InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Verkeer > Veelgestelde vragen over het rijbewijs

Veelgestelde vragen over het rijbewijs

Voor het rijbewijs gelden steeds meer regels. Soms lezen we hier wat over in het nieuws maar soms ontgaat het ons ook allemaal. Wat mogen we wel en wat mogen we niet met onze categorie op het rijbewijs?

Wanneer een BE rijbewijs nodig?

Indien de aanhanger meer weegt dan 750 kg heeft u een rijbewijs nodig met de categorie BE. Vanaf 1 januari 1984 wordt niet automatisch meer het E rijbewijs uitgegeven bij het behalen van het B rijbewijs. Voor het rijden met een caravan kan dit belangrijke gevolgen hebben. U kunt niet zomaar meer elke caravan achter uw auto hangen als u alleen een B rijbewijs heeft.

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn. In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.

Rijbewijzen met de categorie C en/of D

Indien u in het bezit bent van de categorie C en/of D dan dient u alvorens het rijbewijs te kunnen vernieuwen een medische keuring te laten verrichten door een Arbo-arts. De aanleiding voor deze periodieke medische toets is een wijziging in de Europese regelgeving op het gebied van rijbewijzen. Op het gemeentehuis bij de afdeling Burgerzaken kunt een medische verklaring kopen. Nadat u gekeurt bent door een arbo-arts stuurt u de medische verklaring naar het CBR, binnen tien werkdagen ontvangt u bericht van het CBR per post. Indien u bent goedgekeurt, kunt u met de brief naar het gemeentehuis gaan om uw rijbewijs te vernieuwen.

CD Keuring niet verplicht

Indien u niet gekeurt wenst te worden voor de categorie C en/of D kunt u deze ook (tijdelijk) laten vervallen.
U krijgt dan alleen de categorie BE op uw rijbewijs. De categorie C en/of D kunt u altijd terugkrijgen door de medische keuring te laten doen.

Categorie AM

Vanaf je zestiende mag je met een bromfiets, snorfiets of brommobiel rijden. Een rijbewijs AM is dan wel verplicht. Zo'n rijbewijs heb je voor het leven. Maar je moet er wel eerst een theorie-examen voor doen. Vanaf 2010 is ook een praktijk-examen voor de bromfiets verplicht.

Automobilisten krijgen automatisch de categorie AM op het rijbewijs en hoeven hier geen apart examen voor te doen.

Is het rijbewijs een identificatiemiddel?

Per 01-01-2005 is de wet op de uitgebreide identificatieplicht van kracht. Vanaf dat moment is het rijbewijs een geldig identificatiebewijs. Behalve bij aanvraag van een sofi-nummer, aanvraag van een uitkering of in dienst treden op de werkplek, dan heb je een paspoort; vreemdelingendocument of Nederlandse identiteitskaart nodig.

Nieuwe maximum snelheid voor auto's met caravan's

Met caravans en paardentrailers mag voortaan 90 kilometer per uur worden gereden. Tot voorkort mocht met aanhangers tot 3500 kilo 80 kilometer per uur worden gereden. De wijziging komt door nieuwe verkeersregels.

De nieuwe limiet moet de verkeersdoorstroming ten goede komen. Zo is het verschil met het overige autoverkeer hierdoor kleiner. Ook werd het verkeer opgehouden bij inhaalpogingen tussen auto's met caravan en vrachtwagens.

Omdat voor beiden een snelheidslimiet van 80 kilometer per uur gold, duurde een inhaalpoging vaak lang.
© 2009 - 2017 Becyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenHet rijbewijs - Eisen en leeftijd voor alle rijbewijzenWat zijn de eisen voor het behalen van een rijbewijs, van het rijbewijs AM tot en met het rijbewijs DE. Voor het besture…
Rijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURijden met auto, aanhanger of caravan in Nederland en EURegels rijden met auto, plus aanhanger of caravan vanaf 19 januari 2013. Vanaf deze datum ging de EU-rijbewijsrichtlijn…
Parkeerregels voor de caravan: 3 dagen voor de deurParkeerregels voor de caravan: 3 dagen voor de deurDe caravan voor de deur parkeren. Na de vakantie stallen veel mensen hun caravan of vouwwagen vaak voor de deur. Omdat h…
Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Een aanhanger achter de auto. Vaak is de wet- en regelgeving niet helemaal duidelijk. Wanneer heb je nu wel een E rijbew…
Boedelbak of aanhanger hurenEen aanhanger of een boedelbak kan uitkomst bieden als er met de auto grote voorwerpen vervoerd moeten worden en je geen…

Reageer op het artikel "Veelgestelde vragen over het rijbewijs"

Reacties

Peter, 29-07-2015 16:00 #4
Niet omdat ik het beter weet. Op tv in dat verkeersprogramma met die man van VVN en Oficier justitie werd aangegeven dat juist de vrachtwagen 90 km rijden mag. Niet de caravans. Wat klopt dan van het verhaal?

Hayes, 05-05-2014 19:22 #3
Wanneer mijn rijbewijs BE niet wordt verlengt, doordat ik niet vaardig genoeg meer ben in het verkeer, mag ik dan wel in een brommobiel rijden?
Met vriendelijke groet:

E Hayes

C. Smits, 13-03-2013 21:07 #2
Op 23 mei 2013 word ik 70 jr. Op 4 april a.s. heb ik een keuring aangevraagd i.v.m. mijn leeftijd. Moet ik dan gelijk een nieuw rijbewijs aanvragen. Mijn huidige verloopt pas
op 10 sept. 2015.

M.vr.gr. C. Smits

J. Bordat, 07-05-2010 22:44 #1
L.S., Rijbewijs verlengen kan dit ook in een andere gemeente in Ned. dan in je woonplaats? In Helmond kost dit Euro 54,60. In een buurgemeente, Asten Euro 36,60! Bij voorbaat dank.

Infoteur: Becyn
Laatste update: 07-05-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Verkeer
Reacties: 4
Schrijf mee!