De volger onder de heteluchtballon
Hij krijgt vaak de minste aandacht en dat terwijl juist hij onmisbaar is. Zonder hem kan je als ballonpiloot op je kop gaan staan maar gaat de vaart niet door. Hij verdient een compliment dus lees snel verder over die belangrijke man of vrouw.
Een ballon in de lucht is een prachtige verschijning, de gasten staan samen met de piloot in de mand en genieten van het geweldige uitzicht. Zij kletsen onderweg met de mensen aan de grond en vinden alles een belevenis. Vaak wordt vergeten dat een ballon door de wind vanaf het vertrekpunt wordt weggeblazen naar een veel verder gelegen punt waar de piloot de ballon weer aan de grond zet. Tja, hoe komen we weer met de ballon terug bij punt A? De ballon moet weer worden ingepakt in de aanhangwagen waar hij uit kwam en de gasten moeten worden opgepikt door de volger, die gedurende de vaart de ballon heeft gevolgd.
Een eenvoudige taak is dat volgen zeker niet en als er iets meer wind is dan op een normale dag is het haast een onmogelijke taak om de ballon bij te houden. Dat is niet verwonderlijk want de ballon vaart in een rechte lijn zonder enig obstakel, druk verkeer of verkeerslicht. Voor de volger met auto en aanhangwagen is dat heel anders, hij dient immers rekening te houden met snelheidsbeperkingen en alle verkeersregels. Daarnaast wordt hij onderweg regelmatig tot stoppen gedwongen door mensen aan de grond die eerst de ballon voorbij hebben zien gaan en dan de aanhangwagen met reclame zien langsrijden. Graag willen zij een foldertje of informatie en terwijl de volger hen te woord staat verdwijnt de ballon uit zicht. Het is de taak van de volger om de ballon weer op te sporen en van hem wordt dus ook verwacht dat hij op de kaart de vaarlijn van de ballon zo goed mogelijk uitzet om te kijken in welke richting hij het best kan rijden. Natuurlijk kan hij naar de telefoon of portofoon grijpen om de piloot te vragen waar hij heen moet maar de meeste volgers vinden het een sport om geheel zelfstandig de ballon niet alleen te volgen maar zelfs op de plek te zijn waar de ballon gaat landen.
Stel het U eens voor, je hebt je ogen nodig om te zien in welke richting de ballon vaart maar te veel naar de ballon kijken zorgt voor akelige brokken op de weg, immers er wordt van je verlangd dat je je ogen op het verkeer gericht houdt. Daar sta je dan bij een opstopping of verkeerslicht en je ziet de ballon verdwijnen. Een verkeerde afslag nemen kost tijd, een woonwijk inrijden met een doolhof van te smalle straatjes is ellende en een doodlopende weg in rijden, die je vervolgens met aanhangwagen moet terug steken is vaak tijdrovend. De volger is dus zeer bewust bezig met het volgen en zal altijd proberen om niet in die situaties verzeild te raken. Hij weet dat je rijdend in een stad geen zicht hebt, net zoals je in een bos kunt vergeten de ballon in het oog te houden. Hij heeft inzicht en weet of hij vooruit zal rijden of juist beter kan afwachten om te zien of de ballon wellicht niet van richting zal veranderen. Hij is zonder meer een deskundige op zijn gebied. Hij is ook de aangewezen persoon om contact op te nemen met de eigenaar van het weiland waar de piloot is geland en weet dat hij niet zonder meer een hek kan openen en met de aanhangwagen dwars door een wei naar de ballon mag rijden. Zij zijn immers te gast bij de boer en het is regel dat je pas na zijn toestemming de ballon bergt. Deze regels zijn in een convenant opgenomen en daarin staat welke vergoeding betaald dient te worden en aan welke gedragsregels beide partijen zich dienen te houden. De volger vangt vaak ook de eerste klappen op van een ontevreden of onwelwillende boer en meestal weet hij de gemoederen wel te bedaren.
Voor de piloot is het uitermate gemakkelijk als de volger al ter plaatse is als hij gaat landen want hij is dan verzekerd van deskundige hulp en weet dat hij geen uren hoeft te wachten. Met GPS, portofoon, mobiele telefoon en navigatiesysteem komt het niet vaak meer voor dat een volger het spoor geheel bijster is. In het verleden wilde het nog wel eens gebeuren dat piloot en volger elkaar totaal kwijt waren maar dan kon de piloot altijd nog iemand vragen waar hij zich bevond en dat dan doorbellen naar een derde persoon. De volger wist in zo’n geval dat hij die persoon kon bellen om informatie te krijgen en kreeg dan het adres waar hij heen moest. Het kwam toen dus nog wel eens voor dat er uren gewacht werd voordat men elkaar vond. U ziet dat een volger onmisbaar is. Hij weet vaak net zoveel van ballonvaren als de piloot zelf en is op zijn gebied zonder meer een deskundige die helpt bij het opzetten en starten. Hij verschaft indien nodig informatie tijdens de vaart en zal helpen bij de landing en het bergen van de ballon. Uiteindelijk is het zijn taak om de gasten weer veilig terug te rijden naar het vertrekpunt en dat is niet te onderschatten want het rijden over de weg is gevaarlijker en heeft meer risico’s dan de gehele ballonvaart.
Volgers zijn in de regel vrijwilligers die ballonvaren een warm hart toedragen. Soms ook zijn het ballonpiloten in opleiding of zelfs familie- of gezinsleden van de piloot. De vrijwilligers worden vaak in natura beloond of krijgen een veel te laag bedrag voor alle uren die zij aan een ballonvaart kwijt zijn. Zij zeuren niet, zij klagen niet, zij genieten van het feit deel uit te maken van het team, dat zij samen met de piloot vormen. Zij verdienen dus een dikke pluim en petje af.