InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Welke milieusticker nodig voor steden in Duitsland?

Welke milieusticker nodig voor steden in Duitsland?

Welke milieusticker nodig voor steden in Duitsland? Om met de auto in Duitse steden te mogen is steeds vaker een milieusticker nodig. Er zijn 3 kleuren milieustickers: groen, geel en rood. De kleur is afhankelijk van de hoeveelheid fijnstoot die de auto uitstoot. Steeds meer steden worden hier strenger in. Dit is ter bevordering van de luchtkwaliteit van deze steden.

Wat is een Milieusticker?

Sinds 2008 wordt in Duitsland gewerkt met milieustickers: milieuvignet. Er zijn 3 kleuren milieustickers: groen, geel en oranje. Elke kleur staat voor een bepaalde categorie van uitstoot van fijnstof door de auto. Veel steden hanteren een zogenoemde umweltzone. In deze zones mogen alleen voertuigen komen met de juiste milieusticker. Stoot een auto teveel fijnstof uit, dan mag hij er simpelweg niet in. Dit is om de luchtvervuiling in de steden in de perken te houden.

Welke voertuigen hebben een milieusticker nodig?

Naast personenauto's zijn milieustickers ook nodig voor bestelauto's, vrachtwagens en bussen. Bromfietsen en motorfietsen hebben deze niet nodig. Ook voor gehandicapten met een Europese Gehandicapten kaart is een uitzondering gemaakt.

Snelwegen in Duitsland

Het is niet zo dat als je geen milieusticker hebt je met de auto niet Duitsland in mag. Het gaat hier echt alleen om de umweltzones, steden met die regeling. Zolang je daar niet komt is er geen enkel probleem. Snelwegen, B-wegen (Bundesstraßen), horen nooit tot zo'n umweltzone, dus kun je daar op doorreis gewoon overheen. Wel behoren sommige ringbanen tot een Umweltzone, let daar dus op.

Soorten milieustickers

Zoals eerder genoemd zijn er 3 soorten milieustickers (milieuvignets): groene, gele en rode. Elk geldt voor een categorie fijnstof uitstoot. Er wordt voor buitenlandse voertuigen niet gekeken naar de Euronorm, omdat deze geen “emissionsbezogene Schlusselnummer” hebben.

Soort milieustickerBrandstof autoBouwjaar auto
Groene milieustickerbenzine 1993 en later
Groene milieustickerdiesel2006 en later
Gele milieustickerdiesel2001 t/m 2005
Rode milieustickerdiesel1997 t/m 2000

Milieusticker kopen

Een milieusticker kunt u voor uw bezoek aan Duitsland gewoon in Nederland kopen. Dit kan zelfs online bij bijvoorbeeld de ANWB en Dekra. Bij het online bestellen van een milieusticker moet wel rekening gehouden worden met verzendtijd van een paar dagen.
In Duitsland zelf is het ook mogelijk om nog een milieusticker te kopen, dit kan over het algemeen bij de grotere tankstations.

Kentekenbewijs nodig

Bij het kopen van een milieusticker moet u het kentekenbewijs kunnen laten zien. Het gaat hier om deel 1A het Voertuigbewijs (oude deel 1) en deel 1B het Tenaamstellingsbewijs (oude deel 2). Bij het online bestellen van een milieusticker moet u van deze delen dan ook digitaal een kopie meesturen.

Kosten milieusticker

Het verschilt per aanbieder hoe duur de milieusticker is. Een richtlijn is tussen de 10 en 15 euro.

Welke milieusticker voor welke steden in Duitland

In steden in de zogenoemde “Umweltzones” zijn milieustickers nodig. Per stad kan het verschillend zijn welke milieusticker nodig is. Het gaat meestal om stadscentra waarbij de buitenwijken nog wel zonder milieusticker te bezoeken zijn.

