Elektrisch fietsen: hoe houd je de accu goed?

Elektrisch fietsen: hoe houd je de accu goed? Als je fietst op het fietspad, zie je altijd twee categorieën ouderen: de ene groep scheurt je voorbij, de andere groep blijft ver achter. Grote kans dat er in beide gevallen sprake is van een elektrische fiets. Deze is namelijk heel handig als de accu vol is en de ondersteuning dus optimaal, maar wee je gebeente als er geen energie meer in zit. Hoewel je nog steeds vooruitkomt, is dit over het algemeen, doordat je fiets met accu zoveel zwaarder is, geen pretje. Dat de accu een keer leeg is, is natuurlijk onoverkomelijk. De vraag is natuurlijk: hoe zorg je ervoor dat de accu niet steeds sneller leegraakt?

Opladen

Als je aan drie fietsenmakers vraagt hoe je moet omgaan met opladen, krijg je hoogstwaarschijnlijk drie verschillende antwoorden. Door de volgende vuistregels in acht te nemen, maak je in ieder geval geen schade aan je accu:
  • Zorg ervoor dat, wanneer er nog maar één stipje/bolletje/streepje op je display staat, je de accu oplaadt. Het is namelijk erg slecht om deze een tijdje (bijna) leeg te laten liggen.
  • Waak ervoor dat de accu nóóit langer dan 24 uur aan de oplader ligt, hierdoor vermindert de spanning.
  • Ga ervan uit dat te vaak of onnodig laden slecht is. Zorg er dus voor dat je je accu niet al halverwege weer oplaadt, tenzij je, zoals in het vorige punt beschreven, het ding een tijdje niet gebruikt.

Verschillende standen

Een elektrische fiets heeft over het algemeen 2 of 3 standen: sowieso altijd een eco- en normalstand en vaak ook een sportstand. Deze laatste is handig als je weinig kracht in je benen hebt, een hoge heuvel op moet, of zeer zware tegenwind hebt. Deze stand gebruikt veel energie en het is dus af te raden om hem onder gunstige omstandigheden te gebruiken. Over het algemeen voldoet de ecostand prima: een lichte, maar lekkere vorm van ondersteuning. Deze standen stel je vrij gemakkelijk in op je display.

Optrekken en versnellingen

Veel moderne fietsen zijn uitgerust met 8 versnellingen. Hoewel dat natuurlijk heel prettig is in het gebruik, heeft dit voor je accu ook een nadeel. Het is namelijk bijzonder slecht om vanuit een hoge versnelling op te trekken. Dit komt doordat je accu direct heel hard moet werken en hierdoor op termijn spanning verliest. Het beste is dan ook om vanuit versnelling 2 of 3 op te trekken en op het moment dat je op gang bent, de knop om te draaien naar de gewenste versnelling. Bijkomend voordeel voor je versnelling, is dat deze, ook in de koude wintermaanden, soepel blijft.

Een ander belangrijk punt met je versnellingen, is het oprijden tegen (kleine) heuvels: op het moment dat je een stukje omhoog moet, doe je er goed aan om je versnelling, afhankelijk van hoe hoog de heuvel is, naar 4 of 5 te draaien.

Weersomstandigheden

Nederland is een echt regenland. Helaas denkt je accu daar anders over: deze is (weinig) waterbestendig. Als je accu niet beschermd wordt door een fietstas, zorg dan dat je er een plastic tas omheen doet. Ook als je accu wel in een fietstas gaat, is het handig om met harde regen deze in een plastic tas naar je fiets mee te nemen (tenzij je de fiets binnen hebt staan natuurlijk).

Er is nog een onderdeel dat niet tegen regen kan: je display. Met dit handige mechanisme regel je hoe sterk je ondersteund wordt en je kunt aflezen hoeveel stroom er nog in de accu zit. Met een beetje pech heb je na een flinke hoosbui waterschade. Dit zorgt ervoor dat je display niet alleen niet meer aan kan geven wat er in de accu zit, maar dat de ondersteuning überhaupt niet meer werkt. Om dit soort problemen te voorkomen, doe je er goed aan om minstens één plastic zakje om je display te knopen. Dit scheelt niet alleen een hoop ellende, maar ook een hoop geld (vervanging kost al gauw zo'n 70 euro).

kou

Als de temperaturen weer dalen, daalt de capaciteit van je accu ook. Om te voorkomen dat dit blijvend is, doe je er verstandig aan om je accu alleen op je fiets te laten, als je er daadwerkelijk mee fietst. Als je fiets in een schuur staat, maar deze onverwarmd is, geldt hetzelfde.

