De scheepsgeschiedenis

De scheepsgeschiedenis De eerste schepen waren waarschijnlijk niet meer dan drijvende boomstammen. Maar al meer dan 40.000 jaar geleden was de mens in staat uit boomstammen eenvoudige vaartuigjes te bouwen. Vermoedelijk hebben ze toen ook geleerd hoe deze bootjes moesten worden voortbewogen en bestuurd, eerst met de handen en later met pedalen en roeiriemen. Toch bestonden er al meer dan 6000 jaar geleden zeewaardige boten.

Geschiedenis

Ze kwamen voor in verschillende landen van het Nabije Oosten: het tegenwoordige Iran, Irak, Syrië en Egypte. Omstreeks 4000 jaar v. Chr. Werden er schepen gebouwd van ongeveer 100 meter lang. Ze werden voortbewogen door middel van zeilen of door lange rijen roeiers die riemen met lange bladen gebruikten.

Rond het jaar 1000 kenden de Arabieren het ‘latijnzeil’ (een driehoekig ‘emmer’-zeil), Waardoor het voor het eerst mogelijk was dwars op de wind te varen en te laveren.

Van de Romeinse tijd tot de 18e eeuw kende men twee soorten grote schepen. De ene soort werd gevormd door de galeien, die meestal door slaven of veroordeelden misdadigers geroeid werden. De galeien waren lang (zodat er veel roeiers achter elkaar konden zitten), maar in verhouding tot hun lengte betrekkelijk smal.
De andere soort bestond uit dikbuikige handelschepen met zeilen en een of meer masten. Dikwijls hadden ze een opvallend hoge achtersteven, waar vanaf het schip verdedigd kon worden als het schip werd aangevallen. Over het algemeen gold dat hoe groter het schip was, des te groter ook het benodigde aantal riemen of het zeiloppervlak.

Het zeilen van de grote schepen vergde een omvangrijke bemanning. De grootste barken met twee of drie masten en met wel vijf of zes boven elkaar aangebrachte zeilen overdwars, hadden dikwijls 300 man nodig om de zeilen doeltreffend te bedienen, afhankelijk van de kracht van de wind.

Na omstreeks 1820 begon de scheepsmotor een mededinger van de zeilen te worden. Ook begon men toen in de scheepsbouw ijzer te gebruiken in plaats van hout. De concurrentie van het ijzeren stoomschip dwong tot het aanbrengen van wijzingen in de bouw van de zeilschepen. Deze veranderingen leidden omstreeks 1850 tot de bouw van de slanke klipperschepen met een scherpe, drie masten met zeilen en een ijzeren romp. Inmiddels waren door het optreden van marinevaartuigen de zeerovers verdwenen. Daardoor werd het verhoogde achterdek van de schepen overbodig.

In 1959 werd het eerste vrachtschip dat door kernenergie werd voortbewogen, tewater gelaten. Hoewel deze aandrijving technisch mogelijk is gebleken, is ze economisch nooit levensvatbaar geweest. In het laatst van de 70-er jaren zijn onderzoekingen gedaan naar de mogelijkheden van door kernenergie voorbewogen zonder grote bulkcarriers (vaartuigen voor onverpakte lading). Veel verder is men er nog niet mee gegaan. Denkbaar is echter dat stijging van de olieprijzen zal dwingen tot de vervolmaking van kern-energie-motoren.

Lees verder

© 2008 - 2021 Koningaap, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
WO II - 9. De U-boten vallen aanWO II - 9. De U-boten vallen aanDe Tweede Wereldoorlog. Willen de Britten blijven doorvechten tegen de nazi's dan hebben ze spullen nodig uit Amerika. H…
De boten van de Vikingen: van soorten tot bouwDe boten van de Vikingen: van soorten tot bouwVikingen werden als het ware met boten grootgebracht. De schepen hadden niet enkel een belangrijke rol bij de handel maa…
Antarctica, breefings, angst voor schade en ZodiacsAntarctica, breefings, angst voor schade en Zodiacs's Middags zijn er verplichte briefings met instructies van de IAATO (International Association of Antarctica Tour Opera…
Onderzeeboot: het geheime wapen onder waterOnderzeeboot: het geheime wapen onder waterEén van de meest tot de verbeelding sprekende schepen is de onderzeeboot. Ook wel onderzeeër genoemd. De grote kracht va…

De container-revolutieDe container-revolutieScheepskapiteins zijn er al duizenden jaren lang aan gewend, vracht te behandelen. Ze hebben geleerd hoe deze gestuwd mo…
Herald of Free EnterpriseTwintig jaar geleden, op 6 maart 1987, wordt België opgeschrikt door een scheepsramp even uit de kust bij Zeebrugge. The…
Bronnen en referenties
Koningaap (118 artikelen)
Laatste update: 19-06-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.