Is Nederland nog steeds een prettig fietsland?
Nederland fietsland … of is Nederland toch niet meer dat fietsland van weleer? Nergens op de wereld is er een verhoudingsgewijs grotere “fietsdichtheid” dan in Nederland. We fietsen met zijn allen nogal wat af. Met de in verhouding kleine afstanden die we af moeten leggen, is de fiets vaak zeker zo handig. Toch lopen we tegen nogal wat obstakels aan wat het fietsgenot verkleind en wat ons meer en meer andere manieren van vervoer indrukt.
Fietsen is gezond
We kunnen er niet omheen, ergens met de fiets naar toe gaan is gezond. De auto doet niets voor het lichaam en de bus of trein ook al niet. Lopen of fietsen zet het lichaam in gang, is milieu vriendelijk en geeft op een andere manier ruimte aan de geest dan het gemotoriseerde verkeer. Dit heeft enerzijds te maken met de manier van reizen, de geest werkt niet goed op snelheid en anderzijds wordt het lichaam geactiveerd, waar de focus onbewust op ligt.
Dit geeft ruimte aan de geest, ruimte om te ontspannen om creatief aan het werk te zijn of om zaken te overdenken en daarmee de spiritualiteit te bevorderen. Het ontbreken van snelheid neemt de stress in je weg als je je overgeeft aan het moment dat je op de fiets actief bent.
Dit alles brengt ook de gedachten met zich mee dat het niet alleen om de bestemming gaat, als wel de reis er naar toe. Iets waar we, als we bijvoorbeeld naar het werk gaan, niet eens meer bij stil staan. Als de weg er naar toe dan ook nog bemoeilijkt wordt, is de keuze snel gemaakt. We pakken “gemakkelijker” manieren van transport. Niet echt gemakkelijk, want wie is er fan van de file, vertragingen op het spoor of een bus die weer eens uitvalt.
Belemmeringen
Waar is het fietspad gebleven
Jammer dat er zoveel belemmeringen zijn en dat we – als het even tegenzit – ook nog met het grootste gemak van de fiets gereden worden. Bochten die afgesneden worden en waar de auto met het grootste gemak – ook als het fietspad rood is – over het fietspad gaat. Maar ook overheden die fietspaden zomaar op laten houden en waar de autoweg genomen moet worden door de fietser, waarbij de automobilist ongetwijfeld net zo hard schrikt als de fietser.
De uiterst populaire rotondes in de verschillende steden worden lang niet altijd van veilige stukken weg voor de fietsers voorzien en overhangende bosschages bij fietspaden, zeker in het voorjaar, wil het zicht nog wel eens ontnemen. Verder is defecte verlichting op de fietspaden onveilig - al helemaal als vrouw alleen - en worden scheve tegels - bijvoorbeeld door wegdrukkende wortels - niet tijdig opnieuw gelegd …. met alle gevolgen van dien. Een lekke band is nog het minste, maar er zijn nogal wat ernstiger ongelukken mee gebeurd.
Drukke fietspaden
Gelukkig komen er steeds meer aparte fietspaden bij, maar aangezien de “snelle-met-hulp-fietsers” of de scooters ook over fietspaden gaan, kan dit het fietsgenot van de traditionele fietser (zonder externe accu dus) onderuit halen. Maar liefst 75.000 spoedeisende hulp-behandelingen zijn er in 2012 uitgevoerd.
Incourante fietsen
Waar we een controle op oudere automobielen hebben, hebben we dit niet voor fietsen. Als het aan enkele basisregels voldoet, mag het de weg op. Bijvoorbeeld kinderen zijn helaas nogal eens het slachtoffer. Gebroken botten en hakken en voeten die tussen de spaken komen, 2300 kinderen overkomt het in één jaar tijd. Waarom geen verplichte bescherming als je iemand achterop neemt … en worden remmen wel eens gecontroleerd? Niet vanuit een verplichte keuring en dus ligt de oorzaak van een ongeluk ook nogal eens bij een fiets die niet aan de minimale eisen voldoet.
Tot slot
De fiets is om allerlei redenen een prima vervoersmiddel, maar er is nog het nodige te verbeteren aan de infrastructuur in de steden en daarbuiten … en onze interne infrastructuur. Maak het hoofd leeg op de fiets, neem er de tijd voor (zo heb je mogelijk gevaarlijke situaties ook beter in beeld) en geniet van de voortbeweging naar de plaats waar je de daaropvolgende tijd doorbrengt. Maak er een geheel van … zo wordt Nederland op een gezonde wijze weer fietsland.