InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Tweewieler > Kentekenplaat bromfiets en snorfiets: waar te verkrijgen?

Kentekenplaat bromfiets en snorfiets: waar te verkrijgen?

Sinds 2007 is het in Nederland verplicht om een kentekenbewijs te voeren voor bromfiets, snorfiets en scooter. Anders dan voorheen komt er vanaf dat moment ook een aantal nieuwe regels bij kijken. In dit artikel proberen we de belangrijkste zaken ten aanzien van kentekenplaten van brom- en snorfietsen uit een te zetten.

Situatie voor 2007

Voor 1 januari 2007 kreeg je automatisch een bordje voor je bromfiets wanneer je een verzekering afsloot. Dit moest jaarlijks gebeuren, waarbij je ieder jaar weer een nieuwe bordje kreeg om op de bromfiets te bevestigen. Bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) werden deze handelingen niet geregistreerd. Op het bordje stond het jaartal, waardoor je snel en eenvoudig kon zien of de tweewieler wel of niet verzekerd was voor dat betreffende jaar. Het grote nadeel van deze werkwijze is dat er geen algeheel overzicht is van alle tweewielers in Nederland. Een bepaalde snor- of bromfiets kon zodoende nooit eenduidig aan een persoon gekoppeld worden. Dit bemoeilijkte bepaalde zaken, vooral wanneer er bijvoorbeeld strafbare handelingen waren gepleegd.

1 januari 2007: nieuwe situatie

Vanaf 2007 zijn de zaken omtrent de regelgeving van brom- en snorfietsen rigoureus veranderd. Iedere eigenaar van een tweewieler is nu verplicht om zijn of haar voertuig tenminste WA te verzekeren. Al deze verzekeringen worden opgeslagen in de databank van de RDW, waardoor zij een compleet overzicht hebben van alle tweewielers die momenteel (verzekerd) rondrijden in Nederland. De nieuwe regelgeving geldt derhalve niet voor alle tweewielers. Het betreft:
  • Bromfietsen
  • Snorfietsen
  • Brommobielen
  • Fietsen met een hulpmotor

De vernieuwde regels gelden echter niet voor:
  • Elektrische fietsen (maximum snelheid van 25 kilometer per uur)
  • Invalidenwagens (maximum snelheid van 45 kilometer per uur)
  • Voertuigen met een maximum snelheid van 6 kilometer per uur.
  • Voertuigen die doorgaans niet op de weg worden gebruikt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van golfkarretjes.

De kentekenplaat

De nieuwe kentekenplaat heeft een aantal specifieke kenmerken. De afmetingen zijn 10x17,5 cm (staand model) of 14,5x12,5 cm (liggend model). Daarnaast bevat de kentekenplaat bepaalde kenmerken tegen fraude. Zo is er een unieke stempel in aangebracht, zodat het onmogelijk is om de kentekenplaat te vervalsen of na te maken. Om duidelijk een onderscheid te maken tussen bromfietsen en snorfietsen zijn de kleur van beide kentekenplaten anders. Bromfiets kentekenplaten hebben een gele kleur, terwijl snorfietsen een blauwe kleur krijgen. Wanneer een persoon zonder kentekenplaat rondrijdt is hij of zij strafbaar en kan hij hiervoor een boete ontvangen.

Kentekenplaat: waar te verkrijgen?

