InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > Hoe werkt een sterabonnement op een ov-chipkaart

Hoe werkt een sterabonnement op een ov-chipkaart

Er bestaat veel onduidelijkheid over de mogelijkheden met week-, maand- en jaarabonnementen en ook omtrent de overgang van de papieren bewijzen naar de digitale varianten op de ov-chipkaart die momenteel wordt ingevoerd in Nederland. Hieronder wordt uitgelegd hoe het systeem werkt met de abonnementen voor het openbaar vervoer en waar de abonnementen te krijgen zijn. Het systeem van de sterabonnementen is in feite te beschouwen als een ui. Het bestaat uit allemaal schillen. Een sterabonnement bestaat uit twee dingen, namelijk een centrumzone en het aantal sterren.

De centrumzone geeft aan welke zone in Nederland de basis vormt voor het abonnement. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld:
  • Rotterdam Centrum: Zone 5300
  • Rotterdam Overschie: Zone 5315
  • Amsterdam Centrum: Zone 5700

De centrumzone van het abonnement kan gezien worden als de kern van het schilmodel van de ui. Het aantal sterren bepaalt vervolgens hoever u mag reizen in de omgeving van uw centrumzone. Een 1-ster abonnement betekent dus dat u alleen in uw centrumzone mag reizen, terwijl een 2-ster abonnement betekent dat u naast uw centrumzone ook mag reizen in alle DIRECT omringende zones. Een 3-sterabonnement betekent dat u ook in de zones die weer aan die zones grenzen mag reizen enzovoorts. Er bestaan 6 soorten sterabonnementen:
  • 1-ster-abonnement
  • 2-ster-abonnement
  • 3-ster-abonnement
  • 4-ster-abonnement
  • 5-ster-abonnement
  • 6-ster-abonnement

Praktisch voorbeeld

Een goed voorbeeld om het sterrensysteem te illustreren de zonekaart van de gemeente Haaglanden.

Stel dat we een abonnement kiezen met centrumzone 5416 (Rijswijk) en we hebben 2-sterren. Dan mogen we met dit abonnement van het OV gebruik maken in Rijswijk, maar ook in de direct omliggende zones welke zijn:
5421 (Nootdorp), 5426 (Delft), 5437 (Schipluiden), 5428 (Wateringen), 5419 (Loosduinen), 5400 (Den Haag), 5413 (Voorburg).

Stel dat we een 3-sterrenabonnement zouden kiezen met dezelfde centrumzone dan zou ook in deze zones gereisd kunnen worden: 5420 (Pijnacker), 5325, 5329, 5339, 5447 (Maasland), 5449 (De Lier), 5429 (Naaldwijk), 5439 (Monster), 5410 (Scheveningen), 5414 (Kerkehout), 5423, 5442, 5411 (Leidscheveen), 5431, 5430

We zien dus dat naarmate de sterwaarde toeneemt het aantal zones waarin gereisd mag worden erg sterk stijgt.

De meest ultieme vorm van een sterabonnement is het N-ster abonnement. Met dit abonnement kan in heel Nederland gereisd worden.

Abonnement op OV-Chipkaart

Met de komst van de ov-chipkaart is in verschillende delen van Nederland het papieren abonnement zoals veel mensen dat kennen al komen te vervallen. De ov-chipkaart is een digitaal reisproduct wat betekent dat er ook op digitale wijze een abonnement op gezet moet worden. De zogenaamde zichtcoupon verdwijnt dus in de komende tijd helemaal en wordt vervangen door een ov-chipkaart.

Niet onbelangrijk om te vermelden is dat abonnementen niet op iedere ov-chipkaart geladen kunnen worden. Er zijn verschillende ov-chipkaarten in omloop:

Wegwerp ov-chipkaart

Afhankelijk van de vervoerder, iedere vervoerder heeft zijn eigen wegwerp chipkaarten en kunnen alleen bij deze vervoerder gebruikt worden. Een wegwerpchipkaart van de GVB werkt bijvoorbeeld niet bij de RET.

