InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Auto op waterstof

Auto op waterstof

Auto op waterstof Het is al vaker in het nieuws langsgekomen: een waterstofauto. Dat betekent dus een auto zonder CO2-uitstoot, en dat zou ideaal zijn qua duurzaamheid. Naast duurzaamheid zijn er nog andere voordelen waar een waterstofauto voor kan zorgen. De kans dat we over een aantal jaar in waterstofauto's rijden is groot, maar voordat het allemaal zover is moet er nog flink mee worden geëxperimenteerd.

Wat is een waterstofauto?

Veel mensen denken dat een waterstofauto een auto is die niet rijdt op fossiele brandstoffen als diesel, of benzine maar op waterstof. Dit is echter niet juist! Waterstof is namelijk geen brandstof, maar een energiedrager. Als waterstof en zuurstof samen in een brandstofcel zitten, treed er een katalytische reactie op, waardoor er elektriciteit ontstaat waarop de auto rijdt.

Productie

Een waterstofauto is indirect niet milieuvriendelijk, een waterstofauto is pas echt milieuvriendelijk als de manier waarop de waterstof verkregen wordt ook op een milieuvriendelijke manier wordt gedaan. Waterstof kan niet zomaar uit de grond worden gehaald, het is een gas dat geproduceerd moet worden. Waterstof (H2) komt niet zomaar voor in de vrije natuur, maar wel in verbindingen, in water (H2O) bijvoorbeeld. Om waterstof te creëren, moet je dus water opsplitsen in waterstof (H2) en zuurstof (O), en daar is energie voor nodig. Tegenwoordig wordt waterstof verkregen door het uit gas te halen, hierbij komt veel koolstofdioxide (CO2) vrij, en spelen fossiele brandstoffen alsnog een centrale rol. Wetenschappers zijn er wel achtergekomen dat hier andere manieren voor zijn, maar de manieren die zij tot nu toe hebben gevonden zijn te ingewikkeld, en zoeken verder naar een andere eenvoudige manier.

Elektrolyse en thermolyse zijn de actuele methoden die worden gebruikt om water te ontleden. Elektrolyse is een ontledingsreactie dat stoffen ontleed in enkelvoudige stoffen, zoals hierboven al besproken is wordt water bijvoorbeeld ontleed in waterstof en zuurstof. Dit gebeurt met behulp van een elektrische stroom. Thermolyse is een ontledingsreactie waarbij een stof wordt ontleed door verhitting.

Wetenschapper zijn tegenwoordig bezig met het onderzoeken naar de fotokatalyse en hoge-temperatuurelektrolyse. Dit zouden 2 andere mogelijke methoden zijn om water te kunnen opsplitsen in waterstof en zuurstof.
Fotokatalyse is een kunstmatige fotosynthese, er is alleen sprake van fotokatalyse als de reactie wordt versneld door middel van een katalysator of licht. Een katalysator versnelt chemische reacties zonder verbruikt te worden, het kan dus steeds opnieuw gebruikt worden.
Hoge-temperatuurelektrolyse (HTE) is ook een methode dat onderzocht wordt om water op te splitsen in waterstof en zuurstof. Hoe deze methode werkt is nog niet helemaal onderzocht.

Voordelen van een waterstofauto

Als het uiteindelijk lukt om een auto op waterstof, die dan op een milieuvriendelijke manier is verkregen, te laten rijden, dan is het wel heel duurzaam, en zal er geen luchtverontreiniging meer ontstaan. Er zal geen CO2 meer vrijkomen, maar alleen waterdamp, dit is beter voor het milieu. Een ander voordeel is dat een auto stiller rijdt. Het enige geluid dat dan nog hoorbaar is, is van de elektromotoren, die stiller zijn dan de verbrandingsmotoren.

Nadelen

Waterstof brengt ook andere vraagstukken met zich mee, er is best veel waterstof nodig om een klein beetje energie op te wekken, dat betekent dus dat auto's erg grote tanks met waterstof moeten hebben, of dat er heel erg vaak getankt moet worden. Het is dan dus noodzakelijk dat er veel, en uitgebreide tankstations komen. Om al die tankstations te bevoorraden, zijn er veel vrachtwagens nodig, die veel waterstof moeten transporteren, want er is veel waterstof nodig voor een klein beetje energie. Een ander probleem is dat waterstof brandbaar is. Wetenschappers zijn druk bezig met het zoeken naar oplossingen voor deze problemen.

Waterstofauto's in de toekomst?

Er zitten veel voordelen aan bij het rijden op een auto met waterstof, er zijn ook nadelen, maar wetenschappers zijn bezig met zoeken naar oplossingen, en dit zou naar verwachtingen wel moeten lukken. De verwachting is dan ook dat de auto's in de toekomst op waterstof zullen rijden.
© 2014 - 2019 Hespress, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Groene auto  de opmars van milieuvriendelijk rijdenGroene auto de opmars van milieuvriendelijk rijdenDe groene auto is in opmars. Het milieu wordt steeds belangrijker gevonden door diverse instanties en overheden en er wo…
Waterstofauto heeft toekomstWaterstofauto heeft toekomstElektrisch autorijden zonder dat je na enkele uren al op zoek moet naar een stopcontact? Het kan. Al vanaf de jaren nege…
Wat is een brandstofcel?Wat is een brandstofcel?De brandstofcel is een serieus alternatief voor de bestaande verbrandingsmotoren, die gebruikt worden in auto's en elekt…
Hebben elektrische auto's de toekomst?Breekt de elektrische auto dankzij Tesla eindelijk door? Wat zijn de feiten? En zijn er andere alternatieven?
Brandstofcel in auto van de toekomstBrandstofcel in auto van de toekomstEen brandstofcel produceert zeer efficiënt en op een schone en stille manier elektriciteit. Doordat brandstofcellen geen…
Bronnen en referenties
  • http://www.scientias.nl/heeft-de-waterstofauto-de-toekomst/31778
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstofauto
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontleding_van_water

Reageer op het artikel "Auto op waterstof"

Infoteur: Hespress
Gepubliceerd: 23-12-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!