Overzicht steden milieustickers

Soort milieustickerToegang tot steden
groene milieusticker Berlijn
Bremen
Frankfurt a.M. (vanaf 1-1-12)
Halle (vanaf 1-1-2013)
Krefeld (vanaf 1-1-12)
Hannover
Leipzig
Magdeburg (vanaf 2-2-13)
Markgroningen (vanaf 1-1-13)
Munchen (vanaf 1-1-12)
Osnabruck (vanaf 1-1-12)
Stuttgart (vanaf 1-1-12)
gele milieusticker
(en groene)
Augsburg
Dinslaken
Dortmund – Teilbereich Brackeler Straße
Dusseldorf
Frankfurt a.M. (tot 1-1-12)
Freiburg (vanaf 1-1-12)
Halle (van 1-9-2011 tot 1-1-2013)
Heidelberg (vanaf 1-1-12)
Heilbronn (vanaf 1-1-12)
Herrenberg (vanaf 1-1-12)
Ilsfeld (vanaf 1-1-12)
Karlsruhe (vanaf 1-1-12)
Krefeld (tot 1-1-12)
Leonberg (vanaf 1-1-12)
Ludwigsburg (vanaf 1-1-12)
Magdeburg (van 1-9-2011 tot 2-2-13)
Mannheim (vanaf 1-1-12)
Muhlacker (vanaf 1-1-12)
Markgroningen (tot 1-1-13)
Munchen (tot 1-1-12)
Munster
Neuss
Neu-Ulm (vanaf 1-1-12)
Osnabruck (tot 1-1-12)
Pfinztal (vanaf 1-1-12)
Pforzheim (vanaf 1-1-12)
Pleidelsheim (vanaf 1-1-12)
Reutlingen (vanaf 1-1-12)
Schwabisch Gmund (vanaf 1-1-12)
Tubingen (vanaf 1-1-12)
Ulm (vanaf 1-1-12)
Stuttgart (tot 1-1-12)
Wuppertal
rode milieusticker
(en gele en groene)
Bochum
Bonn
Bottrop
Dortmund
Duisburg
Essen
Freiburg (tot 1-1-12)
Gelsenkirchen
Heidelberg (tot 1-1-12)
Heilbronn (tot 1-1-12)
Herrenberg (tot 1-1-12)
Ilsfeld (tot 1-1-12)
Karlsruhe (tot 1-1-12)
Keulen
Leonberg (tot 1-1-12)
Ludwigsburg (tot 1-1-12)
Mannheim (tot 1-1-12)
Muhlacker (tot 1-1-12)
Mulheim a.d. Ruhr
Neu-Ulm (tot 1-1-12)
Oberhausen
Pfinztal (tot 1-1-12)
Pforzheim (tot 1-1-12)
Pleidelsheim (tot 1-1-12)
Recklinghausen
Regensburg
Reutlingen (tot 1-1-12)
Schwabisch Gmund (tot 1-1-12)
Tubingen (tot 1-1-12)
Ulm (tot 1-1-12)
© 2011 - 2019 Vissies, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar koop ik een milieusticker voor Duitsland?Waar koop ik een milieusticker voor Duitsland?Wie in 2018 met de auto op vakantie gaat naar Duitsland of om een andere reden een grote stad in Duitsland bezoekt, moet…
Milieusticker voor steden in DuitslandMilieusticker voor steden in DuitslandNederlandse toeristen die in Duitsland bepaalde steden willen bezoeken hebben daarvoor een speciale milieusticker (Umwel…
Milieusticker DuitslandRijdend door Duitsland valt het op hoe veel Nederlanders niet op de hoogte schijnen te zijn van de verplichting op de au…
Vakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetVakantie met de auto: alles over de tolwegen en autovignetTolwegen en het autovignet in 2019 en 2020. Wie door Europa reist, weet dat hij zijn portemonnee vaak moet trekken voor…
Auto kopen in Duitsland goedkoper: Waar moet je op letten?Een auto kopen in Duitsland is meestal een stuk voordeliger dan in Nederland. Dit geldt met name bij een tweedehands aut…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke milieusticker nodig voor steden in Duitsland?"

Reacties

Albert, 21-02-2019 12:15 #17
Beste,
Binnenkort gaan wij naar Duitsland, maar ik hoorde dat ik een milieu sticker nodig hebt.
Bij het bestellen moest ik mijn kenteken doorgeven, dan krijg ik bericht dat voor mijn Volvo van bouwjaar 2005 op LPG het niet nodig zou zijn.