Anonieme ov-chipkaart

Deze kaart is wel geldig in het hele land, maar hieraan zijn geen persoonsgegevens van de gebruiker verbonden en kan dus door iedereen worden aangeschaft. Nadeel van deze kaart is dat hiermee bijvoorbeeld niet met korting gereisd kan worden door 65+ -ers omdat de kaart niet persoonsgebonden is en dus de leeftijd van de houder niet geregistreerd is.

Persoonlijke ov-chipkaart

Deze kaart moet persoonlijk worden gemaakt en hierop komt ook een pasfoto te staan. Deze kaart kan alleen door de rechtmatige eigenaar in het ov worden gebruikt. Tevens is dit de ov-chipkaart waarop de zojuist besproken abonnementen geladen kunnen worden. Op de twee eerder genoemde soorten kaarten gaat dit niet. Voordat dus een abonnement kan worden aangeschaft moet men eerst in het bezit zijn van een persoonlijke ov-chipkaart.

Soorten abonnementen

Er zijn verschillende soorten abonnementen te verkrijgen als we kijken naar de geldigheidsduur.

Weekabonnement

Dit abonnement is geldig gedurende een tijdsperiode van 7 dagen en heeft een maximale sterwaarde van 3. 4 tot N ster-abonnementen zijn niet te verkrijgen in de vorm van een weekabonnement.

Maandabonnement

Dit abonnement is geldig gedurende een tijdsperiode van 1 maand en heeft een maximale sterwaarde van N. Net als bij het weekabonnement kan de dag waarop het abonnement ingaat vrij worden gekozen. Dit hoeft dus niet van 1 oktober tot 1 november te zijn, maar kan ook van 11 oktober tot 11 november gelden afhankelijk van de wensen van de klant.

Jaarabonnement

Dit abonnement is geldig gedurende een tijdsperiode van 1 jaar en heeft een maximale sterwaarde van N. Een jaarabonnement moet vaak in persoon worden afgesloten bij een hoofdverkooppunt/servicepunt van een van de vervoersbedrijven.

Hoe kom ik aan een abonnement?

Een abonnement kan worden aangeschaft in enkele simpele stappen:
  1. Bestel een persoonlijke ov-chipkaart via ov-chipkaart.nlwww.ov-chipkaart.nl[/LINK1] door het formulier in te vullen en een pasfoto te uploaden. (Dit kan ook via een papieren formulier als uploaden niet lukt. Deze formulieren zijn aan te vragen bij de vervoerders (RET, GVB, Veolia, Connexxion, HTM, enz.)
  2. Wacht totdat de persoonlijke ov-chipkaart bij u op de mat valt.
  3. Bepaal welk abonnement u nodig heeft. U kunt voor het aanmeten van een abonnement van deur tot deur contact op nemen met 9292 op 0900-9292 of 9292OVwww.9292ov.nl[/LINK2]. Na het doorgeven van uw start- en eindadres kunnen zij u vertellen welke centrumzone en sterwaarde voor u het meest gunstig is.
  4. Ga met uw ov-chipkaart langs een Postkantoor, Primera, Albert Heijn of een van de verkooppunten van een vervoerder bij u in de buurt en geef aan dat u een week-, maand- of jaarabonnement wilt met de achterhaalde centrumzone en sterwaarde.
  5. De medewerker zal uw ov-chipkaart langs een scanner halen, de aangegeven gegevens invullen en een digitaal abonnement op uw ov-chipkaart laden.
  6. Vanaf nu kunt u in uw abonnementsgebied onbeperkt reizen zolang uw abonnement geldig is.

Prijzen sterabonnementen 2010

Soort abonnementVoltariefReductie
Weekabonnement 1-ster 12,75 8,45
Weekabonnement 2-ster 21,20 14,00
Weekabonnement 3-ster 31,65 20,90
Maandabonnement 1-ster 42,25 27,90
Maandabonnement 2-ster 69,40 45,80
Maandabonnement 3-ster 103,15 68,10
Maandabonnement 4-ster 137,25 90,60
Maandabonnement 5-ster 171,00 112,85
Maandabonnement 6-ster 204,90 135,25
Maandabonnement N-ster 243,00 160,40
N.B. Jaarabonnementen zijn 10 x de prijs van een maandabonnement

