De historie van Aston Martin

Aston Martin geldt sinds 1914 als toonaangevend sportwagenproducent. De producten van Aston Martin worden alom gewaardeerd om hun prestaties en exclusiviteit. Sommige modellen hebben zelfs een mythische status bereikt, zoals de DB5 die als dienstwagen van James Bond faam maakte. Maar het leven van Aston Martin gaat niet over rozen. In dit artikel wordt de turbulente geschiedenis van Aston Martin beschreven. Aston Martin is in 1914 opgericht door Robert Bamford en Lionel Martin. De eerste auto van Aston Martin werd gebouwd met behulp van de Italiaanse carrosserie- en motorenbouwer Isotta Fraschini. Het eerste succes van Aston Martin werd geboekt toen Lionel Martin tijdens een race op de Aston Clinton Hillclimb een zege boekte. Deze zege vormde de basis van de naam van het merk: Martin won zijn eerste race in Aston Clinton, vandaar de naam Aston Martin.

In 1915 werd de eerste officieel geregistreerde auto door Aston Martin gebouwd. Door het uitbreken van de 1e Wereldoorlog lag de productie van Aston Martin stil. Na de Eerste Wereldoorlog blies graaf Louis Zborowski het merk nieuw leven in, maar dat wierp niet direct zijn vruchten af. Mede-oprichter Robert Bamford verliet in 1920 het bedrijf, waarna de activiteiten van het Britse merk beperkt bleven tot het verbreken van diverse snelheids- en duurrecords. In 1924 gaf ook Martin er de brui aan en zo kwam er na tien jaar al een einde aan Aston Martin in zijn originele hoedanigheid. De jaren daarop waren uiterst rommelig. Verschillende eigenaren kregen het merk niet van de grond, hoewel er enige racesuccessen werden behaald, totdat het in 1931, na een bijna-faillissement, werd overgenomen door Lance Prideaux-Brune en Gordon Sutherland. 1936 bracht een ommekeer teweeg. De nieuwe eigenaren besloten zich te gaan concentreren op het produceren van straatauto's en de racerij voor gezien te houden.

Maar ook Prideaux-Brune en Sutherland wisten van Aston Martin geen commercieel succes te maken. Bovendien hielp het niet dat de wereld werd getroffen door opnieuw een oorlog, de Tweede Wereldoorlog. Aston Martin lag stil, maar in 1947 kreeg het merk wederom een nieuwe eigenaar in de vorm van Sir David Brown, eigenaar van tractorfabrikant David Brown Limited. In 1947 nam Aston Martin het merk Lagonda over, dat sportauto's en motorfietsen produceerde. De naam Lagonda staat tot op de dag van vandaag nog in de officiële naam van Aston Martin (Aston Martin Lagonda Limited). In 1954 werd een echte mijlpaal bereikt: de koop van een nieuwe fabriek betekende de geboorte van de DB1. "DB" staat uiteraard voor de initialen van David Brown. Ook die naam wordt tegenwoordig nog gebruikt in de modellen van Aston Martin en dus mag Brown met recht een sleutelfiguur in de historie van het merk worden genoemd. Na de DB1 volgde de BD2 en vervolgens keerde Aston Martin in 1957 met de DB3 terug in de racerij.

In 1958 besloot Aston Martin om te doen wat ex-eigenaren Prideaux-Brune en Sutherland ambieerden maar niet lukte: het bedrijf wilde zich gaan toespitsen op het bouwen van auto's voor gebruik op de openbare weg. Brown slaagde hier wel in: De DB4 in 1958 en met name de DB5 in 1964 brachten Aston Martin definitief op de kaart. De Aston Martin DB5 is uitgegroeid tot een iconische wagen en was de eerste Aston Martin die fungeerde als "Bond car" en tevens door velen betiteld als meest memorabele aller tijde.

