InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Groene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijden

Groene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijden

Groene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijden De groene auto is in opmars. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door diverse instanties en overheden en er wordt dan ook flink op gehamerd om alles zo milieuvriendelijk te doen, waaronder het produceren van auto’s. Echter, bij groene auto’s gaat het niet zozeer om de productie van de auto, maar om de auto zelf.

Zuinig

De vraag naar alternatieve brandstoffen is groot, in de wetenschap dat er aan fossiele brandstoffen een keer een einde zal komen. De olieoorlog in het Midden-Oosten is daar een recent voorbeeld van. Bij de groene auto gaat het er voornamelijk om dat de auto milieuvriendelijk is, maar ook zuinig. De groene auto rijdt op zuinige brandstoffen. Daarbij valt te denken aan een auto die op waterstof rijdt, maar ook een auto die op elektriciteit rijdt. Tevens zijn er al auto’s die worden aangedreven door wind- en zonne-energie.

Elektrische aandrijving

Wanneer we spreken over een groene auto die elektrisch wordt aangedreven, hebben we het over een auto waarin geen verbrandingsmotor meer aanwezig is. Deze auto stoot dus geen schadelijke gassen meer uit, uit bijvoorbeeld benzine en diesel. Het werken van de auto is op deze manier elektrisch en een accu zal de energie leveren die de motor nodig heeft om de auto in beweging te krijgen. Zowel het verdwijnen van schadelijke uitlaatstoffen als de goedkope productie van deze auto zijn voordelen. Een nadeel is echter nog steeds dat er geen accu is die ervoor zorgt dat een auto een hoge snelheid kan bereiken.

Waterstof aandrijving

Er zijn ook groene auto’s die wel gebruik maken van verbrandingsmotoren, zoals bij benzine en diesel. Echter, de waterstofauto, gebruikt een brandstof die natuurvriendelijk is, in de vorm van waterstof. Het gaat hier om een gas die gewonnen wordt uit water. Wanneer elektriciteit door het water geleid wordt, ontstaat het gas. Omdat het erg explosief is, is het prima te verdampen in een verbrandingsmotor. Door de damp die vrij komt zal de auto in beweging worden gezet. Ook hier geldt dat de uitstoot milieuvriendelijk is. Een ander voordeel is dat de verbrandingsmotor gewoon blijft en hiervoor geen nieuwe techniek ontworpen hoeft te worden. Nadelen zijn echter het opslaan van de waterstof, dat zoals gezegd erg explosief is. Tevens zal, bij het kiezen voor deze vorm van brandstof, veel moeten veranderen ten aanzien van tankstations, die allemaal waterstof moeten kunnen leveren.

Hybride auto

Wanneer we verschillende technologieën met elkaar combineren, komen we uit op de zogenoemde hybride auto. De hybride auto zou dus zowel een elektrische motor als een verbrandingsmotor hebben. Op die manier is een auto zowel aan te sturen op waterstof als op elektriciteit. Voordelen zijn onder meer dat er een lagere uitstoot is bij lage snelheden en ook de verbrandingsmotor wordt minder gebruikt. Nadelen zijn de hoge kosten van fabricage, maar ook de ingewikkelde uitvoering van de productie van deze auto’s. En ook hier geldt dat de accu’s maar voor korte duur werken en de auto moeilijk tot hoge snelheid laat komen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Groene auto – de opmars van milieuvriendelijk rijden"

Reactie

Auto-Op-Gebakken-Lucht, 15-02-2011 09:46 #1
How about autos op perslucht? http://www.mdi.lu
Je verplaatst min of meer de vervuiling naar de elektriciteitscentrales maar daar is het effectiever te behandelen. Bovendien hebben voertuigen op perslucht vele voordelen boven elektrisch of waterstof. Ik kan als enige nadeel zien dat het elektriciteitsnet veel zwaarder zal worden belast als iedereen dit gaat doen.

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 11-07-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!