Buiten abonnementsgebied reizen

Als u met uw abonnement buiten uw abonnementsgebied reist zal het ov-chipkaartsysteem het deel dat u buiten uw gebied gereisd heeft in rekening brengen en dit van uw pas afschrijven. Dit betekent dus dat het slim is om altijd een klein bedrag op uw ov-chipkaart te laden naast het feit dat u een abonnement op de pas heeft staan aangezien het systeem u niet meer toelaat als u een negatief saldo heeft. Dit is heel vervelend als u per ongeluk een keer buiten uw gebied gereisd heeft en dus een negatief saldo op uw kaart heeft staan. U moet dan eerst zorgen dat het reissaldo op uw ov-chipkaart weer op 0 of hoger komt te staan voor u weer kunt inchecken.
© 2010 - 2019 Jhummelman, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Studenten OV-chipkaartStudenten OV-chipkaartVeel jongeren weten niet waar of hoe ze hun studenten OV-chipkaart kunnen activeren, in dit artikel zul je er meer over…
Hoe werkt een OV-chipkaartHoe werkt een OV-chipkaartHet duurt niet lang meer of iedereen die met het openbaar vervoer wil reizen moet een OV-chipkaart hebben. Voor jongeren…
De voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de NSDe voordeelurenkaart van de Nederlandse Spoorwegen (NS) is een kaart die hoort bij een Voordeelurenabonnement. Dit abonn…
Mijn kind moet met het openbaar vervoer (OV) reizen, help!Mijn kind moet met het openbaar vervoer (OV) reizen, help!Elk jaar als de scholen weer beginnen staan er rijen met hopeloze ouders bij het station of bij punten waar u buskaarten…
Boete bij zwartrijden in het openbaar vervoerBoete bij zwartrijden in het openbaar vervoerBij zwartrijden wordt het vanaf 2015 echt serieus. Het kabinet Rutte kondigde in juli van dat jaar aan dat het de boete…

Reageer op het artikel "Hoe werkt een sterabonnement op een ov-chipkaart"

Reacties

Dick, 05-10-2016 09:32 #39
Wat te doen als een gekocht maandabonnement niet blijkt te werken in de bus? Ik heb wel genoeg sterren gekocht en op een persoonlijke ov kaart gezet.

Demi, 17-09-2016 14:46 #38
Doet mijn abonnement het ook in het weekend?

Anneke, 13-08-2016 21:47 #37
Mijn dochter moet binnenkort om de week van Oldebroek naar Zwolle met de bus, wat is het voordeligst voor haar?

Maaike van den Berg, 06-12-2015 14:26 #36
Welke centrumzone moet je kiezen als je in de Hoeksche Waard reist?

Maaike

R. van den Berg, 17-09-2014 09:25 #35
Mijn dochter is 16 jaar en volgt een MBO opleiding, zij moet van Numansdorp naar Dordrecht met het openbaar vervoer. Welk RET ster-abonnement moet ik kiezen. Geldt dit abonnement ook op andere vervoersmaatschappijen? Zoals Axion. Ook zie ik op internet dat het mogelijk is om een korting van 34% te krijgen. Hoe moet ik dit regelen?

K. Wolfert, 19-06-2014 13:32 #34
Hoe meer ik lees over abonnementen, hoe meer me het gaat duizelen. Vind het echt een doolhof. Kunt u mij vertellen wat het goedkoopste abonnement is als mijn zoon gaat reizen van Dirksland naar Zuidplein Rottendam met de bus, en vandaar verdergaat met de metro naar Hoogvliet.
Met vriendelijk groet,

Danishia, 03-09-2013 10:18 #33
Hoeveel sterren is het van Hoogvliet tot Zuidplein en kan je dan ook verschillende bussen nemen met dat abonnement?

Simon, 29-01-2013 15:04 #32
Ik heb het gecheckt met Arriva en een sterabonnement is niet geldig in hun bussen. Dit is natuurlijk best wel bijzonder aangezien hun voorganger Connexxion het abonnement wel accepteerde. Erg jammer dat er nu veel minder opties zijn om dat traject te bereizen.

