Tweedehands personenauto kopen - Tips en aandachtspunten
Ruim de helft van alle volwassenen in Nederland bezit anno 2020 een personenauto en legt hier gemiddeld 13.000 kilometer per jaar mee af. Uiteraard zijn de onderlinge verschillen groot, mede afhankelijk van het type voertuig, het (bedrijfs)doel van het autobezit en de leeftijd van de autobezitter. Met 8 à 9 miljoen geregistreerde personenauto's in Nederland, betekent dit dat er een levendige handel bestaat in de aankoop en verkoop van de 'heilige koe'. Zal de één de auto als statussymbool zien, voor de ander zal de auto een meer rationele keuze zijn om in de eigen vervoersbehoefte te voorzien, al dan niet door middel van autodelen. Waar let u zoal op bij de oriëntatie voor aankoop van een 'nieuwe' personenauto?
Aankoop tweedehands personenauto - gebruiksdoel
De meeste particulieren kopen zo rond iedere 4 jaar een andere personenauto. Dit kan een oud tweedehandsje zijn, één met 'de kop eraf', een nieuwe of één er tussenin. Bedenk voor u zich gaat oriënteren binnen wat voor doel u de auto over het algemeen zal gaan gebruiken. Wordt de auto voor lange afstanden en werk of vakantie gebruikt of slechts voor korte afstanden? Los van de persoonlijke wensen kan bij het veelvuldig rijden van kortere afstanden mogelijk met een kleiner – en dus goedkoper – model worden volstaan, terwijl bij het rijden van veel kilometers meer comfort en vermogen verlangd zal worden.
Oriëntatie tweedehands auto op internet
Bepaal vóór u een andere auto koopt wat het budget is; stel voor uzelf het minimum- en vooral het maximumbedrag dat u aan de 'nieuwe' personenauto wilt uitgeven vast, inclusief eventuele garantie, opties en accessoires. Extra opties kunnen behoorlijk in de papieren lopen en in de euforie van de nieuwe aankoop zijn de extra's al snel aangevinkt.
Zoeken tweedehands auto op internet
Via de verschillende autosites op internet zijn gespecificeerde zoekcriteria in te geven, zodat u op voorhand een idee krijgt wat binnen het budget past of welk voertuig aan de wensen voldoet. Denk hierbij onder andere aan:
- Automerk of model
- Bouwjaar/ouderdom: model of type
- Corrosserie: SUV, MPV, sedan, hatchback etc.
- Vraagprijs: minimum - maximum in euro's
- Aantal zitplaatsen met autogordel
- Versnellingsbak: automaat of schakelen
- Eventule extra wensen: xenon verlichting, automatische airco etc.
- Gereden aantal kilometer en onderhoudsinterval
- Type motor: inhoud, vermogen en pk
- Type brandstof/elektrisch en brandstofverbruik/energie
- APK en/of onderhoudsgeschiedenis
- Garantie en garantie bepalingen
- Aankoop bij particulier of autobedrijf
Tips en aandachtspunten bij aankoop tweedehands auto
Keuze tweedehands personenauto
Bij een tweedehands auto wordt de eerste twee à drie jaar het meest afgeschreven, zodat hier al aanzienlijk voordeel is te behalen ten opzichte van een nieuwe(re) auto. Uiteraard bepaalt de oorspronkelijke aanschafprijs inclusief eventuele accessoires en opties mede de afschrijving, alhoewel dit niet altijd in de prijs is terug te zien. Daarnaast zijn bepaalde automerken of modellen populair of staan als betrouwbaar te boek. Vraag en aanbod, merkbeleving en consumentenvertrouwen vertalen zich in de prijs, maar hoeven niet altijd de feitelijke 'waarde' van een auto weer te geven. De grotere personenauto's uit het D-segment en de middenklasser uit het C-segment zullen meer afschrijven dan auto's uit het kleinere B- of A-segment.
Bouwjaar - ouderdom tweedehands auto
Hoe ouder een auto, hoe hoger de afschrijving. Uiteraard speelt de algehele staat van onderhoud van het voertuig, de kilometerstand, type en uitvoering een rol bij de hoogte van de afschrijving. Een duurdere auto in aanschaf zal in euro's meer afschrijven dan een goedkopere. Procentueel kan
de afschrijving oplopen van gemiddeld 25 tot 50 procent over een periode van 4 á 5 jaar.
