Zelf onderhoudsbeurt tweetakt buitenboordmotor uitvoeren
Zelf een onderhoudsbeurt van een tweetakt buitenboordmotor uitvoeren is een gemakkelijke klus door systematisch de belangrijkste onderdelen na te lopen. Het koelsysteem, startkoord, bougie, brandstofsysteem, benzinefilter, schroef, staartolie, impeller, draaipunten en anode worden kort behandeld. Na een uur is met wat handigheid, gewoon gereedschap, buitenboordmotorolie en -vet de motor alweer winterklaar.
Koelsysteem
Hang de motor aan een bok of beugel aan de muur en prik met een stuk ijzerdraad door de koelwateropeningen in het staartstuk om eventueel vuil te verwijderen. Spoel dan het koelsysteem schoon door de motor in een waterbak te zetten, bijvoorbeeld een met water gevulde schone, lege afvalbak. Hang eerst de motor erin en vul dan met water tot ruim boven de anti-cavitatieplaat. Laat de motor 10 tot 15 minuten lopen. Controleer of er naast de uitlaatgassen ook water uit de uitlaat komt als teken van juiste waterkoeling. Stop de motor en laat hem afkoelen.
Startkoord en bougie
Trek de bougiekap van de bougie en draai deze los. Nu de bougie eruit is kan het startkoord worden gecontroleerd op beschadigingen door dit voorzichtig uit te trekken. Doe dit met de benzinekraan dicht. Denk erom dat de bougiekap geen contact met de motor of het lichaam maakt vanwege spanningsgevaar. Controleer de bougie op verkoling of inbranding. Vervang de bougie door de juiste versie zoals die in de handleiding van de motor beschreven staat. De bougie-werking is erg nauwkeurig en afwijkingen kunnen tot grote problemen leiden. Schroom hierbij niet om een monteur in te schakelen. Vet de schroefdraad van de bougie in en deze terug. De juiste torsie (draaiweerstand) is vaak een kwart tot een halve draai na het handmatig vastdraaien. Wees voorzichtig met de isolatierubbers. Beschadiging kan tot brand of explosie leiden.
Brandstofsysteem
Kijk de leidingen en de tank van het brandstofsysteem na op lekkages en beschadigingen.
Benzine filter
Sommige tweetaktmotoren hebben een benzinefilter. Vervang deze indien de motor niet regelmatig loopt. Gebruik geen papieren filter omdat de olie die gemengd is met benzine het papier kan doen oplossen.
Schroef
Controleer de schroef op beschadigingen. Verwijder de splitpen en haal de schroef eraf. Controleer de breekpen. Deze dient ervoor om te breken als de schroef een hard object raakt zodat de motor dan niet beschadigt. Controleer op bijvoorbeeld algenresten en visdraad rond de schroefas. Vet de schroefas in en plaats opnieuw de breekpen, schroef en splitpen en buig de uiteinden goed om zodat de schroef niet verloren kan gaan tijdens het varen.
Staartolie
Zet een opvangbak onder het staartstuk. Draai eerst de onderste en daarna de bovenste plug uit het staartstuk. Laat de olie er helemaal uit lopen zodat al het slijpsel van de tandwielen er uit is. Indien er waterige of melkerige olie uitkomt, dan is er een monteur nodig omdat er dan een lekkage is die de motor kan beschadigen. Controleer de pakkingen van de pluggen en vervang indien nodig. Duw vervolgens de tube staartolie in de onderste plug en druk door totdat de olie uit de bovenste plug komt. Draai dan de bovenste plug vast en meteen daarna de onderste.
Impeller
Maak het staartstuk los van de motor. Kijk goed naar de manier waarop alles gemonteerd zit om het straks weer juist te monteren. De impeller is een rubber schoepenrad en zit rond de aandrijfas onder de waterpomp of pomphuis. Haal de waterpomp los en controleer de impeller op beschadiging en vervang zonodig door een nieuwe. Let bij vervanging op de juiste draairichting van de impeller. Vet hem in met zuurvrije vaseline en vergeet de pakking niet.
Draaipunten
Vet alle draaipunten van de motor in. Als er een aansluitnippel op de motor zit dient hier ook vet bij te worden gespoten.
Anode
Roest op de buitenboordmotor wordt voorkomen door een anode onder de anti-cavitatieplaat. Controleer de anode en verwijder aanslag. Als er weinig van de anode over is moet deze vervangen worden.
Stalling
Voeg eventueel een stabilisator toe aan de resterende benzine in de tank om vergommen van de benzine tegen te gaan en stal de motor bij voorkeur rechtop in een vorstvrije ruimte.