Simon, 22-01-2013 13:10 #31
Ik heb een sterabonnement voor regio Leiden. Als ik met veolia reis van Leiden Centraal naar Leiden Lammenschans doet mijn abonnement het gewoon. Zodra ik hetzelfde traject met Arriva afleg, dan wordt er ineens saldo van mijn kaart afgeschreven. Hoe is dat mogelijk?

Nabila, 19-01-2013 21:46 #30
Ik heb een maandabonnement van 1-ster gehaald, maar ik wil eigenlijk die van 2- ster. Hoe kan ik dat nog veranderen!?

Gert, 07-12-2012 16:02 #29
In het gedeelte "Buiten abonnementsgebied reizen" staat dat je om in te checken een saldo van minimaal 0 moet hebben. Echter in het geval je naar een halte buiten je abonnementsgebied reist en weer terug wilt, moet je minimaal 4 saldo hebben omdat je buiten je abonnement incheckt.

Merve, 01-12-2012 20:26 #28
Ik heb maandabbonement 1ster. Ik woon in noord, en ik moet naar Jaap Edenbaan. Mijn vraag is hoeveel zones is het naar Jaap Edenbaan. Alvast dank u wel

Astrid Lafour, 16-11-2012 15:51 #27
Ik heb alles gelezen en is duidelijk, maar ik betaal de OV-chipkaart voor mijn kleinzoon met automatisch opladen, nu wil ik kijken of het voordeliger is om voor hem een maandabonnement te nemen, 3 sterren? Ik zie de prijzen hierboven maar voor wie geldt de reductieprijs? Mijn kleinzoon is 16 jr. zit op Speciaal Onderwijs en heeft een 1ster abonnement voor school, maar daarnaast gebruikt hij gemiddeld 50+ p.mnd voor vervoer naar andere activiteiten. Ik hoor het graag. dank u. m.vr.grt Astrid Lafour

Ronnnie, 11-09-2012 15:49 #26

Cees, 06-09-2012 22:31 #25
Geldt de reductie tot of tot en met 18 jaar?

Kaatje, 03-09-2012 14:06 #24
Hoe zit het dan met bepaalde buslijnen van Arriva, die geen incheckapparaten hebben?

Yvonne, 15-08-2012 12:44 #23
Als je gebruikt maakt van verschillende vervoersmaatschappijen HTM, Qbuzz, Connexxion en Veolia moet je dan langs alle vervoersmaatschappijen om je sterrenjaarabonnement op de OVchipkaart te zetten, of is 1 x voldoende en werkt het bij alle poortjes van de vervoersmaatschappijen?

Christa, 03-07-2012 13:55 #22
Mijn dochter moet 5 weken van Ijsselstein naar Ede, dat is dus eerst met de tram of bus en dan met de trein. Kan dit gewoon in 1 abonnement en zo ja: welke dan? en hoe komt het in vredesnaam op haar ov-chipkaart terecht? Ik vind het allemaal erg onduidelijk en echt niemand weet een antwoord in mijn omgeving. Dat is toch vreemd?

H. Vereijken, 24-05-2012 08:59 #21
Als ik voor mijn abonnement moet betalen en daarnaast ook nog eens voor mijn traject dan wordt het reizen met het OV wel erg duur. Bovendien wordt de reiskostenvergoeding die ik van mijn werkgever krijg met ingang van volgend jaar belast. Dat komt er ook nog eens bovenop. Met de auto naar mijn werk gaan wordt dan wel heel erg aantrekkelijk gemaakt. Ik ga er dan financieel behoorlijk op vooruit!

Nar, 12-04-2012 00:21 #20
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een weekabonnement opgezet, maar er wordt alsnog geld van mijn ovchipkaart af geschreven. Ik wil gwn de papieren week-maand-jaar abonnementen weer terug! Ik ben echt boos

Bram, 25-02-2012 13:38 #19
Waarom kan ik geen 4 sterren weekabonnement kopen op mijn op naam gestelde OV-chipkaart. Voorheen met de papieren versie kon dit nog wel. Omdat ik onregelmatige schoolweken heb in verband met stageperiodes, is het voor mij niet rendabel om een maandkaart aan te schaffen, en daarom nam ik vaak een papieren weekkaart. Moet ik dan nu elke dag apart gaan betalen? Dit moet toch anders kunnen?