Toch was dit voor Aston Martin niet genoeg om het hoofd boven water te houden: begin jaren '70 kende het merk financiële problemen en wisselde het tweemaal van eigenaar. In 1972 werd Aston Martin overgenomen door Company Developments. Deze investeerder wist zich geen raad met de strenger wordende milieu-eisen en deed het bedrijf weer van de hand zodat het in 1975 werd overgenomen door het Amerikaanse duo George Minden en Peter Sprague. Zij waren verantwoordelijk voor de introductie van de V8 Vantage in 1977. Onder hun bewind debuteerde in 1977 ook de eerste Aston Martin cabriolet: De V8 Volante. Hoewel het hen succes bracht, wilden Minden en Sprague meer. Zij wilden aantonen dat zij een echte supercar konden bouwen, de Bulldog. De Bulldog was de voorbode van de Lagonda. De Lagonda was een voor die tijd zeer futuristische en nogal onconventionele sedan. De Lagonda bleek een te grote gok voor Aston Martin en wederom wisselde het bedrijf meerdere malen van eigenaar totdat het in 1984 werd gekocht door Victor Gauntlett en Tim Healy. Voor het echte kapitaal zorgde Ford, dat in 1987 voor 75% mede-eigenaar werd van Aston Martin. In 1993 werd Ford volledig eigenaar van Aston Martin en schaarde het merk in haar Premier Automotive Groep, dat verder bestond uit Volvo, Jaguar en LandRover.

Met Ford achter de schermen was Aston Martin eigenlijk voor de eerste keer in haar bestaan verzekerd van langdurig kapitaal. Er werd dan ook flink geïnvesteerd in nieuwe fabrieken (de huidige thuisbasis Gaydon) en modellen. De V8 en Virage (die eerste wist James Bond weer te verleiden) volgden en in 1993 keerde de naam DB weer terug met de DB7, die fungeerde als, in zoverre dat bij zo'n exclusief merk mogelijk is, volumemodel. Het geld van Ford maakte het mogelijk dat Aston Martin haar oude status en aanzien weer herwon. Er kon worden teruggekeerd in de racerij, dit keer met succes, en moderne modellen als de V8 Vantage, DB9 en V12 Vanquish gelden als absolute top op sportwagengebied. Niet in de eerste plaats door de prestaties, alsmede door de uitstraling en exclusiviteit.

Toch heeft het huwelijk tussen Ford en Aston Martin niet al te lang geduurd. Het edele Britse merk kostte moederbedrijf Ford te veel geld en in 2007 werd het verkocht aan David Richards, eigenaar van Prodrive. Richards is bekend als oud-teambaas van het F1 team van Benetton en later Renault. Momenteel heeft Richards plannen om met een eigen team terug te keren in de Formule 1, hoewel dat niet zonder slag of stoot lijkt te verlopen. Of Richards de juiste man is om Aston Martin naar langdurige successen te leiden, zal in de toekomst moeten blijken. Wellicht dat Aston Martin ongewild vast moet blijven houden aan de traditie der wisselende eigenaren.
© 2008 - 2021 Autorating, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Aston Martin DBR 2: klassieke Engelse sportautoAston Martin DBR 2: klassieke Engelse sportautoAuto's van het merk Aston Martin... vele jongens en mannen dromen om ooit in het bezit te komen van een model van dit En…
Wie is James Bond?Wie is James Bond?Generaties zijn opgegroeid met de films van geheim agent James Bond. Wie kent hem niet, de geheim agent met een groot zw…
Beroemde auto's uit films en seriesBeroemde auto's uit films en seriesFilms en auto's gaan heel goed samen. In sommige gevallen is de auto uit de film nog bekender dan de acteur of actrice d…
Ian Fleming en James BondIan Fleming en James BondJames Bond is een Engels geheim agent die werd bedacht door de Britse schrijver Ian Fleming. Het karakter van Bond werd…

De historie van Alfa RomeoDe historie van Alfa RomeoDe sportieve auto's van Alfa Romeo spreken veel mensen aan. Het Italiaanse merk oogst lof vanwege de rijeigenschappen va…
Automatische transmissies: hoe werken ze?Sinds enkele jaren is de automaat niet langer een trage en brandstofslurpende transmissie. De automaat is geëvolueerd to…
Bronnen en referenties
  • Autorating.nl - http://www.autorating.nl Wikipedia - http://www.wikipedia.nl Aston Martin Lagonda Limited
Autorating (29 artikelen)
Laatste update: 18-02-2008
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.