Er zijn vele plaatsen waar men een kentekenplaat voor de bromfiets of snorfiets kan verkrijgen. Allereerst kun je via je brom-en snorfietsspeciaalzaak een kentekenplaat aanvragen. Vaak hebben deze zaken geen eigen kentekenplaatpers, waardoor zij de productie hiervan moeten uitbesteden aan een fabrikant. Vaak zit hier dan wel een levertijd op van een werkweek. Je kunt ook rechtstreeks een kentekenplaat aanvragen bij een fabrikant. De kosten van een kentekenplaat voor een bromfiets of snorfiets variëren behoorlijk. Hierbij moet je denken aan een prijs die ongeveer ligt tussen de 12 en 18 euro. Hieronder volgt een opsomming van bedrijven die vaak zelf beschikken over een kentekenplaatpers, waardoor je niet al te lang hoeft te wachten op je kentekenplaat:
  • Brezan
  • Firma Knieriem in Goes
  • Automaterialenzaken (de meeste beschikken over een pers)
© 2012 - 2017 Franks, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kentekenplaten in NederlandNederland kent vele verschillende soorten kentekenplaten voor voortuigen op de weg. Zo zijn er de witte, normale gele, b…
Hulp bij brom/snorfiets kopenHulp bij brom/snorfiets kopenVoordat je een een scooter of brommer gaat kopen, moet je aan verschillende dingen denken. Hier noem ik een paar dingen…
Kentekenplaat laten maken bij KentekenplaatOnline.nlU ziet ze vaak in de cabine van de vrachtwagen, kentekenplaten met de naam van de geliefde erop. De kentekenplaten kunne…
Cursus theorie voor het rijexamen: 2. VoertuigenIn deel twee van deze cursus kom je meer te weten over verschillende soorten voertuigen die aan het verkeer deelnemen. J…
Verplicht bij de wet: administratieve documenten in de autoEr zijn een aantal documenten die je verplicht in je auto moet hebben. Het gelijkvormigheidsattest, het verzekeringsbedr…

Reageer op het artikel "Kentekenplaat bromfiets en snorfiets: waar te verkrijgen?"

Reacties

M. de Leest, 31-07-2014 23:49 #6
Geachte redactie.

Mijn staande blauwe kentekenplaat va mijn snorfiets is gedeeltelijk gestolen. Deze kentekenplaat had ik tegen diefstal beveiligd door middel van extra pop nagels. Nu is de helft van mijn kentekenplaat verdwenen maar het zegel stempel is ongeschonden. Kan ik nu een kentekenplaat laten maken met hetzelfde nummer, en volgens mij hoef ik hiervan geen aangifte te doen omdat de tegenpartij met een halve kentekenplaat ook niets kan doen. B.v. hartelijk dank voor Uw antwoord.
M.vr.gr. Martien.

Brouwer, 17-12-2013 11:47 #5
Nou net kentekenplaat laten maken bij brezan maar de prijs wat je daar voor moet betalen is gewoon 27,30 wat een afgevers, zeker als jullie zeggen dat het tussen de 12 en de 18 euro zeggen dit moeten jullie maar aan veranderen. Wand dit is verkeerde informatie die jullie geven.

J. C. Dreves, 19-07-2013 23:47 #4
Volgens mij is de zaak tussen bromfiets en snorfiets scheefgegroeid. Je ziet dat de jeugd snorfietsen neemt en deze opvoert tot hoge snelheden. Ik zie ze rijden met meer dan 60 km p.u. Een helm is niet verplicht. Controle is er bijna niet. Er is zich een levensgevaarlijke situatie aan het ontwikkelen.

Jan Duffelt, 10-07-2013 14:32 #3
Hoe te handelen als je een snorfiets wil afdanken of laten slopen ivm kenteken?

W. F. de Boer, 26-04-2013 08:59 #2
Mijn kenteken is gestolen van mijn snorfiets, waar kan ik nieuwe kopen?

Elly Geurtsen, 22-04-2013 13:09 #1
Heb een snor brommer in de schuur staan deze is nog zo goed als nieuw er is 1500 kilometer op gereden, hij staat inmiddels al 10 jaar stil nu wil ik er graag weer op gaan rijden. Hoe kan ik aan een kenteken plaat komen en wat kost dat? Al vast Hartelijk dank voor uw reactie vriendelijke groet Oma Geurtsen

Infoteur: Franks
Gepubliceerd: 31-08-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Tweewieler
Reacties: 6
Schrijf mee!