Peugeot 308 SW, gezinsauto met karakter
De dynamische Peugeot 308 SW is een ruimtelijke reisauto voor het gezin. Met een flexibele zitplaatsindeling, weids uitzicht, een riante bagageruimte en een schitterend dashboard is het geen wonder dat de auto steeds vaker op de weg te zien is. Peugeot 308 SW heeft een reusachtig panoramadak en forse binnenmaten zodat een zee van licht en ruimte gegarandeerd is. Het uiterlijk van de stille, supersnelle Peugeot 308 SW is vernieuwend en gedurfd maar blijft herkenbaar aan de immer trotse leeuw.
Vormgeving Peugeot 308
Het eerste dat opvalt aan de semi-hoge Peugeot 308 is de bijzondere vormgeving zonder af te doen aan de herkenbaarheid van Peugeot. De voorzijde is voorzien van de bekende leeuw en heeft een sterk aflopende motorkap. Stoere, katachtige koplampen zorgen voor een pittig karakter dat zich vertaalt in 'power' op de weg. Eindelijk gaat men eens voor u opzij in plaats van andersom. Afhankelijk van de uitvoering kent de auto drie typen voorbumper. Peugeot 308 SW heeft voorts een groot glasoppervlak en een glazen
panoramadak waarmee de lichtval simpel kan worden geregeld en de auto nog ruimtelijker lijkt dan hij al is. Dit panoramadak is van thermisch geïsoleerd en getint glas en reduceert de doorgifte van zonnewarmte. Hoewel sommigen menen dat je 'er van moet houden' heeft de auto een eigentijds en gedurfd design en onderscheidt zich terdege van de andere merken die in hun gebrek aan werkelijke vernieuwing steeds meer op elkaar gaan lijken.
Cockpit
Het woord dashboard is eigenlijk niet meer van toepassing bij de Peugeot 308 SW. Wat als eerste opvalt zijn de elegante, met chroom omrande
wijzerplaten met een zwarte of witte achtergrond. In het donker lichten ze automatisch op. Let er wel op dat de schaalverdeling Frans is en de 80 en 100 km/u niet direct vindbaar zijn. De uitgesproken stijl wordt onderstreept door decoraties van de portiergrepen en de omlijsting rond de versnellingshendel. De cockpit - want dat is het - heeft opvallend mooie, vloeiende vormen en is, afhankelijk van het type, uitgevoerd met
climate control die een links/rechts gescheiden temperatuur en uitstroomregeling kent en de lucht achterin verspreidt. Een navigatiesysteem is mogelijk. De laatste heeft een opklapbaar scherm voor perfecte integratie. De
cruise-control is optioneel, bedienbaar vanaf het stuurwiel en houdt bij gebruik een constante snelheid aan zonder het gaspedaal ingedrukt te houden. Een snelheidsbegrenzer is ook mogelijk: Met deze functie stelt u uw gewenste maximale snelheid in. Om de cockpit te completeren is er ook een bandenspanningscontrolesysteem dat u waarschuwt bij een lekke band of een te lage bandenspanning. Het ergonomische dashboard oogt harmonieus en hoog kwalitatief.
Audio- en multimedia
Standaard is een autoradio met cd/mp3 speler bedienbaar vanaf de stuurkolom, maar er is meer mogelijk. Functies zoals autoradio, telefoon en navigatiesysteem zijn optioneel ook toegankelijk via een opklapbaar 3D-kleurenscherm, een alfanumeriek toetsenpaneel of middels gesproken commando's. De
ingebouwde harde schijf verenigt hierbij zowel een autoradio met cd- en mp3 speler, een handsfree telefoonfunctie en een GPS-navigatiesysteem voor Europa. Een Jukeboxfunctie zorgt ervoor dat u tot 180 uur muziek kunt opnemen. Het JBL hifi-systeem beschikt over acht luidsprekers en een basreflexbox voor optimale geluidsweergave. Naast dit alles is de noodoproep-service een optie. Indien u de SOS-knop indrukt wordt u verbonden met de alarmdienst 112, maar deze verbinding komt ook tot stand als een veiligheidsonderdeel zoals een airbag of gordelspanner wordt geactiveerd.
