InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Checklist voor de APK keuring

Checklist voor de APK keuring

Checklist voor de APK keuring Omdat het belangrijk is dat uw auto veilig de weg op kan wordt deze jaarlijks gekeurd aan de hand van een aantal standaard punten. Dit gebeurt bij de jaarlijks terugkerende APK-keuring voor motorrijtuigen. Hieronder staat een checklist waarmee u van te voren en op elk gewenst tijdstip de keurpunten kunt nalopen. Hiermee kunt u voorkomen dat de auto een tweede keer gekeurd moet worden omdat een klein defect, zoals een kapot dimlicht, voortijdig kan worden opgemerkt en gerepareerd.

Onderdelen van de APK-keuring

Binnen de keuring van een motorvoertuig worden een aantal onderwerpen of onderdelen van de auto onder de loep genomen. De keuring kan daarom worden onderverdeeld in de volgende punten:
  • Motorruimte
  • Exterieur
  • Interieur
  • Onderzijde
  • Milieu

APK keuring van de motorruimte

  • Het chassisnummer moet goed leesbaar zijn en overeenkomen met het nummer vermeld op het kentekenbewijs. Ook de plaatsing moet hierbij kloppen.
  • De stuurinrichting moet goed in elkaar zitten en de stuurhuis- en stuurkogelhoezen mogen niet gescheurd zijn.
  • De motorsteunen mogen gescheurd zijn, maar niet geheel afgebroken.
  • De accu moet goed vastzitten en de bedrading moet goed zijn aangesloten.
  • Alle onderdelen van de brandstofdistributie mogen niet lekken. Dus leidingen en carburateur moeten geen scheuren vertonen en de dop van de brandstoftank moet goed sluiten.
  • Verder moet alles in de motorruimte goed vastzitten.

APK keuring van het exterieur

  • Alle portieren - inclusief kofferdeksel en motorkap - moeten goed sluiten
  • Het kenteken moet overeenkomen met dat vermeld op het kentekenbewijs, en een keuringsteken hebben.
  • Het is verplicht een linker buitenspiegel te hebben, rechts is niet verplicht indien er een goede binnenspiegel aanwezig is.
  • De wielen moeten allemaal goed bevestigd zijn en de velgen mogen niet verbogen zijn.
  • Alle verlichtingsclusters moeten goed gemonteerd zijn.
  • Alle onderdelen aan de buitenzijde zoals bumpers, deurklinken, spiegels, etc. moeten goed bevestigd zijn.
  • Alle verplichte verlichting moet goed werken. De verplichte verlichtingen zijn; twee stadslichten, twee of vier dimlichten, twee of vier groot lichten, twee achterlichten, twee knipperlichten voor en twee achter, kentekenplaatverlichting en twee remlichten. Geen van deze lichten, met uitzondering van het groot licht, mag tegenliggers verblinden.
  • Als er een trekhaak is gemonteerd moet deze goed vastzitten en mag de bol niet minder dan 49 mm in doorsnee zijn.
  • Als een van de achterlichten gescheurd is mag deze, met uitzondering van het achteruitrijlicht, geen wit licht uitstralen.
  • De achterzijde moet zijn voorzien van twee, niet driehoekige reflectoren
  • Als er andere wielen zijn gemonteerd mogen deze nergens meer dan dertig millimeter uitsteken en op geen enkel punt aanlopen.
  • Er mogen één of twee mistachterlichten op de auto zitten. Als er slechts één is gemonteerd moet deze aan de linkerzijde zitten.
  • Er mogen geen scherpe delen uitsteken.
  • Als er een derde remlicht is gemonteerd moet deze in het midden, boven de andere remlichten zijn geplaatst.
  • De ruitenwissers voor moeten goed wissen en mogen niet gescheurd zijn. In geval van achterwisser zijn hier geen eisen aan verbonden.
  • Mistlampen mogen alleen kunnen branden als de andere verlichting is ingeschakeld. Achteruitrijdlicht mag alleen gaan branden als de achteruitrijdversnelling is ingeschakeld.

