InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Energiezuinig en warm autorijden in de winterkou

Energiezuinig en warm autorijden in de winterkou

Energiezuinig en warm autorijden in de winterkou Een auto rijden is fijn, maar niet goedkoop. Zeker in de winter verstoken we heel wat energie, om redelijk warm en met ijsvrije ruiten onze rit door te komen. Er zijn een aantal manieren om het energieverbruik juist in de winterkou omlaag te brengen en daardoor minder kosten kwijt te zijn: met een dekentje over je koude benen, met een afdekscherm op je ruit en met warme handschoentjes met grip. Een auto kost ons in de zomer al genoeg geld, maar in de winter nog meer. Immers: ook, of beter gezegd, juist het stoken van de autoverwarming ofwel de airco kost ook energie, en deze energie wordt opgewekt in de accu, die uiteindelijk weer wordt gevoed door het verbranden van de getankte brandstof. Dit wordt vaak vergeten, hoewel veel mensen eigenlijk wel weten dat de airco niet zo zuinig is... Hier een aantal handige tips om juist in die energievretende periode met winterse kou dit verbruik wat omlaag te brengen:

Inhoudsopgave:

Fleecedeken over je benen

Een van de redenen om de kachel of airco op te stoken tijdens de autorit, is om jezelf warm te houden. Vaak heb je nog wel een jas aan, maar juist je benen worden erg koud, temeer daar je tijdens de rit stil zit.

Koop een fleecedeken voor een paar euro en leg deze in de auto. Tijdens de rit sla je deze over je benen, en je hoeft de auto veel minder te verwarmen! De airco verbruikt veel energie en dus geld -een ouderwetse kachel niet, die gebruikt enkel de warmte die de motor heeft opgewekt-. Nog twee voordelen: je wordt minder suffig omdat de auto minder warm is, en je beschikt bovendien altijd een over een warm dekentje voor het geval dat je met pech komt te staan. Juist dan is het, zeker in de winter, fijn om wat extra warmte te hebben.

Afdekscherm op je ruit

's Ochtends hoor je het al: de buurman krabt zijn autoruiten, dus dat is ook jouw lot vandaag! Vervelend, dat krabben. Motor laten draaien, ruitenwissers aan, kachel meteen hoog. Allemaal zaken die niet slim zijn: slecht voor je auto. En de eerste paar honderd meter in je auto slaat je adem en de koude buitenlucht aan beide kanten op je voorruit en moet alweer die kachel hoog. Dat kan anders. Koop een afdekscherm voor je voorruit, en doe die 's avonds op je voorruit. Dat scheelt krabben, kachel en motor aan, en geeft veilige eerste meters in je auto. Ook alweer geen dure aankoop, onder de 10 euro zijn ze al verkrijgbaar. Een ergernis minder in de koude winter!

Goedkope handschoenen met grip

Misschien rijd je niet graag auto met handschoenen aan. De meeste handschoenen zijn te glad, en voelen daarom niet veilig aan aan het stuur, omdat ze te weinig grip geven. Je moet er niet aan denken dat je stuur uit je handen glipt bij een snelle manoeuvre. En echte autorijd-handschoenen vind je veel te duur. Maar er is een hele goedkope oplossing: griphandschoentjes die voor paardrijden gebruikt worden! Ze zijn onder ruiters bekend als grippies. Voor een euro of 4 heb je al een paar. Ze zijn er in meerdere kleuren en hebben aan de handpalm-zijde een soort rubber nopjes, die perfect grip geven aan paardrijteugels, dus ook aan je autostuur. Loop eens een ruitersportwinkel in in de winter, dan vind je ze zeker. Of koop ze online bij een van de vele webshops.

Een fijne comfortabele autorit gewenst!

Lees verder

© 2012 - 2017 Drie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Energiezuinig en warm autorijden in de winterkou"

Infoteur: Drie
Laatste update: 16-06-2015
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Geld besparen
Schrijf mee!