Interieur
Wie gaat zitten in de Peugeot 308 SW merkt direct de
ruimtelijkheid van deze auto. De beenruimte voor de achterpassagiers is ruim te noemen en de opbergmogelijkheden zijn talrijk. Licht valt van alle kanten binnen, natuurlijk via het grootse panoramadak, maar ook via de eveneens panoramische achterruit dat zich om de achterstijlen heen vouwt. Wie minder licht wil schermt het dak deels of geheel af met een elektrisch bedienbaar blinderingspaneel. Afhankelijk van het type biedt het interieur voorts een gekoeld dashboardkastje met een meer dan 10 liter-inhoud en een verstelbare middenarmsteun bij de voorstoelen waar cd's en andere kleine spullen in kunnen. Aan licht geen gebrek, ook weer type-afhankelijk: Bij ontgrendeling van de deuren d.m.v. de afstandsbediening gaat de interieurverlichting en de dimlichten branden, opent u daarna de portier dan schiet de instapverlichting en voetruimteverlichting voor aan. De follow-me-home verlichting is programmeerbaar en laat bij het verlaten van de auto de koplampen nog een poos branden.
Zitplaatsen
De Peugeot 308 SW kent een comfortabele, wat hogere instap. De stuurkolom is aan te passen aan de wensen van de bestuurder. De indeling van de stoelen is zeer flexibel. Standaard zitten er vijf zitplaatsen in, maar u kunt op de 'derde' rij uitbreiden tot zeven. Reken er dan wel op dat de zesde en zevende stoel voor kleine kinderen zijn bedoeld. De tweede rij zitplaatsen heeft
drie individuele stoelen die tot 9 cm in de lengte te verschuiven zijn. Rugleuningen zijn kantelbaar en die van de voorstoelen hebben inklapbare tafeltjes. Wilt u achterin een wat grotere tafel, bijvoorbeeld tussen de twee buitenste stoelen, dan kan eenvoudig de middelste rugleuning op de zitting worden neergeklapt. Heeft u behoefte aan veel laadruimte, dan kunnen alle achterste stoelen worden opgeklapt. Tenslotte kunnen alle stoelen van de tweede en derde rij worden verwijderd zodat u over een bijna twee meter lange laadruimte beschikt en lange voorwerpen kunt vervoeren.
Rijcomfort
De Peugeot 308 SW heeft een strakke wegligging en het bekende
Franse rijcomfort. Op autosnelwegen krijg je de indruk dat je in een veel duurdere auto rijdt, ware het niet dat de auto op een onregelmatig wegdek een merkbaar stuggere vering heeft dan Peugeots van vorige generaties en de passagier flink door elkaar kan schudden bij drempels op de weg en bochten in de stad. Het geluidsniveau van de Peugeot 308 SW is daarentegen zeer gunstig. Zelfs bij hoge snelheden van 120 km/uur en meer kun je zonder je stem te verheffen nog gewoon met elkaar converseren. Bij stilstand maakt de motor zelfs geen enkel geluid en lijkt het alsof hij helemaal niet aanstaat. De Peugeot 308 SW houdt echter van opschieten. Als er geen files zijn rijd je door de stilte en trekkracht van deze auto al gauw sneller dan de bedoeling is, en als dat wel de bedoeling is dan betekent deze auto duidelijk tijdwinst.
Bagageruimte
Peugeot 308 SW heeft een van de grootste bagageruimtes in zijn klasse. Met vijf zitplaatsen in de auto zit u aan een bagage-inhoud van max. 674 liter, maar haalt u de achterste rij stoelen weg dan krijgt u maar liefst 2149 liter ruimte. Binnenmaten bij aanwezigheid van de achterrij zijn 102 cm lengte, een breedte van 112 cm en een hoogte van 83 cm. Wat verder opvalt is de
lage tildrempel van slechts 55 cm. Zware voorwerpen in de auto tillen wordt hiermee een stuk eenvoudiger. Voor kleine spullen kunt u de bagageruimte ook enkel aan de bovenzijde openen, wat handig is bij beperkte omgevingsruimte. Opbergvakken achterin zijn er plenty: Een vak voor het boordgereedschap, in bepaalde uitvoeringen een opbergmogelijkheid in de bodem van de bagageruimte, een elastische riem op de rechterwielkast, twee soorten bagagenetten en haken voor tassen. Voorts is de bagageruimte goed verlicht: Een plafonnier aan de achterzijde van het dak, verlichting onder de bagageafdekking en een uitneembare lamp, type-afhankelijk.
