InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Tolbadge Frankrijk (télépéage ook in Spanje en Portugal)

Tolbadge Frankrijk (télépéage ook in Spanje en Portugal)

Tolbadge Frankrijk (télépéage ook in Spanje en Portugal) De tolbadge is de elektronische tolbetaling in Frankrijk, Spanje en Portugal, ook wel télépeage genoemd. Gebruik zo de aparte rijstroken bij de tolpoorten en verlies bovenop de tol geen onnodige tijd door lang in de rij te staan. Automatisch betalen in 2018 en 2019 en lekker doorrijden op vakantie in Frankrijk. De ANWB helpt u verder, wat wilt u nog meer?

Tol betalen in Frankrijk, Spanje en Portugal

De meeste autosnelwegen in Frankrijk en sommige bruggen en tunnels zijn helaas tolwegen. Dat betekent wachten, wachten en betalen. In Frankrijk betaalt men geen wegenbelasting maar de péage, de tol. Voor de berekening van de tol zijn er in Frankrijk vijf klassen:
  • Klasse 1: personenauto;
  • Klasse 2: camper of auto met aanhangwagen;
  • Klasse 3: vrachtwagen of bus met twee assen;
  • Klasse 4: vrachtwagen of bus met drie of meer assen;
  • Klasse 5: motoren.

Manieren van tol betalen

Als eenmaal duidelijk is wat u moet betalen kan dit contant, met een betaalpas en bij een groot aantal tolpoorten kan betaling ook automatisch plaats vinden als u een tolbadge achter de voorruit hebt zitten. Bemande tolpoorten zijn er steeds minder. Bij het plannen van uw route door Frankrijk doet u er goed aan om vooraf te bekijken over welke wegen u het beste kunt rijden. Een route die niet over tolwegen gaat, is vaak een langere route. Tegenover minder tol betalen staat dan een vaak leukere route, maar ook meer brandstof betalen. Gaat u alleen over tolwegen dan zijn vaak verschillende routes mogelijk. Een slimme route kan u op vakantie veel geld besparen.

De tolbadge van de ANWB, wat kost die in 2018 en 2019?

De tolbadge die u bij de ANWB kunt kopen maakt het leven in Frankrijk, Spanje en Portugal nog aangenamer. Met deze tolbadge gaat het betalen bij de Franse tolpoorten namelijk automatisch. Overal in Frankrijk waar télépéage mogelijk is kunt u met de nieuwe badge elektronisch afrekenen. Geen lange wachtrijen bij de tolpoorten meer. De tolbadge is een klein kastje dat in 2018 eenmalig 11,99 euro kost voor ANWB-leden en 13,99 euro voor niet-leden. Maandelijks betaalt u ook nog een abonnement van 2,50 euro per maand, in de maanden dat u de badge ook gebruikt. De tolbadge werkt ook om automatisch parkeergeld te betalen op ongeveer 300 parkeerterreinen en in overdekte parkeergarages in Frankrijk. U plaatst de tolbadge op de voorruit achter de achteruitkijkspiegel.

Wat heb ik nodig om de tolbadge aan te kunnen vragen?

U moet zich bij een ANWB-winkel identificeren. Daarbij is nodig:
  • Een geldig legitimatiebewijs;
  • Een geldige en werkende bankpas;
  • Uw IBAN- en BIC banknummer;
  • ANWB lidmaatschapskaart als u al lid bent;
  • Een geldig e-mailadres.

Allemaal erg eenvoudig dus. Denk er wel aan dat de badge in een winkel uitverkocht kan zijn waardoor u er eentje moet bestellen of op zoek moet naar een andere ANWB-winkel. Wacht dus niet te lang.

Hoe gebruik ik de tolbadge voor télépéage?

Eerst moet u een badge zien te kopen bij de ANWB en daar het kastje activeren. U zet zo het kastje op uw naam met een directe link naar uw bankrekening, iets wat met de nieuwe IBAN-nummers inmiddels een eenvoudige zaak is geworden. Plaats de tolbadge op de voorruit, direct achter de achteruitkijkspiegel. Als u nu een tolweg nadert, kiest u voor een rijstrook voor automatische tolheffing. Dit is aangegeven met een oranje letter t, de t van liber-t badge en télépéage. Denk eraan dat u op deze strook rustig rijdt, niet meer dan 30 km/h. Houdt ook vier meter afstand van uw voorganger zodat het scannen van de passerende voertuigen en kastjes eenvoudig kan plaats vinden. Zodra u een pieptoon hoort, bent u waargenomen en springt vervolgens licht springt op groen en kunt u normaal uw weg vervolgen. Na de registratie wordt de verschuldigde tol automatisch van uw bankrekening afgeschreven.

Conclusie tolwegen in Frankrijk, Spanje en Portugal en de tolbadge

Wie in Frankrijk, Spanje of Portugal wil kunnen opschieten onderweg, kiest voor de tolbadge. De tol wordt automatisch voor u berekend en bijgehouden en vervolgens automatisch afgeschreven. Eenvoudiger dan deze télépéage kan het haast niet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EK voetbal 1984In 1984 was het de beurt aan Frankrijk om het toernooi te organiseren. Wederom werd er gespeeld met een voorronde en een…
EK voetbal 20002000 is het jaar dat het EK voor het eerst wordt georganiseerd in het nieuwe millennium. Het is de 11 editie van dit imm…
EK voetbal 1996In 1996 is het een feestje voor de UEFA, het EK wordt dit jaar voor de 10e keer gehouden, Engeland is gastland. Er zijn…
EK voetbal 2004De 12e editie van het WK wordt in 2004 georganiseerd in Portugal. België weet dit jaar wederom de eindstrijd weer niet t…
LPG tanken in België, Frankrijk en SpanjeLPG tanken in België, Frankrijk en SpanjeBrandstof is duur in Nederland, daarom zijn er veel auto’s in Nederland die rijden op LPG. Maar hoe zit het op vakantie?…
Bronnen en referenties
  • Anwb

Reageer op het artikel "Tolbadge Frankrijk (télépéage ook in Spanje en Portugal)"

Reactie

P. A. Jens, 11-06-2018 17:45 #1
Wat is de houdbaarheidsduur van de batterij voor de franse autoroutes bij gebruik van 1x per jaar 2 weken? Reactie infoteur, 12-06-2018
Beste P.A. Rens,
De batterij van een nieuwe badge gaat vijf jaar mee.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 23-02-2018
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Autos onderweg
Reacties: 1
Schrijf mee!