De eerste black box voor fietsers
Fietsen zit ons in het bloed. En we hebben als fietser allemaal wel eens benauwde ogenblikken doorgemaakt in het verkeer, maar niets zal ons ervan weerhouden om van de vrijheid te genieten die fietsen zo kenmerkt. Maar vrijwel dagelijks maken de media melding van vluchtmisdrijf en fietsers die als zwakkere weggebruikers ernstig gewond raken of overlijden bij datgene wat ze het allerliefste doen. Enige tijd geleden werd onder de naam Rideye de black box voor fietsers geïntroduceerd. Tijd om terug te vechten dus.
Zwarte doos vooral een uitkomst voor sportfietsers
In vliegtuigen is de “black box” (of “zwarte doos” in goed Nederlands) een elektronisch precisie-apparaat dat registreert wat er gebeurd is voordat er een crash plaatsvindt. Deze informatie is van onschatbare waarde bij het bepalen wat er precies mis ging.
Met name bij
sportfietsers die meestal alleen fietsen, is het uitermate belangrijk om te weten hoe een ongeval zich heeft voorgedaan. Fietsfanaten zullen zich ongetwijfeld de nootlottige val enige jaren geleden van wielertalent Kai Reus in de Alpen herinneren. Tot op de dag van vandaag is niet duidelijk wat er zich daar in de Alpen heeft afgespeeld. Kai maakte zijn fietstocht alleen en heeft uiteindelijk een veelbelovende fietscarrière moeten beëindigen.
De Rideye is een objectieve en alom aanwezige getuige die je beschermt tegen vluchtmisdrijf en valse
schadeclaims. Het is 's werelds eerste “black box camera” voor op de
fiets.
Camera is uitermate simpel in gebruik
De Rideye is uitermate simpel te gebruiken. Eén enkele druk op een knop volstaat op hem aan te zetten. Het apparaat begint automatisch met opnemen. Nóg een druk op de knop en hij wordt weer uitgeschakeld. De interne microprocessor van de Rideye zorgt voor de rest.
Technische gegevens van de camera
- De Rideye maakt gebruik van state-of-the-art lithium cellen en efficiënt energiebeheer om op die manier een indrukwekkende levensduur van de batterij van 24 uur te realiseren. Zelfs als je dagelijkse woon-werkverkeer een uur lang in beslag zou nemen, zal je Rideye een maand lang zonder problemen kunnen functioneren;
- De Rideye slaat continu hoogwaardige videobeelden (1280 x 720) op in het interne geheugen, dat 2,5 uur aan beelden kan bevatten;
- Met een 120-graden-optiek bestrijkt de camera een indrukwekkend breed gezichtsveld dat het opnemen van elk interessant object of activiteit in de directe omgeving mogelijk maakt. Men kan daarbij denken aan nummerplaatherkenning en het openen van deurportieren. Zeer interessante details bij het verhalen van letselschade;
- Wanneer het interne geheugen vol is, verwijdert de Rideye automatisch de oudste video om ruimte te maken voor nieuwe opnamen. Men hoeft zich dus nooit zorgen te maken over het downloaden van gegevens na een fietstocht, de informatie is er gewoon als je die nodig hebt.
Gegevensopslag bij een ongeval
In geval van een ongeval volstaat één enkele druk op de knop om de opname te stoppen en de gegevens op te slaan. Als je dat zelf niet kunt doen, zal de BlackBox sensor van de Rideye dat voor je doen als die een crash detecteert. Het hart van het BlackBox-systeem bevat een versnellingsmeter die de bewegingen meet met een snelheid van 1600 maal per seconde. Wanneer een kritiek effect wordt waargenomen, wordt het bijbehorende videobestand opgeslagen om het te beschermen tegen overschrijven.
Samengevat:
De Rideye kan je dus zien als de eenvoudige uitvoering van een actioncam, maar met enkele belangrijke verschillen:
- je kunt tot 2,5 uur videobeelden opslaan;
- dan overschrijft het apparaat automatisch de oudste opnamen;
- de batterij heeft een lange levensduur en een versnellingsmeter slaat die automatisch de laatste minuut op bij een ongeval.
Is een zwarte doos voor fietsers nodig?
Over de noodzaak van een black box voor fietsers kan men van mening verschillen. Maar wie veel met de fiets onderweg is, niet zelden het hoofd ingepakt door een fikse valhelm, die weet dat alle verkeersdeelnemers in gelijke mate deelnemen aan het verkeer. Ongeacht of dat voetgangers, automobilisten of gewoon fietsers zijn. Om dat te laten werken, moet ieder van ons rekening houden met de ander. Daarom stel je je als fietser bij een verkeerslichten bijvoorbeeld bescheiden achteraan op en probeer je voetgangers niet te verschrikken of te intimideren. In het algemeen werkt dat prima maar in één op de 100 gevallen duikt er toch altijd weer een of andere idioot op en daarom gaat het hier.