Zündapp, de geschiedenis

Zündapp, de geschiedenis Het Duitse brommer- en motormerk Zündapp, iedereen kent het merk zündapp wel, jong en oud of u bent zelf vroeger in het bezit geweest van een zündapp of u wilt er één of bezit nog een zündapp. Zelfs oudere mensen of mensen die nog nooit een brommer hebben gehad kennen het merk zúndapp, het valt op dat een merknaam nu nog zo bekend is ,half jaren 60 had je het echt voorelkaar als je een zundapp had, vroeger waren ze niet goedkoop maar nu zijn ze echt prijzig, maar nog steeds razend populair.

De geschiedenis

De oprichter van het merk Zündapp is Dr. Hc. Fritz Neumeyer, op 17-09-1917 is hij begonnen met de oprichting van de firma Zúnder-Apparatebau-GmbH. Dr. Hc. Fritz Neumeyer heeft in Hürnber een fabriek geopend en is daar beonnen met het bouwen van apparaten. Na een aantal jaren werd de fabriek overgenomen door de zoon, Hans Fiederich Neumeyer, hij veranderde de naam van de firma in Zündapp Werke Gmbh, dit gebeurde in het jaar 1938. Het merk zündapp was geboren, in de eeste plaats werden er bromfietsen en motoren gebouwd, maar later werden er ook andere produkten gefabriceerd zoals buitenboordmotoreren voor boten, naaimachines, in de oorlogsjaren werden er ook vliegtuigmotoren en lichte tanks gebouwd, motoren met zijspan. Maar met de brommers en motoren hebben ze echte bekendheid gekregen omdat er een zeer goed produkt werd geproduceerd. In 1971 heeft de zoon van Hans Friederich Neumeyer, Dieter Neumeyer, het bedrijf overgenomen, hij, Dieter Neumeyer heeft het bedrijf gerund tot 10-08-1984, op deze datum is het bedrijf Zundapp Werke GmbH falliet gegaan. Dit was het gevolg van concurrentie van met name andere brommermerlken afkomstig uit Japan zoals Yamaha en Honda, deze waren veel goedkoper, de Zundapps waren te duur, aan de kwaliteit lag het niet.

Overname

Na het failliet gaan van het bedrijf Zundapp Werke GmbH is de hele fabriek is in 1984 door een Chinees bedrijf opgekocht, het hele bedrijf is toen voor vijftien Miljoen Duitse Marken verkocht en verhuisd naar China, een plaatsje in de buurt van Peking, een goede 120 kilometer vanaf Peking. Er werden daar vanaf het jaar 1986 weer complete zundapp brommers gebouwd, maar helaas werd er na een paar jaar produceren van brommers gestopt. Dit betekende het definitieve einde van het zo bekende en geliefde merk Zündapp (Zundapp).

Brommers en motoren van Zundapp

Het bedrijf Zundapp Werke GmbH heeft vele soorten brommers en motoren geproduceerd, vooral veel brommers, vooral in de jaren 70 en de jaren 80 waren de Zundapp bromfietsen heel erg geliefd bij het Nederlandse en Duitse volk,er was geen geld voor een auto de zundapp was een goed kwalitatief produkt dat jaren mee ging en niet duur in gebruik. Dat zorgde er voor dat de brommer een geliefd en populair vervoersmiddel werd. Zúndapp (zundapp) was toen der tijd ook niet echt goedkoop, hij behoorde tot de luxe klasse op het gebied van brommers. De Zündapp 517 , de smalle en de Zúndapp 529, de brede zijn in de jaren van 1975 tot 1985 zeer geliefd geweest.

Model 517
Vanaf het jaar 1972 was dit model in nederlad leverbaar, dit model de zogenaamde smalle model, heeft jaren aan de top gestaan, dit was een sterke brommer voornamelijk gebouwd van metaal, dit model was en is nu nog steeds het meest populaire model van zundapp, nu om te restauren is de 517 meer geliefd dan de 529.
Model 529
De opvolger van de 517 is de bredere 529, ook erg degelijk gebouwd maar hebben hier iets meer kunststoffen toegepast, de belangrijkste verschillen met de 517 zijn, hij is iets groter en robuster, buddyseat is langer en breder en dus beter geschikt voor 2 personen maar is ook luxer, heeft knipperlichten en tellerset en/of stuurkuip , en/of schijfrem in het voorwiel, er waren vele verschillende uitvoeringen van leverbaar, ook werden op dit model gietwielen leverbaar.
De 530 (motorfietsversie) is exact hetzelfde, maar is altijd motor

Populairste klassieker

Nu na al die jaren is zundapp nog steeds de populairste klassieke bromfiets van Nederland, van alle klassieke brommer in Nederland zijn het grootste aantal van Zündapp, met de invoer van het bromfietskenteken zijn uit de gegevens van het RDW gebleken dat er in totaal meer dan 20000 bromfietsen geregistreed zijn in Nederland, en hier zijn nog niet de vele dappies mee gerekend die nog niet gekeurd zijn en/of als motor gekeurd zijn.
© 2009 - 2024 Ckonemann, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Oldtimer bromfiets: Zündapp 517De Zündapp 517 is het meest gewilde type van de modellen die Zündapp in de loop van vele jaren gemaakt heeft. Ze lijken…
Gestolen bromfiets en (inboedel)verzekeringBrommers en scooters zijn zeer gewilde objecten voor dieven en worden dan ook regelmatig gestolen. Niet alleen op straat…
Bromfietsverzekering: Hoe verzeker je je brommer of scooter?De meeste mensen weten wel dat je, wanneer je autorijdt, ook verplicht bent om jezelf te laten verzekeren. Minder bekend…
Hulp bij brom/snorfiets kopenHulp bij brom/snorfiets kopenVoordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen…

Motor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotorrijdend Nederland opgelet! Je hebt een motor maar niemand om mee te rijden? Kijk dan eens op Motor-Forum. Een ontmo…
Oldtimer bromfiets: de Mobylette EEGDe Mobylette EEG is een bromfiets die de harten heeft gestolen van de vele jonge vrouwen, die er op naar school gingen,…
Reactie

Ynze Ritsma, 06-02-2009
Een vraagje zijn er in de begin jaren 50 in nederland zündapp brommers gemaakt en wel in venlo? wie weet hier iets over? gr y.ritsma Reactie infoteur, 06-02-2009
Halllo leuk dat je reageer, mij is het niet bekend of er in nederland ook zundapps gebouwd zijn als u hier iets meer over weet hoor ik het graag van u.

met vriendelijke groet carl konemann

Ckonemann (58 artikelen)
Laatste update: 28-01-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.