InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Transport > Met Thalys door Europa reizen: comfort en diensten

Met Thalys door Europa reizen: comfort en diensten

Met Thalys door Europa reizen: comfort en diensten Thalys is een internationale hogesnelheidstrein die Brussel met Parijs, Keulen en Amsterdam verbindt. Daarnaast is er nog een Thalys verbinding naar Rijsel, treinen richting Dortmund en de seizoenstreinen naar de Franse Provenceregio en de Franse skigebieden rond Bourg-Saint-Maurice. Eind maart werd de zelfstandige spoorwegonderneming Thalys Factory opgericht. Reizen met Thalys kan in alle comfort, zowel in Premium, Comfort als Standard class. Tickets kan je aanschaffen via NMBS Europe (Belgische spoorwegen) of NS (Nederlandse spoorwegen). Een ontspannen citytrip in West-Europa start aan boord van Thalys.
Bron: 66283, PixabayBron: 66283, Pixabay

Thalys, de hogesnelheidstrein in Europa

Sinds 2 juni 1996 rijdt Thalys tussen Amsterdam, Brussel en Parijs. Thalys beschouwt zichzelf als de enige multiculturele speler die de uitdagingen van het internationale treinverkeer aan hoge snelheid kon waarmaken, en dat in vier Europese landen. Thalys heeft zijn stempel gedrukt op het Europees HST-netwerk en verbindt België, Frankrijk, Nederland en Duitsland met elkaar. De meest populaire bestemmingen met de Thalys-trein zijn Parijs, Brussel, Amsterdam en Keulen. Brussel speelt een centrale rol als hub in het Thalys netwerk. Samengevat kent Thalys de volgende stopplaatsen per land (exclusief seizoenstreinen).
  • België : Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins
  • Frankrijk: Paris-Nord en Lille-Europe
  • Nederland: Amsterdam-Centraal, Rotterdam-Centraal en Schiphol)
  • Duitsland: Köln Hbf (Keulen), Aachen Hbf (Aken), Düsseldorf Hbf, Düsseldorf Flughafen, Duisburg Hbf, Essen Hbf en Dortmund Hbf

Thalys is lid van Railteam, een samenwerkingsverband tussen de belangrijkste Europese hogesnelheidsoperatoren; van de CER (Community of European Railway and Infrastucture Companies) en de UIC (Union Internationale des Chemins de Fer). Thalys tickets kunnen vier maand op voorhand gereserveerd worden. Voor de seizoenstreinen Thalys Sneeuw en Thalys Zon kan er sneller gereserveerd worden.

De oprichting van Thalys Factory in 2015

Op juridisch vlak bestaat Thalys uit twee samenwerkende bedrijven. Enerzijds de joint venture Thalys International NV, met als aandeelhouders SNCF (62%), NMBS (28%) en DB (10%). Daarnaast werd eind maart 2015 ook de zelfstandige spoorwegonderneming Thalys Factory CVBA opgericht, dat voor 60% eigendom is van SNCF en voor 40% van NMBS. Het statuut van Thalys als zelfstandige spoorwegonderneming brengt met zich mee dat Thalys verantwoordelijk is voor het volledige beheer van de transportactiviteiten. Concreet wil dat zeggen dat Thalys zelf rijpaden aanvraagt, instaat voor het veiligheidsbeheer, treinbesturing, treinbegeleiding, onderhoud van het materieel, de verantwoordelijkheid op vlak van veiligheid en stiptheid, enzovoort.

Aan boord van Thalys kan je genieten van alle comfort in een rustige omgeving. / Bron: Thexplorer, Flickr (CC BY-2.0)Aan boord van Thalys kan je genieten van alle comfort in een rustige omgeving. / Bron: Thexplorer, Flickr (CC BY-2.0)

Comfortabel reizen met Thalys

De Thalys-treinen zijn zeer comfortabel en lenen zich perfect voor een zakelijk publiek of een vrijetijdspubliek. Afhankelijk van de gewenste reisklasse (Premium, Comfort of Standard), heeft men recht op een aantal diensten aan boord van de trein.
  • Reiscomfort in Premium (eerste klas): individuele comfortabele zetels, stopcontacten aan elke zitplaats, snelle Wi-Fi, toegang tot de lounges, kranten en tijdschriften aan boord, optie tot taxi-reservatie en een maaltijd geserveerd aan de zitplaats.
  • Reiscomfort in Comfort (eerste klas): Extra beenruimte tegenover Standard class, stopcontacten aan de zitplaats, snelle Wi-Fi en toegang tot de Thalys Welcome Bar.
  • Reiscomfort in Standard (tweede klas): Wi-Fi, toegang tot de Thalys Welcome Bar en individuele stopcontacten aan de zitplaats.