APK keuring van het interieur

  • In auto's vanaf 1 januari 1971 zijn gordels verplicht. Ze moeten dan goed aan de carrosserie bevestigd zijn en mogen geen scheuren vertonen.
  • In auto's vanaf 31 december 1989 zijn gordels op de achterbank verplicht. Hierbij gelden dezelfde eisen als die van de voorstoelen.
  • De stoelen moeten goed bevestigd zijn en moeten voorzien zijn van een werkende blokkering bij verstelling van stoel en leuning.
  • Als er sprake is van een gelaagde voorruit mag deze scheuren vertonen, deze mag echter niet vertakt of doorkruist zijn.
  • De snelheidsmeter moet goed werken en indien nodig verlicht kunnen worden. De kilometerteller hoeft echter niet te werken voor APK goedkeuring.
  • De schakelaars van essentiële voorzieningen als knipperlichten, groot licht e.d. moeten goed werken en op een juiste wijze bevestigd zijn.
  • De controlelampjes voor het groot licht en het mist achterlicht moeten werken, verder is geen van de waarschuwingslampjes verplicht.
  • De rechterruitensproeier moet gevuld zijn en werken
  • De claxon moet werken en mag slechts eentonig zijn
  • Een binnenspiegel is verplicht tenzij u een rechterbuitenspiegel heeft. Ook mogen spiegels niet verweerd of gescheurd zijn.
  • De voorruit verwarming moet goed genoeg werken om de ruit te kunnen ontwasemen.

APK keuring van de onderzijde

  • Dragende delen en onderdelen die bijdragen aan de veiligheid mogen maar tot een bepaald punt door roest aangetast zijn. Dit is in ieder geval anders en daarom zelf moeilijk te beoordelen.
  • Uitlaat moet goed bevestigd en gasdicht zijn.
  • De draagarmen mogen niet doorgeroest zijn.
  • De banden moeten in goede staat zijn. Ze mogen geen bulten en scheuren vertonen en het profiel moet minstens 1,6 millimeter diep zijn.
  • De veren mogen niet gebroken zijn.
  • Aan één as moeten banden met hetzelfde profiel zijn bevestigd, dus radiaal of horizontaal.
  • De wiellagers mogen niet hoorbaar zijn of speling hebben.
  • Remslangen moeten goed aan de carrosserie bevestigd zijn en mogen geen scheuren of ernstige roestschade vertonen. Verder mag geen enkel deel van de reminrichting lekken en moet de vloeistof op peil zijn.
  • Stofhoezen van de draagassen mogen niet gescheurd of lek zijn.
  • De moeren van de stuurinrichting moeten geborgd zijn.
  • Stuurkogels mogen niet meer dan één millimeter speling hebben en de stofhoezen mogen niet lek of gescheurd zijn.
  • Schokbrekers mogen lekken maar de werking moet hierdoor niet verstoord worden.
  • Fuseepennen mogen niet meer dan één millimeter speling hebben.
  • De bekabeling van de handrem moet heel zijn en moet op beide voorwielen werken.
  • Wanneer u een remproef doet mag de auto niet scheeftrekken. Daarnaast moet de remvertraging voldoende zijn, maar dit kan alleen met de juiste apparatuur worden vastgesteld.

APK keuring van milieueisen

  • Auto's gebouwd na 1 januari 1974 moeten aan bepaalde eisen voldoen wat betreft de uitlaatgassen. Dit wordt gecontroleerd met een CO2 meter en is voor iedere auto verschillend.
© 2010 - 2019 Frankdegram, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De APK keuring, wat zijn de regels?De APK keuring, wat zijn de regels?Nieuwe auto’s hoeven nog niet APK gekeurd te worden. Zodra de auto drie of vier jaar oud is, moet u jaarlijks, of eens p…
Wat kost een APK keuring?Vanaf het moment dat een benzine auto vier jaar oud is, moet er eerst eens in de twee jaar en vervolgens jaarlijks een a…
APK keuring, wanneer, waarom en waar?APK keuring, wanneer, waarom en waar?In Nederland kunt u uw auto APK laten keuren bij garages en keuringsstations die de RDW erkenning hebben. De RDW control…
Het paard laten keuren voor de koopAls u beslist om een paard te gaan kopen is het ten alle tijden verstandig om een paard te laten keuren. Dit houdt in da…
Andere auto kopen of de oude reparerenAndere auto kopen of de oude reparerenDe onderhoudskosten van een auto zijn niet te voorspellen. Er zijn nieuwe auto’s die vaak mankementen vertonen, en oude…

