InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Minerva, de Belgische Rolls Royce

Minerva, de Belgische Rolls Royce

Sommige automerken hebben een mythische bijklank. Een automerk dat daar zeker bij hoort is Minerva. De Minerva was in zijn tijd het neusje van de zalm. Staatshoofden, koningen en filmsterren verplaatsten zich met stijl in deze klasbak die kon wedijveren met een merk als Rolls Royce. Minerva oldtimers zijn vandaag de dag wereldwijd zeer gegeerd. Voor een origineel embleem van de godin Minerva die het radiatorblok sierde, worden serieuze bedragen neergeteld. In België zijn er nog zowat 150 Minerva’s, die met liefde vertroetelt worden door hun eigenaren.

In den beginne

Alles begon met de stichter Sylvain de Jong (1868-1928) die van Amsterdam naar Antwerpen verhuisde en met zijn twee broers en enkele lokale handelaars fietsen begon te bouwen. In 1897 begon hij voor zichzelf en bedacht de merknaam Minerva, naar de Romeinse godin van wijsheid en de kunsten. In 1900 begon hij ook motorfietsen te fabriceren. Aanvankelijk werd er eenvoudigweg een motor aan de voorste framebuis gemonteerd. Toch kende deze motorfiets een mondiaal succes. In 1904 werd de eerste auto gebouwd, maar pas vanaf 1908 kwam de fabricage goed op gang.

Hogere klasse

Minerva werd al snel geroemd om zijn degelijkheid, luxueuze afwerking en snelheid. De adel, verschillende koningshuizen (ook het Belgische), filmsterren en bedrijfsbonzen reden rond of lieten zich rondrijden in de indrukwekkende auto’s. Zelfs Henry Ford van de Ford fabrieken in de Verenigde Staten was een trotse bezitter. Ondanks het feit dat de Minerva fabrieken door de Duitsers werden leeggeroofd in de Eerste Wereldoorlog, werden de jaren ‘20 van de 20ste eeuw de gouden jaren van het automerk. Voor WO I, in 1911, was Minerva de grootste fabriek van België met 1600 werknemers, begin jaren 1920 werkten er zelfs 6500 personeelsleden.

Crisis

Het succesverhaal duurde niet lang. Een combinatie van factoren leidde tot de ondergang. De stichter Sylvain de Jong wilde in 1927 nog uitbreiden, maar overleed een jaar later aan kanker. Het jaar daarna, in 1929, crashte de beurs van New York. De vraag naar luxewagens viel prompt stil. Een en ander had tot gevolg dat in 1934 het bedrijf wegens de economische recessie fuseerde met Imperia, een ander Belgisch automerk.

Het einde

De fabricagehallen bleven bestaan en werden tijdens WOII door de Duitse bezetter gebruikt om vliegtuigonderdelen te fabriceren en stockeren. Ze kregen van de Duitsers de naam ‘Erla’. Een bombardement van de geallieerde bommenwerpers om de fabrieken uit te schakelen miste doel: de bommen kwamen een kilometer verder op de Antwerpse gemeente Mortsel terecht, waar meer dan 900 burgerslachtoffers vielen. Na WOII werd er een bedrijf met de naam ‘Nieuwe Maatschappij Minerva’ opgericht, maar dat produceerde enkel terreinwagens in licentie van Landrover voor de Belgische krijgsmacht en voor een beperkte export. Het roemruchte verleden van de koninklijke automobiel was wel heel ver weg.

Vandaag

Vandaag de dag zijn er zowat 150 Minerva’s in België. De oldtimer is wereldwijd erg gegeerd, niet alleen door het prestigieuze merk op zich, maar ook door de individuele geschiedenis van elk van deze wagens. De naam Minerva leeft trouwens nog voort in Radio Minerva, een regionale, populaire zender in Antwerpen die vooral muziek draait uit de Roaring Twenties en voor wiens doelpubliek, de senioren, de auto meer is dan enkel een verre herinnering.
© 2014 - 2019 Marcker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenEen autoverzekering voor de klassieker of oldtimer afsluitenAls we het hebben over een oldtimer, dan hebben we het over een klassiek voertuig. Er is geen eenduidige definitie van e…
Wegenbelasting 2018 en 2019 oldtimer omhoogWegenbelasting 2018 en 2019 oldtimer omhoogWegenbelasting in 2017, 2018 en 2019 betalen voor uw oldtimer? Maak gebruik van de overgangsregeling. Vanaf 2014 is bela…
Nummerplaat aanvragenVanaf 15 november 2010 is Belgiё overgestapt naar de nieuwe Europese nummerplaat. Daarmee volgt Belgiё het v…
Bijtelling auto 2018Bijtelling auto 2018Hoe hoog is de fiscale bijtelling 2018 voor uw nieuwe auto van de zaak? De soort auto die u rijdt, de leeftijd van de au…
Wegenbelasting 2019 en motorrijtuigenbelasting 2019 mrbWegenbelasting 2019 en motorrijtuigenbelasting 2019 mrbDe wegenbelasting is als gebruikersheffing niet erg geliefd. Hoeveel wegenbelasting u in 2019 moet betalen hangt van mee…
Bronnen en referenties
  • http://www.minerva-automobiles.com/en/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Minerva_%28Belgisch_bedrijf%29
  • http://www.nieuwsblad.be/cnt/hm3749iv

Reageer op het artikel "Minerva, de Belgische Rolls Royce"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Marcker
Gepubliceerd: 23-12-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!