Marvin, 06-02-2012 14:02 #18
IK heb hetzelfde probleem, ik heb een jaar abonnement op mijn persoonlijke ov-chip laten zetten, maar er word nog steeds gewoon geld afgeschreven. Ik kan er geen info vinden op de site van OV, en in "Mijn OV-chipkaart" zie ik dat ik een jaar abo heb.
Ik vind dit heel raar allemaal, het OV is al duur en je krijgt er bijna geen service voor terug, maar nu word het wel heel erg duur. Moet ik nog iets activeren of duurt het een aantal dagen voordat het werkt?

Hermien, 25-01-2012 21:43 #17
Ik heb een 3 sterren abonnement op mijn chipkaart gezet. Nu blijkt dat op hetzelfde traject 3 vervoersmaatschappijen rijden. Er wordt dus toch een tegoed afgeschreven van mijn "gewone"" ov tegoed op de kaart. Wat moet ik doen om toch te kunnen reizen op mijn duurbetaalde abonnement? En ja, nu zie ik een kleine flyer in de bus hangen waarop staat dat je niet met alle bussen op abonnement kunt reizen? Ik reis al 40 jaar op hetzelfde traject met hetzelfde abonnement. Raar dat dat nu niet meer kan.
Wat moet ik doen? Nu wordt het reizen nl. erg duur (abonnement en trajectprijs)
p.s. Op mijn traject rijden bussen van syntus, connexion en arriva!

(

Alfred, 25-01-2012 20:32 #16
Mijn dochter woont in Zoetermeer en zij moet naar Den Haag voor school zij is 11 jaar welke ster abonnement heef zij nodig, en hoe kan aanvragen?

Aiman, 25-01-2012 16:33 #15
Hoi, kan je met een 3 sterren abo ook met de trein of alleen met de bus?

R. Lohman, 19-01-2012 20:33 #14
Ik heb dus een 2 sterren maand abonnement op mijn kaart staan maar werkt niet in de bus steeds rood licht nu heb ik er dus op advies 10 euro op gezet maar nu wel groen licht bij incheken maar nu word er dus gewoon geld afgeschreven langs mijn maand abonnement om wat moet ik nu doen mijn abonnement werkt dus niet?

R. Y. Curiel, 17-01-2012 23:48 #13
Ik heb me oude jaar abonnement naar Ov. Chipkaart abonnement laten gaan waarom zeggen ze bij uitchecken en inchecken dat ik moet opladen? Ik snap niet hoe en wat ik wil wat info der over

Katrien, 11-01-2012 20:07 #12
Als ik de zone 5416 neem 2 sterren abonnement kan ik dan in al deze zone's komen (5421 (Nootdorp), 5426 (Delft), 5437 (Schipluiden), 5428 (Wateringen), 5419 (Loosduinen), 5400 (Den Haag), 5413 (Voorburg). Of kan ik maar 1 van die zone's uitkiezen?

Justyna, 10-01-2012 15:21 #11
Ik heb een weekabonnent gister ochtend opgeladen in de Primera, maar nog steeds doet deze het niet als ik in de bus in wil checken. Dan staat er saldo te laag? Moet ik eerst mijn abonnement activeren ofso? Ik vind echt dat dit systeem echt helemaal niet werkt. Ben er al veel geld aan kwijt geraakt namelijk moets elke keer een kaartje kopen.
Groetjes Justyna.

R. Jacobe, 05-01-2012 20:06 #10
Ik vindt het maar niets. Dit systeem is ontwikkeld om de prijzen fors te verhogen.
Makkeijk is en wordt het niet.

Donald, 27-12-2011 13:55 #9
Ik snap echt niet waarom die mensen zo moeilijk doen om een zogenaamde 'ov-chip kaart met een jaarkaart koppelen' je kunt toch net zo goed een jaarkaart kopen voor de bus is toch 2 keer makkelijker want ik snap dit echt niet.

Ramia, 19-12-2011 21:50 #8
Geachte meneer/mevrouw,

Ik had een vraag omrent de Ov chipkaart ster abbonementen.
Ik woon in zoetermeer (zone 5441). Als ik een abbonement binnen zoetermeer wil,
moet ik dan 1 ster aanschaffen? en omdat ik nog geen 18 ben, ook reductietarfief?