Reageer op het artikel "Checklist voor de APK keuring"

Reacties

Elst-Rutten, 10-07-2018 09:20 #12
Geachte heer/mevrouw,

Kunt u mij vertellen of de trekhaak van de auto ook bij de APK hoort.

Met vriendelijke groeten,
Mientje van Elst

André Buitenhuis, 11-02-2018 17:53 #11
Moet je als je een auto van 1983 hebt en hem nu wil laten keuren, gordels achterin hebben en als je zonder achterbank rijdt

Bert, 21-01-2016 15:03 #10
Als de auto onregelmatig loopt is dat een APK punt?

Frank, 25-01-2015 16:51 #9
Bij keuring interieur: rechterruitenwissersproeier moet gevuld zijn en goed werken?

Fred, 01-10-2014 12:46 #8
Geachte heer, mevrouw
in de beschrijving van het interieur schrijft u over een rechterruitensproeier die gevuld moet zijn en moet werken!
Ik begrijp uw uitdrukking over het vullen van de rechterruitensproeier niet helemaal.
of zijn er ook personenautos die ook een linkerruitensproeier hebben,
kunt u mij dit in gewone mensentaal uitleggen?

Bob, 06-01-2014 20:57 #7
Wordt de APK-Keuring ook op de versnellingsbak uitgevoerd, en kan de APK daarop afgekeurd worden?

Yoop, 16-10-2013 19:42 #6
Marco de handrem mag ook op vooras wat bij oude Citroein voorkomt.

Ramen is geen eis voor apk HUUB.

En werner van de lichtdoorlatendheid van de ruiten is heel raar maar geen apk eis maar een politie eis.

Huub, 15-04-2013 20:33 #5
De elektrische bediening van bestuurdersraam is stuk, moet deze werken voor de A.P.K?

M. L. W. van Laar, 21-03-2013 15:05 #4
Mogen een Vredestein Snowtrac 2 en een Vredestein Quatrack samen op de achteras? Wel verschillend profiel. Mijn garage zegt dat dit is toegestaan maar ik heb mijn twijfels. Dank voor antwoord. Reactie infoteur, 01-04-2013
Het is toegestaan, maar wordt niet aangeraden. Enige harde eis is profieldiepte.

Marco, 20-01-2013 07:57 #3
Heren, bij punt 14 van "APK keuring van de onderzijde" staat beschreven dat,
De bekabeling van de handrem moet heel zijn en moet op beide voorwielen werken.
Bij mijn weten moet een handrem altijd op de achterwielen gemonteerd zijn?

Werner, 08-12-2012 11:05 #2
Hoi, ik heb vorige week een boete gehad omdat mijn zijruiten minder 55% lichtdoorlatend waren. mijn vraag is hoe kan dit, ik heb deze auto zo gekocht bij de officiële dealer, en dan ook nog gevraagd over de ruiten, nu blijkt dat het niet goed was, de dealer is nu failliet, en ik heb een boete van een paar honderd euro.
Nu is het ook nog dat mijn auto vorig jaar is gekeurd bij de apk voor terug een Nederlands kenteken en daar kreeg ik ook geen commentaar op mijn getinte ruiten.
Weet iemand hoe ik dit op kan lossen.

Willy, 08-11-2011 03:15 #1
Ik heb mijn achterbank uit de auto gehaald, anders past mijn rolstoel er niet in. moet ik die er weer inzetten voor de keuring?

Infoteur: Frankdegram
Gepubliceerd: 03-11-2010
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 12
Schrijf mee!