InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > Zelf onderhoudsbeurt tweetakt buitenboordmotor uitvoeren

Zelf onderhoudsbeurt tweetakt buitenboordmotor uitvoeren

Zelf onderhoudsbeurt tweetakt buitenboordmotor uitvoeren Zelf een onderhoudsbeurt van een tweetakt buitenboordmotor uitvoeren is een gemakkelijke klus door systematisch de belangrijkste onderdelen na te lopen. Het koelsysteem, startkoord, bougie, brandstofsysteem, benzinefilter, schroef, staartolie, impeller, draaipunten en anode worden kort behandeld. Na een uur is met wat handigheid, gewoon gereedschap, buitenboordmotorolie en -vet de motor alweer winterklaar.

Koelsysteem

Hang de motor aan een bok of beugel aan de muur en prik met een stuk ijzerdraad door de koelwateropeningen in het staartstuk om eventueel vuil te verwijderen. Spoel dan het koelsysteem schoon door de motor in een waterbak te zetten, bijvoorbeeld een met water gevulde schone, lege afvalbak. Hang eerst de motor erin en vul dan met water tot ruim boven de anti-cavitatieplaat. Laat de motor 10 tot 15 minuten lopen. Controleer of er naast de uitlaatgassen ook water uit de uitlaat komt als teken van juiste waterkoeling. Stop de motor en laat hem afkoelen.

Startkoord en bougie

Trek de bougiekap van de bougie en draai deze los. Nu de bougie eruit is kan het startkoord worden gecontroleerd op beschadigingen door dit voorzichtig uit te trekken. Doe dit met de benzinekraan dicht. Denk erom dat de bougiekap geen contact met de motor of het lichaam maakt vanwege spanningsgevaar. Controleer de bougie op verkoling of inbranding. Vervang de bougie door de juiste versie zoals die in de handleiding van de motor beschreven staat. De bougie-werking is erg nauwkeurig en afwijkingen kunnen tot grote problemen leiden. Schroom hierbij niet om een monteur in te schakelen. Vet de schroefdraad van de bougie in en deze terug. De juiste torsie (draaiweerstand) is vaak een kwart tot een halve draai na het handmatig vastdraaien. Wees voorzichtig met de isolatierubbers. Beschadiging kan tot brand of explosie leiden.

Brandstofsysteem

Kijk de leidingen en de tank van het brandstofsysteem na op lekkages en beschadigingen.

Benzine filter

Sommige tweetaktmotoren hebben een benzinefilter. Vervang deze indien de motor niet regelmatig loopt. Gebruik geen papieren filter omdat de olie die gemengd is met benzine het papier kan doen oplossen.

Schroef

Controleer de schroef op beschadigingen. Verwijder de splitpen en haal de schroef eraf. Controleer de breekpen. Deze dient ervoor om te breken als de schroef een hard object raakt zodat de motor dan niet beschadigt. Controleer op bijvoorbeeld algenresten en visdraad rond de schroefas. Vet de schroefas in en plaats opnieuw de breekpen, schroef en splitpen en buig de uiteinden goed om zodat de schroef niet verloren kan gaan tijdens het varen.

Staartolie

Zet een opvangbak onder het staartstuk. Draai eerst de onderste en daarna de bovenste plug uit het staartstuk. Laat de olie er helemaal uit lopen zodat al het slijpsel van de tandwielen er uit is. Indien er waterige of melkerige olie uitkomt, dan is er een monteur nodig omdat er dan een lekkage is die de motor kan beschadigen. Controleer de pakkingen van de pluggen en vervang indien nodig. Duw vervolgens de tube staartolie in de onderste plug en druk door totdat de olie uit de bovenste plug komt. Draai dan de bovenste plug vast en meteen daarna de onderste.

Impeller

Maak het staartstuk los van de motor. Kijk goed naar de manier waarop alles gemonteerd zit om het straks weer juist te monteren. De impeller is een rubber schoepenrad en zit rond de aandrijfas onder de waterpomp of pomphuis. Haal de waterpomp los en controleer de impeller op beschadiging en vervang zonodig door een nieuwe. Let bij vervanging op de juiste draairichting van de impeller. Vet hem in met zuurvrije vaseline en vergeet de pakking niet.

Draaipunten

Vet alle draaipunten van de motor in. Als er een aansluitnippel op de motor zit dient hier ook vet bij te worden gespoten.

Anode

Roest op de buitenboordmotor wordt voorkomen door een anode onder de anti-cavitatieplaat. Controleer de anode en verwijder aanslag. Als er weinig van de anode over is moet deze vervangen worden.

Stalling

Voeg eventueel een stabilisator toe aan de resterende benzine in de tank om vergommen van de benzine tegen te gaan en stal de motor bij voorkeur rechtop in een vorstvrije ruimte.
© 2017 Bert1977, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
KNRM  Grote beurt voor reddingbotenKNRM Grote beurt voor reddingbotenDe reddingboten van de reddingmaatschappij hebben af en toe een onderhoudsbeurt nodig. De KNRM laat alle reddingboten di…
Wat kost een auto aan onderhoudWat kost een auto aan onderhoudReparatie en onderhoud maken samen met de brandstofkosten en verzekering een belangrijk deel uit van de kosten bij gebru…
Jetski of waterscooter, wat is het verschil?Jetski of waterscooter, wat is het verschil?Een jetski of waterscooter is eigenlijk niet hetzelfde. Een Jetski is een apparaat waar je een persoon op kunt vervoeren…
Yamaha wereldbekend motormerkYamaha wereldbekend motormerkYamaha Motor Corporation is een Japans motormerk dat in de vijftiger jaren van de twintigste eeuw is geïntroduceerd door…
Gazon bekalken voor groen gazontapijt zonder mos en onkruidGroeit je gazon onregelmatig met blote plekken en staat het vol met mos en ander onkruid? Dan is het de hoogste tijd om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Terimakasih0, Pixabay
  • Yamaha Motor Co, ltd. (1997): Yamaha Marine outboard 2W/3W/4W/5W owner's manual, Japan.

Reageer op het artikel "Zelf onderhoudsbeurt tweetakt buitenboordmotor uitvoeren"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Bert1977
Gepubliceerd: 25-09-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!