandse Luchtmacht. De F-16's zijn sinds 1979 operationeel in Nederland. Deze diende als opvolgers van de F-104 Starfighter.

De Geschiedenis van de F-16

De F-16 Fighting Falcon is het standaard gevechtsvliegtuig van de Nederlandse Luchtmacht. F-16's zijn sinds 1979 operationeel in Nederland. Deze diende als opvolgers van de F-104 Starfighter.

Ontwikkeling

De ontwikkeling van de F-16 kwam in 1965 tot stand als een project genaamd Advanced Day Fighter. Voor een lichtgewicht straaljager om overdag luchtgevechten te voeren Dit vliegtuig zou naast een zwaardere straaljager genaamed de F-X die later de F-15 zou worden, moeten opereren. Toen de mogelijkheden van de MiG-25 rond 1964 in de Westerse wereld bekend werden kreeg het F-X-project een veel hogere prioriteit. Het werk aan de Advanced Day Fight ging wel nog verder, maar in een lager tempo. Het project heette vanaf toen F-XX lightweight fighter project. In 1969 werd het project achter slot en grendel gestopt nadat de USAF en USN keihard hadden geprotesteerd omdat het Pentagon liet weten de dure F-15 te willen vervangen door de F-XX.

Project Lightweight Fighter

Op 16 januari 1971 werd het het project opnieuw opgestart onder de naam Lightweight Fighter. Ondertussen was het selectieproces voor nieuwe vliegtuigen een stuk minder kinderachtig geworden. In plaats van een ontwikkelings opdracht voor te stellen aan bedrijven en ook meteen van dat bedrijf het vliegtuig te kopen, werden er nu minimale eisen aan een nieuw toestel gesteld. Op deze manier konden meerdere bedrijven het toestel ontwikkelen en zo aan de eisen te voldoen en is de productie van meerdere prototype toestellen geslaagd. Uiteindelijk is de YF-16 de voorganger geweest van de nu huidige F-16.

Inzetbaarheid

De F-16 is inzetbaar in alle weersomstandigheden. Deze omstandigheden kunnen verschillen van een storm boven zee tot een zandwoestijn zoals Afghanistan. Nederland heeft vanaf dat de productie is begonnen 36 F-16's verloren. Dit kwam door fouten van de piloot of technische mankementen. Nederland heeft slechts 1 vliegtuig neergeschoten sinds de Tweede Wereldoorlog.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "F-16 Fighting Falcon"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 14-03-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Vliegen
Schrijf mee!