Alle comfort op vakantie met een luxueuze mobilhome

Alle comfort op vakantie met een luxueuze mobilhome Vrij en ongebonden op vakantie trekken kan je met een caravan, maar vele mensen verkiezen een mobilhome vanwege stabieler op de weg en comfortabeler op de vakantiebestemming. De welstellende medeburger kan zich zelfs een exemplaar met ingebouwde garage aanschaffen.

Wanneer werd de eerste gebouwd?

Een mobilhome of motorhome -camper voor Nederlanders- wordt ook kampeerwagen of zwerfwagen genoemd. Hij ontstond in de jaren vijftig toen Volkswagen met zijn Transporter een soort minibus bouwde waaruit de kampeerwagen ontstond. In Engeland nam Bedford in 1957 het concept over en installeerde een gasfornuis, een gootsteen en kasten in het kleine busje en de zetels konden in bedden omgevormd worden. Het dak van deze ‘dormobiel’ was uitklapbaar zodat je rechtop in de wagen kon staan.

Wie rijdt ermee?

Intussen zijn de kampeerwagens geëvolueerd tot echte rijdende huizen met alles erop en eraan en met alle voorzieningen waarover een doorsnee gezin wil beschikken. De bedoeling om comfortabel met vakantie te kunnen gaan zonder gebonden te zijn aan tijd of plaats werd ruimschoots bereikt, maar blijft desalniettemin toch voorbehouden aan de gemiddelde burger met een meer dan gemiddelde portefeuille en een leeftijdscategorie van mensen die vaak de 50 overschrijden. Onderzoek wijst uit dat de kampeerwagen het meest gebruikt wordt voor langere vakanties en ook door gepensioneerden die in warmere landen wensen te overwinteren. Doordat er nu ook campers kunnen worden gehuurd is de drempel verlaagd voor bepaalde bevolkingscategorieën.

Naar verluidt rijden er al één miljoen motorhomes op de Europese wegen rond en de verkoop van middelgrote modellen stijgt in België jaarlijks met 6%.

Soorten

De mobilhomes kun je verdelen in vier hoofdcategorieën:
  • Alkoof camper: is een soort van bestelwagen met erbovenop een hoge slaapkamercabine. Het benzineverbruik is vrij hoog.
  • De semi-integraal: steunt ook op het bestelwagentype maar de slaapcabine is lager en er zijn opbergkastenvoorzien. Dit type verbruikt minder benzine.
  • De (full-)integraal: de cabine is volledig geïntegreerd in het model en je ziet geen onderscheid meer met de basis van de wagen. Gemiddeld benzineverbruik.
  • De bus: is een soort van verbouwde bus zonder specifieke uitbouw.

In een doorsnee zwerfwagen vind je een toilet, een douche, een schoonwatertank, een vuilwateropvangbak, een koelkast, een kookhoek, een boiler voor warm water en slaapgelegenheid. Voor het toilet kan je kiezen tussen een toilet met cassette tot 17 liter dat makkelijk te ledigen is, geschikt voor twee mensen, en een tank met een inhoud van 80 tot 120 liter voor gezinnen.

Ultralange motorhomes

Omdat je niet altijd makkelijk het centrum van een stad(je) kunt bereiken en hij niet zo handig is voor kleine uitstappen vervoert de campergebruiker vaak ook fietsen. Nu werden er door verschillende Duitse constructeurs ultralange kampeerwagens ontwikkeld waarin je een kleine wagen kan meevervoeren. De Concorde (what’s in a name?) is het populairste model. Het is tussen de 9 en 11,6 meter lang en heeft een hoogte schommelend tussen de 2,30 en 2,50 meter. Het gewicht kan tot een kleine acht ton oplopen. Wie met een mobilhome van meer dan 3,5 ton rondrijdt moet trouwens een rijbewijs C op zak hebben.

Eigenlijk is de Concorde een tot rijdend huis omgebouwde bus. In de ‘bus’ vind je een woonruimte, een slaapruimte, een keukenblok met een grote koelkast, een douche en je kan televisie kijken met de parabole-antenne. Dit model is bijzonder populair in de Verenigde Staten en Australië, vooral door de mogelijkheid om er achteraan een auto aan te hangen. Deze vorm van transport is toegestaan in Nederland en het Verenigd Koninkrijk maar niet in België en Frankrijk. Daarom dat een model werd geproduceerd waarin een auto kan binnenrijden. Europees president Van Rompuy maakte in 2009 een rondrit met zo een ‘liner’ (evenwel het model zonder garage).

Voordelen

Het belangrijkste voordeel van een camper is ongetwijfeld de vrijheid die je geniet. Je bent niet gebonden aan een hotel of een vakantiewoning en je kan je verplaatsen naar waar en wanneer je wil, zelfs dagen aan een stuk zonder dat je je zorgen moet maken voor een overnachtingsplaats. Hij is comfortabeler dan een caravan en heeft een betere wegligging.

Kosten

In België hoef je geen verkeersbelasting te betalen als je met je motorhome minder dan 30 dagen per jaar in het binnenland rondtoert. Wat de verzekering betreft betaal je met een model van een maximaal toelaatbare massa (MTM) van 3500 kilo 150 euro per jaar. De verzekering begint vanaf 200 euro voor een gelijkaardig type. Voor een omnium betaal je 640 euro.

Normaal gezien kan je met je kampeerwagen overal gewoon parkeren. Er bestaan ook specifieke parkeerplaatsen waar je soms een klein bedrag moet betalen. Daar vind je alle voorzieningen die je nodig hebt zoals drinkwatervoorziening, gelegenheid voor het lozen van het afvalwater, wc’s en dergelijke meer. Er bestaan gespecialiseerde kaarten en uitgaven die deze plaatsen hebben opgelijst.
© 2010 - 2024 Vosje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Integraal management in de overheid (publieke sector)In de publieke sector is integraal management een managementprincipe dat veelvuldig wordt toegepast. Verantwoordelijkhed…
Integrale kindcentraIntegrale kindcentraEr is een nieuwe trend gaande, waarbij kinderopvang, peuterspeelzalen, basisscholen en buitenschoolse opvang geïntegreer…
De kleinste en langzaamste camper ter wereldTijdens de crisis gaan producten van luxe-artikelen hun maten aanpassen aan de omstandigheden en de vraag. Dethleffs ont…

Fietsendrager kopenOm de fiets mee te kunnen nemen met de auto kun je een fietsendrager aanschaffen. Er zijn verschillende soorten dragers…
Hoe werkt een sterabonnement op een ov-chipkaartEr bestaat veel onduidelijkheid over de mogelijkheden met week-, maand- en jaarabonnementen en ook omtrent de overgang v…
Bronnen en referenties
Vosje (460 artikelen)
Gepubliceerd: 21-07-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.