Bij voorbaat bedankt,

Mia

Gadiza, 15-12-2011 22:08 #7
Hallo, ik heb een vraag mijn kaart is vandaag gebroken met incheken, wat ik vervelend vind is dat ik er een maandabonnement op heb zitten van 3 sterren die nog geldig is toch 28-12-11, maar ja ik kan niet meer met deze kaart reizen, ben ik dan mijn abonnement kwijt of kan ik restitutie vragen het is toch103 euro wat ik heb neer gelegd, ik hoop dat u een voor mij een antwoord heeft dank.

Julie, 14-08-2011 11:55 #6
Hallo, ik moet komend schooljaar met de trein naar school van vlaardingen naar rotterdam zuid. Ik heb gehoord dat je ook met een 3 sterrenabonnement kan reizen met de trein. Weet iemand of dat klopt? Want dat is veel goedkoper dan een abonnement bij de NS en hiermee kan je ook met de bus, tram, metre enzo.

M. Gonsalves, 04-07-2011 16:30 #5
Mijn zoon heeft een persoonlijke OV chipkaart maar is nog niet geactiveert. Hij gaat nl vanaf 30 augustus studeren in Eindhoven. Hij moet dan iedere reizen met de trein van Roermond naar Eindhoven en terug. Welk abonnenment kan ik dan beter voor hem pakken en waar moet ik dit activeren. Voor naar die school te gaan moet hij ook nog eens met de fiets of met de bus. Wat is het voordeligst.

Jeroen Veenstra, 23-11-2010 14:52 #4
Goedemiddag, ik lees dat als ik buiten de zone kom ik dan moet bijbetalen. Hoe zit dat als ik met mijn 4 ster abonnement aan het einde de maand een week niet gereisd heb. Houd je dit tegoed dan op de kaart naar een volgende maand?

Henkie, 30-10-2010 12:25 #3
@Mike
Waarschijnlijk lees je dit niet door mijn late reactie maar een sterabonnement is de beste uitkomst. Aangezien je ook nog een reductie-abonnement kunt afsluiten al helemaal. Met een ov-chipkaart op saldo reizen is al snel 3x duurder. Ik weet niet of de ov-chipkaart in alle bussen tussen Amstelveen en Zwolle beschikbaar is dus het papieren abonnement is wel handiger. Je hebt een 5-ster abonnement nodig en dat is bijna even duur als met de trein.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. mvg

Lynne, 01-09-2010 09:58 #2
Ik ben wel benieuwd hoe dit dan gaat als je reist in een gebied waar deels alleen met een ov-chip gereisd kan worden en deels, voor abonnementen, juist niet op de ov-chip. Ik heb een jaarabonnement en reis in een gebied waar Veolia, Q-buzz en Connexxion rijden. Bij Veolia kunnen de sterabonnementen niet via de ov-chip, bij Q-buzz kan je niet op je gewone abonnement rijden. Hoe krijg ik mijn sterabonnement op mijn ov-chipkaart en kan ik dan de andere kaart houden voor als ik met Veolia reis?

Mike, 12-07-2010 13:56 #1
Ik heb het hele artikel doorgelezen, en hoe ik lees zie ik dat je dus ook een abonnement op je ov-chipkaart kunt krijgen. Ik kan hier op de website niks over vinden met abonnementen. Ik ga aankomend schooljaar van Apeldoorn naar Zwolle heen en weer, ben nog geen 18 en ga MBO doen dus kom niet in aanmerking voor een OV-Studentenkaart. Alles zelf betalen dus, nu wil ik wel zo goedkoop mogelijk. Ik moet dus een abonnement hebben of iets anders met korting. Maar waar kan ik dat het beste vinden? Wat heb ik nodig? Moet ik een persoonlijke ov-chipkaart aanvragen en daar een ster abonnement op laten zetten? Hoeveel sterren moet ik hebben?
Hoop graag op 'n reactie!

Infoteur: Jhummelman
Gepubliceerd: 18-06-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Reacties: 39
Schrijf mee!