Carrosserie - vorm van de auto
De vorm en populariteit van de carrosserie is van invloed op de vraag naar een bepaalde carrosserievorm en dus ook op de prijs. Is de MPV of Mini-MPV lange tijd populair geweest; de SUV heeft dit stokje overgenomen. Ieder automerk heeft wel SUV's in verschillende segmenten in de aanbieding. Bent u in de markt voor een gezinsauto met veel ruimte, dan is bij de aanschaf van een MPV voordeel te behalen door een verminderde vraag naar dit type voertuig. Voor een sportievere rijbeleving zal de hatchback mogelijk de voorkeur hebben. De sedan-versies zijn over het algemeen wat minder in trek en dan ook scherper geprijsd. Voor de Duitse premium-merken geldt dit wat minder.
Vraagprijs van een auto
Er bestaan koerslijsten die een richtlijn geven voor de reële aankoopprijs voor de auto van uw keuze. Op internet is voor de gemiddelde particulier vrij goed te vergelijken wat een bepaalde auto moet kosten. Door een nauwkeurige zoekopdracht in te geven is het autoaanbod van particulieren en/of bedrijven goed te bepalen om de gemiddelde vraagprijs te achterhalen. De vraagprijs voor een auto zal bij een particulier en/of handelaar lager liggen dan bij een gerenommeerde garage, waar service en/of garantie prijsverhogend werken. Op een site als Gaspedaal bijvoorbeeld staan duizenden occasions bijeen zodat een goede vergelijking van de prijzen van de diverse automodellen te maken is.
Automaat of zelf schakelen
Was u vroeger aangewezen op een DAF of grote Amerikaan om in een automaat te kunnen rijden, de laatste decennia heeft ieder automerk wel één of meer uitvoeringen met een automatische of semi-automatische versnellingsbak in de aanbieding. Een personenwagen met een automatische versnellingsbak biedt meer comfort in het rijden; het koppelingspedaal ontbreekt. Bij veel file rijden kan een automaat het overwegen waard zijn, ook al zal het brandstofgebruik gemiddeld 10 procent hoger liggen dan bij een handgeschakelde versnellingsbak. Voor personen die veel waarde hechten aan de rijbeleving en zelf invloed willen houden op het schakelmoment, blijft er voldoende keuze in een auto met handgeschakelde versnellingsbak.
Extra opties en accessoires in de auto
De 'vanaf-prijzen' zoals die door de importeurs of autodealers voor nieuwe auto's getoond worden, zijn doorgaans zonder opties of accessoires. De kosten bij aanschaf van een nieuwe personenauto lopen al snel op als u veel extra's aanvinkt. Dit kan voordeel opleveren voor de koper van een tweedehands personenauto, omdat de ooit aangevinkte extra's net zo veel en misschien wel meer afschrijven dan de auto zelf. Vergelijken van type en uitvoering van het model van uw keuze kan er in resulteren dat u voor relatief weinig geld een rijk uitgerust model kunt aanschaffen. Test de opties zoals airco, climate-control, navigatie, cruise-control etc. op een juiste werking. Dit kan mooi tijdens de proefrit.
Kilometerstand en onderhoudshistorie
Veel mensen schrikken van een hoge kilomerstand bij aanschaf van een auto. Dit hoeft als het een goed onderhouden exemplaar betreft niet altijd een probleem te zijn. Een personenauto met een hoge kilometerstand uit de lease kan motorisch in betere staat verkeren dan een auto die hoofdzakelijk voor korte ritjes is ingezet. Bij het veelvuldig rijden van korte afstanden krijgt de motor niet de kans warm te worden, wat nadelig is voor de levensduur van de motor. Neem als leidraad het gemiddeld particulier autogebruik van 10.000 à 13.000 kilometer per jaar vanaf de datum dat de auto op kenteken is geschreven tot aan het moment van uw aankoop.
