Ik ben het oneens met mijn autoverzekeraar en nu?

Dagelijks krijgen autoverzekeraars te maken met vele nieuwe meldingen, aanrijdingen waarbij de schadecorrespondenten elke keer opnieuw de schuldvraag moeten beoordelen. Waar gewerkt wordt gaat ook wel eens wat fout, het kan dan ook voorkomen dat u onterecht de schuld toegewezen krijgt. Wat kunt u dan nog doen.

De schadeafwikkeling

Toen u de autoverzekering sloot en uw handtekening onder de aanvraag zette machtigde u uw autoverzekeraar om tot afwikkeling van autoschade namens u over te gaan. Dit wil zeggen dat uw autoverzekeraar een zelfstandig recht heeft om te beslissen wie er aansprakelijk is voor het ontstaan van de aanrijding. Voor een verzekerde kan deze regeling oneerlijk overkomen, het is echter een eis welke volgt uit de Nederlandse Wetgeving. Daarbij zou het zeer oneerlijk zijn indien een willekeurige verzekerde, zonder uitgebreide kennis van de verkeerswetgeving zou kunnen beslissen of hij wel of niet aansprakelijk is. Omdat een schuldschade doorgaans leidt tot een terugval in de korting voor schadevrij rijden zullen veel verzekerden, als zij het voor het zeggen zouden hebben, menen dat zij niet aansprakelijk zijn om een premieverhoging te voorkomen. Hierdoor zouden er weinig schaden nog goed kunnen worden afgewikkeld en blijven de benadeelden met de schade zitten.

Indien u terecht of onterecht een deel van de schuld voor het ontstaan van de aanrijding toegewezen krijgt zal dit gevolgen hebben voor uw korting voor schadevrij rijden. Dit kan direct leiden tot een hoger te betalen premie, of een registratie van een schuldschade in geval u een bonusbeschermer sloot. Beide kunnen in de toekomst ongunstige gevolgen met zich meebrengen. U wilt dus voorkomen dat u onterecht een registratie van een schuldschade achter uw naam krijgt.

Wanneer is een schade onjuist afgewikkeld

De wetgeving over wie er aansprakelijk is in welk geval zit soms gecompliceerd in elkaar. Het kan dus zo zijn dat het voor u lijkt alsof u niet aansprakelijk bent voor het ontstaan van een schade terwijl dit wettelijk gezien wel zo is. In dit geval kan je niet spreken van een onjuist afgewikkelde schade, de wetgeving werd immers keurig gevolgd. Wel is het van belang dat u duidelijk wordt uitgelegd waarom u aansprakelijk bent voor het ontstaan van de schade. Dit kan door uw eigen verzekeraar of tussenpersoon. Indien er niet juist kan worden uitgelegd waarom u aansprakelijk bent voor het ontstaan van de schade kunt u deze uitleg alsnog eisen. Volgt de uitleg niet dan is het goed om nadere stappen te ondernemen, bijvoorbeeld een beroep op de klachtenregeling zoals omschreven in de polis zodat u alsnog de uitleg krijgt waar u recht op heeft.

Het kan echter ook voorkomen dat uw verzekeraar niet alle feiten op papier juist heeft gelezen of u op bepaalde momenten niet om voldoende toelichting heeft gevraagd en daardoor feitelijk te snel en soms ook onterecht uitbetaald. In dat geval krijgt u dus ook onterecht te maken met de consequenties.

Welke stappen kan ik ondernemen

In de eerste plaats is het van belang uw verzekeraar zelf te informeren over uw problemen. Indien u de verzekering sloot via een tussenpersoon is het verstandig dit te doen via uw tussenpersoon, welke u hierbij behulpzaam kan zijn. Op deze manier geeft u de verzekeraar de gelegenheid alsnog zijn standpunt te herzien. De schadebetaling aan de tegenpartij zal in dat geval niet ongedaan worden gemaakt maar uw korting voor schadevrij rijden zal wel worden hersteld en de schade wordt voor u niet als een schuldschade geregistreerd.

U kunt proberen de kwestie voor te leggen aan uw rechtsbijstandverzekeraar om deze de schade en de schuldvraag te laten beoordelen. Mocht uw rechtsbijstandverzekeraar gemotiveerd aangeven dat u niet aansprakelijk bent voor het ontstaan van de schade dan kunt u uw verzekeraar hiermee confronteren. Daar u echter de autoverzekeraar de volmacht gaf om de schade naar eigen goeddunken af te wikkelen met alle gevolgen voor uw korting voor schadevrij rijden van dien, kan uw rechtsbijstandverzekeraar niet van de autoverzekeraar afdwingen dat hij zijn standpunt herziet.

Mocht uw klacht bij de verzekeraar geen positieve reactie opleveren dan kunt u overwegen de kwestie voor te leggen aan het KIFID, een onafhankelijk klachteninstituut.
© 2009 - 2024 Dsvh13, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Autoschade claimen of niet claimen?Autoschade claimen of niet claimen?Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije ja…
Autoschade door dieren en dan?Eenden, meeuwen, herten, zwijnen, ze kunnen allemaal nogal wat schade aan je auto toebrengen als je ermee in aanrijding…
Cascoverzekering (all-risks) en autoschadeEen ongeluk zit in een klein hoekje en helaas loopt u een redelijke grote kans dat uw voertuig beschadigd raakt door wel…
Schadevrije jaren – Zo gaat uw verzekeraar er mee omSchadevrije jaren – Zo gaat uw verzekeraar er mee omVoor de autoverzekering is het van groot belang hoeveel aantoonbare schadevrije jaren u hebt opgebouwd. Het aantal jaren…
Onterecht aansprakelijk gesteld voor autoschade en nu…Het kan iedereen zomaar overkomen, op een dag krijg je een brief van je autoverzekeraar thuis dat je een schade hebt ver…
Dsvh13 (176 artikelen)
Gepubliceerd: 20-10-2009
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.