InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autopraktijkexamen B: hoe het werkt en tips

Autopraktijkexamen B: hoe het werkt en tips

Autopraktijkexamen B: hoe het werkt en tips Eindelijk is het zover. Je hebt autorijlessen gevolgd, je theorie-examen gehaald en je instructeur heeft je aangemeld voor een praktijkexamen. Binnenkort heb je dit examen maar je hebt misschien helemaal geen idee hoe een praktijkexamen er uit ziet. Dit is juist wel belangrijk omdat je dan weet wat je kunt verwachten. Ga er even voor zitten en lees informatie over je examen om goed voorbereid het examen in te gaan en de examinator te laten zien wat je allemaal kunt! Overal op het internet kun je tips en samenvattingen vinden hoe je jezelf door je auto theorie-examen sleept. Voor je praktijkexamen is dit niet zo. Je kunt natuurlijk wel verschillende dingen vinden maar geen uitgebreide tips. Omdat het auto praktijkexamen iets is waar je erg tegenop kunt zien, zijn hier verschillende tips die je mogelijk kunnen helpen.

Hoe ziet een praktijkexamen er uit?

Het is belangrijk dat je ongeveer weet wat je kunt verwachten. Dit geeft rust. De examinator zal ook uitleggen wat je moet doen en wat er gaat gebeuren. Samen met je instructeur ga je naar de wachtruimte. Je wacht daar tot je geroepen wordt. Daarna ga je met je instructeur naar het tafelnummer die op je uitnodiging staat. De examinator stelt zich voor en jij kan jezelf ook voorstellen. De examinator gaat je verschillende vragen stellen, en controleert je identiteitskaart. Vaak vraagt de examinator of je het fijn vind dat hij af en toe met je praat. Als je dit niet wil, mag je dat zeggen. Let er op dat je je beter kunt concentreren als je niet hoeft na te denken over wat je zegt tegen de examinator als hij iets aan je vraagt. Als alles gecontroleerd en besproken is, loop je met de examinator naar de auto. Je mag ook zelf weten of de instructeur achterin meerijdt. Dit is wel zo slim. Als je zakt, weet hij precies waar je nog extra op moet oefenen.

Het praktijkexamen bestaat uit de volgende onderdelen:

Oogtest

Als eerste krijg je een 'kijkopdracht'. Je moet vanaf ongeveer 25 meter een nummerbord oplezen. Dit is zodat gecontroleerd kan worden of je ogen wel goed zijn en of je dus ver voor je dingen kunt zien.

Theorie-opdracht

Daarna krijg je een opdracht wat je hebt geleerd voor je theorie-examen. Dit kan zijn dat je iets moet vertellen over de banden van de auto. Ook kan de examinator vragen of je bepaalde dingen onder de motorkap kunt aanwijzen. Als het slecht weer is, wordt er meestal iets gevraagd over de binnenkant van de auto. Dit kunnen de knopjes zijn, zoals de airco. De examinator kan ook vragen of je bijvoorbeeld je dimlicht of je ruitenwissers kunt bedienen. Dit moet je laten zien door de hendel te gebruiken.

Stukje rijden

De oogtest en de theorie-opdracht gaan de meeste leerlingen goed af. Het stukje rijden is iets waar bijna iedereen tegen op ziet. Dit is logisch, je weet niet welke situaties je allemaal gaat tegenkomen en hoe je er op gaat reageren.
De examinator geeft aan waar je naar toe moet. Als hij niks zegt, rijd je gewoon rechtdoor.
Het stukje rijden bestaat uit verschillende onderdelen.

Rijden op navigatie of naar een bepaald punt

De examinator vraagt jou of je de navigatie in wil stellen op een bepaald punt, bijvoorbeeld het station. Zorg ervoor dat je dit al een keer hebt geoefend met je instructeur. Je rijd op de navigatie naar het station. Als de navigatie zegt dat je bijvoorbeeld links af moet slaan, maar je vergeet het of je bent zo geconcentreerd op het rijden, ga dan niet alsnog linksaf zonder te spiegelen en richting aan te geven. Rij gewoon door en luister naar de volgende aanwijzing van de navigatie.

De examinator kan je ook vragen of je naar een bepaald punt wilt rijden door de borden te volgen. Let op de borden maar blijf ook goed op het verkeer letten. Je kunt beter niet op je eindpunt komen maar veilig rijden, dan wel op je eindpunt komen en niet veilig rijden.

