InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Aankooptips voor een tweedehandsauto

Aankooptips voor een tweedehandsauto

Aankooptips voor een tweedehandsauto Als je van plan bent om een tweedehands te kopen bekijk je de auto bij voorkeur met daglicht, controleer je zowel de binnenkant als de buitenkant van het voertuig en vanzelfsprekend maak je eerst een proefrit. Met slechts een aantal tips kun je vervelende verassingen te voorkomen.

Waar kan ik het beste een tweedehandsauto kopen?

Een gebruikte auto kun je particulier kopen of bij een dealer. De aanschaf van een tweedehandsauto bij een particulier kent veel risico's. Je krijgt geen garantie en je kunt een verkoper moeilijk aansprakelijk stellen als er later iets mis blijkt te zijn. Dit ligt anders bij een dealer. Deze moet een garantie geven op het voertuig. Helaas bestaan er ook malafide handelaren, dus ook hier is voorzichtigheid geboden. Het loont zich om na te gaan of een dealer bij de brancheorganisatie BOVAG is aangesloten.

Hoe weet ik of de betreffende auto ooit een ongeluk heeft gehad?

Voor een leek is het moeilijk te achterhalen of een auto ooit bij een ongeluk betrokken is geweest. Vooral als de reparatie professioneel is uitgevoerd. Professionele reparaties worden meestal echter alleen bij duurde modellen uitgevoerd. Bij goedkopere modellen loont een professionele reparatie, om sporen van een ongeluk te verbergen, meestal niet. Toch blijft het verstandig om enigszins achterdochtig te zijn. Zeker als één van de onderstaande zaken zich voordoet:
  • De lak is op sommige plaatsen afwijkend lichter of donker
  • Er zijn sporen van lak aanwezig op plekken waar normaliter geen lak is (bijvoorbeeld op rubberen afdichtingen)
  • Deuren, motorkap of kofferbak sluiten niet goed
  • Er zijn grote verschillen in afmetingen van spleten bij deuren en bumpers
  • De koersvastheid van de auto is niet goed

Voor welke bepalingen in het koopcontract moet ik oppassen?

Je moet bijzonder opletten als een dealer in het koopcontract definities heeft genomen als 'zonder garantie'. Als een dealer zijn verantwoordelijkheid niet wilt nemen, moeten alle alarmbellen gaan rinkelen.

Hoe weet ik zeker dat er niet met de kilometerstand is geknoeid?

Het manipuleren van de kilometerstand is tegenwoordig nog eenvoudiger dan vroeger. De kilometerstand kan bij nieuwere auto's binnen enkele seconden met de computer worden aangepast. Als iemand de stand van 285.000 naar 150.000 kilometer heeft gewijzigd, is dat zeer moeilijk te achterhalen. Maar als de kilometerstand van 150.000 naar 60.000 wordt gewijzigd, dan kan dit toch opvallen. De beste indicatie hiervoor is het interieur. Bij een auto met 60.000 kilometer op de teller zijn er nauwelijks gebruikssporen op de pedalen, de schakelpook of de stoelen zichtbaar. Zijn de stoelen dan al behoorlijk doorgezeten en zijn er geen groeven meer zichtbaar op de pedalen, dan is het beter om de auto te laten staan.

Hoe belangrijk is het onderhoudsboekje?

Het belangrijkste bij de aankoop van een tweedehandsauto is de aanwezigheid van het onderhoudsboekje. Hierin worden de onderhoudsbeurten van de auto geregistreerd door de garage en kun je in één oogopslag zien hoe de auto werd onderhouden. Zeker bij een nieuwere auto zou een onderhoudsboekje aanwezig moeten zijn. Nog beter is het als ook de originele facturen aanwezig zijn. Ondanks de aanwezigheid van een onderhoudsboekje is het oppassen als de stempels van alle onderhoudsbeurten van dezelfde garage zijn die de auto verkoopt, de stempels elk jaar lichter worden, de handtekening steeds dezelfde is en de kleur balpen overal gelijk is.

Kan ik een auto die al meer dan 100.000 kilometer heeft gereden beter laten staan?

Enkel het aantal gereden kilometers zegt niet veel over de staat van de auto. Het is veel belangrijker om naar historische informatie te kijken. Was de vorige eigenaar misschien een vertegenwoordiger, die voornamelijk lange stukken op de snelweg heeft gereden en de auto altijd keurig naar de garage heeft gebracht voor periodieke onderhoudsbeurten, dan is dat meestal gunstiger dan een auto met een kilometerstand van 50.000 kilometer die voornamelijk in het stadsverkeer gebruikt werd. Bij 100.000 kilometer moet je er wel op letten of versleten onderdelen reeds vervangen zijn. Is dat niet het geval, dan kun je op korte termijn grote reparatiekosten verwachten. Het is verstandig om je goed te informeren bij hoeveel kilometer de kostbare vervanging van onderdelen, zoals de distributieriem, noodzakelijk zijn.

Hoe staat het met de veiligheid bij gebruikte auto's?

De veiligheid hangt voornamelijk af van het bouwjaar van de auto. Een roestige auto van vijftien jaar oud zal bij een ongeval niet zo veilig zijn als een auto van slechts drie jaar oud met airbags, botsbeveiliging en andere veiligheidselementen. Het is ook een misvatting dat een oude grote auto veiliger is dan een kleine nieuwe. Zeer belangrijk voor de veiligheid blijft natuurlijk de staat van de remmen.

Is een tweedehandsauto van een oud omaatje echt beter?

Dit moet je laten geloven dat de auto goed is onderhouden. Maar dat de koppeling het elk moment kan begeven wordt misschien verzwegen. Een gebruikte auto van een oud omaatje is dus niet per definitie beter.
© 2014 - 2019 Arts1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Auto kopen: Waarop moet je letten bij aankoop van een auto?Een auto kopen is voor veel mensen toch een beetje griezelig maar dat hoeft het niet te zijn, wanneer je met een paar es…
Tips om te besparen op autokostenTips om te besparen op autokostenNieuwe auto’s zijn duur in aanschaf. U kunt veel geld besparen door geen nieuwe auto aan te schaffen maar een tweedehand…
Geld besparen op autorijdenGeld besparen op autorijdenDe auto is een van de grootste kostenposten, op het huis na, terwijl het in feite als enige functie heeft om ons en onze…
Auto nieuw kopen en volledig afrijden?Een auto is duur in aanschaf en in onderhoud. Eigenlijk wilt u zo weinig mogelijk uitgeven aan een auto, maar het moet n…
Cabrio kopen: Tips voor de aankoop van een gebruikte cabrioMet name met warm weer dromen veel mensen van met wapperende haren rijden in een cabrio. En omdat een cabriolet niet de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aankooptips voor een tweedehandsauto"

Infoteur: Arts1984
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!