Warmte

Hoewel het in Nederland nooit boven de 50 graden zal worden, is het toch handig om te weten dat een accu daar ook niet tegen kan. Houd hier rekening mee als het gaat om bijvoorbeeld tegen de verwarming leggen: een "neutrale kamertemperatuur" is het beste.

Stootkussen?

Hoewel je accu, wat betreft vallen, best tegen een stootje kan, is het geen aanrader om dit te proberen. Het kan een keer gebeuren, maar voorzichtig ermee omgaan verhoogt de levensduur aanzienlijk.

Als de spanning weg is

Als, ondanks al je inspanningen om er goed mee om te gaan, de accu sterk in capaciteit verminderd is, zit er niks anders op: je moet een nieuwe kopen, of de accu laten reviseren. Bij dit laatste breng je de accu bij een (erkende) dealer, die hem onder handen neemt en hem zo bewerkt dat- ie het weer een stuk beter doet.

Wat betreft het kopen van een nieuwe accu, is het altijd verstandig om even te kijken of dat het waard is: veelal betaal je bij een elektrische fiets voornamelijk voor de accu en is het frame echt een bijzaak. Als je een oud(er) model tweedehands hebt gekocht en je hebt een nieuwe accu nodig, kan het verstandiger zijn om een nieuw(er) model fiets aan te schaffen, in plaats van een nieuwe accu.
© 2014 - 2024 Bo1995, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Beste elektrische fiets, elektrische fiets kopenDe beste elektrische fiets die je kunt kopen is de fiets die voldoet aan jouw wensen. Ga altijd eerst naar de winkel om…
Advies bij aanschaf elektrische fietsAdvies bij aanschaf elektrische fietsHedendaags is er een grote toename in de verkoop van elektrische fietsen. Maar waar moet je nou precies op letten bij de…
Elektrische vouwfiets met veel voordelenDe vouwfiets is een steeds populairder vervoermiddel. Vooral forensen waarderen de fiets vanwege het gemak waarmee hij m…
Li-ion technologie voor trapondersteuning elektrische fietsElektrische fietsen zijn tegenwoordig in vele merken verkrijgbaar en in alle prijsklassen. Maar uiteraard altijd nog duu…

Fietsen terwijl het glad is: veilig fietsen als het glad isFietsen door de sneeuw of op een gladde weg kan erg gevaarlijk zijn. Maar er zijn een aantal trucs waardoor je de minste…
nieuws uitgelichtFiets van de toekomstHet is nog een prototype maar technologische ontwikkelingen gaan zo snel dat wellicht binnen niet al te lange tijd door…
Bronnen en referenties
  • Handleiding 'Giant' elektrische fiets.
Reactie

Gijs, 21-08-2018
Kan en mag ik de elektrische fiets zonder accu vervoeren op de auto bij slecht weer? Zo ja, wat voor voorzorgsmaatregelen moet ik eventueel treffen ivm met vocht als de accu van de fiets is tijdens het vervoer bij regen? Is een plastic zak dan voldoende om de 'punten' te beschermen? Reactie infoteur, 21-08-2018
Het ligt er denk ik aan waar je accu zit. Zelf heb ik er één die goed 'verstopt' zit onder de fietstas, daar tref ik geen voorzorgsmaatregelen voor. Als de plek open en blokt is, zou ik gaan voor een beschermhoes. Ik heb ze gezien voor drie tientjes. Hoewel een plastic zak altijd beter is dan helemaal niets. Mijn ervaring is echter dat die dingen uiteindelijk toch water vasthouden of dat er op een andere manier water in de contactpunten sijpelt.

Bo1995 (51 artikelen)
Laatste update: 07-02-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Fietsen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.