Uitvinder van de windmobile James L. Amick

Wil jij ook zonder motor snelheidsovertredingen begaan op de snelweg? Het kan met de windmobile. Deze uitvinding waarop James Amick in 1976 patent kreeg is helaas nooit tot commerciële ontwikkeling genomen. De auto betreft een auto uit één stuk, zonder zeil. Amick had er trappers in gemaakt om korte stukjes te auto voort te kunnen trappen. Is dit idee toepasbaar in onze maatschappij? Ben jij de aangewezen man of vrouw om ervoor te zorgen dat auto´s voortaan op de wind kunnen rijden? Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.

Inhoudsopgave:


Creatieve technologie van James Amick

James Amick werkte na zijn studie aan de universiteit bij de voorloper van de Nasa, de Naca en voor de Universiteit van Michigan als onderzoeker in windtunnels. In 1976 was zijn windmobiel het snelste voertuig zonder motor ter wereld. De windmobile reed ruim 4 keer zo snel als de wind. Bij een windkracht 4 zou hij dus rond de 100km/h moeten rijden. Het record is gemaakt op de snelwegen rond Michigan. Zijn wagen is een mooi gevormde driewieler met recht opstaande stukken die de wind opvangen. Door de wind wordt de auto aangedreven. De auto had geen motor en had een tweede aandrijfmechanisme. De bestuurder drijft de wagen aan met spierkracht! Er zitten trappers in de auto. Hiermee werd zijn auto een hybride want hij wordt door minstens twee aandrijvingen voortbewogen. Later heeft Amick zijn wagens voorzien van een laag zonnecellen. Deze leverde energie voor de motor die in de auto werd geplaatst. In 1987 heeft hij met één van zijn voertuigen mee gedaan aan de Solar Challenge race.

Geen blokart

Alhoewel volgens het patent dit voortuig tot de categorie landzeilers behoort is zijn er een aantal verschillen aan te merken. De windmobile heeft geen zeil van doek maar een hoge hoefijzervorm die de wind opvangt. Hierdoor zou het voertuig een stuk stabieler sturen. Dat verklaart waarom hij met gemak over de snelwegen kon rijden. De Windmobile heeft een cockpit en allerlei aerodynamische toepassingen waardoor het geen landzeiler of blokart genoemd kan worden.

Windenergie

De Windmobile had een te aparte vorm om door het grote publiek geaccepteerd te worden, volgens kenners. Er zijn wel elementen uit het concept die misschien toepasbaar zijn voor ontwikkelingen in de autoindustrie. Stel dat een auto wind mee heeft tijdens het rijden. De auto verbruikt dan natuurlijk iets minder energie dan wanneer er tegenwind is. In het geval van meewind kan het mogelijk zijn om de wind op te vangen, zoals dat gebeurde bij de windmobile van James Amick. Veel fabrikanten leggen er zich op toe om een elektrische auto te ontwikkelen. Met deze extra mogelijkheid om windenergie op te vangen zou er minder beroep hoeven te worden gedaan op de energiel die in de accu zit. Daardoor wordt de actieradius vergroot. Omdat je minder vaak de accu aan het stopcontact hoeft te hangen is het ook voordeliger in prijs. Door de combinatie van spierkrachtenergie, zonne-energie en windenergie kan de auto grotendeels in zijn energiebehoefte voorzien worden zonder externe energiebron te gebruiken.

Elektrische zonne-wind-auto?

De windmobile kan ingezet worden in combatie met zonnepanelen. Als je daarbij het idee neemt op trappers in de auto te maken om de accu mee te helpen op te laden, dan kun je redelijk ver komen met de windmobile, zonder te tanken. Het voordeel is dat als je op de wind rijdt, de accu´s sowieso geladen worden door de zonnepanelen. Bovendien kan de auto remenergie gebruiken om de accu´s te laden. Er zijn reeds elektrische auto´s op de markt die kleine windmolentjes ingebouwd hebben om de energie op te laden als de auto stil staat. Die kun je ook gebruiken om minder hard te rijden. Met al deze ideeën bij elkaar is de kans klein dat de elektrische zonne-wind-auto nog aan het stopcontact moet.

Lees verder

© 2008 - 2024 Tom008, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
BloKarten, de nieuwe sportBloKarten is een aantal jaren geleden uit Nieuw-Zeeland over komen waaien. Het lijkt erg op zeilen, maar dan gaat het ov…
Duurzame zonne-energieDuurzame zonne-energieZonne-energie is een duurzame vorm van energie. Andere duurzame energiebronnen zijn windenergie, waterenergie en Bio ene…
Solarfreezer: warmte uit water winnenSolarfreezer: warmte uit water winnenDe gasrekening kan best oplopen, vooral tijdens koude wintermaanden. In 2014 is er een nieuwe uitvinding gedaan die hier…
Snelste dieren per soort op aardeSnelste dieren per soort op aardeWelke dieren zijn de snelste dieren ter wereld? Hoe ziet de lijst van de snelste dieren per soort uit? Welk dier is het…

Schade door een gebrek aan de weg, wie betaald?Het deelnemen aan het verkeer brengt een risico met zich mee, het risico op schade. Dit is niet altijd door schuld van e…
Geschiedenis van de trolleybus in ArnhemArnhem is de enige stad in Nederland waar men de trolleybus kan kiezen als men zich met het openbaar vervoer wil verplaa…
Bronnen en referenties
  • http://www.wikipatents.com/4332395.html
  • http://www.freepatentsonline.com/4332395.html
  • http://www.amickglobal.com/3wheeled_wind-assisted/solar_electric/a4/
Tom008 (1.183 artikelen)
Laatste update: 18-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.