Mvgr, Albert neumann

Geja, 20-12-2018 13:25 #16
Heb een diesel auto van 2004 en wil naar de kerst mark in Dortmund of Keulen mag ik mag daar in en welke stikker heb ik nodig.

Kim, 06-11-2017 10:54 #15
Ik heb via www.milieusticker-duitsland.nl een milieusticker aangevraagd toen wij paar daagjes naar Keulen gingen, deze was binnen 2 dagen binnen! Ik wist niet zeker of onze auto een groene sticker zou krijgen maar obv kenteken wordt dit gecontroleerd want vrienden kregen een rode, hier heb je nik aan dus ze kregen hun geld terug gestort. Dan maar met zijn allen in 1 auto!

Robbett, 01-07-2017 10:37 #14
Heb je een milieusticker nodig in Koln/Bonn luchthaven?

George, 01-07-2017 09:52 #13
Er staat nergens vermeld welke sticker je op je auto met een geregelde drieweg katalysator van voor 1993 moet hebben. Die katalysator was toch ingevoerd voor een schonere lucht? Of was dat gewoon flauwekul?

Petra, 21-03-2016 12:11 #12
Hallo wij wonen in susteren, regelmatig gaan wij naar tudderen of naar gangelt veelal om boodschappen te doen of een hapje te eten.Moeten wij nu ook zo een sticker op onze bus?

Henk, 29-01-2016 12:54 #11
Hallo

We zijn in het bezit van een wat oudere camper met een 2.5 TD motor de camper is van 1991 welke kleur milieusticker krijg ik dan en mag ik dan niet meer overal rijden?
Hoe werkt dit?

Maes Daniel, 14-01-2016 14:00 #10
Kan men met een dieselmotor euro 4 norm zonder klever München op de Mittererring doorrijden? Alvast bedankt en vriendelijke groeten.

Jacq, 22-12-2015 16:04 #9
We rijden deze winter naar Oostenrijk. Rond Ulm-New ulm kunnen we bij afslag 62 ulm west naar de b 10 rijden en zo naar b 28 op nadien op de A 7 te komen. Hebben wij een milieu vignet nodig? Kan iemand daar op antwoorden aub.

Marcel van Grusven, 26-08-2015 17:47 #8
Hoi, heb een camper uit 2000, zou een rode sticker moeten hebben, maar die zijn er niet meer.
Wat moet ik nu doen?

Johan, 10-06-2015 22:14 #7
Vrijdag vertrekken wij met mobilhome naar Ediger-Eller, kan iemand mij vertellen welke sticker ik nodig heb?

Johan.

H. Puts, 18-08-2014 20:17 #6
Wat een idioot systeem alweer. Niks milieu. Geld moet het opleveren
Volslagen belachelijke dat ik met mijn (Duitse!) auto die 1 maand oud is moet bewijzen dat hij voldoet aan de milieu-eisen. Dat ze die sticker er maar opplakken in de fabriek. Kloothommels.

Wagner, 02-12-2013 13:18 #5
Morgen ga ik naar Duitsland met vriendinnen. Wij gaan naar verschillende steden (Dusseldorf, Duisburg, Essen). Welke sticker moet ik dan kopen?

M. Krijnen, 29-05-2013 14:12 #4
Mag ik met een gele milieusticker in Leipzig rijden?

B. Bink, 24-05-2013 14:06 #3
Ik heb een gehandicapten parkeerkaart. Moet ik dan als nog een vignet aanvragen, of is het voldoende dat mijn parkeerkaart voor het raam ligt. Ik heb Golf 1995 TDI is de leeftijd van de auto ook van belang?

Harry, 22-05-2013 18:42 #2
Volgende vraag. Ik heb een gehandicapten parkeerkaart. Moet ik dan als nog een vignet aanvragen, of is het voldoende dat mijn parkeerkaart voor het raam ligt.

Ik heb golf 2009 14.tsi is de leeftijd van de auto ook van belang?

Vgr harry

Marja, 08-05-2013 17:17 #1
Maak ik uit jullie informatie op deze site op dat een auto jonger dan 2006 geen sticker nodig heeft?

Infoteur: Vissies
Gepubliceerd: 23-08-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 17
Schrijf mee!