Type motor - vermogen en pk's
Afhankelijk van het beoogde gebruiksdoel, uw persoonlijke wensen en de financiële mogelijkheden, zal de keuze vallen op een auto met veel of weinig vermogen, veel of minder ruimte, groot of klein enzovoort. Jongere occasions hebben vaak een relatief kleine motor met turbo. Dit betekent dat deze voertuigen vaak minder brandstof per gereden kilometer gebruiken, waarbij toch voldoende trekkracht en accelarietievermogen voorhanden is. Oudere atmosferische motoren zullen over het algemeen minder zuinig met brandstof omgaan, alhoewel de rijstijl (de rechtervoet) in belangrijke mate van invloed zal zijn op het brandstofverbruik. Voor veelrijders kan een dieselmotor een overweging zijn. Denk er wel aan dat oudere diesels in veel steden niet meer welkom zijn (milieuzone). Laat de keuze mede bepalen door de omstandigheden waarin u rijdt. Gaat u bijvoorbeeld veel in de bergen op vakantie, moet er een caravan of aanhangwagen mee, heeft u volwassen of jonge kinderen etc? Zaken die meer of minder motorvermogen en/of meer of minder ruimte vereisen. Valt de keuze op een personenauto met hybride of elektrische aandrijving, houd dan rekening met het aantal kilometers dat hiermee af te leggen is en of dat voldoet aan uw vervoersbehoefte. Hybride (elektra en benzine) auto's worden inmiddels voldoende aangeboden, tegen redelijke prijzen en hebben hun betrouwbaarheid bewezen. Auto's met een volledige elektrische aandrijving zijn wat dunner gezaaid en hebben een hogere aanschafprijs. Bedenk ook dat er veelal geen, of een caravan of aanhangwagen met een gering gewicht mee getrokken mag worden.
Proefrit en controle van de auto
De meeste mensen zullen niet over de technische kennis beschikken om volledig te kunnen beoordelen of een auto in orde is. Neem bij twijfel een ander mee die meer kennis van zaken heeft en/of in staat is te onderhandelen als u dit niet goed afgaat. Maar... vertrouw daarnaast op uw zintuigen. Rammelen, piepen en kraken hoort niet bij een (relatief) jonge occasion. Voel het aangrijpingspunt van de koppeling, deze mag niet te hoog zijn en bediening van het koppelingspedaal mag niet te veel kracht kosten. Te veel nadeinen op een verkeersdrempel of slecht wegdek kan op versleten schokdemper wijzen. Maakt de uitlaat niet te veel geluid en rollen de banden/wielen zonder bijgeluiden? Dit kunt u testen door al rijdend op een egaal wegdek (asfalt) de koppeling in te trappen. Vervolgens moet u normale afrolgeluid van de banden horen en geen bijgeluiden. Herhaal dit ook in een bocht. Test het stuurgedrag (slalom) en de werking van de remmen en de handrem. Bij openen van de motorkap kunt u signaleren of de motor mooi droog is en niet te veel vervuild is met olie- of andere vloeistofresten. Kijk bij een rondje om de auto of er geen rare naden of kieren in de carrosserie zijn die kunnen duiden op eerdere autoschade of slordige reparatie. Tot slot mogen de autobanden niet te droog zijn (scheuren) en moeten ze een minimale profieldiepte hebben van 6 mm op de hoofdgroef (midden van het loopvlak). De banden – evenals een aanwezig reservewiel – kunnen een indicatie geven van de staat van onderhoud; gelijkmatig gesleten en kwalitatief goede banden geven in ieder geval aan dat daar aandacht binnen het onderhoud aan besteed is.
APK en onderhoudsgeschiedenis
Op enig moment zal uw auto
APK gekeurd moeten worden. Vaak wordt aangenomen dat een auto met een nieuw of nog geldig APK-keuringsbewijs in goede staat verkeert. Bedenk dan dat dit niets tot weinig zegt over de algehele staat van de beoogde auto, maar 'slechts' betekent dat de auto voldoet aan de minimale technische of veiligheidseisen waar het voertuig aan moet voldoen. De onderhoudsgeschiedenis – aan te tonen door middel van garagerekeningen en/of het onderhoudsboekje – geeft meer zekerheid. Aparte vermelding voor de distributieriem of distributieketting. Fabrikanten hanteren een maximale levensduur of tijdsduur voor de distributieriem voordat deze vervangen dient te worden. Breken van een versleten distributieriem kan tot ernstige motorschade leiden en vervangen van de riem kan al snel enkele honderden euro's kosten omdat dit vrij arbeidsintensief is. Onder de motorkap staat veelal aangegeven wanneer de distributieriem vervangen is, maar een afgetekend onderhoudsboekje geeft uiteraard meer zekerheid. Een distributieketting hoeft in principe niet vervangen te worden, maar soms wel afgesteld.