Omkeeropdracht

De examinator geeft jou de opdracht om in deze straat om te keren. Je kunt kiezen uit de verschillende omkeermogelijkheden.
Bekijk de situatie en beslis welke mogelijkheid het veiligst en beste kan in de straat. Pak de eerst mogelijke plek om de auto om te keren. Als je alle goede plekken voorbij rijd, ben je de straat uit. Hier kun je op beoordeeld worden als onzeker rijden en niet tijdig een geschikte plaats vinden.

Parkeeropdracht

De examinator vraagt jou om de auto te parkeren in een vak. Dit kan fileparkeren zijn, maar ook gewoon parkeren in een vak. Neem de tijd en rij langzaam om een geschikte plaats te vinden. Door langzaam rijden kun je ook beter de omgeving bekijken of het veilig is. Kijk ook heel goed rond de auto of er geen spelende kinderen of fietsers zijn waar je tegen aan kunt rijden. Ook let je op of er geen auto's komen, want bij parkeren laat je al het overige verkeer voor gaan. Ga niet overdreven goed kijken, want de examinator ziet het wel of je kijkt of niet.

Snelweg

De snelweg is iets waar ook veel leerlingen tegenop zien omdat je hier te maken hebt met hoge snelheid. Ook het invoegen kan iets zijn waar je een beetje bang voor bent, omdat je bang bent dat je er niet tussen kunt komen, vooral niet tijdens het spitsuur. Wees jezelf en laat zien dat je durft. Pak je moment als je denkt dat je kunt invoegen en doe het dan gewoon. Als je eenmaal op de snelweg zit, hou goed je snelheid aan. Een veel gemaakte fout is dat je zo geconcentreerd bent op het overige verkeer dat je snelheid zakt. Probeer dit te voorkomen! De examinator geeft ook aan wanneer je uit moet voegen. Kun je echt niet tussen het verkeer komen om uit te voegen omdat het bijvoorbeeld te druk is, rij dan gewoon verder. Ga niet proberen de auto tussen het overige verkeer te duwen. Dit is gevaarlijk, rij dus gewoon door. Pak de eerste uitvoegstrook en laat zien dat je gevaarlijke situaties herkent waar je niet kunt uitvoegen.

Het rijden zelf

De examinator geeft aanwijzingen waar je links-of rechtsaf moet. Let goed op de situaties die je tegenkomt. Geef netjes voorrang waar dat moet en let goed op bij het afslaan. Vergeet je schouder niet, de dode hoek is erg belangrijk!

Het kan zijn dat je ook de hellingproef moet doen tijdens het rijden. Dit wordt meegerekend als bijzonder manoeuvre. Dat betekent dus dat je geen parkeren én omkeren hoeft te doen maar wel één van die twee.

Terug bij het CBR

Als je hebt laten zien wat je kunt, is daar natuurlijk het moment waarop je hoort of je bent geslaagd of dat je het helaas nog een keer moet proberen. Probeer hier niet te zenuwachtig voor te zijn. Je hebt je best gedaan en je kunt er niets meer aan veranderen. Als je gezakt bent, verteld de examinator dit en hij verteld er ook bij waarom hij vind dat jij nog niet klaar bent om alleen te rijden.
Als je geslaagd bent, feliciteert de examinator je en legt hij uit hoe je je rijbewijs kunt aanvragen.

Tips voor het praktijkexamen

Vertel niet tegen iedereen wanneer je moet afrijden

Natuurlijk ben je trots dat je instructeur vindt dat je klaar bent om examen te doen, maar ga niet tegen iedereen vertellen wanneer je examen moet doen. De dag of ochtend voor je examen krijg je misschien veel berichtjes en telefoontjes van mensen die je succes willen wensen. Dit is allemaal heel lief en goed bedoeld maar dit werkt alleen meer op je zenuwen. Dit kan je rijgedrag beïnvloeden omdat je ook aan al die mensen wilt laten zien dat je het echt kan!

Je autorijlessen

Zorg dat je voldoende rijlessen hebt gevolgd. Als je denkt dat je nog niet genoeg geoefend hebt, laat jezelf dan nog niet inplannen voor het examen door je instructeur! Pas als jij zeker weet dat je het autorijden onder de knie hebt, kun je een datum uitzoeken waar je ingepland word. Als je namelijk zelf denkt dat je nog niet goed kunt autorijden, zit je onzeker achter het stuur en maak je sneller fouten.

