Test je gedrag in het verkeer

Test je gedrag in het verkeer Uit psychologisch onderzoek bleek dat meer dan 90 procent van de automobilisten denkt beter te rijden dan de ander. En jij? Hoe is jouw gedrag in het verkeer? In de auto, op de fiets, als voetganger? Hou jij je aan de regels? Ben je een heer (dame) in het verkeer? Lap je de regels aan je laars? Neem je onverantwoorde risico’s; breng je anderen in gevaar? Of vertoon jij juist voorbeeld-gedrag? Doe de test om een beeld te krijgen van jouw gedrag en mentaliteit in het verkeer

Gedrag in het verkeer

  • Heer (dame) in het verkeer
  • Verantwoorde medeweggebruiker
  • Voorbeeldige verkeersdeelnemer
  • Rebel t.a.v. verkeersregels
  • Roekeloze verkeersdeelnemer
  • Gevaarlijke onverantwoorde weggebruiker

Hebben medeweggebruikers van jou iets te vrezen? Kunnen ze aan jouw mentaliteit en gedrag in het verkeer een voorbeeld nemen? Of zit je hier tussenin? Je kunt d.m.v. deze test meer zicht krijgen op jouw gedrag en functioneren als weggebruiker c.q. verkeersdeelnemer.

Zet voor de onderstaande uitspraken een kruisje bij wat voor jou van toepassing is of waar je het mee eens bent. Als je dit testje vanaf het beeldscherm doet, kun je het beste de kruisjes even noteren op papier.

Verkeersgedragtest - Uitspraken

 Fietsers mogen soms ook het voetpad gebruiken

 Fietsers mogen het fietspad in beide richtingen gebruiken

 Fietsers mogen een eenrichtingsweg in twee richtingen gebruiken

 Bij het oversteken van de weg, heb ik wel eens een automobilist op de rem gekregen

 Meestal steek ik het zebrapad opzettelijk langzaam over

 Soms druk ik en passant, nodeloos op de knop van het voetgangerslicht (dus als ik niet over wil steken)

 Als een automobilist praatjes heeft of iets stoms doet, doe ik soms net alsof ik het kenteken noteer

 Ik heb al vaker aangifte gedaan van het slechte gedrag van een verkeersdeelnemer

 Ik rij zo ontzettend goed, dat ik een concurrent kan worden van een top autocoureur

 Autorijden heeft tevens te maken met een bepaalde kick

 Claxonneren en lichtsignalen.....heerlijk!

 Mannen rijden beter dan vrouwen

 Vrouwen rijden doorgaans te langzaam en houden zodoende het verkeer op

 Vrouwen remmen vaak te vroeg; blokkeren hiermee nog net doorrijden en doorstromen van anderen

 Vrouwen houden meestal te veel afstand; benutten de weg niet optimaal en veroorzaken files

 Als een verkeerslicht al een tijdje groen is, moet je plankgas kunnen geven, want rood komt er aan

 Een automobilist moet de voetgangerslichten altijd in het vizier houden. Als ze gaan knipperen (op het punt
op rood te springen), draai je alvast de motor warm (ook al zijn er nog voetgangers op het zebrapad)

 In de file rijd ik het kruispunt op, ook al is het twijfelachtig of ik er bij rood af ben

 Achter een ‘heer in het verkeer’ aansjokken is ergerlijk; deze maakt steevast plaats voor anderen

 De voorrangsregel is niet alleen een recht, maar ook een plicht. Anders houdt men het verkeer op

 De alcoholpromillagegrens is te laag (pleit voor toestaan meer alcohol)

 De maximumsnelheid in woonwijken (30 km/u) is het ontnemen van het plezier aan autorijden

 Ik rij in de bebouwde kom meestal 10 km/u harder dan is toegestaan .....

 .... en op de provinciale weg veel harder dan 80 km/u, als de verkeerssituatie het toelaat

 Ik plak op de achterruit liever de sticker ‘Doei’ dan ‘ik ben langzamer dan jij, maar rij wel voor jou’

 Raadsel: Het verschil tussen een file en een slang? Bij een file zit de shit vooraan!

 Voetgangers moeten nu eenmaal wennen aan orde; als ik 50 meter voor me een zebrapad zie, laat ik niemand
‘wild’ oversteken

 Ik hou van opschieten; in het stadsverkeer geef ik ofwel plankgas of rem hard

 Een file? Ik rits zo laat mogelijk in

 Achter het stuur vloek ik vaker.....

 ... en gebruik woorden die ik in een gewoon gesprek nooit gebruik

 De meest effectieve manier om op de snelweg de auto’s naar rechts te krijgen, is ‘op hun kofferbak te gaan zitten’, dan worden ze bang

 Ik heb al vaak voor een scherpe bocht ingehaald en opzettelijk laat geremd, waardoor de ander het in de broek deed
van angst voor een kop-staartbotsing

 Snellere rijders geef ik meteen de ruimte; ik maak ook gebruik van het recht van de sterkste (meer pk)

 Achter het stuur van een kleine auto voel ik me toch een beetje minderwaardig; zeker als er ‘grote jongens’ achter me
zitten

 Ik heb meer dan tien keer behoorlijk aangeschoten achter het stuur gezeten. En bang dat ik was om een politiecontrole
tegen te komen ...!

 Ik ben al eens doorgereden na een ongeluk

Betekenis resultaten

Tel alle kruisjes die je hebt gezet als 1 punt en tel vervolgens alle punten bij elkaar op.

Je hebt 0 - 3 punten: Voorbeeldig veilig verkeer

Gefeliciteerd! Jij bent een voorbeeldige weggebruiker; een schoolvoorbeeld in het verkeer. Elk kruisje in deze test staat namelijk voor een stijl die anderen in gevaar kan brengen. Gedrag en mentaliteit zonder rekening te houden met de zwakkere in het verkeer (b.v. kinderen).