Garantie - garantiebepalingen
BOVAG garantie zal het meest bekend zijn. Hiernaast bieden vele merkendealers of de goede onafhankelijke garage een garantie onder een eigen label. Doorgaans worden de bepalingen van de BOVAG min of meer gevolgd, zodat u zekerheid heeft over reparatie of vervanging van onderdelen in de eerste periode na aanschaf (meestal 6 maanden). Handelaren bieden soms garantie op de draaiende onderdelen van de motor voor enkele maanden. Alhoewel reparatie aan de motor een dure aangelegenheid kan zijn, geeft deze garantie niet zoveel zekerheid. U kunt voor de definitieve aankoop van uw 'nieuwe' personenauto – bij twijfel of voor de zekerheid – ook bedingen een autokeuring uit te laten voeren door een onafhankelijk garagebedrijf of de ANWB. Leg wel vast wie verantwoordelijk is voor de reparatiekosten die kunnen voortvloeien uit een dergelijke keuring.
RDW - ANWB
Een aantal professionele organisaties houden zich bezig met auto's en techniek en kunnen u op voorhand veel informatie geven over én helpen bij uw keuze over zaken als kwaliteit, veiligheid, vergelijkingen van voertuigen en dergelijke. De meest vooraanstaande in Nederland zijn de RDW en de ANWB.
RDW - Rijksdienst voor het wegverkeer
De RDW houdt zich onder andere bezig met toelating van voertuigen op de openbare weg. Voor u als koper van een tweedehands personenauto kan het nuttig zijn de
site van de RDW te raadplegen om bijvoorbeeld de kilometerstand van het beoogde voertuig te controleren of het schadeverleden te achterhalen.
ANWB - Koninklijke Nederlandse Toeristenbond
De ANWB zal het meest bekend zijn van of door de Wegenwacht en de keuringsstations. Op de
site van de ANWB heeft u de mogelijkheid autotesten te raadplegen en de bevindingen te lezen die de wegenwacht weergeeft over de betrouwbaarheid en/of de aandachtspunten bij aankoop of rijden van vele verschillende automerken en automodellen.
Consumentenbescherming
U hebt recht op een deugdelijk product, ook al heeft u geen garantie bij aankoop van een tweedehands auto, dan is er altijd nog de wettelijke garantie: de consumentenbescherming. Blijken er onverwachte gebreken aan de gekochte auto en kunt u aantonen dat het voertuig op grond van de overeenkomst niet aan de eigenschappen die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten voldoet, dan mag u van de verkopende partij herstel of vervanging van het voertuig eisen. Een en ander moet natuurlijk wel in verhouding staan tot de aanschafprijs. Van een jonge occasion mag u uiteraard meer verwachten dan van een oudere, uiteraard ook weer in verhouding tot de aanschafprijs. Uiterlijk twee maanden na de aankoop moet u schriftelijk reclameren en de verkopende partij in de gelegenheid stellen het probleem op te lossen. Komt een gebrek – dat mogelijk al bij de verkoop aanwezig was – later aan het licht, dan kunt u binnen zes maanden nog reclameren. De verkoper moet dan bewijzen dan het gebrek ten tijde van de verkoop nog niet bestond. Komt een gebrek na zes maanden aan het licht, dan moet u als koper kunnen bewijzen dat het gebrek al bestond. Hebt u echter bij aankoop niets op papier staan, dan wordt het lastig een en ander te bewijzen. Een schriftelijke BOVAG of andere garantie heeft dan ook wel de voorkeur, dit geeft meer helderheid en kan een gang naar de rechter besparen.