InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Kentekenplaten in Nederland

Kentekenplaten in Nederland

Nederland kent vele verschillende soorten kentekenplaten voor voortuigen op de weg. Zo zijn er de witte, normale gele, bromfietskentekenplaat etc etc. Waar al deze kentekenplaten voor dienen zal haarfijn worden uitgelegd in dit artikel.

Kentekenplaten in Nederland

  • Witte kentekenplaat (aanhangwagens, caravans en fietsendragers)
  • Normale kentekenplaat (personenauto’s, bedrijfswagens en aanhangwagens)
  • Motor kentekenplaat
  • Bromfiets kentekenplaat
  • Tijdelijke kentekenplaat
  • Export kentekenplaat
  • Handelaar kentekenplaat
  • Donkerblauwe kentekenplaat
  • Klein Amerikaans kentekenplaat
  • Taxi kentekenplaat
  • Speciale kentekens

Witte kentekenplaat (aanhangwagens, caravans en fietsendragers)

De witte kentekenplaat is voor alle getrokken materieel als aanhangwagens, caravans en fietsendragers waarvan het lege voortuig plus het maximum laadvermogen lager is dan 751 kg. De kentekenplaat heeft geen EU-symbool en/of NL-teken. Tevens moeten andere voorwerpen die het zicht van het originele kentekenplaat ontnemen een witte kentekenplaat dragen.

Normale kentekenplaat (personenauto’s, bedrijfswagens en aanhangwagens)

Het normale kentekenplaat voor voertuigen is voorzien van het EU-symbool met daarin het NL-teken opgenomen. De afmeting is 52 bij 11 centimeter. Per voertuig morgen er niet meer dan twee kentekenplaten worden verstrekt. Deze kentekenplaat is voor personenauto's, bedrijfswagens en aanhangwagens met een maximaal toegestane massa van meer dan 750 kg.

Motor kentekenplaat

De motor kentekenplaat is voorzien van het EU-symbool met daarin het NL-teken opgenomen. De kentekenplaat heeft een afmeting van 21 x 14,3 cm. Per motor wordt maar één nieuwe kentekenplaat verstrekt.

Bromfiets kentekenplaat

De bromfiets kentekenplaat heeft een liggende uitvoering van 14,5 x 12,5 cm en een staande uitvoering van 10 x 17,5 cm. De kentekenplaat voor bromfietsen heeft een gele ondergrond met zwarte tekens, die van snorfietsen een lichtblauwe ondergrond met witte tekens. De kentekenplaat heeft geen EU-logo. Per bromfiets wordt één kentekenplaat verstrekt.

Tijdelijke kentekenplaat

De tijdelijke kentekenplaat zijn alleen verkrijgbaar na verlies of diefstal van de originele kentekenplaten. Deze kentekenplaat is uitgevoerd zonder het EU-embleem en het NL-teken en heeft een beperkte geldigheidsduur. Links op de kentekenplaat staat een maandnummer. Tot en met die maand is de kentekenplaat geldig.

Export kentekenplaat

Het export kentekenplaat wordt gebruikt voor voertuigen die u naar het buitenland exporteerd. Deze moeten witte exportkentekenplaten met zwarte tekens voeren als ze rijdend over de weg het land verlaten.

Handelaar kentekenplaat

Het handelaar kentekenplaat is alleen verkrijgbaar voor erkende bedrijven in de auto- of motorbranche. Deze platen worden oa gebruikt om klanten in de gelegenheid te stellen proefritten te maken.

Donkerblauwe kentekenplaat

De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een datum van voor 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.

Klein Amerikaans kentekenplaat

De kleine, zogenaamde Amerikaans kentekenplaat is uitsluitend bedoeld voor voertuigen met op het kentekenbewijs een vermelding dat deze kentekenplaat is toegestaan.

Taxi kentekenplaat

Het Taxi kentekenplaat is voor taxivervoer voertuigen en zijn verplicht de blauwe taxikentekenplaten te voeren.

Speciale kentekens

Er zijn speciale kentekens voor bepaalde groepen mensen. Denk hierbij aan het Koninklijk Huis met AA of diplomaten en ambassades met CD. Deze zijn geel en hebben een zwart kader en een blauw vlak met hierin het EU-symbool en het NL-teken.
© 2006 - 2017 Autofrank, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kentekenplaat laten maken bij KentekenplaatOnline.nlU ziet ze vaak in de cabine van de vrachtwagen, kentekenplaten met de naam van de geliefde erop. De kentekenplaten kunne…
Kentekenplaat bromfiets en snorfiets: waar te verkrijgen?Sinds 2007 is het in Nederland verplicht om een kentekenbewijs te voeren voor bromfiets, snorfiets en scooter. Anders da…
Kentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesKentekenplaten - geschiedenis en andere weetjesAan het kenteken op een auto kunt u zien hoe oud een auto is en waar hij vandaan komt in Europa. Maar wanneer is het ken…
Verplicht bij de wet: administratieve documenten in de autoEr zijn een aantal documenten die je verplicht in je auto moet hebben. Het gelijkvormigheidsattest, het verzekeringsbedr…
Cursus theorie voor het rijexamen: 2. VoertuigenIn deel twee van deze cursus kom je meer te weten over verschillende soorten voertuigen die aan het verkeer deelnemen. J…

Reageer op het artikel "Kentekenplaten in Nederland"

Reacties

Ton, 03-09-2011 15:03 #4
Ik heb zelf een hobby en dat is trike rijden, trikers voeren ook maar 1 kentekenplaat en wij trikers betalen houderschapsbelasting gelijk aan een motorfiets. Waarom is het dan niet toegestaan een kentekenplaat te voeren met de afmetingen dezelfde als van een motorfiets, dat begrijp ik dus ff niet. Die grote kentekenplaten ontsieren de meeste trike's aan de achterkant, zelf begrijp ik dat verschil niet omdat wij trikers net als bikers ook maar 1 kentekenplaat voeren. Ik dacht dat het tegenwoordig europees was geregeld, maar als ik dan trikers uit belgie zie rijden blijkt het daar weer wel toegestaan. Lopen wij hier in nederland achter of zo dan?

Henk Schaaphok, 28-04-2011 17:48 #3
Is er nu echt geen lijst ergens waar ik een kenteken kan vinden zodat ik weet uit welk jaar een auto komt? Ik wil alleen graag weten aan de hand van een kenteken uit welk jaar mijn auto's kwamen waarin ik heb gereden, ook van auto's die nu niet meer zijn. Niet meer en niet minder. Wie helpt mij aan een of ander database ergens.

J. de Jonge, 27-08-2010 16:56 #2
Vandaag zagen we een auto rijden met een kenteken dat begon met KW en daarna 2 keer 2 cijfers. Dit leek ons een rare combinatie, is dit een speciaal kenteken?

H. W. Penners, 08-04-2009 12:45 #1
Wij willen met een aanhangwagen die max 750 kg kan vervoeren naar Portugal. Zijn de regels m.b.t. kentekenplaten in Portugal hetzelfde als in Nederland?

Infoteur: Autofrank
Gepubliceerd: 07-11-2006
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Reacties: 4
Schrijf mee!