InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Diversen > De Eurostar e320-hogesnelheidstreinen, gebouwd door Siemens

De Eurostar e320-hogesnelheidstreinen, gebouwd door Siemens

De Eurostar e320-hogesnelheidstreinen, gebouwd door Siemens Eurostar is de hogesnelheidsdienst die Londen met Parijs en Brussel verbindt. Daarnaast biedt Eurostar ook seizoentreinen aan vanuit Londen naar het zuiden van Frankrijk. Tevens zijn er verbindingen naar Disneyland® Paris. In 2010 plaatste Eurostar International Limited een bestelling van tien 16-delige hogesnelheidstreinen, de e320 genaamd. Deze treinen zullen vanaf einde 2015 geleidelijk ingezet worden op de as Londen – Parijs en vervolgens op de as Londen – Brussel. In tussentijd wordt het oude materieel ook gerenoveerd en vervolgens ingezet als de e300 treinen, de voorloper van de e320 Eurostar-treinen. Het design van de nieuwe vloot Eurostar-treinen werd uitgetekend door de firma Pininfarina. De trein wordt gebouwd door Siemens.

Wat is Eurostar?

Sinds 1994 verbindt Eurostar Londen met Parijs en Brussel. Eurostar maakt gebruik van de Kanaaltunnel om reizigers te vervoeren vanuit het Verenigd Koninkrijk naar het vasteland. Sinds de voltooiing van het HST-netwerk in het Verenigd Koninkrijk in november 2007, kan de Eurostar met topsnelheid Londen met Parijs en Brussel verbinden. Naast het vervoer tussen deze hoofdsteden zijn er ook verbindingen naar Disneyland® Paris en in de winter en zomer naar het zuiden van Frankrijk. Eurostar zal vanaf einde 2016 - via Brussel - treinvervoer aanbieden naar Amsterdam. De aandeelhouders van Eurostar zijn anno 2015 SNCF (Franse Spoorwegen) met 55%, Caisse de dépôt et placement du Québec met 30%, Hermes Infrastructure met 10% en de NMBS (Belgische spoorwegen) met 5%.

Bestelling van tien e320-hogesnelheidstreinen

In december 2010 plaatste Eurostar een bestelling van tien 16-delige hogesnelheidstreinen. Ze zijn gebaseerd op Velaro®, het meest gevarieerde hogesnelheidsplatform ter wereld. De e320-treinstellen zullen de bestaande Eurostar vloot aanvullen op de as Londen – Parijs en Londen – Brussel. De treinen hebben een vermogen van 16.000KW en zullen een topsnelheid bereiken van 320 km/u. Eén enkele trein is 400 meter lang en biedt tot 900 zitplaatsen aan. De nieuwe treinstellen zijn uitgerust met innovatieve communicatie- en entertainmentsystemen. Naast China, Rusland, Duitsland en Turkije doet ook Eurostar International Limited een beroep op de diensten van Siemens.

Flexibiliteit van de trein

De nieuwe e320 treinstellen moeten heel flexibel zijn. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • De e320 Eurostar-trein is uitgerust met 8 stroomafnemers op het dak van de trein, om tegemoet te komen aan de verschillende spanningssystemen en bovenleidingen in Europa. De trein kan dus perfect in het Verenigd Koninkrijk, in de Eurotunnel en in België, Frankrijk en Nederland rijden. De trein voldoet ook aan de strenge voorschriften van het “Eurotunnel Network Statement”.
  • Bij een brand moet de trein in staat zijn om 30 minuten te kunnen rijden, om de tunnel op eigen kracht te kunnen verlaten.
  • De hoge luchtvochtigheid (100%) en de constante temperatuur in de Eurotunnel (25°C) vereisen maatregelen om alle componenten te beschermen tegen het condenswater.

Verbetering van het reiscomfort

Het reiscomfort zal er met de e320 treinen absoluut op vooruitgaan. Het moderne en lichte design zorgt voor een comfortabele en rustgevende sfeer in de trein. De ingangen zijn ruim en er is een heflift die helpt bij het instappen met een buggy of rolstoel. De trein is volledig uitgerust met automatische klimaatregeling. De binneninrichting van de e320 is zo opgebouwd, dat de inrichting snel en flexibel kan worden veranderd. Extra bagagerekken of extra tafels kunnen snel worden gerealiseerd. De zetels zijn enorm comfortabel en zijn de garantie voor een perfecte en ontspannende treinreis. Meer informatie over de e320 treinen (design, comfort, interieur,...) kan je vinden op de website van Eurostar.

e300, de gerenoveerde oude Eurostar treinstellen

De e300 Eurostar-treinstellen zijn de oude gerenoveerde treinstellen, die zullen worden ingezet op de assen Londen – Brussel en Londen – Parijs. Ze zullen worden aangepast naar het model van de e320-treinen. De eerste e300-trein kwam in roulatie op 3 september 2015, op de as Londen – Brussel.

Commerciële ingebruikname van de e320

De Eurostar e320-treinen werden in gebruik genomen in december 2015. Het eerste treinstel reed tussen Parijs en Londen. Vervolgens zullen er steeds meer e320-treinen ingezet worden en zal ook de Londen – Brussel as worden bijgevoegd als netwerk voor de e320-treinen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eurostar: met de trein naar EngelandEurostar: met de trein naar EngelandVia de kanaaltunnel worden twee continenten met elkaar verenigd: de Eurostar. De treinservice verbindt Londen met Brusse…
Zakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen per trein steeds populairderZakenreizen maken per trein wordt steeds meer populair. Je hebt namelijk niet te maken met lange wachttijden en lange wa…
Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Reizen naar Londen, hoe doe je dat?Londen is één van de leukste steden van Europa. Veel Nederlanders doen een weekendje of weekje Londen. Op welke manieren…
Hoe kan je goedkoop internationale treintickets boeken?Hoe kan je goedkoop internationale treintickets boeken?Al maanden snak je naar wat vakantie. Tijd dus om je verlof te plannen en je vakantie te boeken. Een citytrip kan je alv…
NS International. Reizen met een snelheidstrein boekenNS International. Reizen met een snelheidstrein boekenReizen met de trein is avontuurlijk. Reizen met de snelheidstreinen die u via NS International (voorheen NS Hispeed) kun…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hpgruesen, Pixabay
  • Eurostar.com, https://www.eurostar.com, 19 oktober 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurostar_e320, 19 oktober 2015

Reageer op het artikel "De Eurostar e320-hogesnelheidstreinen, gebouwd door Siemens"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 03-03-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Diversen
Special: Treinreizen in Europa
Schrijf mee!