Met jouw stijl krijgt de medeweggebruiker keurig de ruimte. Niet alleen letterlijk, maar ook qua instelling en mentaliteit, namelijk: rekening houden met de ander! Jij bent een verantwoorde verkeersdeelnemer, brengt niemand in gevaar en zal je niet snel door anderen (zenuwachtige jakkeraars) laten opfokken.

Je hebt 4 - 9 punten: Redelijke weggebruiker

Je behoort tot de groep verkeersdeelnemers die fair wil zijn. Met de nadruk op wil. Want je doet soms dingen die niet door de beugel kunnen. Als anderen dit deden, zou jij dit zelf waarschijnlijk als agressief of onverantwoordelijk bestempelen. Jij maakt het wel eens mee dat iemand zijn hoofd schudt of sterker: de bekende middelvinger naar jou opsteekt. Gelukkig is dit bij jou niet vaak het geval; niet aan de orde van de dag. Hou de buien of situaties in de gaten, waarbij in jou de oermens wakker wordt. Dit gebeurt waar het weggebruikers betreft in het algemeen, voornamelijk in de auto.

Je hebt 10 punten: Grensgeval risico

Jij neemt risico’s in het verkeer die niet verantwoord zijn. Demonstratief tempo maken, inhalen, in een hoge versnelling rijden (lekker ronken!), net voor rood door oranje rijden etc. Je zit dan ook meestal voor in de file en tegen de grens van je eigen kunnen, qua reactievermogen en het technisch vermogen van jouw voertuig, aan. Zo denk je b.v. je auto volledig onder controle te hebben, maar houdt er te weinig rekening mee dat er op elk moment verkeerssituaties kunnen ontstaan, waar jij niet alleen hand in hebt/zeggenschap over hebt. Of anders gezegd: jij anticipeert niet. De meeste ongelukken gebeuren door dingen, situaties of gebeurtenissen waarop men niet gerekend had. Je gedraagt je te vaak als onverantwoord weggebruiker. Bezinning hierop, je theorie er nog eens op na slaan, extra lessen of bijscholing bij een autorijschool zijn voor jou bepaald geen overbodige luxe. In het verkeer dien je je te realiseren dat jouw gedrag gevaar voor een ander kan betekenen. Verantwoording nemen, je verantwoordelijk voelen jegens de andere weggebruikers, is een belangrijk (zo niet het belangrijkste) gegeven!

Meer dan 15 punten: Roekeloos gedrag

Jij bent een gevaar op de weg. Roekeloos gedrag in het verkeer is het toppunt van egoïsme. Je bent alleen geïnteresseerd in jouw eigen belang, waardoor je anderen in gevaarlijke situaties dwingt. Ze zouden jou eigenlijk meteen van de weg moeten halen of op z’n minst een tijdje je rijbewijs inhouden. De risico’s die je neemt zijn levensgevaarlijk. Het wordt tijd dat je beseft dat je niet alleen met je eigen leven speelt, maar ook met dat van anderen. Jouw gedragsstijl en mentaliteit in het verkeer is onverantwoord, gevaarlijk en een schrikbeeld voor velen. Ook als je nog nooit een ongeluk veroorzaakt hebt (en je je hier mogelijk ook voortdurend trots op beroept), kun je er vergif op in nemen dat dit een keer staat te gebeuren. Besef dan heel goed dat een vervoersmiddel, zoals b.v. de auto een moordtuig kan worden en dat het gaat om mensenlevens.

Het zou raadzaam zijn om je kennis en kunde op te frissen bij een rijschool, een aantal lessen te volgen en feedback te krijgen. En verder: zet alles op alles om op tijd tot (verkeers)inzicht te komen!

Lees verder

© 2007 - 2024 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Boeken over veilig rijden met de scootmobielBoeken over veilig rijden met de scootmobielMet een scootmobiel rijden is toch anders dan als fietser of automobilist aan het verkeer deelnemen. Misschien wilt u we…
Verkeer - Verkeersregels en de wegenverkeerswetVerkeer - Verkeersregels en de wegenverkeerswetHet Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens = RVV en de WegenVerkeersWet = WVW kennen vele artikelen, die de gedragin…
Belang van kijken bij auto rijdenBelang van kijken bij auto rijdenBelang van het zien, kijken en waarnemen in het verkeer. Dat de ogen en het goed zien voor de verkeersveiligheid, bij de…
Verkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeer - Educatieve Maatregel Alcohol - EMAVerkeersovertreders kunnen -bij gebruik van alcohol in het verkeer of vertonen van risicovol rijgedrag- worden geconfron…

De hellingproef - Bijzondere verrichting bij het examenDe hellingproef - Bijzondere verrichting bij het examenDe Hellingproef tijdens de autorijles of het praktijkexamen! Bij de hellingproef -wat één van de bijzondere verrichtinge…
Bocht achteruit - Bijzondere verrichting bij het examenBocht achteruit - Bijzondere verrichting bij het examenBocht achteruit is een bijzondere verrichting. Het kan één van verrichtingen zijn, die je tijdens het afleggen van je pr…
Bronnen en referenties
  • Boon, R. Tests voor Kwaliteiten, Stijlen, Eigenschappen en Opvattingen van de mens. Swets & Zeitlinger.
  • Weiler, P. (psycholoog). Test u zelf. Kosmos
  • Lauster, P. Test uw Talenten. Ontdek en Ontplooi uw Aanleg en Talenten. De Kern
Jvd (613 artikelen)
Laatste update: 09-12-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.