Elektrisch fietsen: hoe houd je de accu goed?
Als je fietst op het fietspad, zie je altijd twee categorieën ouderen: de ene groep scheurt je voorbij, de andere groep blijft ver achter. Grote kans dat er in beide gevallen sprake is van een elektrische fiets. Deze is namelijk heel handig als de accu vol is en de ondersteuning dus optimaal, maar wee je gebeente als er geen energie meer in zit. Hoewel je nog steeds vooruitkomt, is dit over het algemeen, doordat je fiets met accu zoveel zwaarder is, geen pretje. Dat de accu een keer leeg is, is natuurlijk onoverkomelijk. De vraag is natuurlijk: hoe zorg je ervoor dat de accu niet steeds sneller leegraakt?
Opladen
Als je aan drie fietsenmakers vraagt hoe je moet omgaan met opladen, krijg je hoogstwaarschijnlijk drie verschillende antwoorden. Door de volgende vuistregels in acht te nemen, maak je in ieder geval geen schade aan je accu:
- Zorg ervoor dat, wanneer er nog maar één stipje/bolletje/streepje op je display staat, je de accu oplaadt. Het is namelijk erg slecht om deze een tijdje (bijna) leeg te laten liggen.
- Waak ervoor dat de accu nóóit langer dan 24 uur aan de oplader ligt, hierdoor vermindert de spanning.
- Ga ervan uit dat te vaak of onnodig laden slecht is. Zorg er dus voor dat je je accu niet al halverwege weer oplaadt, tenzij je, zoals in het vorige punt beschreven, het ding een tijdje niet gebruikt.
Verschillende standen
Een elektrische fiets heeft over het algemeen 2 of 3 standen: sowieso altijd een eco- en normalstand en vaak ook een sportstand. Deze laatste is handig als je weinig kracht in je benen hebt, een hoge heuvel op moet, of zeer zware tegenwind hebt. Deze stand gebruikt veel energie en het is dus af te raden om hem onder gunstige omstandigheden te gebruiken. Over het algemeen voldoet de ecostand prima: een lichte, maar lekkere vorm van ondersteuning. Deze standen stel je vrij gemakkelijk in op je display.
Optrekken en versnellingen
Veel moderne fietsen zijn uitgerust met 8 versnellingen. Hoewel dat natuurlijk heel prettig is in het gebruik, heeft dit voor je accu ook een nadeel. Het is namelijk bijzonder slecht om vanuit een hoge versnelling op te trekken. Dit komt doordat je accu direct heel hard moet werken en hierdoor op termijn spanning verliest. Het beste is dan ook om vanuit versnelling 2 of 3 op te trekken en op het moment dat je op gang bent, de knop om te draaien naar de gewenste versnelling. Bijkomend voordeel voor je versnelling, is dat deze, ook in de koude wintermaanden, soepel blijft.
Een ander belangrijk punt met je versnellingen, is het oprijden tegen (kleine) heuvels: op het moment dat je een stukje omhoog moet, doe je er goed aan om je versnelling, afhankelijk van hoe hoog de heuvel is, naar 4 of 5 te draaien.
Weersomstandigheden
Nederland is een echt regenland. Helaas denkt je accu daar anders over: deze is (weinig) waterbestendig. Als je accu niet beschermd wordt door een fietstas, zorg dan dat je er een plastic tas omheen doet. Ook als je accu wel in een fietstas gaat, is het handig om met harde regen deze in een plastic tas naar je fiets mee te nemen (tenzij je de fiets binnen hebt staan natuurlijk).
Er is nog een onderdeel dat niet tegen regen kan: je display. Met dit handige mechanisme regel je hoe sterk je ondersteund wordt en je kunt aflezen hoeveel stroom er nog in de accu zit. Met een beetje pech heb je na een flinke hoosbui waterschade. Dit zorgt ervoor dat je display niet alleen niet meer aan kan geven wat er in de accu zit, maar dat de ondersteuning überhaupt niet meer werkt. Om dit soort problemen te voorkomen, doe je er goed aan om minstens één plastic zakje om je display te knopen. Dit scheelt niet alleen een hoop ellende, maar ook een hoop geld (vervanging kost al gauw zo'n 70 euro).
kou
Als de temperaturen weer dalen, daalt de capaciteit van je accu ook. Om te voorkomen dat dit blijvend is, doe je er verstandig aan om je accu alleen op je fiets te laten, als je er daadwerkelijk mee fietst. Als je fiets in een schuur staat, maar deze onverwarmd is, geldt hetzelfde.
Warmte
Hoewel het in Nederland nooit boven de 50 graden zal worden, is het toch handig om te weten dat een accu daar ook niet tegen kan. Houd hier rekening mee als het gaat om bijvoorbeeld tegen de verwarming leggen: een "neutrale kamertemperatuur" is het beste.
Stootkussen?
Hoewel je accu, wat betreft vallen, best tegen een stootje kan, is het geen aanrader om dit te proberen. Het kan een keer gebeuren, maar voorzichtig ermee omgaan verhoogt de levensduur aanzienlijk.
Als de spanning weg is
Als, ondanks al je inspanningen om er goed mee om te gaan, de accu sterk in capaciteit verminderd is, zit er niks anders op: je moet een nieuwe kopen, of de accu laten reviseren. Bij dit laatste breng je de accu bij een (erkende) dealer, die hem onder handen neemt en hem zo bewerkt dat- ie het weer een stuk beter doet.
Wat betreft het kopen van een nieuwe accu, is het altijd verstandig om even te kijken of dat het waard is: veelal betaal je bij een elektrische fiets voornamelijk voor de accu en is het frame echt een bijzaak. Als je een oud(er) model tweedehands hebt gekocht en je hebt een nieuwe accu nodig, kan het verstandiger zijn om een nieuw(er) model fiets aan te schaffen, in plaats van een nieuwe accu.