Brandstofcel in auto van de toekomst
Een brandstofcel produceert zeer efficiënt en op een schone en stille manier elektriciteit. Doordat brandstofcellen geen gevaar, geluidsoverlast of vervuiling produceren betekenen ze een grote voorruitgang voor het milieu. Brandstofcellen kunnen ook toegepast worden in de auto-industrie waardoor veel aardolie kan worden uitgespaard.
Elektrische auto en accu
Op de hele wereld rijden er negenhonderd miljoen auto’s rond en dat aantal zal naar verwachting in een tiental jaren met meer dan tien procent oplopen. Op slechts enkele procenten na rijden die op fossiele brandstoffen. Ontwikkelingen om bijvoorbeeld elektrisch voortgedreven auto’s te produceren zijn in volle gang maar een groot probleem daarbij is de geringe afstand die op een accu gereden kan worden.
Energiebehoefte en elektriciteit
En waar komt al die elektriciteit vandaan? Weliswaar zit er een enorme potentie in zonne-energie en zou een oppervlak van 300 bij 300 kilometer in de woestijn voorzien van zonnepanelen kunnen voldoen in de behoefte aan elektriciteit van de hele wereld. Ook laat de zon in zes uur tijd zoveel energie op de aarde los dat daarmee zou kunnen worden voldaan aan twaalf maanden energie voor de hele wereld. Maar voorlopig zal op andere wijzen aan de energiebehoefte moeten worden voldaan in de wetenschap dat de olievoorraad een eindigheid kent en het beschikken mede afhankelijk is van de politiek van de landen die olie produceren.
Waterstof als alternatief
Een alternatief voor rijden op accustroom is rijden op waterstof dat onder meer als voordeel heeft dat het tanken snel kan gebeuren in tegenstelling tot het opladen van een accu. Andere voordelen zijn dat de actieradius veel groter is en dat tijdens het rijden slechts waterdamp uit de uitlaatpijp komt.
Brandstofcel als energieproduceerder
De ontwikkeling van brandstofcellen voor het gebruik in auto’s staat zeer in de belangstelling. Een belangrijk argument voor de toepassing van brandstofcellen is de vervanging van aardolie die nu nog basis is van onze energievoorziening. Autofabrikanten zien die ontwikkeling ook als een prima manier om van hun vervuilende imago af te komen. De race naar de productie van brandstofcelauto’s is daarom in volle gang.
Werking brandstofcellen
Wat de opbouw betreft lijken brandstofcellen enigszins op accu’s en batterijen door het leveren van elektrische energie. Een verschil is daarbij dat accu’s en batterijen slechts opslagapparaten zijn voor elektrische energie en dat de brandstofcel elektriciteit produceert. In een brandstofcel wordt via een membraan waterstof gecombineerd met zuurstof. Als die twee gassen met elkaar reageren ontstaan stoom en elektriteit.
Gebruik van brandstofcellen
Brandstofcellen kunnen worden gebruikt voor de voeding van bijvoorbeeld een elektromotor in een auto en als vervanging van een grotere verbrandingsmotor in voertuigen zoals bussen, vrachtwagens of zelfs schepen en vliegtuigen. Maar brandstofcellen zijn ook op veel andere gebieden inzetbaar zoals ter vervanging van energiecentrales of als kleine energiecentrales per huishouden. De cellen hebben ook mogelijkheden als mini opwekkers van energie voor het gebruik in mobiele apparaten zoals mobiele telefoons, laptops enz.
Wanneer massale toepassing van brandstofcellen?
Wanneer auto’s met een brandstofcel massaal in productie zullen worden genomen is niet te voorspellen. Eerst zullen waarschijnlijk grotere auto’s ervan worden voorzien omdat de hogedruktanks heel moeilijk in kleine auto’s zijn in te bouwen. Maar wie weet hoe dichtbij het moment is dat er miljoenen auto’s rondrijden met door brandstofcellen geleverde elektriciteit.