Motoren
De dieselmotoren geven een brandstofbesparing van meer dan 20% vergeleken met die van de vorige generatie. Een speciale techniek, het innovatieve HDi-concept, is gekoppeld aan een effectief uitlaatgasreinigingssysteem: het
roetfilter. Hierdoor wordt de uitstoot van roetdeeltjes teruggebracht tot bijna nul. Peugeot is hiermee de eerste fabrikant met deze toepassing.
De benzinemotoren van Peugeot, met een vermogen van 95 tot 175 pk, zijn voorzien van de modernste technieken. Brandstofverbruik en prestaties zijn in een goede verhouding dankzij een turbocompressor, directe benzine-inspuiting, en een variabele lichthoogte van de inlaatkleppen. Vooraanstaande autojournalisten hebben Peugeot beloond met de internationale erkenning 'Motor van het jaar 2007'. Dit betreft de nieuwe 175 pk motor in de categorie cilinderinhoud tussen 1,4 en 1,8 liter. De 1,6 motor wordt het meest verkocht en rijdt net als de anderen zeer zuinig. Het verbruik is 7,1 liter op 100 km maar in de praktijk kan dat nog minder zijn.
Milieu
De Peugeot 308 is tot stand gekomen binnen de visie van
Blue Lion, waarbij aandacht wordt besteed aan het gebruik van recyclebare materialen, alsmede de beperking van brandstofverbruik en zodoende de uitstoot van CO2 en roetdeeltjes. Inmiddels heeft Peugeot sinds 2000 al meer dan 1.600.000 personenauto's met een roetfilter geproduceerd en verkocht het merk sinds 2001 in Europa bijna 1.100.000 auto's met een CO2 uitstoot van minder dan 120 g/km. 95% van de materialen in de auto kan worden gerecycled. Peugeot 308 mocht daarom in Duitsland een prijs ontvangen in de compacte klasse: Het Gouden Stuurwiel 2007.
Veiligheid
De veiligheidsgordels, voorzien van spankrachtbegrenzers, zijn allen gekoppeld aan een
waarschuwingssysteem voor niet vastgemaakte gordels, dat zichtbaar wordt via een pictogram in de dakconsole voor en hoorbaar is door een signaal. De Peugeot 308 SW heeft daarnaast twee frontairbags waarvan bij activering de druk zich aanpast aan de kracht van de botsing, zij-airbags voor en eventueel een knie-airbag aan de bestuurderszijde. Ook is de auto voorzien van twee raam-airbags voor de buitenste zitplaatsen. Kinderzitjes zijn in te passen in de buitenste zitplaatsen van de tweede rij alsmede de passagiersstoel voor. Achterportieren en -ruiten zijn vervolgens te blokkeren met behulp van de elektrische kinderbeveiliging. De Peugeot 308 SW heeft tevens een inschuifbare stuurkolom zodat het stuurwiel, maar ook de motor en versnellingsbak, niet te ver kunnen binnendringen. De kooiconstructie aan de zijkant heeft versterkingen, en de achterzijde heeft voorzieningen die vervormingen aan auto en tank tegengaan.
Kleuren
De kleuren van de lak zijn optioneel en afhankelijk van het type Peugeot 308 SW dat u wilt rijden. Verkrijgbaar zijn de standaardlakken wit en zwart, een speciale vernismetaallak Babylon-rood en tien vernismetaallakken, te weten limegroen, zwart, drie kleuren blauw en vijf kleuren grijs waaronder de zandgrijze Gris Cendre. De binnenbekleding is standaard een grijze stof in drie soorten of een tweekleurige stof uitgevoerd in bruin maar lederen binnenbekleding is optioneel en verkrijgbaar in drie kleuren: Roodbruin, zwart en beigegrijs.
(Extra) opties en functies o.a.:
- Lichtmetalen velgen
- Koplampsproeiers
- Parkeerhulp voor en achter
- Parfumeur
- Automatische vergrendeling portieren bij meer dan 10km/u
- Elektronische remkrachtverdeling
- In twee delen neerklapbare achterbank
- Twee kaartleeslampjes achter
- Voorstoelen met verstelbare lendesteun
- Automatische ruitenwissers d.m.v. regensensor
- In hoogte verstelbare passagiersstoel
- Buitenspiegels met verwarming
- Mistlampen voor
- ABS
- Achterruitverwarming met automatische uitschakeling
- Aluminiumkleurige dakstangen
- Buitentemperatuurmeter
- In hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel
- Extra getinte achterruit
"If you don't look back at your car after you park it, you own the wrong car."