Waarom is de benzinetank veel eerder leeg in de winter?
In de winter is de benzinetank veel eerder leeg. En dat heeft een reden. Maar de meeste mensen weten niet waarom de benzinetank in de winter eerder leeg is dan in de zomer. Normaal gesproken rijd je met een volle tank misschien wel 600 kilometer, terwijl je met vorst wel 50 tot 70 kilometer minder rijdt? Het klopt, want in de winter verbruik je meer brandstof dan in de zomer. Dat is omdat de samenstelling dan ook anders is. Tenzij…
Andere brandstof in de winter
De benzine die je in de winter koopt is anders van samenstelling dan die in de winter wordt verkocht. Winterbenzine is vluchtiger dan de zomervariant. De benzine die in de winter in de tank gaat heeft een lagere verbrandingswaarde dan de benzine die bij hogere temperaturen uit de benzinepomp komt. Daardoor draait de motor ook wat minder efficiënt. Dat is vaak ook wel te horen, de motor maakt een iets ander geluid dan hij anders doet. De oliemaatschappijen verkopen die vluchtiger benzine overigens niet omdat ze nog meer aan hun producten willen verkopen. Het is nodig omdat de lucht in de winter dikker is en de verbranding daardoor moeilijker is. Daar komt nog bij dat de koude winterlucht de warmte van radiatoren en andere delen van de motor veel meer afvoert, dan tijdens hogere temperaturen. Dat is dan weer de reden dat er meer energie nodig is van de brandstof voor omzetting in warmte, in plaats van omzetting van benzine in het voortbewegen van het voertuig.
Meer weerstand
De wegen zijn in de winter veel viezer dan in de zomer. Bovendien zorgen opvriezing en de wegen er ook nog eens voor dat er veel meer weerstand is om het voertuig in beweging te krijgen. Ook dat kost veel meer benzine. Dit alles bij elkaar opgeteld zorgt het ervoor dat je met een tank benzine in de winter minder kilometers kunt rijden dan in de winter. Om nauwkeuriger te zijn: je hebt 5 procent meer benzine nodig voor hetzelfde aantal kilometers.
Airconditioning
Overigens gaat dit alleen maar op voor auto’s die in de zomer geen gebruik maken van de airconditioning. Iemand die wel regelmatig gebruik maakt van dat koelingsapparaat zal in de winter weinig merken van een tank die sneller leeg wordt. Rijden met de airconditioning aan kan namelijk wel 20 procent meer benzine kosten dan rijden zonder dat apparaat.
De elektrische auto in de winter: ook minder kilometers
Ook de elektrische auto heeft het in de winter niet heel gemakkelijk. Hoewel zo’n wagen niet op benzine loopt, ook hier het euvel dat de auto niet zo veel kilometers maakt op een volle accu. Bij koude gaat er zomaar 25 tot 30 procent van de actieradius af, dus mensen met een elektrische auto moeten voorbereid zijn op het feit dat ze veel minder lange afstanden kunnen rijden met hun opgeladen wagen. Wie normaal gesproken met een volle accu zo’n 300 kilometer rijdt, rijdt in de winter maar zo’n 200 kilometer. Het kan zelfs wel 40 procent schelen op het aantal kilometers dat kan worden gereden.
Toch meer kilometers rijden in de kou met een elektrische auto
Om toch wat meer kilometers te kunnen rijden met een elektrische auto zijn een aantal tips wel handig:
- Verwarm de accu bij het laadpunt en breng isolatie aan
- Gebruik niet de hele autoverwarming, maar alleen de stoelverwarming
Met deze tips is het verlies op kilometers nog maar zo’n 15 procent in plaats van tot 40 procent op een volle accu.