Overboeking vlucht: rechten, vergoeding en weigeren
Doordat luchtvaartmaatschappijen standaard meer tickets verkopen dan ze plaatsen hebben aan boord van een vliegtuig kan het gebeuren dat je te horen krijgt dat je vlucht overboekt is. Maatschappijen zoeken dan vaak eerst vrijwilligers die tegen een vergoeding een latere vlucht willen nemen. Lukt het niet om vrijwilligers te vinden dan worden passagiers aangewezen die het vliegtuig moeten verlaten of niet mogen boarden. Wat zijn in dat geval je rechten als passagier en kun je weigeren je plek af te staan?
Overboeking vlucht
Waarom is er sprake van overboeking?
Veel mensen die regelmatig vliegen zullen het weleens hebben meegemaakt: je hebt een ticket voor een vlucht maar krijgt desondanks toch te horen dat dat je niet mee kunt omdat de vlucht
overboekt is. Dit komt doordat luchtvaartmaatschappijen hun winst proberen te maximaliseren door structureel meer tickets te verkopen dan er plaatsen aan boord van het vliegtuig zijn. Hieraan ligt een ingewikkeld wiskundig model ten grondslag.
Stel dat een vliegtuig in totaal 180 plaatsen aan boord heeft en er ook 180 tickets verkocht zijn. Enkele plaatsen aan boord van het vliegtuig zullen dan altijd leeg blijven. Dit komt doordat mensen hun aansluiting missen, te laat komen, ziek zijn, overlijden voor ze hun vlucht kunnen maken of hun vlucht omboeken. De kans dat iedereen komt opdagen is bijna nul. Het vliegtuig zou in dat geval altijd met enkele lege plekken vertrekken en dit is vanuit het oogpunt van de luchtvaartmaatschappij natuurlijk zonde. Daarom worden standaard meer tickets verkocht dan er plekken zijn. Doordat maatschappijen goed in de gaten houden hoeveel plekken er hoogstwaarschijnlijk leeg zullen blijven gaat dit meestal goed. Het kan echter gebeuren dat er toch meer mensen op komen dagen dan verwacht. Enkele passagiers met een geldig ticket en de wil om met de betreffende vlucht mee te gaan zullen dan toch achter moeten blijven.
Hoe wordt bepaald wie van de vlucht af moet?
In het geval van overboeking zal eerst gevraagd worden of er
vrijwilligers zijn om niet met de vlucht mee te gaan. Hen wordt in dat geval een vlucht op een ander moment, eventueel een hotelovernachting en een financiële compensatie geboden. Gaan er niet voldoende mensen in op dit aanbod dan selecteert de luchtvaartmaatschappij zelf wie er niet mee mag. Dit kan tot vervelende situaties leiden.
De manier waarop besloten wordt welke passagiers van de vlucht worden gehaald verschilt per maatschappij. In veel gevallen zal gekozen worden voor de laatste passagiers die hebben ingecheckt. Sommige maatschappij kijken er daarnaast naar of iemand al dan niet een frequent flyer is. Soms wordt ook met andere factoren rekening gehouden zoals de prijs die iemand betaald heeft voor zijn ticket en of iemand ruimbagage heeft ingecheckt.
April 2017: United Airlines-rel
In april 2017 ontstond een ware rel naar aanleiding van een verontrustend filmpje, opgenomen met een mobiele telefoon aan boord van een toestel van United Airlines in Chicago. Deze vlucht had te maken met overboeking en er hadden zich onvoldoende vrijwilligers gemeld om hun plaats af te staan. Een man moest toen gedwongen het toestel verlaten. Toen hij zich hiertegen verzette werd hij met geweld uit het vliegtuig gezet door enkele bewakers, waarbij hij gewond raakte. De man bleef achter met een gebroken neus, kapotte tanden en een hersenschudding. Het vuurtje werd nog eens opgestookt toen United Airlines aanvankelijk weigerde excuses aan te bieden en achter haar beleid bleef staan. Later kwamen er toch excuses en de toezegging dat gekeken zou gaan worden naar de gebruikte methodes. Het aandeel van United Airlines was toen inmiddels als flink onderuit gegaan op de beurs.
Ingaan op een aanbod om je te laten omboeken
Het is mogelijk dat je nadat je al bent ingecheckt de keuze krijgt voorgelegd om toch een andere vlucht te nemen in verband met een overboeking. Meestal wordt dit verzoek dan omgeroepen via de intercom. Naast een nieuwe vlucht en een hotelovernachting worden regelmatig hoge bedragen geboden aan hen die zich vrijwillig melden. Dit kan oplopen tot wel meer dan € 1000. Website
God Save the Points vertelt het verhaal van een passagier die binnen een aantal dagen meerdere keren van een overboekte vlucht werd afgehaald en daarmee $ 10.000 in Delta-vouchers opstreek.
Wat als je gedwongen van een vlucht afgehaald wordt?
Als er zich niet voldoende vrijwilligers melden om hun plek af te staan dan kan het zijn dat jij de ongelukkige bent, hoe belangrijk het ook voor je is om met de vlucht mee te gaan. Waar heb je in dat geval recht op? De
Denied Boarding Regulation van de Europese Commissie (aangenomen in 2004) schrijft in dat geval voor dat je voor een korteafstandsvlucht recht hebt op een vergoeding van € 250 (< 1500 km) en voor een langeafstandsvlucht € 600 (> 1500 km). Dat wordt met de helft verminderd wanneer je een andere vlucht aangeboden krijgt waardoor je minder dan vier uur later op je plaats van bestemming aankomt. Deze regels zijn alleen van toepassing wanneer je vanaf een Europese luchthaven vertrekt. Alhoewel je natuurlijk altijd kunt proberen om de discussie aan te gaan is het niet mogelijk om te weigeren wanneer je verteld wordt dat je niet met de vlucht mee kunt.
Lees verder