De seizoenstreinen van Thalys

Naast het reguliere dagelijkse treinaanbod, legt Thalys in de zomerperiode en winterperiode ook seizoenstreinen in. Dit is in de zomer Thalys Zon en in de winter Thalys Sneeuw. Thalys Zon rijdt elke zaterdag in de zomer rechtstreeks vanuit Amsterdam-Centraal via Brussel-Zuid naar de Provence-steden Valence, Avignon, Aix-en-Provence en Marseille. Thalys Sneeuw brengt de reizigers elke zaterdag in de winter vanuit Amsterdam-Centraal via Brussel-Zuid naar de skigebieden in de Franse Tarentaisevallei. De ski-oorden die Thalys bedient zijn : Chambéry, Albertville, Moutiers, Aime-la-Plagne, Landry en Bourg-St-Maurice.

Waar kan je Thalys-tickets kopen?

In België koop je Thalys-tickets via NMBS Europe. Zij stellen verschillende verkoopskanalen ter beschikking voor de aankoop van tickets. Dit kan via de website www.nmbs-europe.com, via een mobiele versie m.nmbs-europe.com, via het telefoonnummer +32 (0)70.79.79.79, via de stations met internationale verkoop of via de door NMBS Europe erkende reisagentschappen. In Nederland koop je Thalys-tickets via NS International. Dit kan via de website www.nsinternational.nl , via de kaartautomaat in een NS station, telefonisch via 030-2300023, via de (middelgrote) NS stations of via een ANVR reisbureau.

Terreurdaden op Thalys in 2015

Thalys krijgt het in het najaar van 2015 hard te verduren door terreurdaden die zich afspelen op de Thalys-treinen. De eerste verijdelde aanslag vond plaats op vrijdag 21 augustus, op de Thalys-trein die vanuit Amsterdam op weg was naar Parijs. De dader stapte op in Brussel-Zuid, met een kalasjnikov, een automatisch pistool en een cuttermes in een tas. Passagiers aan boord konden hem overmeesteren waardoor verdere onheil werd voorkomen. Toch raakten er 3 personen aan boord gewond. Naar aanleiding van dit incident maakten de Franse en Belgische autoriteiten bekend de veiligheid binnen het internationale treinverkeer te willen opschroeven. Ook op 18 september 2015 werd een Thalys-trein én het station Rotterdam-Centraal ontruimd nadat een man zich aan boord had opgesloten in een toilet. Hij dreigde er mee dat hij een bom bij zich had. Uiteindelijk bleek het loos alarm.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Hoe kan je goedkoop internationale treintickets boeken?Hoe kan je goedkoop internationale treintickets boeken?Al maanden snak je naar wat vakantie. Tijd dus om je verlof te plannen en je vakantie te boeken. Een citytrip kan je alv…
Goedkoopste manieren om naar Parijs te gaanGoedkoopste manieren om naar Parijs te gaanEén van de populairste reisbestemmingen in Europa is Parijs. Er zijn veel verschillende manieren om van Nederland naar P…
Vervoer naar DisneylandDisneyland Parijs is een veel bezocht themapark dat bekend is over heel de wereld. Het is er genieten voor jong en oud.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Interbeat, Flickr (CC BY-2.0)
  • Hln.be, http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2459975/2015/09/18/Verdachte-op-toilet-Thalys-na-bijna-3-uur-aangehouden.dhtml, 19 september 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Thalys, 19 september 2015
  • Thalys.com, https://www.thalys.com/, 19 september 2015
  • Afbeelding bron 1: 66283, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Thexplorer, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Met Thalys door Europa reizen: comfort en diensten"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Transport
Special: Reisadvies
Schrijf mee!