De dag voor het examen

Zorg dat je goed bent uitgerust. Ga de avond voor je examen iets ontspannends doen en ga op tijd slapen. Ga niet te vroeg slapen want dan ben je de volgende dag vroeg wakker en maak je jezelf alleen meer zenuwachtig. Pas op met slaapmiddelen als je bang bent dat je niet kunt slapen van de zenuwen. Meestal werken slaapmiddelen maar een paar uurtjes en ben je daarna klaarwakker. Hierdoor ben je nog niet uitgerust voor je examen!

De ochtend van het examen

Eet een banaan voor je gaat rijden. In een banaan zitten stofjes die je concentratievermogen beïnvloeden. Hierdoor kun je beter concentreren tijdens het examen. Neem een bakje koffie zodat je goed wakker bent. Pas wel op met koffie op de nuchtere maag want dat kan laxerend werken. Rook een sigaretje tegen de zenuwen als je vaker rookt. Ga niet je eerste sigaret nemen voor je examen want ook dit kan een laxerend effect hebben en dat wil je niet op je examen..

Maak jezelf niet te zenuwachtig

Dit is natuurlijk makkelijk gezegd maar veel moeilijker gedaan. Probeer toch te ontspannen in de auto. Je hoeft alleen maar een rondje te rijden met iemand die kijkt of je verbeterpunten hebt, of dat je bekwaam bent om zelf te rijden. Een examinator is ook gewoon een mens en ook hij maakt foutjes bij het autorijden. Niemand kan perfect rijden. Daarom mag jij ook foutjes maken. Maar let op dat je geen grote fouten maakt zoals geen voorrang geven aan verkeer van rechts.

Rijprocedure B

Op de website van het CBR kun je Rijprocedure B downloaden. Hierin staat precies waar de examinator op let en wat hij verwacht van jou. Hier kunnen dingen in staan waar jij nooit op let of wat je misschien helemaal niet wist.

Vragen aan je instructeur

Heb je vragen over iets, stel ze aan je instructeur. Je instructeur is er niet voor niets en je betaalt hem veel geld dus je mag verwachten dat hij antwoord geeft op je vragen.

De examinator

Maak je niet te druk wat de examinator wel niet over jou moet denken als je niet veel praat tegen hem/haar. De examinator begrijpt heel goed dat jij je liever concentreert op de situaties en de weg. Dit is ook veel belangrijker dan praten met de examinator.

Geef jezelf de tijd

Geef jezelf de tijd om over een situatie na te denken. Als je een kruispunt nadert wat niet overzichtelijk is, durf dan te remmen en terug te schakelen zodat je goed kunt kijken of je voorrang moet verlenen. Veiligheid staat voorop tijdens het examen. Daarom is het belangrijk om goed te kijken of je veilig door kunt rijden.

Blijf jezelf

De laatste tips is: blijf vooral jezelf. Ga geen dingen doen waarvan jij denkt dat ze beter zijn dan dat je geleerd hebt, dan kun je grote fouten maken. Doe wat je geleerd hebt van je instructeur en ga niet zelf dingen verzinnen.

Heel veel succes met het examen! Als het niet lukt, ga je er gewoon nog een keer voor! Het spreekwoord is niet voor niets: De aanhouder wint''
© 2017 Henriette1998, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Informatie over het staatsexamen of BNORInformatie over het staatsexamen of BNOROngeveer 7% van alle rijexamen kandidaten lukt het niet om in 4 keer het rijbewijs te halen. Zij komen terecht bij het B…
Tips voor je praktijkexamenHet afleggen van je praktijkexamen is altijd spannend. Na tientallen rijlessen wil je immers wel graag dat roze pasje ku…
Hoe haal ik mijn rijbewijsEindelijk is het zover. Je bent 18 jaar geworden en je mag je rijbewijs gaan halen. Maar zo makkelijk is het niet, er is…
Het auto praktijkexamenHet auto praktijkexamenHet praktijkexamen voor een auto rijbewijs blijft voor de meeste erg spannend. Het is daarom goed om uzelf in te lezen e…
Bronnen en referenties
  • www.cbr.nl

Reageer op het artikel "Autopraktijkexamen B: hoe het werkt en tips"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Henriette1998
Laatste update: 06-02-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!